Gå til innhold

Blir utnyttet økonomisk.


Sofie Maria

Anbefalte innlegg

Clearpath skrev (47 minutter siden):

Da sier du at det du har spart er satt i fond! 

Ikke vær så tafatt.  

Høres ut som du liker å bruke penger på han. Kanskje noe heltekompleks?

det var et veldig kreativt forslag 🥰. Har faktisk vurdert seriøst å ta opp lån og kjøpe meg en lelighet sånn at jeg på ekte er blakk.. 😅

Tafatt er jeg nok og jeg er over middels opptatt av å hjelpe der jeg kan, men noe heltekompleks nei. 

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofie Maria skrev (3 minutter siden):

husker ikke om jeg har skrevet før eller ikke, men aldri skrevet om dette med økonomi, det er jeg helt sikker på. 

vel.. jeg er hundre prosent enig med deg og jeg har forsøkt terapi til lite nytte (åpenbart utifra tråden min og at jeg enda ikke klarer å sette sunne grenser) 

Som sett forholdet vårt er jo egentlig over, men grunnen til at relasjonen forsetter (som jeg egnetlig ikke hadde tenkt å skrive, men jeg gjør det likevel siden jeg skjønner du blir forvirra) er fordi vi deler noe sammen på fire ben. Jeg mister altså både han og den 4bente ved å kutte han helt bort. 

Er den firbente låst til en bolig, eller kan du få tid med den firbente ute uten den mannen?

Eventuelt kan det være på tide å skaffe seg en ny firbent. 

Anonymkode: 2126c...274

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar på deg voksen trusene og sier du det her gidder jeg ikke lenger siden du aldri betaler tilbake. Mister du han som venn så har jo ikke ærlige intensjoner med vennskapet uansett.

Anonymkode: 9f431...06f

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gothard skrev (1 minutt siden):

Du får overta hunden/katten da. Har han i det hele tatt råd til å ha dyr? Betaler han forsikring?

det kan jeg ikke -da må jeg først flytte (som sagt en komplisert situasjon) 

Nei han har jo ikke det hvis jeg ikke hjelper til - jeg kjøper selvsagt sånn at dyret vårt har alt den behøver. Dyrlegen (som heldigvis ikke har skjedd enda utenom en vanlig helsesjekk) tilfaller selvsagt også meg og dette var jeg avfunnet/klar over før vi fikk den så det går helt fint, men er alt dette andre som begynner å gjøre meg gal nå. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (29 minutter siden):

det er komplisert. litt redd for å bli gjenkjent ved å skrive alle detaljer, men tro meg det er en god grunn (hvertfall sett med mine øyne😏❤️! ) men alle mine venner mener det samme som deg.. at jeg rett å slett må dumpe han for godt siden han ikke respekterer meg. 

Den gode grunnen du påstår at du har for å være sammen med ham...

Er den verdt å bli psykisk ødelagt for?

For det er det du er blitt i dette forholdet, vet du!

Jeg kjenner igjen det du har skrevet etter jeg skrev mitt første svar.

Du lever med et psykisk og økonomisk voldelig forhold. Han er en voldsmann, enten du vil innrømme det eller ikke.

Du trenger hjelp til å komme deg ut av forholdet - som du også har fått råd  om før!

Kontakt nærmeste Krisesenter og be om støtte der til å komme deg ut av dette forholdet før du blir varig skadet for livet.

En annen grunn til å gå fra ham er at du risikerer at alle dine venner vil forsvinne en etter en. Det kommer en grense hvor man også som venn innser at man faktisk ikke kan greie å hjelpe en person som ikke vil hjelpe seg selv (som du ikke gjør!). Til slutt vil du slite ut dine venner, og de vil trolig begynne å ta avstand fra deg. Da vil du fremdeles leve i dette psykisk og økonomisk voldelige forholdet - men ikke ha noen som støtter deg.

Jeg tror dessverre du kommer til å gjøre som du har gjort hver gang du skriver disse trådene dine, du kommer til å fortsette som før. Inntil du igjen føler at det er ille å leve med, og så skriver du en ny tråd og en ny og en ny. Det er forsåvidt ikke uvanlig for personer som lever i voldelige forhold. Men i motsetning til de fleste så lever du faktisk ikke sammen med denne mannen, så det vil være enklere for deg å komme deg unna.

Ser du skriver årsaken til hvorfor du ikke vil kutte ham ut. Du har penger, han har ikke penger. Gå til en advokat som kan skrive opp en kontrakt som gjør at du kjøper den 4-beinte fra ham. Du bruker så mye penger på denne mannen at du heller kan bruke pengene på advokat og å kjøpe ham ut, enn å kaste bort både dine penger og deg selv i enda flere år fremover.

Men skal du overhodet komme i en "forhandlingssituasjon" med ham, da må du slutte helt med å betale for hans ting!

Og du, selv om jeg forstår dilemmaet ditt med den 4beinte, så er faktisk ikke noe dyr verdt å kaste bort ditt eget liv på. Jeg antar at han passer på dyret - og gjør han det ikke, meld fra til politiet og vis til at dere eier det sammen, men at du ikke får tilgang på det, at han bruker dyret som pressmiddel mot deg (for det er det han gjør!) for å tappe deg for penger.

Forholdet er et voldelig forhold, og han bruker det dyret som et gissel for å utøve vold mot deg!

Advokat! Politi!

Anonymkode: ded4f...dca

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (Akkurat nå):

det kan jeg ikke -da må jeg først flytte (som sagt en komplisert situasjon) 

Nei han har jo ikke det hvis jeg ikke hjelper til - jeg kjøper selvsagt sånn at dyret vårt har alt den behøver. Dyrlegen (som heldigvis ikke har skjedd enda utenom en vanlig helsesjekk) tilfaller selvsagt også meg og dette var jeg avfunnet/klar over før vi fikk den så det går helt fint, men er alt dette andre som begynner å gjøre meg gal nå. 

Men hvis dere eier dyret sammen, hvordan kan han da ta fra deg det dyret hvis ikke dere er venner lenger?

Helt ærlig så høres det ut som om du lager deg en hel masse unnskyldninger for å slippe å ta tak i det.

Anonymkode: 9f431...06f

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofie Maria skrev (2 minutter siden):

det kan jeg ikke -da må jeg først flytte (som sagt en komplisert situasjon) 

Nei han har jo ikke det hvis jeg ikke hjelper til - jeg kjøper selvsagt sånn at dyret vårt har alt den behøver. Dyrlegen (som heldigvis ikke har skjedd enda utenom en vanlig helsesjekk) tilfaller selvsagt også meg og dette var jeg avfunnet/klar over før vi fikk den så det går helt fint, men er alt dette andre som begynner å gjøre meg gal nå. 

Hvem står som eier og hvem står chippen på?

Kan ikke din familie eller en av vennene dine hjelpe deg i en overgangsperiode inntil du finner et nytt sted å bo?

Uansett - advokat og politi!

Anonymkode: ded4f...dca

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvis dere eier dyret sammen, hvordan kan han da ta fra deg det dyret hvis ikke dere er venner lenger?

Helt ærlig så høres det ut som om du lager deg en hel masse unnskyldninger for å slippe å ta tak i det.

Anonymkode: 9f431...06f

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er den firbente låst til en bolig, eller kan du få tid med den firbente ute uten den mannen?

Eventuelt kan det være på tide å skaffe seg en ny firbent. 

Anonymkode: 2126c...274

er nettopp det den er, altså låst til hans bolig. jeg kan jo flytte, men ingen garanti at han går med på deleordning på pelsbarnet vårt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du tar på deg voksen trusene og sier du det her gidder jeg ikke lenger siden du aldri betaler tilbake. Mister du han som venn så har jo ikke ærlige intensjoner med vennskapet uansett.

Anonymkode: 9f431...06f

❤️❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Den gode grunnen du påstår at du har for å være sammen med ham...

Er den verdt å bli psykisk ødelagt for?

For det er det du er blitt i dette forholdet, vet du!

Jeg kjenner igjen det du har skrevet etter jeg skrev mitt første svar.

Du lever med et psykisk og økonomisk voldelig forhold. Han er en voldsmann, enten du vil innrømme det eller ikke.

Du trenger hjelp til å komme deg ut av forholdet - som du også har fått råd  om før!

Kontakt nærmeste Krisesenter og be om støtte der til å komme deg ut av dette forholdet før du blir varig skadet for livet.

En annen grunn til å gå fra ham er at du risikerer at alle dine venner vil forsvinne en etter en. Det kommer en grense hvor man også som venn innser at man faktisk ikke kan greie å hjelpe en person som ikke vil hjelpe seg selv (som du ikke gjør!). Til slutt vil du slite ut dine venner, og de vil trolig begynne å ta avstand fra deg. Da vil du fremdeles leve i dette psykisk og økonomisk voldelige forholdet - men ikke ha noen som støtter deg.

Jeg tror dessverre du kommer til å gjøre som du har gjort hver gang du skriver disse trådene dine, du kommer til å fortsette som før. Inntil du igjen føler at det er ille å leve med, og så skriver du en ny tråd og en ny og en ny. Det er forsåvidt ikke uvanlig for personer som lever i voldelige forhold. Men i motsetning til de fleste så lever du faktisk ikke sammen med denne mannen, så det vil være enklere for deg å komme deg unna.

Ser du skriver årsaken til hvorfor du ikke vil kutte ham ut. Du har penger, han har ikke penger. Gå til en advokat som kan skrive opp en kontrakt som gjør at du kjøper den 4-beinte fra ham. Du bruker så mye penger på denne mannen at du heller kan bruke pengene på advokat og å kjøpe ham ut, enn å kaste bort både dine penger og deg selv i enda flere år fremover.

Men skal du overhodet komme i en "forhandlingssituasjon" med ham, da må du slutte helt med å betale for hans ting!

Og du, selv om jeg forstår dilemmaet ditt med den 4beinte, så er faktisk ikke noe dyr verdt å kaste bort ditt eget liv på. Jeg antar at han passer på dyret - og gjør han det ikke, meld fra til politiet og vis til at dere eier det sammen, men at du ikke får tilgang på det, at han bruker dyret som pressmiddel mot deg (for det er det han gjør!) for å tappe deg for penger.

Forholdet er et voldelig forhold, og han bruker det dyret som et gissel for å utøve vold mot deg!

Advokat! Politi!

Anonymkode: ded4f...dca

Litt usikker om du forveksler meg med noen andre siden jeg har ikke skrevet mange tråder om han før (maks en eller kanskje to 🤷‍♀️) men uansett takk for oppvekker ❤️❤️. Er redd du har rett angående mine venner ja. Jeg prøver belasta de minst mulig men merker jo de begynner å gå lei /ikke forstår hvordan eller hvorfor jeg holder ut og helt ærlig, visse dager slik som i dag så forstår jeg ikke meg selv heller.. 🥺 

Når det gjelder den 4bente så er det selvsagt et alternativ (at jeg overtar alt ansvar og blir eneforelder) men jeg usikker om jeg ønsker/vil bryte opp den relasjonen dem har.. (den 4bente er selvsagt mest knytta til han siden de deler bolig 😔) en deleordning ville vært det mest optimale for meg, men da må jeg faktisk få rompa i gir å flytte. Sliter med depresjon så vanskelig for meg å utføre tiltak.. 😔

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt han ut helt, han er jo i veien om du treffer noen, i tillegg til at han utnytter deg.

Anonymkode: 1105f...4bb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (1 time siden):

Jeg vet, men hvordan ? 😅🙈jeg er ikke konfliktsky av natur, men ekstremt dårlig å si nei eller sette grenser. Og hver gang jeg nevner dette med økonomi til han så blir det møtt med skuldertrekk/ en likegyldig holdning.. mest sannsynlig fordi han vet at han blir «reddet « uansett. Er det ikke meg som redder så bruker han familie eller andre venner som «minibank». 

Herregud, så ikke gå på kiwi med han da? Ikke spis med han? Bare gjør det når du har dratt fra han. Dra hjem tidlig for å spise eller ta med niste. Spør han om å låne penger så sier du at du er blakk.

Anonymkode: fdf22...f30

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (24 minutter siden):

Litt usikker om du forveksler meg med noen andre siden jeg har ikke skrevet mange tråder om han før (maks en eller kanskje to 🤷‍♀️) men uansett takk for oppvekker ❤️❤️. Er redd du har rett angående mine venner ja. Jeg prøver belasta de minst mulig men merker jo de begynner å gå lei /ikke forstår hvordan eller hvorfor jeg holder ut og helt ærlig, visse dager slik som i dag så forstår jeg ikke meg selv heller.. 🥺 

Når det gjelder den 4bente så er det selvsagt et alternativ (at jeg overtar alt ansvar og blir eneforelder) men jeg usikker om jeg ønsker/vil bryte opp den relasjonen dem har.. (den 4bente er selvsagt mest knytta til han siden de deler bolig 😔) en deleordning ville vært det mest optimale for meg, men da må jeg faktisk få rompa i gir å flytte. Sliter med depresjon så vanskelig for meg å utføre tiltak.. 😔

Jeg husker dine tidligere tråder.

Han bruker dyret som gissel for å fortsette å ha kontroll på deg. Det er ikke kjærlighet, hverken for deg eller dyret. Dyret er bare noe han bruker for å presse deg for penger, og det vet du utmerket godt!

Du utnytter også dyret, og bruker dyret som en unnskyldning for å ikke ta ta i ditt eget liv og komme deg helt ut av klørne på denne voldelige mannen! Og ved å gjøre det, så selvskader du deg selv ved å fortsette i forholdet.

Det er ikke rart du er blitt deprimert når du i flere år har levd med utpressing, utnyttelse og VOLD!

Selv depresjonen - som du mest trolig har pga. denne voldelige mannen - bruker du som unnskyldning for å ikke komme deg ut av dette skadelige forholdet...

Så igjen - har du tenkt å ta ansvar for eget liv og få denne mannen ut av ditt liv?

Du har pengene - gjør det enkelt, bestill en time til advokat, og følg opp de rådene du får!

Ring advokat i morgen tidlig, så er du i gang!

 

Anonymkode: ded4f...dca

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Herregud, så ikke gå på kiwi med han da? Ikke spis med han? Bare gjør det når du har dratt fra han. Dra hjem tidlig for å spise eller ta med niste. Spør han om å låne penger så sier du at du er blakk.

Anonymkode: fdf22...f30

Låne han penger har jeg så si slutta med og jeg sier alltid nei når han spør, men på et eller annet vis klarer han snike seg unna uansett.. 😔Ved eks å si at han vipser for ditt eller datt når jeg er i butikken, men plutselig var det ingneting på hans konto å vipse med eller lignende. 

Veldig gode tanker om spisingen, men hva skal han spise? Han kommer hundre prosent å gå sulten (ja bokstavelig talt) og jeg vet dette ikke er mitt problem/ansvar men får likevel vondt.

På en annen side har han jo ikke død av sult før jeg kom inn i livet hans(😅 ) og han klarer omtrent alltid å finne penger nok til en øl eller to uansett hvor blakk han er så jeg aner virkelig ikke hva jeg skal føle eller tro lengre. akkurat nå er jeg nok der at jeg føler meg veldig utnytta og at han gjør dette 100 prosent bevist selv om det er en vond tanke å tenke om en venn.. 

 

 

Endret av Sofie Maria
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg husker dine tidligere tråder.

Han bruker dyret som gissel for å fortsette å ha kontroll på deg. Det er ikke kjærlighet, hverken for deg eller dyret. Dyret er bare noe han bruker for å presse deg for penger, og det vet du utmerket godt!

Du utnytter også dyret, og bruker dyret som en unnskyldning for å ikke ta ta i ditt eget liv og komme deg helt ut av klørne på denne voldelige mannen! Og ved å gjøre det, så selvskader du deg selv ved å fortsette i forholdet.

Det er ikke rart du er blitt deprimert når du i flere år har levd med utpressing, utnyttelse og VOLD!

Selv depresjonen - som du mest trolig har pga. denne voldelige mannen - bruker du som unnskyldning for å ikke komme deg ut av dette skadelige forholdet...

Så igjen - har du tenkt å ta ansvar for eget liv og få denne mannen ut av ditt liv?

Du har pengene - gjør det enkelt, bestill en time til advokat, og følg opp de rådene du får!

Ring advokat i morgen tidlig, så er du i gang!

 

Anonymkode: ded4f...dca

Depresjonen har mange årsaker, men du har helt rett ! vi begge to utnytter den 4bente litt. Han ved å «holde fast» på meg og vår krøklete relasjon og jeg ved å skylde på den 4bente fremfor å ta tak i mitt eget liv og som en annen formulerte - ta voksentrusene mine på 😔

Hører ved til fortellingen at jeg har noen diagnoser så alt av valg er veldig krevende for meg, men på samme tid forstår jeg at dette går ikke lengre! Jeg merker jo sinne og aggresjonen vokse hver eneste dag. 

Tusen takk for gode ord og gode råd ❤️❤️

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (48 minutter siden):

Litt usikker om du forveksler meg med noen andre siden jeg har ikke skrevet mange tråder om han før (maks en eller kanskje to 🤷‍♀️) men uansett takk for oppvekker ❤️❤️. Er redd du har rett angående mine venner ja. Jeg prøver belasta de minst mulig men merker jo de begynner å gå lei /ikke forstår hvordan eller hvorfor jeg holder ut og helt ærlig, visse dager slik som i dag så forstår jeg ikke meg selv heller.. 🥺 

Når det gjelder den 4bente så er det selvsagt et alternativ (at jeg overtar alt ansvar og blir eneforelder) men jeg usikker om jeg ønsker/vil bryte opp den relasjonen dem har.. (den 4bente er selvsagt mest knytta til han siden de deler bolig 😔) en deleordning ville vært det mest optimale for meg, men da må jeg faktisk få rompa i gir å flytte. Sliter med depresjon så vanskelig for meg å utføre tiltak.. 😔

Jeg tror du legger for mye menneskelige følelser på dyret, samtidig så risikerer dere å stresse dyret om det må forholde seg til to hjem. De senser følelser og atmosfæren osv. 

Jeg ville flyttet og tenkt at dyret blir hos han, men hatt i bakhodet at eksen ikke har råd til mat til seg selv, så han hadde raskt funnet ut at han ikke kan ha dyret. Og jeg er enig i at han mest sannsynlig bruker dyret for å holde på lommeboken sin.

Får du hjelp med depresjonen?

Sofie Maria skrev (10 minutter siden):

Låne han penger har så si slutta med og jeg sier alltid nei når han spør om lån, men på et eller annet vis klarer han snike seg unna uansett.. Ved å si at han vipser for ditt eller datt når jeg er i butikken, men plutselig var det ingneting på hans konto å vipse med osv.. 

Veldig gode tanker om spisingen, men hva skal han spise? Han kommer hundre prosent å gå sulten (ja bokstavelig talt) og jeg vet dette ikke er mitt problem/ansvar men jeg får likevel vondt.

På en annen side har han jo ikke død av sult før jeg kom inn i livet hans(😅 ) og han klarer omtrent alltid å finne penger nok til en øl eller to uansett hvor blakk han er så jeg aner virkelig ikke hva jeg skal føle eller tro lengre.

akkurat nå er jeg nok der at jeg føler meg veldig utnytta og at han gjør dette 100 prosent bevist selv om det er en vond tanke å tenke om en venn.. 

 

 

Be han vippse før du kjøper det han ber om, vippser han ikke, så kjøper du ikke.

Og nei, det er virkelig ikke ditt ansvar å passe på at mannen, en voksen mann, ikke sulter ihjel! 

Anonymkode: a1306...cda

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du lar han jo utnytte deg! Og du vil ikke ha råd så hvorfor lager du tråden?

Du må slutte og kjøpe noe til han. Gi han INGENTING. Tipper han forsvinner fort ut av livet ditt da. 
Er det det du er redd for? Kjøper du vennskap?

Anonymkode: 5977d...5c5

Er kanskje litt redd for det ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (2 timer siden):

Helt ærlig så er ikke du den rette til å han til å våkne når du lar deg utnyttes av han med åpne øyne. Du tar jo ikke ansvar selv om du vet hva som skjer og det går økonomisk ut over deg selv 

Var det kanskje slemt sagt av meg? Ja! Trenger du å høre det? Jeg vil si ja. 

❤️👍🏻. Som min snylter sier (😅) det er ikke slemt hvis det er sant 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror du legger for mye menneskelige følelser på dyret, samtidig så risikerer dere å stresse dyret om det må forholde seg til to hjem. De senser følelser og atmosfæren osv. 

Jeg ville flyttet og tenkt at dyret blir hos han, men hatt i bakhodet at eksen ikke har råd til mat til seg selv, så han hadde raskt funnet ut at han ikke kan ha dyret. Og jeg er enig i at han mest sannsynlig bruker dyret for å holde på lommeboken sin.

Får du hjelp med depresjonen?

Be han vippse før du kjøper det han ber om, vippser han ikke, så kjøper du ikke.

Og nei, det er virkelig ikke ditt ansvar å passe på at mannen, en voksen mann, ikke sulter ihjel! 

Anonymkode: a1306...cda

❤️👍🏻👍🏻

Det er så vanskelig med den 4bente og selv om den er alt for meg så innser jeg nå at vi ikke skulle skaffet oss den, men relasjonen vår og alt var på et helt annet sted da enn hva den er nå.

Er helt enig med deg - det er absolutt ikke sikkert det funker å dele (den kan bli stressa eller han kan sette seg på bakbeina ++ ) og helt ærlig er det nok derfor jeg ikke har fått rompa i gir og flyttet til en dyrevennlig bolig enda 😔. Er liksom ikke noen garantier at alt blir bra selv om jeg skulle flytta i morgen hvis du skjønner.. På samme tid kan jo ikke ting fortsette slik ting er nå så føler meg litt most oppi et hjørne 🤷‍♀️

Endret av Sofie Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (10 minutter siden):

❤️👍🏻👍🏻

Det er så vanskelig med den 4bente og selv om den er alt for meg så innser jeg nå at vi ikke skulle skaffet oss den, men relasjonen vår og alt var på et helt annet sted da enn hva den er nå.

Er helt enig med deg - det er absolutt ikke sikkert det funker å dele (den kan bli stressa eller han kan sette seg på bakbeina ++ ) og helt ærlig er det nok derfor jeg ikke har fått rompa i gir og flyttet til en dyrevennlig bolig enda 😔. Er liksom ikke noen garantier at alt blir bra selv om jeg skulle flytta i morgen hvis du skjønner.. På samme tid kan jo ikke ting fortsette slik ting er nå så føler meg litt most oppi et hjørne 🤷‍♀️

Bruk sparepengene på å kjøpe en leilighet. Overta dyret. Kvitt deg med snylteren.

Ferdig med saken.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...