Gå til innhold

Leder som alltid går i forsvarsmodus, hvordan møter man slike?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du opplevd ledere som alltid går i forsvarsmodus og alltid prøver å snu en sak til å være DIN feil hver gang du tar opp en sak? 

Hvordan møter man slike? Det er ganske slitsomt når vedkommende aldri kan være ydmyk og lytte skikkelig uten å gå i strupen på en. 

Anonymkode: 99e5a...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig uten at du gir mer konkrete eksempler. 

Du må jo enten stå på ditt. 

Gi opp.

Ja har møtt slike. 

Anonymkode: a5615...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har litt mer å si her nå ; en leder som bruker hersketeknikk så når jeg går ut av kontoret har vedkommende fucka så med hjernen min at jeg ikke husker hvilken sak jeg gikk inn der for å løse. Vedkommende greier å snu alt til at det er min skyld, at det er jeg som er sær og vrang og at hen alltid har fasit og riktige svar. Det er såpass ille at jeg ikke sover om natta lenger. Jeg trivs med å utføre jobben min og vet jeg utfører den bra men denne personen greier å ødelegge dagene mine. 

Har jeg noe jeg kan gjøre, si eller finne på for å stenge ute vedkommende? Hvordan finner jeg noe så konkret at jeg kan sende varsel? Er sykemelding eneste middel jeg har for å vise at jeg mener alvor? 

Trenger fornuftige svar, ingen vits å angripe meg hvis du ikke gidder svare på hva som kan hjelpe meg eller har vært der selv. 

Å gi opp og slutte er ikke et alternativ da jeg har få år igjen til pensjonsalder og har ingen intensjon om å bli ufør eller noe hvis det ikke er kroppen som svikter meg. Psyken kan jobbes med men jeg trenger noen innspill som kan sende meg i riktig retning. 

Anonymkode: 99e5a...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke saker er det du tar opp?

Jeg har en som har behov for å ta opp at mailsystemet vårt er for tungvint. Det er faktisk et han-problem, ikke et leder problem. For det er mailprogrammet vi er pålagt å bruke, og da man akseptere det. Ikke bare forventer jeg det, men jeg forventer at det ikke er negativitet rundt ting man ikke får gjort noe med, for det smitter bare over på andre. 

Anonymkode: 1dae0...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvilke saker er det du tar opp?

Jeg har en som har behov for å ta opp at mailsystemet vårt er for tungvint. Det er faktisk et han-problem, ikke et leder problem. For det er mailprogrammet vi er pålagt å bruke, og da man akseptere det. Ikke bare forventer jeg det, men jeg forventer at det ikke er negativitet rundt ting man ikke får gjort noe med, for det smitter bare over på andre. 

Anonymkode: 1dae0...1ff

Samarbeidsproblemer , at folk gjør det vanskelig å gjøre jobben min. At folk mener SIN jobb er viktigere enn min( jeg mener vi er likeverdige og skal hjelpe hverandre, slik arbeidsinnstruksen også sier) Tro meg , det er ikke fillesaker. Vil ikke si mer ang saken pga det kan bli gjenkjent. 

Trenger bare et råd så jeg kan komme meg videre med vettet i behold. 

Anonymkode: 99e5a...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette og det er så treffende for hvordan jeg opplever det ; 

"

Hva er en hersketeknikk?

En hersketeknikk kan vi se hos en person som har som mål å bedre eller bevare sin posisjon, men på bekostning av en annen. Personen har gjerne behov for å markere sin verdi – uten nødvendigvis å anerkjenne den andres. Denne manipulative atferden er ikke alltid bevisst, men kan signalisere en kynisk holdning til den andre. Atferden kan være verbal eller ikke-verbal.

Atferden får gjerne først florere der det er en ukultur på arbeidsplassen. Kanskje ledelsen ikke har gode praksiser rundt relasjonsbygging eller konflikthåndtering. Eller det kan være utydelige eller manglende rutiner for varsling. "

Kilde ; https://www.akademikerforbundet.no/nyheter/slik-handterer-du-hersketeknikker-pa-jobb/

Anonymkode: 99e5a...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slitt med det samme. Det eneste som kunne hjelpe var å ta to steg tilbake og prøve å beskrive hva som foregikk, imens det foregikk. Det forutsetter at du er klar i hodet.

Et eksempel: Jeg sier til leder at det tar for lang tid å få svar fra ledelsen. Da er det ledelsen selv som har involvert seg i prosjektet og ønsker at alt skal gå via dem. Så sier min leder: men du må jo gjøre det tydelig at det haster (det har jeg gjort). Du må jo si nøyaktig hva du trenger svar på (det har jeg gjort). Du må minne dem på det, mase litt (det har jeg gjort, men det er likedan hver eneste gang likevel. Det er rett og slett ikke prioritert å svare meg). Nei du må bare finne en løsning, er svaret. Da kan jeg ta to steg tilbake og si "jeg kommer til deg, som har langt mer innflytelse på ledelsen og prosessene i denne virksomheten enn jeg har, for å få hjelp. Får jeg ikke hjelp vil vi ikke møte fristen, og arbeidstimer sløses bort i påvente av svar. Du foreslår mange bra ting, men som allerede er forsøkt. Sier du nå at det ikke er noe hverken jeg eller du kan gjøre med det? Er det sånn her dere ønsker at det skal være?".

Med en slik beskrivelse av hva som foregår er det enklere å se sin egen rolle i det, og jeg opplevde at hun tok situasjonen mer seriøst når jeg gjorde det. Jeg kunne også bruke samme metode for å hjelpe henne å se ting fra mitt synspunkt. Men beskrivelsen må være objektiv, uten klander eller negative beskrivelser, med fokus på konsekvensene.

Anonymkode: 9507e...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har slitt med det samme. Det eneste som kunne hjelpe var å ta to steg tilbake og prøve å beskrive hva som foregikk, imens det foregikk. Det forutsetter at du er klar i hodet.

Et eksempel: Jeg sier til leder at det tar for lang tid å få svar fra ledelsen. Da er det ledelsen selv som har involvert seg i prosjektet og ønsker at alt skal gå via dem. Så sier min leder: men du må jo gjøre det tydelig at det haster (det har jeg gjort). Du må jo si nøyaktig hva du trenger svar på (det har jeg gjort). Du må minne dem på det, mase litt (det har jeg gjort, men det er likedan hver eneste gang likevel. Det er rett og slett ikke prioritert å svare meg). Nei du må bare finne en løsning, er svaret. Da kan jeg ta to steg tilbake og si "jeg kommer til deg, som har langt mer innflytelse på ledelsen og prosessene i denne virksomheten enn jeg har, for å få hjelp. Får jeg ikke hjelp vil vi ikke møte fristen, og arbeidstimer sløses bort i påvente av svar. Du foreslår mange bra ting, men som allerede er forsøkt. Sier du nå at det ikke er noe hverken jeg eller du kan gjøre med det? Er det sånn her dere ønsker at det skal være?".

Med en slik beskrivelse av hva som foregår er det enklere å se sin egen rolle i det, og jeg opplevde at hun tok situasjonen mer seriøst når jeg gjorde det. Jeg kunne også bruke samme metode for å hjelpe henne å se ting fra mitt synspunkt. Men beskrivelsen må være objektiv, uten klander eller negative beskrivelser, med fokus på konsekvensene.

Anonymkode: 9507e...0db

Takk for svar. Tar med meg det og tenker på hvordan jeg kan bruke det. 

Anonymkode: 99e5a...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...