AnonymBruker Skrevet 12. september #1 Del Skrevet 12. september Har en 12 år gammel hannhund. Han er litt skeptisk til andre hunder, spesielt hanner. Liker myke tisper. Har fått en ny tispe på 5 år. Vi har kjørt bil i 4 dager og de har delt bil, hotellrom, seng med meg osv. Gått supert. Kommer hjem, angrep etter 2 min. Så ikke hva som skjedde, sto med ryggen til, men antok min startet. Avgrenset område med kommoder så de skulle få space. Kommer tilbake fra tur, gir de mat i hver sine områder. Legger noe mat i kjøleskapet(det er på hennes område). Hun er gal etter mat. Går over til hans område. Hun bjeffer. Går over til henne. Så står de og ser på hverandre over kommodene, min hund ser litt bort og ser skeptisk ut. Fulgte ikke med hva tispa sitt uttrykk. Jeg sier "så flinke". Brått hopper tispa over kommodene og går til angrep. Så usikker på det faktisk var min som startet angrepet igår. Fikk høre hun var verdens snilleste av de jeg overtok av, og at hun kommer overens med alle hunder. Kan noen please hjelpe meg? Jeg er så fortvila og lei meg:( har prøvd å Google, men finner ikke noen gode svar. Anonymkode: 6fb4d...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #2 Del Skrevet 12. september Tisper kan være knallharde når det kommer til posisjon. En ting er at hunden er verdens snilleste med andre hunder ute på tur/i skogen, det er noe annet når de kommer inn i hus. La de holde avstand, og pass godt på. Vær obs når det blir stress, som feks rundt mat/foring, inn og ut av huset - dette er situasjoner der det fort kan smelle. Dette kan kanskje gå seg til over tid🤞🏻🤞🏻 men ikke alltid….. Anonymkode: 85a43...c4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #3 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tisper kan være knallharde når det kommer til posisjon. En ting er at hunden er verdens snilleste med andre hunder ute på tur/i skogen, det er noe annet når de kommer inn i hus. La de holde avstand, og pass godt på. Vær obs når det blir stress, som feks rundt mat/foring, inn og ut av huset - dette er situasjoner der det fort kan smelle. Dette kan kanskje gå seg til over tid🤞🏻🤞🏻 men ikke alltid….. Anonymkode: 85a43...c4c Hun har bodd med mange hunder og det har visst aldri vært problemer. Nå har jeg lukka døra så de er helt adskilt. Også må jeg fordele på hvor jeg er, sånn at jeg ikke bare er på en av deres område.. Takk for svar:) Anonymkode: 6fb4d...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #4 Del Skrevet 12. september @Tabriskan du hjelpe meg?:) Anonymkode: 6fb4d...201 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 12. september #5 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): @Tabriskan du hjelpe meg?:) Anonymkode: 6fb4d...201 Det er vanskelig å si så mye uten å ha vært hjemme hos deg og sett dem. Men hvis du akkurat har hentet henne og dere har vært på en fire dagers reise så kan hun være både sliten og ikke helt trygg og komfortabel på nytt sted enda. Jeg ville holdt dem adskilt inne (med noe hun ikke kan hoppe over) og så gått paralleltur ute sammen. Dvs at du og en til går med hver deres hund. Begge hundene i bånd og de får ikke hilse. Gå på så stor avstand mellom dere som hundene trenger for at de begge skal slappe av og ikke bare fokusere på den andre hunden. Sørg for at de ikke har ressurser de kan slåss om, enten det er liggeplass, mat, tyggebein, godbiter, leker eller deg. Så må du nesten bare gi henne litt tid og se om hun "lander" og blir komfortabel. Hvis det ikke fungerer over tid, så må du nesten høre med tidligere eier om å returnere henne. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #6 Del Skrevet 12. september Tabris skrev (49 minutter siden): Det er vanskelig å si så mye uten å ha vært hjemme hos deg og sett dem. Men hvis du akkurat har hentet henne og dere har vært på en fire dagers reise så kan hun være både sliten og ikke helt trygg og komfortabel på nytt sted enda. Jeg ville holdt dem adskilt inne (med noe hun ikke kan hoppe over) og så gått paralleltur ute sammen. Dvs at du og en til går med hver deres hund. Begge hundene i bånd og de får ikke hilse. Gå på så stor avstand mellom dere som hundene trenger for at de begge skal slappe av og ikke bare fokusere på den andre hunden. Sørg for at de ikke har ressurser de kan slåss om, enten det er liggeplass, mat, tyggebein, godbiter, leker eller deg. Så må du nesten bare gi henne litt tid og se om hun "lander" og blir komfortabel. Hvis det ikke fungerer over tid, så må du nesten høre med tidligere eier om å returnere henne. Tuusen takk for svar:) Er det ok med lukkede dører eller burde jeg ha grind så de kan se hverandre? Den ene hunden er på soverommet, den andre i stua( bare dører mellom disse rommene). Så skal jeg bytte litt på hvor jeg er for å fordele tiden mellom dem eller kan jeg være lengre perioder hos en av de? Føles feil å la en være alene også. Litt vanskelig å få til pararelltur, kjenner ingen her jeg bor:( gikk tur med de sammen etter angrepet etter flere timer, gikk greit. Men skjønner det er bedre med lengre avstand. Skal se om det er noen som kan hjelpe meg. Hvordan sørger jeg for at de ikke sloss om meg? Synes den der er vanskelig. Lurer også på hvordan jeg skal gjøre det når jeg er på jobb mandag, tror du det går fint å la de være sånn de er nå? Altså hvert sitt rom med stengte dører? Beklager mange dumme spm her, men synes dette er så vanskelig og kjipt og får dårlig samvittighet ovenfor hundene. Kanskje spesielt for min gamle hund:( Anonymkode: 6fb4d...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #7 Del Skrevet 12. september En annen ting er at de hopper på dørene når jeg er inne hos den andre. Og jeg har ikke lås til de enda. Fader det her noe dritt:( Anonymkode: 6fb4d...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #8 Del Skrevet 12. september Jeg hadde returnert tispa. Du har en 12 år gammel hund som burde slippe å ha det sånn på slutten av livet. Anonymkode: 6539d...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 12. september #9 Del Skrevet 12. september Det er ikke enkelt. Eneste sikre måten å unngå at de sloss på er å holde dem adskilt. Hvis det er anspent stemning så er det større sjanse for at det skjer noe inne fordi der er det begrenset med plass og de går mer oppi hverandre. I tillegg vil nok begge være nær deg og at da havner de også nær hverandre. Så lenge de ikke hopper over eller stresser seg opp, så er det bare lurt om de kan se hverandre. Lurt at du veksler på å være med dem begge to. Gå gjerne tur med dem hver for seg noen ganger også, slik at de begge kan få litt kvalitetstid alene med deg. Håper er jo at dette var mer eller mindre en overslagshandling fra tispas side hvis hun var sliten og utrygg etter lang reise og nytt sted, og at dette går over når de begge får litt "space" og hun blir vant og får landet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #10 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg hadde returnert tispa. Du har en 12 år gammel hund som burde slippe å ha det sånn på slutten av livet. Anonymkode: 6539d...5ce Enig. Men bare gått 1 dag.. Men kjenner at jeg ikke vil la dette gå så veldig langt fordi jeg ikke vil det skal gå uforholdsmessig utover han. Dessuten bor ho 24 t unna, så ikke såå lett å returnere heller. Anonymkode: 6fb4d...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 13. september #11 Del Skrevet 13. september I første omgang bør du puste ut og forsøke å få til at både du og hundene får slappet av litt. Har du noen som kan hjelpe deg litt? Som andre har nevnt er nok begge hundene kjempeslitne og trenger å hente seg inn litt. etter en hvileperiode kan du prøve å binde de i hver sin ende i stua for eksempel. Viktig at du finner en løsning som gjør at du får til å senke skuldrene også, så hvis du trenger å binde de inne i en begrenset periode kan du gjøre det (selvfølgelig ikke som en fast ordning). Dette i tillegg til tur sammen som du også har fått tips om, det er kjempelurt. Hvis det er mulig der du bor kan du også kontakte en adferdsterapaut så får du bedre hjelp enn på kg. Det er mange flinke folk her men de har jo ikke sett hundene så da blir det litt sånn gjetting i stedet for målrettede råd for dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #12 Del Skrevet 13. september Jeg har to tisper som begge er utrolig glad i mat. Og, jeg har sett begge to forsvare/jage vekk andre hunder de kjenner med en ekstrem intensitet (for eksempel om de var blant et par hundevenner i et inngjerdet område, og en lompe ble funnet i gresset). Med hverandre er det derimot annerledes. De kan leke mens jeg ordner maten deres. De kan sitte ved siden av hverandre ved beina mine mens jeg ordner maten deres. De kan ha godbitsøk sammen, og de kan tygge tyggebein i sofaen. Grunnen til at de er harmoniske rundt mat med hverandre, er fordi de kjenner hverandre godt, og fordi jeg har lagt inn rutiner og regler rundt mat og tyggebein. De vet at de får mat i hver sin skål på forskjellige deler av kjøkkenet, og at de ikke får lov til å gå bort til den andre hunden mens de spiser, eller stå der og stirre. De tygger tyggebein på et pledd på hver sin side av sofaen, og den som er ferdig først, får ikke lov til å stå og stirre på den andre eller gå bort. Ser jeg et hint av det, geleider jeg fint og pent synderen tilbake til egen plass. Jeg har aldri brukt streng stemme, men har brukt kroppen til å pent snu en matglad hund vekk fra å gå bort/se på den andre under mat. Det er svært sjeldent noen av de tøyer litt på grensene, men jeg holder likevel et øye med de fordi de er såpass matglade og opportunistiske begge to (og begge to kom med sterk matforsvar som valper, vanlig for rasen), at jeg vet at det er et potensial for konflikt der om jeg lar de holde på som de vil over en periode. Poenget er: tispa du har tatt til deg, var fin sammen med hundene hun bodde med fordi hun kjente de og hun visste sannsynligvis at hun fikk matskålen for seg selv. Nå har hun nettopp blitt tatt vekk fra alle hun kjenner, vært på en kjempelang bilreise, blitt tatt med inn i et hus med en fremmed hund som lukter sterkt av denne hunden, det er begrenset plass, og hun kjenner ikke sine nye eiere. Hun er sliten, overveldet, er på en fremmed plass og hun har ingen rutiner rundt mat og har ingen forventninger om at hun får ha maten sin i fred. Hun føler seg utrygg, og det er ikke uvanlig at utrygge hunder tyr til ressursforsvar. Hun må få tid til å falle til ro i sitt nye hjem, som kan ta noen uker. Hun må få tid til å bli kjent med dere og bli vant til nye rutiner og bli trygg. Forhåpentligvis vil tiden hjelpe mye på situasjonen. Om de går fint sammen på tur, så ville jeg ha gått mye med de den første tiden, og fokusert på at de får positive opplevelser sammen. Legg inn gode rutiner for når dere kommer inn. Ha de adskilt, men legg inn tid hvor de ligger på hver side av stua når du er der. Ha faste rutiner rundt mat. Ikke korriger stirring/knurring om det skjer, men avled. Les litt om motbetinging. Anonymkode: 907b2...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå