AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #21 Del Skrevet 13. september 2024 Tuba skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner at det er krevende å være kronisk syk men folk spør jo ikke for å være slemme. Mine venner i samme situasjon svarer gjerne: "Det er litt vanskelig for meg å planlegge siden jeg ikke vet hvordan formen er. Jeg må se det an". Og det er selvsagt helt ok. Men jeg slutter jo ikke å spørre for det! Det er jo kjekt at noen ønsker å tilbring tid med deg. Nei de spør ikke for å være slemme😀Men selv tar jeg taxi hvis jeg skal være på togstasjonen kl 08…Og det hadde vært hyggeligere å treffes hvis det var senere på dagen, dajeg forhåpentligvis er litt mer oppegående, og slipper å stresse. Noen helseavtaler blir rundt kl 09, det er ikke til å unngå. Og det er ikke gøy å få tlf når jeg er på vei hjem om at”vi kommer gjerne innom NÅ”. Huset er bomba, og jeg vil spise frokost og sove litt. Men da er jeg på beina og finner ingen plausibel grunn til å si nei🫣Haha har visst mye å jobbe med…🥱 Anonymkode: fe216...942 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 13. september 2024 #22 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei de spør ikke for å være slemme😀Men selv tar jeg taxi hvis jeg skal være på togstasjonen kl 08…Og det hadde vært hyggeligere å treffes hvis det var senere på dagen, dajeg forhåpentligvis er litt mer oppegående, og slipper å stresse. Noen helseavtaler blir rundt kl 09, det er ikke til å unngå. Og det er ikke gøy å få tlf når jeg er på vei hjem om at”vi kommer gjerne innom NÅ”. Huset er bomba, og jeg vil spise frokost og sove litt. Men da er jeg på beina og finner ingen plausibel grunn til å si nei🫣Haha har visst mye å jobbe med…🥱 Anonymkode: fe216...942 Nei det skjønner jeg. Det er derfor at det er viktig å du øver deg på å være tydelig om hva du trenger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #23 Del Skrevet 13. september 2024 Tuba skrev (16 minutter siden): Nei det skjønner jeg. Det er derfor at det er viktig å du øver deg på å være tydelig om hva du trenger Jeg har mistet en del venner pga dette, så blir redd for å miste de siste jeg har igjen😌Men samtidig blir helsen min så negativt påvirket av dette, så kan like godt ta sjansen🧐 Anonymkode: fe216...942 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #24 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ingen som tvinger meg, men det spilles på min samvittighet, som de vet er sterkere enn egenomsorgen min😌Jeg skjemmes også veldig mye av å være hjemme men ikke klare å ha besøk. Det samme gjelder tlf også; jeg har migrene, tinnitus osv, og det å snakke lenge i tlf kan gi meg ekstrem utmattelse, skjelveanfall og/eller oppkast. Fremdeles er folk forundret over at jeg ikke er tilgjengelig for prat når som helst. Har behov for mye fred, ro og forutsigbarhet. Nå går jeg med panikkfølelse hver dag, for å være en dårlig datter, søster, venn, tante osv. Anonymkode: fe216...942 Så de utnytter deg helt bevist? De vet at du stiller opp og sier ja uansett hvor syk du er, og det bruker de for alt det er verdt? Og dette er venner du ønsker beholde? Jeg sa nei til mange. Ja, jeg mistet noen "venner", men såkalte venner som bevist spiller på min samvittighet og ikke tar hensyn til helsen min, det er ikke venner jeg vil ha. Vennene jeg vil ha respekterer meg, og gir meg ikke dårlig samvittighet for å være syk. Selv om 95% av omgangskretsen forsvant de årene jeg var syk, så er det greit, for vennene jeg har nå bryr seg om meg, de respekterer meg og de tar hensyn. De vet at formen fortsatt varierer, og det er greit. Anonymkode: 0bc44...dca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 13. september 2024 #25 Del Skrevet 13. september 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nei de spør ikke for å være slemme😀Men selv tar jeg taxi hvis jeg skal være på togstasjonen kl 08…Og det hadde vært hyggeligere å treffes hvis det var senere på dagen, dajeg forhåpentligvis er litt mer oppegående, og slipper å stresse. Noen helseavtaler blir rundt kl 09, det er ikke til å unngå. Og det er ikke gøy å få tlf når jeg er på vei hjem om at”vi kommer gjerne innom NÅ”. Huset er bomba, og jeg vil spise frokost og sove litt. Men da er jeg på beina og finner ingen plausibel grunn til å si nei🫣Haha har visst mye å jobbe med…🥱 Anonymkode: fe216...942 Men de er ikke tankelesere - så lenge du fortsetter å si ja, signaliserer du at det egentlig går greit. De aller fleste viser forståelse når de blir forklart hva og hvorfor (og tidlig legetime med påfølgende spise- og hvilebehov er en svært plausibel grunn), men det må gjerne sies hver gang. Hvis de likevel fortsetter å kreve og forvente (som er noe annet enn å spørre og foreslå), er det sannsynligvis ikke noe stort tap om de blir fornærmet og trekker seg unna. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2024 #26 Del Skrevet 13. september 2024 Daria skrev (2 minutter siden): Men de er ikke tankelesere - så lenge du fortsetter å si ja, signaliserer du at det egentlig går greit. De aller fleste viser forståelse når de blir forklart hva og hvorfor (og tidlig legetime med påfølgende spise- og hvilebehov er en svært plausibel grunn), men det må gjerne sies hver gang. Hvis de likevel fortsetter å kreve og forvente (som er noe annet enn å spørre og foreslå), er det sannsynligvis ikke noe stort tap om de blir fornærmet og trekker seg unna. Jeg gikk over til unngåelsesstrategi da jeg mislyktes med å formidle. Men det skaper mye stress. Men så er det også mennesker som har barnehagebarn, og gjerne vil være hjemme til kl 14 for å starte på middag eller whatever. Får meg ikke til å stille i køen foran slike hensyn. Anonymkode: fe216...942 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MegJa Skrevet 13. september 2024 #27 Del Skrevet 13. september 2024 Du kan jo svare; "Hei, så hyggelig at du spør! Jeg synes det høres hyggelig ut, men jeg må se ann formen. Skal si ifra til deg da jeg vet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå