AnonymBruker Skrevet 19. september #81 Del Skrevet 19. september cthulhu'lhu skrev (33 minutter siden): Jeg forstår at du brenner for det du skriver om her i denne tråden, men det er ingen unnskyldning for å uttrykke seg så sleivete som du har gjort. Ingen skal late som de er supereksperter. Jeg later ikke som noe som helst. Anonymkode: 19367...ab8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #82 Del Skrevet 19. september Spiste plantebasert i flere år, men syns det ble slitsomt når jeg stiftet familie, samt når man dro på besøk. Spiser alt nå, men med mye mer innslag fra det asiatiske kjøkken enn før jeg prøvde plantebasert. Kan ikke skryte av positive eller negative effekter av dette kostholdet. Hver sin smak, tenker jeg. Anonymkode: 9aa87...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 19. september #83 Del Skrevet 19. september Nei. Her så står mye av viltkjøtt, fisk osv. Plante er inntil som tilbehør 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #84 Del Skrevet 19. september Jeg synes det er corny med disse dedikerte kjøttspiserne som argumenterer ganske intenst og søkt for at man skal holde seg unna bønner og grønnsaker, det er bare rart. Bare tull at vegetarisk kosthold øker kreftrisiko, de fleste studier viser motsatt, men enkelte liker vel å holde fast i sine alternative fakta. Det er veldig deilig å legge seg om kvelden og vite at man i liten grad har utsatt andre for lidelse i løpet av dagen. Anonymkode: 5e4f2...6f3 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #85 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 23.20): Har du en hovedsakelig plantebasert diett? Veganer, vegetarianer, pescetarianer osv. Eller spiser du og er glad i kjøtt? Hvorfor, hvorfor ikke? Personlig spiser jeg veldig lite rødt kjøtt, da jeg rett og slett ikke syntes det er så veldig godt. Og så mener jeg det er bedre for helsa. Jeg spiser litt kylling, men er ikke så veldig glad i det heller. Fisk spiser jeg 1-2 ganger i uka. Anonymkode: 2c5bf...81d Spiser plantebasert og rent gressforet kjøtt, hovedsaklig vilt og lam. Spiser også egg og fisk. Minimalt med meieriprodukter, ikke noe korn, sukker, kunstig søtning eller UP-mat. Er glad i kjøtt, men viktigere; jeg mener kjøtt er veldig sunt. Anonymkode: fc41a...9dc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #86 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 23.55): Spiser vegansk. Sluttet med kjøtt da jeg var 12, for jeg var fryktelig glad i dyr og likte ikke tanken på å spise de, til mine foreldres store fortvilelse. Sluttet med melk også noen år senere. Er 36 nå, så har spist vegansk i ganske mange år. Grunnen er dyrevelferd, miljø og helse. Anonymkode: bad7d...855 Bare nysgjerrig her, ikke ment som kritikk. Får du i deg alt kroppen trenger (vitaminer, mineraler, proteiner, fett..) fra ditt kosthold, eller må du supplere med kosttilskudd? Anonymkode: 70b45...9c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #87 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er corny med disse dedikerte kjøttspiserne som argumenterer ganske intenst og søkt for at man skal holde seg unna bønner og grønnsaker, det er bare rart. Bare tull at vegetarisk kosthold øker kreftrisiko, de fleste studier viser motsatt, men enkelte liker vel å holde fast i sine alternative fakta. Det er veldig deilig å legge seg om kvelden og vite at man i liten grad har utsatt andre for lidelse i løpet av dagen. Anonymkode: 5e4f2...6f3 Jeg har mange års erfaring med å spise utelukkende plantemat, så jeg tar ingenting ut av løse luften. Du får bare syns det er corny. Å spise kjøtt i form av spekeskinke, salami, bacon, og pølser, øker nok kreftrisikoen veldig. Å spise viltkjøtt og kjøtt uten e-stoffer, hvor resten av kostholdet er fritt for ultraprosessert og stivelsesrik mat, er neppe kreftfremkallende. Anonymkode: 19367...ab8 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #88 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har mange års erfaring med å spise utelukkende plantemat, så jeg tar ingenting ut av løse luften. Du får bare syns det er corny. Å spise kjøtt i form av spekeskinke, salami, bacon, og pølser, øker nok kreftrisikoen veldig. Å spise viltkjøtt og kjøtt uten e-stoffer, hvor resten av kostholdet er fritt for ultraprosessert og stivelsesrik mat, er neppe kreftfremkallende. Anonymkode: 19367...ab8 Og jeg har ca 30 års erfaring som veggis, men det som er viktigere er at jeg har både forskning og moral på min side. Og skrekkelig god helse. Anonymkode: 5e4f2...6f3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #89 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og jeg har ca 30 års erfaring som veggis, men det som er viktigere er at jeg har både forskning og moral på min side. Og skrekkelig god helse. Anonymkode: 5e4f2...6f3 "Som veggis". I rest my case. Anonymkode: 19367...ab8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #90 Del Skrevet 19. september Jeg spiser lite kjøtt. spiser et spesielt smør som er plantepasert og spiser også veldig mye frukt og grønt. Jeg vill si at jeg er pescitarianer Anonymkode: 2cee1...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #91 Del Skrevet 19. september Har allergi mot svært mange frukt og grønnsaker samt noen nøtter, så jeg spiser det jeg kan og ikke der jeg har lyst på. Anonymkode: 502ad...011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #92 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er corny med disse dedikerte kjøttspiserne som argumenterer ganske intenst og søkt for at man skal holde seg unna bønner og grønnsaker, det er bare rart. Bare tull at vegetarisk kosthold øker kreftrisiko, de fleste studier viser motsatt, men enkelte liker vel å holde fast i sine alternative fakta. Det er veldig deilig å legge seg om kvelden og vite at man i liten grad har utsatt andre for lidelse i løpet av dagen. Anonymkode: 5e4f2...6f3 En vakker dag blir det slitsomt å sove og være i aktivitet pga manglende lagre av vitaminer og mineraler i kroppen fordi kroppen må bruke så mye energi på å jobbe mot betennelsene som har oppstått. Jeg skulle ønske at jeg slapp å spise dyr, men siden det faktisk er naturens natulige matfat for min kropp, ja da spiser jeg dyr med god samvittighet. Anonymkode: b5ac7...f70 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #93 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Bare nysgjerrig her, ikke ment som kritikk. Får du i deg alt kroppen trenger (vitaminer, mineraler, proteiner, fett..) fra ditt kosthold, eller må du supplere med kosttilskudd? Anonymkode: 70b45...9c8 Nei, man får ikke i seg alt kroppen trenger på utelukkende plantebasert kost. Man trenger minimum tilskudd av b12, d vitamin, jod (man kan få i seg jod fra tang, men det er umulig å regulere mengde og man kan risikere forgiftning). Problemet med plantebasert er mengden av antinæringsstoffer som svekker opptak av næringsstoffer. Dette gjelder særlig for mineraler som kalsium, magnesium, etc. I tillegg mangler planter f.eks både kollagen og kolesterol. Kolesterol er bl.a viktig for produksjon av d vitamin. Jada, i utgangspunktet kan kroppen produsere dette selv, men denne evnen svekkes over tid, og er ikke bastant når man ikke spiser animalsk. Langvarig mangel på kollagen i dietten vil bl.a vise seg i negativ endring i struktur i ansikt. Det er helt utrolig hvordan fjeset mitt endret seg fra før vegan - mangeårig vegan - etter vegan. Største tabben veganere gjør, er å tro at blodprøver gir et sannferdig bilde av om kostholdet er bra eller ikke. Jeg tror alle jeg kjenner fra tiden som veganer tok blodprøver minst årlig, og så lenge de var bra, så var de friske. Men de var jo generelt ikke det, ikke jeg heller. Alt fra hårtap til sirkulasjonsproblemer til kognitiv svikt, mental helse, skader som ikke vil gro, tannhelse, fordøyelse, m.m. Nå manifisterer selvsagt ikke symptomer seg likt hos alle, og for noen oppstår problemene tidlig og for noen langt senere. Noen våkner, andre ikke. Anonymkode: 19367...ab8 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #94 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 22.40): Selv om noen frukter eller annen plantemat skulle være produsert på miljøfiendlig vis, gir det netto mindre miljøødeleggelse hvis folk spiser mer plantemat. Ta f eks soyabønner. Den soyaen som produseres i Brasil er stort sett ikke bærekraftig (derimot fins det bærekraftig soya produser andre steder). Men hdet gir mindre ødeleggelse av natur hvis vi bruker soyaen direkte som menneskemat, enn som dyrefor. Det blir bare en brøkdel så mye menneskemat av å fore dyra med soya som å bruke soyaen direkte som menneskemat. Anonymkode: bf725...420 Du tar ikke høyde for alle dyra som dør ved dyrking og høsting og frakting av planter og korn. Det er ikke slike at klima og miljø er eneste hensyn som gjelder. Anonymkode: d4c86...9df 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #95 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er corny med disse dedikerte kjøttspiserne som argumenterer ganske intenst og søkt for at man skal holde seg unna bønner og grønnsaker, det er bare rart. Bare tull at vegetarisk kosthold øker kreftrisiko, de fleste studier viser motsatt, men enkelte liker vel å holde fast i sine alternative fakta. Det er veldig deilig å legge seg om kvelden og vite at man i liten grad har utsatt andre for lidelse i løpet av dagen. Anonymkode: 5e4f2...6f3 Det er sikkert deilig. Det er også naivt. Barnearbeiderne som høster og pakker maten du spiser lider. Dyrene som drepes under dyrking, høsting og frakt av maten du spiser lider. Mange tror at ingen dyr dør av plantekost. Det er feil. En ku er ikke mer verdt enn et ekorn. Anonymkode: d4c86...9df 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #96 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fordi hun svarer uhøflig, føler seg tydelig støtt og vrir på enkeltord som er brukt. Hva syns du om den første setningen hun skriver i svaret? Anonymkode: 9aa87...3d3 Jeg tenker at han/hun har rett i å si at du bekrefter at plantebasert ikke er god næring når du sier at man må ha tilskudd på et plantebasert kosthold. Et menneske som spiser sunn mat trenger ikke tilskudd fordi maten inneholder all næringen man trenger. Anonymkode: 46787...4e8 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #97 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg tenker at han/hun har rett i å si at du bekrefter at plantebasert ikke er god næring når du sier at man må ha tilskudd på et plantebasert kosthold. Et menneske som spiser sunn mat trenger ikke tilskudd fordi maten inneholder all næringen man trenger. Anonymkode: 46787...4e8 Alle i Norge blir anbefalt å ta tilskudd fordi maten ikke inneholder tilstrekkelig av den næringen vi trenger. Veganere må ta flere tilskudd. Uansett hva man mener, så behøver man ikke uttrykke seg så uhøflig. Anonymkode: 9aa87...3d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #98 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Alle i Norge blir anbefalt å ta tilskudd fordi maten ikke inneholder tilstrekkelig av den næringen vi trenger. Veganere må ta flere tilskudd. Anonymkode: 9aa87...3d3 Det er jo et tankekors. Kanskje er ikke kostholdet som ernæringsrådet anbefaler sunt for oss det heller? De anbefaler oss å spise næringsfattig mat og så ta tilskudd... Kanskje vi heller burde spise mer eggeplomme, rødt kjøtt, innmat og fet fisk, særlig i vinterhalvåret. Det funket for våre forfedre i ca to millioner år før vi begynte med jordbruk for bare noen tusen år siden. Noen tusen år er veldig kort tid i evolusjonær sammenheng. Anonymkode: 46787...4e8 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #99 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo et tankekors. Kanskje er ikke kostholdet som ernæringsrådet anbefaler sunt for oss det heller? De anbefaler oss å spise næringsfattig mat og så ta tilskudd... Kanskje vi heller burde spise mer eggeplomme, rødt kjøtt, innmat og fet fisk, særlig i vinterhalvåret. Det funket for våre forfedre i ca to millioner år før vi begynte med jordbruk for bare noen tusen år siden. Noen tusen år er veldig kort tid i evolusjonær sammenheng. Anonymkode: 46787...4e8 Tja, jeg kan ikke nok om ernæring til å si noe sikkert om det. Mennesket kan overleve (i alle fall ei god stund) på "The Lion diet", bare kjøtt, salt og vann. Samtidig er alle store sivilisasjoner bygget rundt befolkninger med stor tilgang på stivelsesrik mat (korn, poteter). Helse og sivilisasjon er riktignok to ulike ting. Anonymkode: 9aa87...3d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september #100 Del Skrevet 19. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes det er corny med disse dedikerte kjøttspiserne som argumenterer ganske intenst og søkt for at man skal holde seg unna bønner og grønnsaker, det er bare rart. Bare tull at vegetarisk kosthold øker kreftrisiko, de fleste studier viser motsatt, men enkelte liker vel å holde fast i sine alternative fakta. Det er veldig deilig å legge seg om kvelden og vite at man i liten grad har utsatt andre for lidelse i løpet av dagen. Anonymkode: 5e4f2...6f3 Masse dyr dør i forbindelse med planteproduksjon. Men pinnsvin er sikkert mindre søte enn griser og kyr, hva vet jeg. Anonymkode: 92828...d78 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå