Gå til innhold

Spiser du plantebasert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pescetarianer. For både miljø og dyrevelferd. Og helse. Jeg spiste veldig lite kjøtt når jeg var liten og, har aldri likt smaken noe særlig, så det var veldig lett for meg å kutte helt ut. 

Anonymkode: 9710a...c9f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plantebasert ja, siden jeg var 16 år og er 34 nå så over halve livet. Jeg bare skjønner ikke hvorfor man skal tvinge andre til et kort liv fylt med lidelse når man ikke må det? 

Mamma har vært min største støttespiller❤️ La om kostholdet med meg. Leste seg opp, fikk oss begge til å ta blodprøver 2x året, noe jeg gjør fortsatt. Har supre verdier i alt og påfører ingen andre lidelser. Som nybakt mor må jeg si at spesielt meieri-industrien er forkastelig. Forstår ikke at folk har så lite empati...

Anonymkode: 8706a...921

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spiste bare plantebasert før, og ble etter noen år veldig syk av det. Både mentalt og fysisk. Ja, jeg spiste balansert, mye linser, bønner, quinoa, div frø, plantevarianter av omega, variasjon av korn, enormt med grønt, osv, og tok tilskudd av bl.a b12 og D-vitamin som man åpenbart bør gjøre.

Nå har jeg gått over til animalsk, droppet korn og belgfrukter helt, og har fått mye bedre helse. Jeg kjøper villfisk, egg, og kjøtt fra lokale bønder, det er ikke nødvendig å støtte en grusom industri som ikke har fokus på dyrevern. Plantebasert kost mangler flere viktige næringsstoffer, og gir dårligere opptak enn animalsk. 

Anonymkode: 19367...ab8

Uff, hvor mange år spiste du plantebasert?? Spist utelukkende plantebasert i 18 år nå og venter med skrekk og gru på alle disse sykdommene..  Hadde riktignok litt over anbefalt jern ved forrige måling, får håpe det går greit🤞

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linser, bønner, kikerter, brokkoli, blomkål, alt av løk+++ = mage som er så vond og oppblåst at jeg ser 7 måneder gravid ut. Kan ikke gå ut av huset resten av dagen, må ha toalettet i umiddelbar nærhet.

Så nei, jeg spiser ikke plantebasert. 

Kjøper gjerne egg fra lokale, glade høner, samt lammekjøtt fra en bonde i nabolaget. Tenker at kortreist er bra, og liker å vite at dyra har hatt det bra. 

Anonymkode: 689e6...259

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir syk av planter, så jeg kuttet ut alle planter. Jeg spiser nå bare animalsk og har fått helsa og livet tilbake. Jeg gikk fra å være tilnærmet sengeliggende og på vei til ufør, til å jobbe 100% og ha overskudd og helse til å være fysisk aktiv og være sosialt aktiv.

Jeg prøver å spise bare bra kjøtt. Jeg har funnet gode bønder som jeg kjøper fast av.

En del tips i denne tråden for de som ønsker å finne bra kjøtt:

Anonymkode: 601ab...6e7

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Linser, bønner, kikerter, brokkoli, blomkål, alt av løk+++ = mage som er så vond og oppblåst at jeg ser 7 måneder gravid ut. Kan ikke gå ut av huset resten av dagen, må ha toalettet i umiddelbar nærhet.

Så nei, jeg spiser ikke plantebasert. 

Kjøper gjerne egg fra lokale, glade høner, samt lammekjøtt fra en bonde i nabolaget. Tenker at kortreist er bra, og liker å vite at dyra har hatt det bra. 

Anonymkode: 689e6...259

Det er stort sett en myte at det er sånn, selv om noen selvsagt reagerer. Oftest er det fordi man ikke er vant med fiber i kosten og ikke drikker nok vann. Etter hvert får man en mye bedre mage. Så klart er det noen som reagerer, men de aller fleste har godt av fiber og å drikke bra med vann, noe som blant annet forebygger tarmkreft.

Faren min gikk over til fiberrik kost og mest mulig plantebasert da han fikk diabetes i en alder av 50. Han fortalte om de samme problemene du beskriver i starten. Men etter en stund ble det bedre, han måtte venne seg til å drikke nok vann med kosten også. Etter hvert kunne han droppe hurtigvirkende insulin. Jeg har veldig troen på at det er bra for kroppen vår.

Anonymkode: 90867...e0e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er stort sett en myte at det er sånn, selv om noen selvsagt reagerer. Oftest er det fordi man ikke er vant med fiber i kosten og ikke drikker nok vann. Etter hvert får man en mye bedre mage. Så klart er det noen som reagerer, men de aller fleste har godt av fiber og å drikke bra med vann, noe som blant annet forebygger tarmkreft.

Faren min gikk over til fiberrik kost og mest mulig plantebasert da han fikk diabetes i en alder av 50. Han fortalte om de samme problemene du beskriver i starten. Men etter en stund ble det bedre, han måtte venne seg til å drikke nok vann med kosten også. Etter hvert kunne han droppe hurtigvirkende insulin. Jeg har veldig troen på at det er bra for kroppen vår.

Mens vi som jobber, har ingen mulighet til å gå sykmeldt i flere uker/måneder grunnet magesmerter og diaré grunnet noe som er selvforskyldt. 

Anonymkode: 92828...d78

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, hvor mange år spiste du plantebasert?? Spist utelukkende plantebasert i 18 år nå og venter med skrekk og gru på alle disse sykdommene..  Hadde riktignok litt over anbefalt jern ved forrige måling, får håpe det går greit🤞

Over 14 år. Fint for deg hvis du ikke har fått helseproblemer av å bare spise plantebasert, men å lese av blodprøver er ikke indikasjon på god helse. Man kan ha symptomer selv om blodprøver er ok, jeg sjekket regelmessig selv. Hvis du er frisk mentalt og fysisk, supert. Men mange fungerer ikke på slik kost, og jeg ser for mange som hevder de er friske som på ingen måte ser friske ut. Men å anklage folk for å være empatiløse fordi de prioriterer egen helse, gidder jeg ikke høre på.

Forhøyet jern er forøvrig ofte pga betennelse, jeg hadde det flere ganger da jeg spiste planter.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter 14 år så tror jeg i hvert fall magen min var godt nok vant til mye fiber i kosten. Plantebasert fungerer ikke bare pga mye fiber, men fordi næringsopptak fra planter er mye dårligere. Fordøyelsesrelaterte problemer er èn ting, men listen over problemer jeg fikk strakk seg langt utover "vondt i magen". 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vegetarianere har mer tarmkreft enn altetere, til tross for at de er mye mer helsebevisste. (Studie) Hva tenker du om det?

Og biologien vår viser at vi ikke har utviklet oss til å spise fiber. Vi har veldig liten blindtarm (ikke snakk om blindtarmsvedhenget som veldig ofte feilaktig blir omtalt som blindtarmen). Dyr som spiser mye fiber har stor blindtarm, dyr som spiser lite til ingenting fiber har liten blindtarm. Det er altså tydelig fra et evolusjonært perspektiv at vi ikke har spist mye fiber.

Fiber er ikke nødvendig for god helse. Det er kun nødvendig for veganere fordi de mangler smør/ghee og andre meieriprodukter i kostholdet sitt. Fiber brytes ned til hovedsaklig smørsyre og litt eddiksyre, og det er disse som er gunstig. Smørsyre får man masse av fra smør og andre meieriprodukter. Og eddiksyre får man fra eddik og fermenterte matvarer.

Et animalskbasert kosthold uten fiber gir bedre tarmflora enn et plantebasert kosthold med fiber. Resultatet var reproduserbart. (Studie)

Et kosthold uten fiber kan også reversere SIBO. (Studie - case report)

For alle de med diverse tarmsykdommer, så er det best å unngå fiber. For de med forstoppelse så har de mer forstoppelse og symptomer jo mer fiber de spiser. 100% av pasientene ble 100% symptomfrie da de kuttet ut fiber. Og de som økte inntaket av fiber fikk økte symptomer, som analblødning. (Studie)

Tenker du virkelig at analblødning er bare noe man må godta i noen uker/måneder og så går det over og blir så mye bedre? Hvis vasken din er tett, stapper du sagspon ned i sluket? Bare å tilsette litt vann, så blir det så mye bedre?

Fiber ser ut til å være skadelig for reproduktiv helse, i alle fall for kvinner. Hvert 5 gram fiber øker sjansen for å hoppe ut av syklusen med hele 78%. Og hvert 5g fiber fra frukt tredoblet risikoen for å hoppe ut av syklusen. (Studie)

Det er nyttig å vite om "healthy user bias". Helsebevisste mennesker vil gjøre en del forskjellig fra mennesker som ikke er helsebevisste. Flere ting enn det som dekkes av studiene. Det kan være alt fra å ha gode sosiale relasjoner, til å bruke jernpanne i stedet for teflonpanne, eller til å bruke undertøy i naturmaterialer i stedet for kunstige materialer som polyester. Observasjonsstudier er derfor ikke gode bevis, og i alle fall ikke når resultatet er det som er forventet. Helsebevisste mennesker spiser mye fiber fordi de fleste tror at det er sunt. Observasjonsstudier kan da vise at fiber er bra for ditt og datt, mens man ikke vil se dette i studier av høyere kvalitet.

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vegetarianere har mer tarmkreft enn altetere, til tross for at de er mye mer helsebevisste. (Studie) Hva tenker du om det?

Og biologien vår viser at vi ikke har utviklet oss til å spise fiber. Vi har veldig liten blindtarm (ikke snakk om blindtarmsvedhenget som veldig ofte feilaktig blir omtalt som blindtarmen). Dyr som spiser mye fiber har stor blindtarm, dyr som spiser lite til ingenting fiber har liten blindtarm. Det er altså tydelig fra et evolusjonært perspektiv at vi ikke har spist mye fiber.

Fiber er ikke nødvendig for god helse. Det er kun nødvendig for veganere fordi de mangler smør/ghee og andre meieriprodukter i kostholdet sitt. Fiber brytes ned til hovedsaklig smørsyre og litt eddiksyre, og det er disse som er gunstig. Smørsyre får man masse av fra smør og andre meieriprodukter. Og eddiksyre får man fra eddik og fermenterte matvarer.

Et animalskbasert kosthold uten fiber gir bedre tarmflora enn et plantebasert kosthold med fiber. Resultatet var reproduserbart. (Studie)

Et kosthold uten fiber kan også reversere SIBO. (Studie - case report)

For alle de med diverse tarmsykdommer, så er det best å unngå fiber. For de med forstoppelse så har de mer forstoppelse og symptomer jo mer fiber de spiser. 100% av pasientene ble 100% symptomfrie da de kuttet ut fiber. Og de som økte inntaket av fiber fikk økte symptomer, som analblødning. (Studie)

Tenker du virkelig at analblødning er bare noe man må godta i noen uker/måneder og så går det over og blir så mye bedre? Hvis vasken din er tett, stapper du sagspon ned i sluket? Bare å tilsette litt vann, så blir det så mye bedre?

Fiber ser ut til å være skadelig for reproduktiv helse, i alle fall for kvinner. Hvert 5 gram fiber øker sjansen for å hoppe ut av syklusen med hele 78%. Og hvert 5g fiber fra frukt tredoblet risikoen for å hoppe ut av syklusen. (Studie)

Det er nyttig å vite om "healthy user bias". Helsebevisste mennesker vil gjøre en del forskjellig fra mennesker som ikke er helsebevisste. Flere ting enn det som dekkes av studiene. Det kan være alt fra å ha gode sosiale relasjoner, til å bruke jernpanne i stedet for teflonpanne, eller til å bruke undertøy i naturmaterialer i stedet for kunstige materialer som polyester. Observasjonsstudier er derfor ikke gode bevis, og i alle fall ikke når resultatet er det som er forventet. Helsebevisste mennesker spiser mye fiber fordi de fleste tror at det er sunt. Observasjonsstudier kan da vise at fiber er bra for ditt og datt, mens man ikke vil se dette i studier av høyere kvalitet.

Det er jo veldig interessant hvordan mange tidligere veganere har gått over til enten keto eller carnivore, og blitt kvitt alle helseproblemene som plantabasert førte til. 

For meg hørtes det helt uhørt ut, men når jeg kvittet meg med fordommene og orket å se ferdig videoer/tekster av de som var så modige og hadde stått frem, så tente det noen lys. Jeg sier "modige" fordi man blir lynsjet av veganere hvis man våger å ikke være veganer lenger. Og det i seg selv sier jo en hel del. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter 14 år så tror jeg i hvert fall magen min var godt nok vant til mye fiber i kosten. Plantebasert fungerer ikke bare pga mye fiber, men fordi næringsopptak fra planter er mye dårligere. Fordøyelsesrelaterte problemer er èn ting, men listen over problemer jeg fikk strakk seg langt utover "vondt i magen". 

Dette. Det er en grunn til at mennesker med forskjellige fordøyelsessykdommer ofte blir bedt om å kutte ut det som har mye fiber, og erter/bønner/linser.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 23.30):

Har supre verdier i alt og påfører ingen andre lidelser.

Beklager å sprekke bobla di, men jo, du forårsaker lidelse uansett hva du spiser. Kanskje med mindre du dyrker og sanker all maten din på egenhånd. Det er umulig å gi nøyaktige tall, men åkerdrift vil alltid forstyrre økosystemer og ta livet av en mengde smådyr. Det er svært mange liv som går tapt for forholdsvis lite næring. Å derimot spise et stort, lokalt dyr, gir svært mye næring med få tapte liv, spesielt hvis dyret ikke har blitt matet med utenlandsk kraftfor.

Anonymkode: 2d6db...c5e

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette. Det er en grunn til at mennesker med forskjellige fordøyelsessykdommer ofte blir bedt om å kutte ut det som har mye fiber, og erter/bønner/linser.

Jeg syns det er veldig interessant å lese kommentarfelt fra eks-veganere til poster på sosiale medier, og youtube. 
Mange står frem, og jeg har sett kommentarer fra andre om hvordan de gikk over til animalsk etter flere tiår som veganere. Senest i dag leste jeg om noen som begynte å spise animalsk igjen etter 40 år. 

Virker som det er en ganske likhet i oppfatning at blodprøver ofte var det som gjorde at vi anså livsstilen som sunn. Så lenge blodprøvene var bra, så fikk vi i oss det vi trengte. Dessverre er det ikke så enkelt, og man er ofte veldig blind for symptomer på at noe ikke er som det skal. Ofte fordi problemene kommer snikende, og på et punkt er man så vant til det at man tenker ikke lenger over det som unormalt. Man ser seg selv i speilet hver dag, og legger egentlig ikke merke til at man ikke ser så sunn ut likevel. Man tenker ikke over at mental helse ikke er som det skal, og at man egentlig sliter, men skjønner ikke hvorfor.
Og for de som er oppvokst i veganske hjem/blitt det i veldig ung alder, har lite å sammenligne med. For meg som var omnivore til godt voksen alder, vet hvordan det var å føle meg på topp helsemessig. Både kognitivt, mentalt, og fysisk.

1 år med kjøtt osv, og strukturen i ansiktet mitt har endret seg. Jeg fyller fjeset mitt, om jeg kan forklare det sånn. Det er mer symmetrisk, og jeg har ikke lenger innsukne øyne. Ansiktsfargen min har endret seg, jeg har god farge i leppene. Hårveksten har vært helt vanvittig. Jeg snakker ikke om hårlengden, men nye hår. Det er så mye at selv frisører kommenterer det.
Nå er dette overfladiske ting relatert til utseendet og ikke relevant for hvor dårlig jeg var. Men det alene sier likevel en hel del om at jeg manglet mye næringsstoffer - til tross for et veldig balansert kosthold. 

Det er veldig lett for meg å se den store forskjellen på før - vegan - etter, og lett å forstå at grunnen til at jeg følte meg bedre ved å legge om til plantebasert i begynnelsen egentlig dreide seg om at jeg hadde blitt bevisst og ikke lenger spiste prosessert mat/junk. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg syns det er veldig interessant å lese kommentarfelt fra eks-veganere til poster på sosiale medier, og youtube. 
Mange står frem, og jeg har sett kommentarer fra andre om hvordan de gikk over til animalsk etter flere tiår som veganere. Senest i dag leste jeg om noen som begynte å spise animalsk igjen etter 40 år. 

Virker som det er en ganske likhet i oppfatning at blodprøver ofte var det som gjorde at vi anså livsstilen som sunn. Så lenge blodprøvene var bra, så fikk vi i oss det vi trengte. Dessverre er det ikke så enkelt, og man er ofte veldig blind for symptomer på at noe ikke er som det skal. Ofte fordi problemene kommer snikende, og på et punkt er man så vant til det at man tenker ikke lenger over det som unormalt. Man ser seg selv i speilet hver dag, og legger egentlig ikke merke til at man ikke ser så sunn ut likevel. Man tenker ikke over at mental helse ikke er som det skal, og at man egentlig sliter, men skjønner ikke hvorfor.
Og for de som er oppvokst i veganske hjem/blitt det i veldig ung alder, har lite å sammenligne med. For meg som var omnivore til godt voksen alder, vet hvordan det var å føle meg på topp helsemessig. Både kognitivt, mentalt, og fysisk.

1 år med kjøtt osv, og strukturen i ansiktet mitt har endret seg. Jeg fyller fjeset mitt, om jeg kan forklare det sånn. Det er mer symmetrisk, og jeg har ikke lenger innsukne øyne. Ansiktsfargen min har endret seg, jeg har god farge i leppene. Hårveksten har vært helt vanvittig. Jeg snakker ikke om hårlengden, men nye hår. Det er så mye at selv frisører kommenterer det.
Nå er dette overfladiske ting relatert til utseendet og ikke relevant for hvor dårlig jeg var. Men det alene sier likevel en hel del om at jeg manglet mye næringsstoffer - til tross for et veldig balansert kosthold. 

Det er veldig lett for meg å se den store forskjellen på før - vegan - etter, og lett å forstå at grunnen til at jeg følte meg bedre ved å legge om til plantebasert i begynnelsen egentlig dreide seg om at jeg hadde blitt bevisst og ikke lenger spiste prosessert mat/junk. 

Så morsomt å lese, for jeg kjenner meg igjen i alt her, bare at det gikk motsatt vei. Ble veganer og kuttet ut 90% prosessert mat og ble kvitt nevnte "plager". Gikk også fra overvektig til normalvektig samt ble kvitt innvendige hemorider og fikk friskere tarm.

Dessuten bidrar jeg til langt mindre lidelse og bra for planeten. Trippel vinn💚💚💚

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke plantebasert i det hele tatt. Har ikke noe i mot det, og hadde gjort det under normale omstendigheter, men grunnet sykdom så klarer jeg ikke å få kroppen til å akseptere mye plantebasert mat. Det har nok ikke noe å gjøre med at det er plantebasert, men er heller grunnet sykdommen, så om jeg får behandlingen jeg behøver for å bli bedre, så ser jeg gjerne for meg at jeg kommer til å begynne å eksperimentere med det.

Anonymkode: 84b5c...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så morsomt å lese, for jeg kjenner meg igjen i alt her, bare at det gikk motsatt vei. Ble veganer og kuttet ut 90% prosessert mat og ble kvitt nevnte "plager". Gikk også fra overvektig til normalvektig samt ble kvitt innvendige hemorider og fikk friskere tarm.

Dessuten bidrar jeg til langt mindre lidelse og bra for planeten. Trippel vinn💚💚💚

Nettopp det jeg ville ha frem. Du kuttet ut majoriteten av prosessert mat, og ble kvitt plager, og dermed resonnerer frem til at det var plantebasert som gjorde deg bedre. Akkurat det samme for meg da jeg gikk over til plantebasert. Tror du skal lese kommentaren min igjen siden du åpenbart ikke forstod den. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser helt plantebasert, og lever veldig godt med det. Har opplevd at dette kostholdet passer meg, selv om jeg syns biff og egg smakte godt. Vaøge å skifte kosthold pga etikk, ikke miljø og helse, det var mest en bonus. Det er mange år siden jeg ble veganer, men for meg var endringene at jeg sluttet å ha slim i halsen, ble mindre syk og følte meg mindre hoven i kroppen. Gikk ikke nevneverdig ned i vekt. Spiste veldig sunt de første årene, men har blitt altfor glad i å bake i det siste til å på påstå at jeg spiser veldig sunt nå. 

Syns det er ganske fantastisk at mennesket kan overleve på en helt plantebasert diett og en helt kjøttbasert diett (litt tilskudd til da). 

Anonymkode: 9aa87...3d3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 7.07):

Tåler ikke rent plantebasert kosthold. Så nei.

Wow, prøvde du det ut også ble du allergisk? Det er heftig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Wow, prøvde du det ut også ble du allergisk? Det er heftig! 

Vi er mange som blir syke av planter. "Tåler ikke" betyr ikke kun allergisk. Tarmene mine tåler ikke planter (IBS). Hjernen og huden til faren min tåler ikke planter (Parkinson's og psoriasis). Huden og håret til broren min tåler ikke planter (vitiligo og alopecia areata). Det var bare noen eksempler fra min familie. Veldig mange planter inneholder lektiner som ser ut til å gi autoimmune sykdommer.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...