Gå til innhold

Vegårshei, Tvedestrand eller Birkeland?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal flytte fra Arendal og vurderer en av disse stedene, men er ikke kjent på noen av de. Noen som har kunnskap de vil dele? 

Anonymkode: 1e3c3...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Birkeland eller nes verk 

Anonymkode: 230d3...760

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fra Arendal slik at du er en del av "gjengen", eller er du ny? I såfall ville jeg ikke flyttet til noen av stedene. 

Anonymkode: bae9f...784

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du fra Arendal slik at du er en del av "gjengen", eller er du ny? I såfall ville jeg ikke flyttet til noen av stedene. 

Jeg er innflytter til Arendal og har ingen gjeng. Misliker Arendal intenst. Hvorfor vil du ikke anbefale noen av de stedene? Vil gjerne ha et hus på bygda der jeg kan leve mine siste år i fred. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er innflytter til Arendal og har ingen gjeng. Misliker Arendal intenst. Hvorfor vil du ikke anbefale noen av de stedene? Vil gjerne ha et hus på bygda der jeg kan leve mine siste år i fred. 

Arendal er uvelkommen by, mange innflyttere rømmer derfra. Hvis du ikke liker Arendal, så tviler jeg på at du vil like Vegårshei og Tvedestrand, mye samme greia. Birkeland er kanskje et bedre valg, nærmere Grimstad hvor folk er rausere mot innflyttere. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Arendal er uvelkommen by, mange innflyttere rømmer derfra. Hvis du ikke liker Arendal, så tviler jeg på at du vil like Vegårshei og Tvedestrand, mye samme greia. Birkeland er kanskje et bedre valg, nærmere Grimstad hvor folk er rausere mot innflyttere. 

Ja, blir nok ikke kjent med folk, men kan få bo i fred. Nå bor jeg i rekkehus i Arendal og det er ILLE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, blir nok ikke kjent med folk, men kan få bo i fred. Nå bor jeg i rekkehus i Arendal og det er ILLE. 

Hvordan er det ille? Kranglete sure naboer? Jeg opplevde en del dårlige naboer selv, aldri opplevd lignende andre steder. Trodde først det var uflaks, men neste sted var det samme. Flyttet tilbake til Østlandet og nærmere Oslo, og livet ble godt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan er det ille? Kranglete sure naboer? Jeg opplevde en del dårlige naboer selv, aldri opplevd lignende andre steder. Trodde først det var uflaks, men neste sted var det samme. Flyttet tilbake til Østlandet og nærmere Oslo, og livet ble godt igjen. 

Vanskelig å beskrive, det er som om de ikke evner å tenke på andre enn seg selv. De hjelper ikke hverandre, har liksom nok med seg selv hele tiden. 

Feks her jeg bor så måker naboene snø fra sin oppkjørsel ut i veien så de andre naboene ikke kan kjøre på jobb. Eller de parkerer midt i veien. Eller de hjelper ikke en gammel mann med dårlig helse selv om de ser han sliter. De spiller høy musikk og bruker motoriserte verktøy hele helga. Røyker klin oppi soveromsvinduet til ungene. Osv  

Synes de er usympatiske. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mistrives i Arendal, og derfor fordømmer du hele kommunen. Vil det si at du kjenner alle boligområdene og alle folk som bor der?  Vet om og bruker alle kultur- og fritidstilbudene?  Alle i byen sitter ikke på bedehuset eller puben hele dagen, heller ikke på bingo, det er heller ikke så mange religiøse, selv om det kalles bibelbelte.  Man trenger ikke å ha noe med hele befolkningen å gjøre, slik er det ikke.  Hvordan vil det bli så mye bedre å flytte få mil bort?

Man kan trives eller mistrives over alt.

Anonymkode: 2d5f5...d62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du mistrives i Arendal, og derfor fordømmer du hele kommunen. Vil det si at du kjenner alle boligområdene og alle folk som bor der?  Vet om og bruker alle kultur- og fritidstilbudene?  Alle i byen sitter ikke på bedehuset eller puben hele dagen, heller ikke på bingo, det er heller ikke så mange religiøse, selv om det kalles bibelbelte.  Man trenger ikke å ha noe med hele befolkningen å gjøre, slik er det ikke.  Hvordan vil det bli så mye bedre å flytte få mil bort?

Er du helt fjern eller velger du bare å ta dette veldig personlig?

Jeg liker ikke Arendal. Jeg uttaler meg ikke i detalj om verken alle som bor her eller alle områder. 

Jeg ønsker å få være i fred og bo et sted det er koselig, trygt og rolig. Hvis det finnes steder i Arendal som er sånn, kjempebra, men jeg ønsker som sagt å flytte herfra. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For en teit kommentar. Nesten ingen jeg møtte i da jeg bodde i Arendal var religiøse, men man kan da få lov til å si at man mistrives i en by man har bodd i over lengre tid? 

Det kan jo være at TS bare vil være i fred, og slippe å forholde seg til folk. Derfor flytte til bygda, billigere med hus der, og man slipper å forhold seg til naboer som forsurer hverdagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For en teit kommentar. Nesten ingen jeg møtte i da jeg bodde i Arendal var religiøse, men man kan da få lov til å si at man mistrives i en by man har bodd i over lengre tid? 

Det kan jo være at TS bare vil være i fred, og slippe å forholde seg til folk. Derfor flytte til bygda, billigere med hus der, og man slipper å forhold seg til naboer som forsurer hverdagen. 

Nemlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du helt fjern eller velger du bare å ta dette veldig personlig?

Jeg liker ikke Arendal. Jeg uttaler meg ikke i detalj om verken alle som bor her eller alle områder. 

Jeg ønsker å få være i fred og bo et sted det er koselig, trygt og rolig. Hvis det finnes steder i Arendal som er sånn, kjempebra, men jeg ønsker som sagt å flytte herfra. 

Personlig? Jeg bor ikke i Arendal.

ut fra det du skriver så virker det som at du bor ganske tett innpå andre. Kanskje det er det som er problemet.  Håper at du finner et sted å trives.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vanskelig å beskrive, det er som om de ikke evner å tenke på andre enn seg selv. De hjelper ikke hverandre, har liksom nok med seg selv hele tiden. 

Feks her jeg bor så måker naboene snø fra sin oppkjørsel ut i veien så de andre naboene ikke kan kjøre på jobb. Eller de parkerer midt i veien. Eller de hjelper ikke en gammel mann med dårlig helse selv om de ser han sliter. De spiller høy musikk og bruker motoriserte verktøy hele helga. Røyker klin oppi soveromsvinduet til ungene. Osv  

Synes de er usympatiske. 

Folk er folk uansett hvor man bor. Jeg har hatt naboer som røyker oppi mitt soveromsvindu som ikke har vært i Arendal. Men det var forbausende mange tankeløse i Arendal, det må jeg si. Nå er selvsagt ikke alle sånn der da, men helheten med mangelfull ønske om å integrere innflyttere og væremåte, gjør at jeg forstår deg godt. 

Hus på bygda kan bli bra, og det kan ikke bli bra. Hvis du ikke bryr deg om å bli kjent med folk/andre mennesker, og bare vil være i fred, så kan du i teorien bo hvor som helst. Men det er jo litt allright å bo et sted hvor folk kanskje er litt hyggelige og imøtekommende da, særlig når man bor på et bittelite sted. 

Hvis du har bestemt deg for å bli værende på Sørlandet, så prøv å se på helheten ved valg:

Tvedestrand har mye turisme om sommeren, og ligger ved sjøen. Mer liv om sommeren, og noen butikker både i sentrum og på Grisen kjøpesenter.

Vegårshei har ingenting, bare en matbutikk og en bensinstasjon som stenger kl 19. Fint hvis man liker tett skog, men ligger liksom "ingensteder". Mye rare folk, vært mye der. 

Begge stedene har Arendal som nærmeste by.

Birkeland ligger nærmere Kristiansand og Grimstad, og ikke minst Lillesand. Så man har mer tilbud og variasjon, også med tog/fly hvis man en gang skulle trenge det. Birkeland har også et lite sentrum med litt utvalg. 

Jeg vet ikke hvor gammel du er og om du bare har tenkt å mure deg inne. Men prøv å tenk litt på hva du liker å gjøre, hva som gjør deg glad og hva som er viktig - sånn foruten å slippe naboer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ut fra det du skriver så virker det som at du bor ganske tett innpå andre. Kanskje det er det som er problemet.  Håper at du finner et sted å trives.

Du bor ikke en gang i Arendal, men likevel kritiserer du noen for å mene at de ikke trives der? Man trenger ikke bo langt fra naboen for å mistrives i Arendal, det er en kjent sak at innflyttere ofte ikke blir boende der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men du er fra Arendal, det er ganske tydelig. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Folk er folk uansett hvor man bor. Jeg har hatt naboer som røyker oppi mitt soveromsvindu som ikke har vært i Arendal. Men det var forbausende mange tankeløse i Arendal, det må jeg si. Nå er selvsagt ikke alle sånn der da, men helheten med mangelfull ønske om å integrere innflyttere og væremåte, gjør at jeg forstår deg godt. 

Hus på bygda kan bli bra, og det kan ikke bli bra. Hvis du ikke bryr deg om å bli kjent med folk/andre mennesker, og bare vil være i fred, så kan du i teorien bo hvor som helst. Men det er jo litt allright å bo et sted hvor folk kanskje er litt hyggelige og imøtekommende da, særlig når man bor på et bittelite sted. 

Hvis du har bestemt deg for å bli værende på Sørlandet, så prøv å se på helheten ved valg:

Tvedestrand har mye turisme om sommeren, og ligger ved sjøen. Mer liv om sommeren, og noen butikker både i sentrum og på Grisen kjøpesenter.

Vegårshei har ingenting, bare en matbutikk og en bensinstasjon som stenger kl 19. Fint hvis man liker tett skog, men ligger liksom "ingensteder". Mye rare folk, vært mye der. 

Begge stedene har Arendal som nærmeste by.

Birkeland ligger nærmere Kristiansand og Grimstad, og ikke minst Lillesand. Så man har mer tilbud og variasjon, også med tog/fly hvis man en gang skulle trenge det. Birkeland har også et lite sentrum med litt utvalg. 

Jeg vet ikke hvor gammel du er og om du bare har tenkt å mure deg inne. Men prøv å tenk litt på hva du liker å gjøre, hva som gjør deg glad og hva som er viktig - sånn foruten å slippe naboer. 

Takk for utfyllende svar. Jeg liker godt skog, natur og ferskvann. Jeg liker også godt trening, reiser, ro og trygghet. Jeg liker ikke sjø, shopping, folkemengder. 

Jeg må ikke bli på Sørlandet, men det er det letteste siden jeg jobber her. 

Hva er det som har skjedd i Vegårshei? Jeg synes bare kommunen har så vanvittig fin natur. At folk er rare er ikke noe minus. Hvis de derimot er dømmende, nedlatende, mobbete og ekskluderende er det helt uaktuelt. 

Jeg har lyst å bo i et lite hus på landet med masse katter ♥️ Gjerne være fostermor for katter som trenger omplassering. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men du er fra Arendal, det er ganske tydelig. 

Takk for utfyllende svar. Jeg liker godt skog, natur og ferskvann. Jeg liker også godt trening, reiser, ro og trygghet. Jeg liker ikke sjø, shopping, folkemengder. 

Jeg må ikke bli på Sørlandet, men det er det letteste siden jeg jobber her. 

Hva er det som har skjedd i Vegårshei? Jeg synes bare kommunen har så vanvittig fin natur. At folk er rare er ikke noe minus. Hvis de derimot er dømmende, nedlatende, mobbete og ekskluderende er det helt uaktuelt. 

Jeg har lyst å bo i et lite hus på landet med masse katter ♥️ Gjerne være fostermor for katter som trenger omplassering. 

Hvor jobber du? Greit å ta avstand til jobb med i betraktningen.  

Joda, Vegårshei har kjempefin natur, men det har ingenting annet enn Kiwi og en bensinstasjon. Dvs du må kjøre til Grisen eller Harebakken for litt mer tilbud. Jeg vet ikke om de er dømmende eller ekskluderende sånn i forhold til Arendal (har ikke bodd der), men jeg tror det er mye av det samme. At de er rare var ikke et kompliment fra min side. Vegårshei vil jeg si er veldig i bibelbeltet, det er litt typisk for bygdene rundt Arendal og i sør. 

Birkeland har jo også veldig fin natur, og her kan du bo sentralt eller mer usentralt i Herefoss. Birkeland har fysioterapi og kiropraktor, apotek, og sånt småtteri som er kjekt å ha i nærheten. 

Hvis jeg var deg, ville jeg dratt til de forskjellige stedene og kjent litt på magefølelsen. Dra på visninger alle steder, og velg det som føles mest riktig. Jeg TROR at Birkeland er det stedet med bedre folk i forhold til å ønske nye folk velkommen, men jeg tror det er mye tilfeldigheter også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg i forhold til Arendal. Det mest landlige stedet her er Rykene som ligger mellom Arendal og Grimstad. 

I Grimstad har man mulighet til å bo landlig, og likevel sentralt. Flotte turområder, og strender. Mest sjø. Er ferskvann også. 

Tvedestrand er en liten by. Er koselig, og man får stort sett tak i det man trenger. 

Vegårshei har flotte turområder, og utallige innlandsvann og bade i. Rolig, trygt og behagelig sted. Opplever at det er alltid noen å snakke med her. Vennlige mennesker som bor her etter mitt syn. Det er to matbutikker, helsehus(lege), bank, to kafeer og to bensinstasjoner. Er en pendlerkommune i forhold til jobb. 

Birkeland er landlig, og mer i tilknytning til Kristiansand og Grimstad. 

Endret av Irak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...