Gå til innhold

Valgets kval. Leaf Tekna 2022 40 kWh eller n-connecta 2022 60kwh?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har bestemt oss for Leaf men valget står imellom disse 2.

Tekna 2022 40kwh

N-connecta 2022 60kwh

Den med kortest kjørelengde har finest interiør og Bose annlegg. 

Den andre har 10 mil lengere rekkevidde men ikke like fin inni.heller ikke bra musikkanlegg. Litt større og kulere felger på dennem

Begge har gått like langt og det skiller 40 000 i pris. 

Hva ville du valgt og hvorfor?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=362792969

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=356146898

Anonymkode: bf97a...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på behovet, har kjørt elbil i over 12 år, de første elbilene jeg hadde var ikke lang-travere opp mot 200Km var mye for 10 år siden, dette hindret meg ikke i å kjøre over 500 Km,  men det måtte planlegges. Om mer en 90% av kjøringen er pendling, levering i barnehage og lokal kjøring gå for 40 Kwt bilen, om langkjøring er noe som skjer ukentlig velg den andre.  Hvordan dere kan lade vil også påvirke valget, har dere mulighet til å lade hjemme?  Daglig lading er nesten helt nødvendig med elbil og i alle fall om en velger en vil med "kort" rekkevidde. husk også at når det er kaldt reduseres rekkevidden betraktelig! 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (2 minutter siden):

Kommer an på behovet, har kjørt elbil i over 12 år, de første elbilene jeg hadde var ikke lang-travere opp mot 200Km var mye for 10 år siden, dette hindret meg ikke i å kjøre over 500 Km,  men det måtte planlegges. Om mer en 90% av kjøringen er pendling, levering i barnehage og lokal kjøring gå for 40 Kwt bilen, om langkjøring er noe som skjer ukentlig velg den andre.  Hvordan dere kan lade vil også påvirke valget, har dere mulighet til å lade hjemme?  Daglig lading er nesten helt nødvendig med elbil og i alle fall om en velger en vil med "kort" rekkevidde. husk også at når det er kaldt reduseres rekkevidden betraktelig! 

Lykke til!

Takk for svar. Er det slik at det største batteriet gjør bilen tyngre,slik at fjæring/demping blir litt dårligere?

Jeg holder en knapp på Tekna,samboer ønsker den andre fordi den er sprekere og går lengere.

Men vi kjører stort sett bare småkjøring ja. T/r byen for oss er ca 10 mil. Da er det jo mye rekkevidde igjen selv om vi velger den minste også. Samtidig tenker jeg på at rekkevidden taper seg nok på sikt.

Vanskelig å velge😵‍💫

Anonymkode: bf97a...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vekt har jeg ikke reflektert over, men jeg vil tippe at det er tatt høyde for i konstruksjon av bilen! etter egen erfaring (ikke i en Leaf) vil 200 Km være i grenseland om det er 15 kuldegrader eller kaldere! kjørte 6 Jan. i år en tur i ned til 32 kuldegrader, da var forbruket det dobbelte, aka en kom bare halvparten så langt. 

batteritap har jeg ikke lagt merke til før etter 100K Km men på en av bilene gikk det for nedover!

hvilke økonomiske konsekvenser har det for dere å bruke 50 000 kr ekstra?

Endret av Handerrefyren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (18 minutter siden):

Dette med vekt har jeg ikke reflektert over, men jeg vil tippe at det er tatt høyde for i konstruksjon av bilen! etter egen erfaring (ikke i en Leaf) vil 200 Km være i grenseland om det er 15 kuldegrader eller kaldere! kjørte 6 Jan. i år en tur i ned til 32 kuldegrader, da var forbruket det dobbelte, aka en kom bare halvparten så langt. 

batteritap har jeg ikke lagt merke til før etter 100K Km men på en av bilene gikk det for nedover!

hvilke økonomiske konsekvenser har det for dere å bruke 50 000 kr ekstra?

Ok, vi har mye bakker rundt oss også. Hjelper vel ikke på vinter det heller vil jeg tro.

Høres ut som vi bør gå for den andre ja. Mest fornuftig kansje.Aller helst hadde jeg ønsket Tekna på det største batteriet. Men det går kun på lydanlegg og interiør da. Bagateller egentlig🫣

Å gå opp 50 er ingen krise nei. Selv om man gjerne vil ha minst mulig lån da. Men kansje bedre å legge i 50 istedet for angre pga rekkevidde senere.

Anonymkode: bf97a...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva ville du valgt og hvorfor?

Ingen av de men det er du som skal ha bil.

Vær klar over at Leaf ikke har kjøling/ varming av batteriet..noe som betyr at de omtrent ikke kan hurtiglades på lengre turer eller på en kald vinterdag.

Hadde aldri i livet lagt 250K på bordet for en teknologisk utdatert bil fra en døende produsent. Ville valgt en kineser alle dager i uka før Leaf.

Btw..Leaf er en av få elbiler med forhjulstrekk, en konstruksjonsmessig tabbe for land med isete bakker halve året.

Endret av TomSawyer
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff valg. For samme pris kan du få en fin brukt Kia soul med CCS og varmepumpe samt batterikobdisjonering. De fleste slike biler er 4år gamle dvs. du har fremdeles 3år igjen på garantien fra Kia.

Anonymkode: 0965b...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bose anlegget er veldig overvurdert og et salgstriks. Jeg har Tekna 40 kWh og ville valgt en med større batteri kapasitet. Sånn som det er nå unngår jeg langturer med bilen og velger heller fly, når jeg gjerne skulle kjørt. Valgte feriested i Danmark nærme Hirtshals for redd for å ikke få til lading i utlandet 🙈

Anonymkode: 00f26...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (12 timer siden):

 

Btw..Leaf er en av få elbiler med forhjulstrekk, en konstruksjonsmessig tabbe for land med isete bakker halve året.

Oh yes, jeg satt meg så mye fast i vinter 🙈

Anonymkode: 00f26...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...