AnonymBruker Skrevet 12. september #81 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er ufør og har noen utfordringer med å bruke noen offentlige toalett, mest pga plass. Toalett på sentere er ofte veldig små, så jeg får ikke byttet nødvendig utstyr som trengs. Jeg har ikke rullestol og ser veldig frisk ut. Ofte får jeg kjeft av voksne folk som ser jeg enten går inn eller ut av HC do. Skjønner jo at de tenker jeg bare utnytter muligheten og tar opp plassen til andre rullestol brukere. Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare de som kjefter eller kommer med kommentarer. Jeg pleier å løpe av skam, for voksenkjeft er ikke gøy uansett om det er fortjent eller ei. Er også VELDIG privat det jeg sliter med, får helt angst av at noen andre som står rundt er noen jeg kjenner, jeg har virkelig ikke lyst til å forklare meg i offentligheten! Har prøvet vise honnørkort uten å si noe, men uten nytte. De tror enten det er falsk (orker ikke stå å legitimere meg for do besøk), eller så har de sine meninger om hvilken ufør grad HC do er ment for. Og igjen vil jeg ikke forklare meg. Dette er en veldig nylig helse situasjon og føler meg ikke trygg til å vandre ute uten tilgang på toalett. Men nå verger jeg meg å oppholde meg på steder hvor vanlig toalett ikke holder ift plass. Hva skal jeg gjøre? Hva kan jeg svare de for å få de til å bare vandre unna? Anonymkode: 7382e...838 "Jeg har ikke lyst å forklare deg hvorfor jeg trenger tilgang til vask på toalettet, ikke alle sykdommer synes utenpå." Noe sånt..? Jeg er ufør selv, og bruker hc-toalettet nettopp fordi det er vask der. Er det vask på vanlige avlukker går jeg jo dit, men det er set sjelden. Anonymkode: 8a674...49e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #82 Del Skrevet 12. september Jeg har selv utlagt tarm og bruker handikaptoalett når jeg MÅ, fordi den har vask og søppelbøtte og litt mer plass og privatliv. Men hvis det ikke haster og jeg ikke trenger det, går jeg på vanlig do. Rett og slett fordi handikaptoalett er en begrenset ressurs, og det er greit å holde den ledig til de som trenger det (både synlige og usynlige handikap). Verre enn det er det ikke i mitt hode. Anonymkode: 00fc0...967 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #83 Del Skrevet 12. september Ville sagt noe sånt som «jeg har ett handikap som gjør at jeg har behov for å bruke HC toalettet» mer enn det trenger du ikke å svare på. Fortsetter de hadde jeg spurt om det er noen som har ansatt de som «HC toalett vakt» 😅 Anonymkode: 89101...f69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kranken Skrevet 12. september #84 Del Skrevet 12. september Hva slags merkelig sted bruker du HC toalett på der du får kjeft? Jeg bruker utelukkende HC toalett og det har aldri vært et eneste menneske som har sagt noe som helst til meg. Det høres fryktelig slitsomt ut. Hvis noen hadde sagt noe hadde jeg sagt at det er ikke alle handikap som er synlige, og ikke et ord mer. Du skylder ikke noen en forklaring. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #85 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du mener altså det er greit at andre, voksne skal ha uhell fordi du skal ha fortrinn? Du er nettopp i målgruppen for den typen personer jeg omtaler i mitt innlegg. Å se lengre enn til min egen nesetipp er nettopp hva jeg gjør, men ikke du. Du kan klart finne løsninger med tre barn, mens vi andre ikke kan finne løsninger når vi av helsemessige årsaker MÅ på do. Anonymkode: f2d9d...61b Om den du siterer er først i køen til toalettene har vedkommende fullstendig rett til å gå på hc-toalettet! Om det er lang kø til det vanlige toalettet er det helt fair å gå der det er ledig! Om det haster for deg kan du spørre pent om å få komme foran i køen! Anonymkode: f922e...a3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #86 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du mener altså det er greit at andre, voksne skal ha uhell fordi du skal ha fortrinn? Du er nettopp i målgruppen for den typen personer jeg omtaler i mitt innlegg. Å se lengre enn til min egen nesetipp er nettopp hva jeg gjør, men ikke du. Du kan klart finne løsninger med tre barn, mens vi andre ikke kan finne løsninger når vi av helsemessige årsaker MÅ på do. Anonymkode: f2d9d...61b Skal du gå forran når noen står med en baby som må skifte bleie også? Stellebord er nesten alltid på hc do. Anonymkode: bc839...70d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #87 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har opplevd at HC-toalett tas opp av andre og at vi havner i kø. Men hvordan vet du at "vi andre" ikke har et behov for det? Ser du mine plager, sykdommer eller utfordringer? Bare fordi jeg ikke bruker rullestol, krykker eller rullator? Har en mage/tarmsykdom som gjør at jeg må på do RASKT noen ganger, da går jeg på nærmeste ledige, om det så er HC. Kan ikke risikere å stå i kø om jeg går til de vanlige. Ikke er det alltid så hyggelig heller med de tømmingene jeg tidvis har å sitte i de båsene tett i tett Anonymkode: a7226...84c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #88 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): De fleste sentre og kulturhus ol. Har i mange år hatt låst dør og lapp på døren om at man må kontakte resepsjon eller bestemte butikker for å få tilgang til HC toaletter. Dette skyldes blant annet at HC toaletter blir brukt til sex, salg og bruk av dop M.m. noe som ikke akkurat er handikappvennlig eller HC nødvendig aktivitet på et wc. En annen sak er at mange med barnevogner og ørten unger synes det er greit å ta med seg hele ungeskokken inn på et HC toalett, og dermed blokkerer den doen i lang tid for oss som virkelig trenger den, både for å unngå at det går galt, men og for å sette akuttmedisiner i påvente av annen hjelp. Mange i barnevognamafialen, som disse med en skokk unger på HC do ble omtalt i en annen tråd tidligere om samme tema mener de har like stor rett til å bruke HC do som alle andre. Ja, så lenge noen med akutte behov for rask do ikke trenger den doen så kan dere bruke HC do, men når noen kommer og det haster så må dere være snill å umiddelbart forlate den doen, eller slippe oss frem i køen når vi sier vi har et akutt behov for nettopp den doen. Ingen går med diagnosen sin utenpå slik at alle kan se at hen trenger et do øyeblikkelig, men når noen sier de trenger doen NÅ, så er ikke det for å være vanskelig, men fordi vi trenger doen nettopp du blokkerer. Hvem vil like å stå utenfor en do, uten kontroll over tarm eller urinveier åpninger og i all offentlighet oppleve at alt bare renner? Ikke er bare klærne og verdigheten utskjemt, men også lokalet utenfor nettopp den doen du som mangler respekt for andre menneskers behov for rask tilgang til på grunn av egen egoisme og tankeløshet. Og nei, det er ikke bare å ta bleie på seg, før man går ut for at nettopp du, skal få gjøre som du vil og fortsette å opptre egoistisk. Å vise frem et honnør kort er en dårlig løsning. Der er hundredevis av med diagnoser og honnørkort innehavere som absolutt ikke trenger rask tilgang til et handikap wc. Men om du har en mage tarmlidelser så finnes der en pasientforening som har dokort til sine medlemmer. https://magetarm.no/undersider/nyhetsarkiv/nyhet-dokortet-er-tilbake-i-fysisk-versjon?PID=324&M=NewsV2&Action=1 Men alle med behov for rask tilgang til HC dom har ikke mage tarm sykdom og passer inn i den kategorien, eller den pasientforeningen. Flyplasser er noe herk, særlig fordi der er mange og kø foran HC doen, jeg nekter å tro at alle de som der går på HC do har en skjult sykdom med behov for HC do, behovet er vel snarere å få bagasjen/kofferten med seg inn på do. Anonymkode: f2d9d...61b Jeg skjønner ikke argumentet om at andre ikke skal kunne bruke hc-doen fordi noen kan trenge do raskt. Altså, for det første er det nesten alltid stellebord på hc-doen, så det er åpenbart lagt opp til at bleieskift har like mye rett til å bruke doen. Dette kan innimellom ta litt tid, og man kan ikke akkurat kaste ut noen fra doen midt i et bleieskift fordi du har umiddelbart behov. Like fult kan doen være opptatt av en rullestolbruker som bruker tid, en som må tømme en stomipose, eller andre med funksjonsutfordringer som gjør at dobesøk tar tid. Dette er folk med like reelt behov for tilrettelegging, og man kan ikke kaste ut disse fra doen fordi du har umiddelbar behov. Hva gjør man da? Man kan aldri ta det for gitt at man kan få umiddelbar tilgang på et toalett, heller ikke et hc-toalett. (for ordens skyld har jeg også en tarmsykdom, men jeg har lært meg hvordan jeg skal håndtere dette når jeg er ute. Nettopp fordi jeg ikke kan forvente et ledig toalett umiddelbart når behovet melder seg). Anonymkode: dbaab...fd4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 12. september #89 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er ufør og har noen utfordringer med å bruke noen offentlige toalett, mest pga plass. Toalett på sentere er ofte veldig små, så jeg får ikke byttet nødvendig utstyr som trengs. Jeg har ikke rullestol og ser veldig frisk ut. Ofte får jeg kjeft av voksne folk som ser jeg enten går inn eller ut av HC do. Skjønner jo at de tenker jeg bare utnytter muligheten og tar opp plassen til andre rullestol brukere. Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare de som kjefter eller kommer med kommentarer. Jeg pleier å løpe av skam, for voksenkjeft er ikke gøy uansett om det er fortjent eller ei. Er også VELDIG privat det jeg sliter med, får helt angst av at noen andre som står rundt er noen jeg kjenner, jeg har virkelig ikke lyst til å forklare meg i offentligheten! Har prøvet vise honnørkort uten å si noe, men uten nytte. De tror enten det er falsk (orker ikke stå å legitimere meg for do besøk), eller så har de sine meninger om hvilken ufør grad HC do er ment for. Og igjen vil jeg ikke forklare meg. Dette er en veldig nylig helse situasjon og føler meg ikke trygg til å vandre ute uten tilgang på toalett. Men nå verger jeg meg å oppholde meg på steder hvor vanlig toalett ikke holder ift plass. Hva skal jeg gjøre? Hva kan jeg svare de for å få de til å bare vandre unna? Anonymkode: 7382e...838 Så merkelig. Har mange ganger brukt HC toalett før, aldri fått noen reaksjoner på det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #90 Del Skrevet 12. september Jeg har en nerveskade i låret etter en kreftoperasjon som gjør at noen ganger sliter jeg med å komme meg opp fra et toalett uten håndtak som man gjerne finner på HC toalett. Jeg er alltid redd for å åpne døra og få kommentarer eller blikk. Men har NÅ lært nå at jeg kan svare «ikke alle handikap er synlige» i så fall♥️ Anonymkode: 254f1...29b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #91 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg skjønner ikke argumentet om at andre ikke skal kunne bruke hc-doen fordi noen kan trenge do raskt. Altså, for det første er det nesten alltid stellebord på hc-doen, så det er åpenbart lagt opp til at bleieskift har like mye rett til å bruke doen. Dette kan innimellom ta litt tid, og man kan ikke akkurat kaste ut noen fra doen midt i et bleieskift fordi du har umiddelbart behov. Like fult kan doen være opptatt av en rullestolbruker som bruker tid, en som må tømme en stomipose, eller andre med funksjonsutfordringer som gjør at dobesøk tar tid. Dette er folk med like reelt behov for tilrettelegging, og man kan ikke kaste ut disse fra doen fordi du har umiddelbar behov. Hva gjør man da? Man kan aldri ta det for gitt at man kan få umiddelbar tilgang på et toalett, heller ikke et hc-toalett. (for ordens skyld har jeg også en tarmsykdom, men jeg har lært meg hvordan jeg skal håndtere dette når jeg er ute. Nettopp fordi jeg ikke kan forvente et ledig toalett umiddelbart når behovet melder seg). Anonymkode: dbaab...fd4 Kan jeg spørre hvordan du håndterer dette når du er ute? Jeg sliter selv med tarmproblemer og har ofte ekstremt akutte tilfeller.. Kanskje du har noen tips? Anonymkode: f86f2...1f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #92 Del Skrevet 12. september Jeg må akutt tisse. Og klarer ikke holde meg lenge. Så går av og til på hc do om det er nødvendig Anonymkode: 85f1f...6ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #93 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Flyplasser er noe herk, særlig fordi der er mange og kø foran HC doen, jeg nekter å tro at alle de som der går på HC do har en skjult sykdom med behov for HC do, behovet er vel snarere å få bagasjen/kofferten med seg inn på do. Det behovet er vell igrunn reelt, da man potensielt både kan få ting frastjålet og få trøbbel med flypersonal om man forlater bagasjen uten oppsyn. Jeg selv bruker hc toalettet alltid om jeg flyr med hund og må på do. Å få hunden med inn på en bås hadde både vært mye mer kronglete og sikkert påkalt seg mer negativ oppmerksomhet enn å bruke hc toalettet 😅 Men jeg synes de med både død og levende bagasje burde vike for de med funksjonsnedsettelser og babyer som trenger stell da. Anonymkode: 2ea04...33f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #94 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har selv utlagt tarm og bruker handikaptoalett når jeg MÅ, fordi den har vask og søppelbøtte og litt mer plass og privatliv. Men hvis det ikke haster og jeg ikke trenger det, går jeg på vanlig do. Rett og slett fordi handikaptoalett er en begrenset ressurs, og det er greit å holde den ledig til de som trenger det (både synlige og usynlige handikap). Verre enn det er det ikke i mitt hode. Anonymkode: 00fc0...967 Og nettopp der har du levert det beste poenget i denne tråden som mange egoistiske folk i denne tråden ikke later til å forstå, nettopp at det er en begrenset ressurs. Og derfor er det komplett unødvendig å beslaglegge denne om man har andre muligheter. Anonymkode: 4ac82...124 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sveits Skrevet 13. september #95 Del Skrevet 13. september 9 av 10 ganger er handikapptoalettene ledige. Og jeg har gått MYE på do, for jeg har spastisk blære og tarm, og bruker kateter foran og bak. Jeg har i de 30 åra jeg har hatt usynlige handikapp ALDRI fått kjeft eller blikk for å bruke handikappdoen. Så HI er oppkonstruert. Jeg synes funksjonsfriske kan unne seg luksusen å få tisse i fred nå og da. Dere får lov av meg å låne doen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #96 Del Skrevet 13. september Er jo bare å si at det ikke er noe poeng å kjefte på deg på bakgrunn av at de har misforstått hva HC er. HC toalettet er ikke reservert utelukkende til folk med funksjonsnedsettelser (synlige/usynlige) , men tilrettelagt for denne gruppen. Alle kan bruke HC toalett med god samvittighet. Anonymkode: 64ffc...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #97 Del Skrevet 13. september Jeg har kun opplevd å få sure miner og en muggen kommentar en gang jeg tok en liten kjøpesenterheis med skilt om å prioritere folk med handikap og barnevogner (husker ikke ordlyden). Jeg spurte personen med barnevogna om de hadde røngtenblikk og kunne se funksjonsnivået mitt? Det kom et mutt "Nei, du har et poeng der..." så var det stille til vi stoppet på rett etasje. 🙃 (For ordens skyld hadde jeg en skade i ryggen akkurat da. Jeg er ellers en stor tilhenger av vanlige trapper.) Her jeg bor er det et kjøpesenter som har bestemt at de nye fine toalettene skal ha hele dører på damesiden, og 3/4 dører på herresiden. Må man sette ned et handlenett eller liten ryggsekk ved døra risikerer man at den velter og faller ut av båsen. Jeg har et lite handikap som ikke er verre enn at jeg kan bruke et vanlig toalett, så lenge jeg har en hel dør som gir meg privatliv, og mulighet til å ta frem utstyr uten å risikere at det forsvinner ut av (under) døra dersom det glipper ut av hendene mine. På dette kjøpesenteret ser jeg meg ofte nødt til å bruke handikaptoalettet. Skulle noen kommentere vil jeg kanskje dra frem spørsmålet om røngtenblikk igjen. Har forøvrig en onkel som alltid bruker handikapdo, siden han har inkontinens og bruker bind for det (ja, det kan ramme menn også). Han pleide å bruke vanlige do, men så var det den ene gangen vi hadde gjort ærender sammen, han gikk på do et sted og en stund etterpå ble han hvit når han innså at bindet lå igjen der inne. Siden det ikke pleier å være avfallsbøtter på herredo måtte han ta det med seg ut for å kaste det, og denne gangen gikk det for fort i svingene. For å unngå denne flausen igjen, bruker han nå kun toalett med avfallsbøtte tilgjengelig, og for menn vil det ofte være handikapdoet. Anonymkode: 8bf1b...b52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #98 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kan jeg spørre hvordan du håndterer dette når du er ute? Jeg sliter selv med tarmproblemer og har ofte ekstremt akutte tilfeller.. Kanskje du har noen tips? Anonymkode: f86f2...1f8 Dette blir kanskje litt overkill for de fleste. Men tiltak jeg har er: - på de stedene jeg er ofte (stamrestaurant/kafé) har jeg avtale med de ansatte om at jeg kan bruke ansattdoen når det er hastverk. - på reise, ev når jeg ikke er garantert umiddelbar tilgang på do, så bruker jeg en form for "bleie" (egentlig et stort bind, kjøpt på apotek) som holder lenge nok til å kunne stå i dokø. Ellers lever jeg et litt begrenset liv, men gigabindet gjør at jeg i alle fall kommer meg litt ut av huset. Anonymkode: dbaab...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #99 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette blir kanskje litt overkill for de fleste. Men tiltak jeg har er: - på de stedene jeg er ofte (stamrestaurant/kafé) har jeg avtale med de ansatte om at jeg kan bruke ansattdoen når det er hastverk. - på reise, ev når jeg ikke er garantert umiddelbar tilgang på do, så bruker jeg en form for "bleie" (egentlig et stort bind, kjøpt på apotek) som holder lenge nok til å kunne stå i dokø. Ellers lever jeg et litt begrenset liv, men gigabindet gjør at jeg i alle fall kommer meg litt ut av huset. Anonymkode: dbaab...fd4 Du føler ikke at binder vises gjennom klær? Takk for tips Anonymkode: f86f2...1f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #100 Del Skrevet 13. september Sveits skrev (17 timer siden): 9 av 10 ganger er handikapptoalettene ledige. Og jeg har gått MYE på do, for jeg har spastisk blære og tarm, og bruker kateter foran og bak. Jeg har i de 30 åra jeg har hatt usynlige handikapp ALDRI fått kjeft eller blikk for å bruke handikappdoen. Så HI er oppkonstruert. Jeg synes funksjonsfriske kan unne seg luksusen å få tisse i fred nå og da. Dere får lov av meg å låne doen. Hvorfor sier du det? Bare fordi DU ikke har opplevd det betyr ikke det at det ikke har skjedd! Anonymkode: f922e...a3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå