Gå til innhold

Kan alle psykiatere utrede og medisinere ADHD?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det en  kompetanse alle med spesialisering i psykiatri innehar, eller må de ha gått spesifikke kurs for å utrede folk?

Anonymkode: aa6ed...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan rent juridisk, men de vil sjelden. 

Anonymkode: c53ab...2af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan i utgangspunktet utrede det, alle psykiatere. Psykologer også, men de gir ikke medisiner, og ønsker helst at de som jobber spesielt med adhd, f.eks nevropsykologer, gjør slike utredninger.

Anonymkode: a39ab...c8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatere må vel lære om mange forskjellige mentale tilstander/lidelser. ADHD er veldig vanlig, så jeg tenker det er noe de fleste av dem lærer kjennetegna på.

Anonymkode: 53f58...e8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig det er noe av det letteste å utrede. Fast prosedyre med ulike skjemaer. Alle psykiatere og psykologer kan utrede og sette den diagnosen. Psykiatere kan avgjøre medisineringen, og fastlegen overtar ansvaret for resepter framover.

Anonymkode: 10f93...b2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig del av å jobbe som psykiater er å holde seg faglig oppdatert. Det er det ikke alle som gjør.

Jeg har selv opplevd å møte en psykiater som ikke var oppdatert på ADHD. Eventuelt var kjerrings ekstremt arrogant eller fordomsfull mot ADHD medisinering.

Det endte uansett med at min diagnose ble forsinket med 4 år.

På den andre siden har du psykiatere som Espen Anker som har doktorgrad i ADHD.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tror egentlig det er noe av det letteste å utrede. Fast prosedyre med ulike skjemaer

Alle psykiske lidelser utredes på denne måten.

Anonymkode: 5a1f5...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tror egentlig det er noe av det letteste å utrede. Fast prosedyre med ulike skjemaer. Alle psykiatere og psykologer kan utrede og sette den diagnosen. Psykiatere kan avgjøre medisineringen, og fastlegen overtar ansvaret for resepter framover.

"Tror egentlig". Om man kommer til adhd-utredning er det antakelig letter å komme til en ja/nei konklusjon angående den diagnosen. Har man et sett symptomer / utfordringer er det ikke alltid lett å nøste ut adhd som årsaken nei. Ref særlig voksne damer som i tiår har fått høre at de har angst og depresjon - og aldri blir bedre av behandling. Fordi det ligger en adhd under. 

Så, nei. Det er ikke så "enkelt" som du *tror*. 

Anonymkode: cae0d...5c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

"Tror egentlig". Om man kommer til adhd-utredning er det antakelig letter å komme til en ja/nei konklusjon angående den diagnosen. Har man et sett symptomer / utfordringer er det ikke alltid lett å nøste ut adhd som årsaken nei. Ref særlig voksne damer som i tiår har fått høre at de har angst og depresjon - og aldri blir bedre av behandling. Fordi det ligger en adhd under. 

Jeg har vært med mitt barn til adhd utredning hos bup, og sittet rett ved siden av gjennom alle timene med utredning, så jeg har da litt erfaring. Var ikke mye synsing der akkurat, men flere skjemaer og «oppgaver» som hadde helt klare prosedyrer. Jobber i helsevesenet selv, og har mye erfaring med psykiatri personlig, så mitt inntrykk var at adhd utredning var rimelig tydelig og grei for en psykiater. Ser mange private psykologer reklamerer med at de har adhd utredning for voksne, så man kan gjøre dette mange steder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er ikke så komplisert heller. Det du beskriver handler om psykiatere LG psykologer som ikke har vært oppdatert.

Det var pga dette vi har nasjonal faglig rettningslinje for ADHD.

Vi har desverre ikke kapasitet til å behandle alle, og de som er i ferd med å miste skole/arbeid blir prioritert.

Anonymkode: 5a1f5...8d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet her er jo at kvinner/henter sjeldent i det hele tatt blir utredet, dessverre.

hilsen ein som måtte betale privat psyk for utredning npr jeg var 30+ år

Anonymkode: c7654...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet her er jo at kvinner/henter sjeldent i det hele tatt blir utredet, dessverre.

hilsen ein som måtte betale privat psyk for utredning npr jeg var 30+ år

Anonymkode: c7654...322

Problemet er ikke bare for kvinner. Jeg er mann og ble først utredet da jeg var 39. Gikk til privat utreder jeg også etter at det offentlige ikke engang gadd p vurdere om jeg hadde ADHD.

Det var kun problembarna som fikk ADHD-diagnose da jeg var barn. Rolige gutter fikk ikke ADHD-diagnosen. Og som voksen fikk jeg beskjed av legen at jeg bare manglet selvdisiplin og burde akseptere at jeg ikke klarte å få til noe.

Virker som en del tror at det kun er jenter som kan ha konsentrasjonsproblemer uten å være skolebøller. Men sånn er det ikke.

Anonymkode: c5b09...9fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at man sjelden kan forvente å få adhd utredning i det offentlige som voksen, med mindre man har veldig funksjonsnedsettelse. Det samme gjelder andre lidelser. Man kan gjøre det privat hos de fleste psykologer. Det er heller ikke sånn at alle skal ha medisiner selv om man har adhd. Ligger masse råd og tips om hvordan man bør organisere sin hverdag osv på nett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

https://psykiskhelse.no/magasinet/adhd-legen-felt-av-helsetilsynet/

Vet noen hvem denne legen er, og om han fortsetter praksis. Greit å vite. Kam gjerne få det på privat melding 

Er anonym, så det var et dårlig forslag 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...