Gå til innhold

Hvordan unngå kjeft for å bruke HC do?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv om jeg har behov for den ekstra plassen på toalettet, så tåler jeg fint å vente til det blir ledig😄 Er det kø, så er det kø🙃 

Anonymkode: d203c...417

Ja, ikke sant. Og står det 4 handicappede i kø så må du jo uansett vente på tur. 

Anonymkode: 235f6...011

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (24 minutter siden):

Jeg mener at om man skal begrense noens valgmuligheter og frihet så bør dette lovfestes. Det er ryddig og skaper likhet og forutsigbarhet.

Alle vet at HC-toalett er nødvendig for de med behov, men uten at det var lovfestet universell tilgang til toalett på offentlige steder så tipper jeg veldig få av disse hadde vært bygd. Ergo man trenger lovverket for å skape forutsigbarhet.

Så er det dette med å bli sett på som et egoistisk menneske. Jeg har ikke HC-bevis i bilen. Jeg går normalt og jeg "ser normal" ut. Jeg ville definitivt blitt sett på som et egoistisk menneske om jeg kom ut fra HC-toalett og møtte på en kø. Men det andre ikke ser er mine behov og mine begrensninger. Mener du oppriktig da at jeg faktisk skal måtte tåle å bli sett på som egoistisk av andre da? Det må jeg bare fint tåle liksom?

Det er en uting når folk dømmer en på hva en ser og antar. Spesielt når det kommer til funksjonsvariasjon. Vi kjenner kanskje ekstra mye på det da vi er en familie med flere usynlige diagnoser og funksjonsvariasjoner. Og vi møter ofte på slike forutinntatte holdninger over alt fordi folk antar - tror - mener. Alle i beste mening, men over tid er dette ekstremt slitsomt og stigmatiserende.

Dagens n´te rant.

Jeg trodde jeg var ganske tydelig på at jeg ikke ser på deg som et egoistisk menneske så lenge du har et reelt behov. Så lenge jeg objektivt ikke kan få bekreftet om du har et reelt behov, lar jeg selvsagt tvilen komme deg til gode og du kan gå med hodet hevet. For min del handler dette om din egen samvittighet. Har man sitt på det rene er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 4ac82...124

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Noen ganger med kø til vanlig toalett er det jo rasjonelt å bruke hc-toalettet for å ta unna. Man trenger ikke være handicappet for å ha svak underlivsmuskulatur, f eks, holder å ha født noen barn og komme litt opp i åra. Noen ganger må man VELDIG, og det haster for ikke å tisse på seg, eller kanskje blø igjennom.

Anonymkode: e7294...2ca

Og det har jeg selvsagt forståelse for. Da har du en reell, god grunn for å bruke HC-toalettet. Jeg snakker fortsatt om de som bruker HC-toalett av ren bekvemmelighet uansett fordi "det er rent og stort". Som om de har booka og betalt et spa-opphold.

Anonymkode: 4ac82...124

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Men virkeligheten er nå engang slik at HC-toalett ikke er reservert for noen, bare tilpasset mange med funksjonsvariasjon. Spørsmålet da blir om det burde vært slik eller ikke, men det er strengt tatt et spørsmål for en annen tråd - og noe som må jobbes med politisk.

Sånn helt ærlig, synes jeg ikke det bør lovfestes. Det er ikke realistisk å kunne håndheve en slik lov. Og uansett så vil det alltid bli et spørsmål om skjønn. Hvem skal vurdere om du kvalifiseres som godkjent bruker av HC-dassen? Skal det utstedes HC-dass-tillatelser? Det blir for rigid og omstendelig. Bortkastet byråkrati. Og selv jeg som er 100% avhengig av HC-toalett og har absolutt ingen mulighet til å benytte vanlige toaletter da det er en praktisk umulighet, forstår jeg at alle kan oppleve krisesituasjoner hvor jeg har full forståelse for at man benytter HC-toalett. 

Det jeg etterlyser er litt mindre egoisme og entitlement fra folk. Og det gjelder i grunn på alle arenaer.

Anonymkode: 4ac82...124

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg trodde jeg var ganske tydelig på at jeg ikke ser på deg som et egoistisk menneske så lenge du har et reelt behov. Så lenge jeg objektivt ikke kan få bekreftet om du har et reelt behov, lar jeg selvsagt tvilen komme deg til gode og du kan gå med hodet hevet. For min del handler dette om din egen samvittighet. Har man sitt på det rene er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 4ac82...124

Men mitt reelle behov er ikke synlig.. så hvordan skal de som vil dømme meg som egoist kunne se det på meg?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn helt ærlig, synes jeg ikke det bør lovfestes. Det er ikke realistisk å kunne håndheve en slik lov. Og uansett så vil det alltid bli et spørsmål om skjønn. Hvem skal vurdere om du kvalifiseres som godkjent bruker av HC-dassen? Skal det utstedes HC-dass-tillatelser? Det blir for rigid og omstendelig. Bortkastet byråkrati. Og selv jeg som er 100% avhengig av HC-toalett og har absolutt ingen mulighet til å benytte vanlige toaletter da det er en praktisk umulighet, forstår jeg at alle kan oppleve krisesituasjoner hvor jeg har full forståelse for at man benytter HC-toalett. 

Det jeg etterlyser er litt mindre egoisme og entitlement fra folk. Og det gjelder i grunn på alle arenaer.

Anonymkode: 4ac82...124

Enig der. Men skal det begrenses må det begrenses via lov.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Men mitt reelle behov er ikke synlig.. så hvordan skal de som vil dømme meg som egoist kunne se det på meg?

Jeg kan dessverre ikke gjøre noe med de som vil dømme deg. Det er iallfall ikke meg. Jeg har heller ikke ment å ta til orde for de som dømmer. Jeg har bare luftet mine tanker om de som (mis)bruker HC-toalett for egen bekvemmelighet og dømmer dem først og fremst i mine egne tanker på generelt grunnlag. Hvem de er, vet de best selv. Så finnes det de mer åpenbare tilfellene som jeg beskrev i et annet innlegg. Jenter/damer som bruker det som sminkerom. 

Anonymkode: 4ac82...124

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«HC toaletter er tilpasset personer med handicap, men de er ikke reservert for dem. Det er også ulike handicap som ikke er synlige og du vet ingenting om hvorfor jeg benytter meg av HC toalettet». 
 

men veldig merkelig at du OFTE opplever kjeft. Jeg bruker HC toalettet mye av ulike grunner og har aldri i mitt liv opplevd noen reaksjoner. 

Anonymkode: e3baf...5ac

Ja, det er rart. Jeg bruker HC-doen ofte, går alltid inn der om det er opptatt andre plasser. Aldri fått tilsnakk.

Går også rett inn på damedoen dersom herredoen er opptatt. Aldri fått tilsnakk der heller. En do er en do, hva som står på døra driter jeg i.

Anonymkode: 8c6d5...ca3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handikaptoalett er ikke laget kun for de som er handikappet. Enkelt og greit. De er tilrettelagt slik at de med fysiske og psykiske(!) funksjonsnedsettelser skal kunne bruke et tilrettelagt toalett. Det betyr ikke at funksjonsfriske mennesker ikke kan bruke det. 

Anonymkode: db7a1...6d0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en uting at folk skal leke politi. Vi har et barn som går med rullator og har manuell rullestol, og har derfor HC-kort. Kjører en Tesla, og har opplevd at folk kommer og kjefter på oss for at vi ikke skal parkere på HC. Viser det jo da, men det er fryktelig ubehagelig å oppleve sånt med barn i bilen.

Stort sett er det folk som ikke selv har HC-bevis som kjefter også.

Når det er sagt er det veldig synd når de som ikke har behov for HC-toalett og HC-parkering tar dem. Sistnevnte er mye bredere og gjør det lettere å få rullator inntil bilen. Vi sliter med å få ut barnet når vi må parkere på vanlig plass.

Det er også veldig mye mer tidkrevende å ta med et barn i rullestol på toalettet. Har opplevd at HC-toalett tas opp av andre og at vi havner i kø. Vi får faktisk ikke valgt de andre doene og bruker lang tid på toalettbesøk, og da er det veldig synd at de som ikke har behov bruker dem.

Men folk må uansett slutte med den vekter-virksomheten sin. Man aner jo ikke. Det er f.eks. mye lettere med bred vask for dem med stomi, og det er jo ikke noe som synes.

Anonymkode: 4e21c...2c0

Jeg lurer på hvordan du vet at disse menneskene ikke trenger HCtoalettet? For det er jo det du insinuerer her, at dere sitter i kø fordi andre tar opp plassen dere har "mer krav" på. 

Anonymkode: 8be56...9a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er alle disse som prøver å bestemme hvem som er kvalifisert til hc do eller ikke? Jeg har ikke møtt en eneste en og jeg bruker av og til hc do til tross for at jeg ser frisk ut utenpå.

Årsaker: IBD diareutgaven, da tar jeg den doen som er ledig nermest, har ikke tid til å vente på tur mens en hc do er ledig.

Årsak 2: har div sykdommer i underlivet og har tre ulike remedier som i perioder må smøres på til ulike tider og det krever plass til å håndtere alt og det krever at jeg kan vaske hendene der doen er ellers blir håndtaket klint inn med diverse ting som kan være skadelig for andre.

Anonymkode: 1e747...04f

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste jeg tenker bør holde seg fra å bruke hc-do er jentegjenger/par som skravler seg bort, sminker seg etc. inne på do. Og det er kun fordi de da bruker urimelig lang tid helt unødvendig. Alle normale doturer for funksjonsfriske er ok, man bør tenkte at på hc-do skal man ikke dra ut tida i tilfelle noen står utenfor og det haster litt. 

Ofte så er stellerommet inne på hc-do, og det er ganske irriterende å stå med baby som illhyler med bæsjebleie mens folk sminker seg og bruker lang tid.

Anonymkode: f1729...b8e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er ufør og har noen utfordringer med å bruke noen offentlige toalett, mest pga plass. Toalett på sentere er ofte veldig små, så jeg får ikke byttet nødvendig utstyr som trengs. Jeg har ikke rullestol og ser veldig frisk ut. 

Ofte får jeg kjeft av voksne folk som ser jeg enten går inn eller ut av HC do. Skjønner jo at de tenker jeg bare utnytter muligheten og tar opp plassen til andre rullestol brukere. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal svare de som kjefter eller kommer med kommentarer. Jeg pleier å løpe av skam, for voksenkjeft er ikke gøy uansett om det er fortjent eller ei. Er også VELDIG privat det jeg sliter med, får helt angst av at noen andre som står rundt er noen jeg kjenner, jeg har virkelig ikke lyst til å forklare meg i offentligheten! 

Har prøvet vise honnørkort uten å si noe, men uten nytte. De tror enten det er falsk (orker ikke stå å legitimere meg for do besøk), eller så har de sine meninger om hvilken ufør grad HC do er ment for. Og igjen vil jeg ikke forklare meg. 

Dette er en veldig nylig helse situasjon og føler meg ikke trygg til å vandre ute uten tilgang på toalett. Men nå verger jeg meg å oppholde meg på steder hvor vanlig toalett ikke holder ift plass.

Hva skal jeg gjøre? Hva kan jeg svare de for å få de til å bare vandre unna?

Anonymkode: 7382e...838

De fleste sentre og kulturhus ol. Har i mange år hatt låst dør og lapp på døren om at man må kontakte resepsjon eller bestemte butikker for å få tilgang til HC toaletter. 
Dette skyldes blant annet at HC toaletter blir brukt til sex, salg og bruk av dop M.m. noe som ikke akkurat er handikappvennlig eller HC nødvendig aktivitet på et wc. 
En annen sak er at mange med barnevogner og ørten unger synes det er greit å ta med seg hele ungeskokken inn på et HC toalett, og dermed blokkerer den doen i lang tid for oss som virkelig trenger den, både for å unngå at det går galt, men og for å sette akuttmedisiner i påvente av annen hjelp. 
Mange i barnevognamafialen, som disse med en skokk unger på HC do ble omtalt i en annen tråd tidligere om samme tema mener de har like stor rett til å bruke HC do som alle andre. Ja, så lenge noen med akutte behov for rask do ikke trenger den doen så kan dere bruke HC do, men når noen kommer og det haster så må dere være snill å umiddelbart forlate den doen, eller slippe oss frem i køen når vi sier vi har et akutt behov for nettopp den doen. 
Ingen går med diagnosen sin utenpå slik at alle kan se at hen trenger et do øyeblikkelig, men når noen sier de trenger doen NÅ, så er ikke det for å være vanskelig, men fordi vi trenger doen nettopp du blokkerer. 

Hvem vil like å stå utenfor en do, uten kontroll over tarm eller urinveier åpninger og i all offentlighet oppleve at alt bare renner? Ikke er bare klærne og verdigheten utskjemt, men også lokalet utenfor nettopp den doen du som mangler respekt for andre menneskers behov for rask tilgang til på grunn av egen egoisme og tankeløshet. 
Og nei, det er ikke bare å ta bleie på seg, før man går ut for at nettopp du, skal få gjøre som du vil og fortsette å opptre egoistisk.

Å vise frem et honnør kort er en dårlig løsning. Der er hundredevis av med diagnoser og honnørkort innehavere som absolutt ikke trenger rask tilgang til et handikap wc. Men om du har en mage tarmlidelser så finnes der en pasientforening som har dokort til sine medlemmer. 
 

https://magetarm.no/undersider/nyhetsarkiv/nyhet-dokortet-er-tilbake-i-fysisk-versjon?PID=324&M=NewsV2&Action=1

 

image.jpeg.0f80b5b7cb6d7132e04db4dd7cfa0b2a.jpeg

Men alle med behov for rask tilgang til HC dom har ikke mage tarm sykdom og passer inn i den kategorien, eller den pasientforeningen. 
 

Flyplasser er noe herk, særlig fordi der er mange og kø foran HC doen, jeg nekter å tro at alle de som der går på HC do har en skjult sykdom med behov for HC do, behovet er vel snarere å få bagasjen/kofferten med seg inn på do. 

 

Anonymkode: f2d9d...61b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Herregud. Selvsagt er den reservert de med handikap. Tenker du likt om parkeringsplasser for handikappede? 

Greia er jo at handikaptoalett skal være tilgjengelig. Hvis alle går dit fordi det er ledig, så er det jo ikke tilgjengelig for de som trenger det. 

De som ikke er syke klarer faktisk å vente de ekstra minuttene. Gå heller på mannedoen, der er det sjelden kø. 

Anonymkode: b872f...44e

FULLSTENDIG feil! Et tilrettelagt toalett er til bruk for hvem som helst! Det eneste ekstra med det toalettet er at det er tilrettelagt og tilgjengelig for de fleste! Om man er frisk eller funksjonshemmet har ingenting å si, alle er hjertelig velkommen til å bruke det! Men er man frisk og har en i rullestol bak seg i køen kan man jo være snill å gå på et vanlig toalett om det blir ledig samtidig som hc-toalettet. Bruk skjønn, det kommer man langt med!

En tilrettelagt parkeringsplass derimot er kun for de med tillatelse!

Hilsen en rullestolbruker!

Anonymkode: f922e...a3c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits å si noe annet enn at toalettene er til alles bruk. Det er noen, eller ganske mange, som tror en må være HC for å bruke toalettene. Det er feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste sentre og kulturhus ol. Har i mange år hatt låst dør og lapp på døren om at man må kontakte resepsjon eller bestemte butikker for å få tilgang til HC toaletter. 
Dette skyldes blant annet at HC toaletter blir brukt til sex, salg og bruk av dop M.m. noe som ikke akkurat er handikappvennlig eller HC nødvendig aktivitet på et wc. 
En annen sak er at mange med barnevogner og ørten unger synes det er greit å ta med seg hele ungeskokken inn på et HC toalett, og dermed blokkerer den doen i lang tid for oss som virkelig trenger den, både for å unngå at det går galt, men og for å sette akuttmedisiner i påvente av annen hjelp. 
Mange i barnevognamafialen, som disse med en skokk unger på HC do ble omtalt i en annen tråd tidligere om samme tema mener de har like stor rett til å bruke HC do som alle andre. Ja, så lenge noen med akutte behov for rask do ikke trenger den doen så kan dere bruke HC do, men når noen kommer og det haster så må dere være snill å umiddelbart forlate den doen, eller slippe oss frem i køen når vi sier vi har et akutt behov for nettopp den doen. 
Ingen går med diagnosen sin utenpå slik at alle kan se at hen trenger et do øyeblikkelig, men når noen sier de trenger doen NÅ, så er ikke det for å være vanskelig, men fordi vi trenger doen nettopp du blokkerer. 

Hvem vil like å stå utenfor en do, uten kontroll over tarm eller urinveier åpninger og i all offentlighet oppleve at alt bare renner? Ikke er bare klærne og verdigheten utskjemt, men også lokalet utenfor nettopp den doen du som mangler respekt for andre menneskers behov for rask tilgang til på grunn av egen egoisme og tankeløshet. 
Og nei, det er ikke bare å ta bleie på seg, før man går ut for at nettopp du, skal få gjøre som du vil og fortsette å opptre egoistisk.

Å vise frem et honnør kort er en dårlig løsning. Der er hundredevis av med diagnoser og honnørkort innehavere som absolutt ikke trenger rask tilgang til et handikap wc. Men om du har en mage tarmlidelser så finnes der en pasientforening som har dokort til sine medlemmer. 
 

https://magetarm.no/undersider/nyhetsarkiv/nyhet-dokortet-er-tilbake-i-fysisk-versjon?PID=324&M=NewsV2&Action=1

 

image.jpeg.0f80b5b7cb6d7132e04db4dd7cfa0b2a.jpeg

Men alle med behov for rask tilgang til HC dom har ikke mage tarm sykdom og passer inn i den kategorien, eller den pasientforeningen. 
 

Flyplasser er noe herk, særlig fordi der er mange og kø foran HC doen, jeg nekter å tro at alle de som der går på HC do har en skjult sykdom med behov for HC do, behovet er vel snarere å få bagasjen/kofferten med seg inn på do. 

 

Anonymkode: f2d9d...61b

Er jeg alene ute med 3 barn under 3 og jeg må tisse, så går jeg på HC-doen med hele gjengen. Prøv å se litt lenger enn din egen nesetipp.

Anonymkode: a6890...53e

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er jeg alene ute med 3 barn under 3 og jeg må tisse, så går jeg på HC-doen med hele gjengen. Prøv å se litt lenger enn din egen nesetipp.

Anonymkode: a6890...53e

Du mener altså det er greit at andre, voksne skal ha uhell fordi du skal ha fortrinn? 
 

Du er nettopp i målgruppen for den typen personer jeg omtaler i mitt innlegg. Å se lengre enn til min egen nesetipp er nettopp hva jeg gjør, men ikke du. Du kan klart finne løsninger med tre barn, mens vi andre ikke kan finne løsninger når vi av helsemessige årsaker MÅ på do. 

Anonymkode: f2d9d...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du mener altså det er greit at andre, voksne skal ha uhell fordi du skal ha fortrinn? 
 

Du er nettopp i målgruppen for den typen personer jeg omtaler i mitt innlegg. Å se lengre enn til min egen nesetipp er nettopp hva jeg gjør, men ikke du. Du kan klart finne løsninger med tre barn, mens vi andre ikke kan finne løsninger når vi av helsemessige årsaker MÅ på do. 

Anonymkode: f2d9d...61b

Stellebordet er så godt som alltid kombinert med handikapptoalett.

Så det er lagt opp til at de med småbarn skal gå dit. 

Anonymkode: 6c4f1...98c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du mener altså det er greit at andre, voksne skal ha uhell fordi du skal ha fortrinn? 
 

Du er nettopp i målgruppen for den typen personer jeg omtaler i mitt innlegg. Å se lengre enn til min egen nesetipp er nettopp hva jeg gjør, men ikke du. Du kan klart finne løsninger med tre barn, mens vi andre ikke kan finne løsninger når vi av helsemessige årsaker MÅ på do. 

Anonymkode: f2d9d...61b

Hva gjør du egentlig om en med rullestol er på do før deg, og må bruke veldig lang tid?

Tar 3-5 min når jeg må tisse, selv med 3 små på slep. Om jeg må ha med de på vanlig do så er det stor fare for at jeg må sette hele senteret i bevegelse etterpå fordi 2 av de er på vandring.

Hadde jeg vært grunnen til at noen ikke turte å velge handikappen med sine barn fordi jeg slenger stygge blikk, også forsvant ett av barna så hadde jeg hatt en dyster fremtid.

Hadde jeg vært grunnen til at noen med en sykdom som de er veldig klar over selv bæsjer på seg fordi jeg bruker doen i 3 min, så hadde jeg helt fint klart å leve med det.

Anonymkode: a6890...53e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...