Gå til innhold

Spiser du plantebasert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.9.2024 den 11.06):

Det er stort sett en myte at det er sånn, selv om noen selvsagt reagerer. Oftest er det fordi man ikke er vant med fiber i kosten og ikke drikker nok vann. Etter hvert får man en mye bedre mage. Så klart er det noen som reagerer, men de aller fleste har godt av fiber og å drikke bra med vann, noe som blant annet forebygger tarmkreft.

Faren min gikk over til fiberrik kost og mest mulig plantebasert da han fikk diabetes i en alder av 50. Han fortalte om de samme problemene du beskriver i starten. Men etter en stund ble det bedre, han måtte venne seg til å drikke nok vann med kosten også. Etter hvert kunne han droppe hurtigvirkende insulin. Jeg har veldig troen på at det er bra for kroppen vår.

Anonymkode: 90867...e0e

At faren din ble bedre skyldes at han spiste færre kalorier, som ofte er det eneste som skal til. Nesten alle som begynner på en eller annen diett spiser færre kalorier enn før, og det er dette som gir de positive effektene, ikke hva man spiser i seg selv. Man blir ikke friskere av å spise fiber og salat i seg selv.

Anonymkode: 8976e...369

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi er mange som blir syke av planter. "Tåler ikke" betyr ikke kun allergisk. Tarmene mine tåler ikke planter (IBS). Hjernen og huden til faren min tåler ikke planter (Parkinson's og psoriasis). Huden og håret til broren min tåler ikke planter (vitiligo og alopecia areata). Det var bare noen eksempler fra min familie. Veldig mange planter inneholder lektiner som ser ut til å gi autoimmune sykdommer.

Anonymkode: 601ab...6e7

Har hørt om flere som påstår de ikke tåler planter, om som ble friske av å bare spise kjøtt og nyretalg og salt. De droppa alle planter. Er det noe slikt dere har gjort? Det er bare så mye som er planter. Til og med kaffe er jo bønner liksom. 

Anonymkode: 9aa87...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg spiser helt plantebasert, og lever veldig godt med det. Har opplevd at dette kostholdet passer meg, selv om jeg syns biff og egg smakte godt. Vaøge å skifte kosthold pga etikk, ikke miljø og helse, det var mest en bonus. Det er mange år siden jeg ble veganer, men for meg var endringene at jeg sluttet å ha slim i halsen, ble mindre syk og følte meg mindre hoven i kroppen. Gikk ikke nevneverdig ned i vekt. Spiste veldig sunt de første årene, men har blitt altfor glad i å bake i det siste til å på påstå at jeg spiser veldig sunt nå. 

Syns det er ganske fantastisk at mennesket kan overleve på en helt plantebasert diett og en helt kjøttbasert diett (litt tilskudd til da). 

 

Anonymkode: 9aa87...3d3

 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Wow, prøvde du det ut også ble du allergisk? Det er heftig! 

Anonymkode: 9aa87...3d3

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har hørt om flere som påstår de ikke tåler planter, om som ble friske av å bare spise kjøtt og nyretalg og salt. De droppa alle planter. Er det noe slikt dere har gjort? Det er bare så mye som er planter. Til og med kaffe er jo bønner liksom. 

Anonymkode: 9aa87...3d3

Altså, måten du uttrykker deg på bekrefter bare for meg at plantebasert ikke er ikke er god næring. At mennesker kan overleve på plantebasert kost betyr ikke at kostholdet er riktig. Det er forskjell på å overleve og å ha god helse, mentalt og fysisk.

Å ikke tåle mat dreier seg ikke om allergier. Plantemat er fulle av fiber og antinæringsstoffer som er tungt for tarmen. 

Å si at noen "påstår" gjør at du sår tvil om det er sant, og dermed ikke validerer folks erfaring. Det er mange som har vært veganere, fått helseproblemer, og blitt friske ved å legge om til animalsk. Noen har klart seg med små endringer, mens andre har måttet gå mer drastisk til verks. Å komme seg etter 20-30 år som veganer kan ta lang tid. 

Kaffe er noe man drikker, og har dermed en helt annen effekt på fordøyelsen enn å skulle spise bønner i hel form.

Det burde være åpenbart at det er forskjell for magen å fordøye 1 bit hjertesalat, og bønner/linser. Man må spise godt med belgfrukter/korn o.l for å få i seg nok protein, og dermed blir det mye tungt. Men man kan jo spise så mye linser man vil, det vil aldri egentlig være fullverdig som verken protein eller andre næringsstoffer (ref antinæringsstoffer). Plantekilder til omega 3 vs fra animalsk, to veldig forskjellige ting. Det har med opptak og nyttiggjøring av næringsstoffer å gjøre. 

Liksom. 

Anonymkode: 19367...ab8

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2024 den 11.20):

 

 

Altså, måten du uttrykker deg på bekrefter bare for meg at plantebasert ikke er ikke er god næring. At mennesker kan overleve på plantebasert kost betyr ikke at kostholdet er riktig. Det er forskjell på å overleve og å ha god helse, mentalt og fysisk.

Å ikke tåle mat dreier seg ikke om allergier. Plantemat er fulle av fiber og antinæringsstoffer som er tungt for tarmen. 

Å si at noen "påstår" gjør at du sår tvil om det er sant, og dermed ikke validerer folks erfaring. Det er mange som har vært veganere, fått helseproblemer, og blitt friske ved å legge om til animalsk. Noen har klart seg med små endringer, mens andre har måttet gå mer drastisk til verks. Å komme seg etter 20-30 år som veganer kan ta lang tid. 

Kaffe er noe man drikker, og har dermed en helt annen effekt på fordøyelsen enn å skulle spise bønner i hel form.

Det burde være åpenbart at det er forskjell for magen å fordøye 1 bit hjertesalat, og bønner/linser. Man må spise godt med belgfrukter/korn o.l for å få i seg nok protein, og dermed blir det mye tungt. Men man kan jo spise så mye linser man vil, det vil aldri egentlig være fullverdig som verken protein eller andre næringsstoffer (ref antinæringsstoffer). Plantekilder til omega 3 vs fra animalsk, to veldig forskjellige ting. Det har med opptak og nyttiggjøring av næringsstoffer å gjøre. 

Liksom. 

Anonymkode: 19367...ab8

Oj. Du var sinna. 

Anonymkode: 9aa87...3d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke meningen vi skal spise kun plantemat ! når skal folk forstår det🤣🤣🤣

Anonymkode: 031c6...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser kjøtt, både rødt og hvitt, samt fisk, frukt og grønnsaker. Prøver å spise så variert som mulig og fiskemåltid 2-3 ganger i uken.

Anonymkode: 62db7...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Oj. Du var sinna. 

Anonymkode: 9aa87...3d3

Hvordan får du til at ABen var sinna? Jeg klarer ikke å lese det.

Anonymkode: 46787...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan får du til at ABen var sinna? Jeg klarer ikke å lese det.

Anonymkode: 46787...4e8

Fordi hun svarer uhøflig, føler seg tydelig støtt og vrir på enkeltord som er brukt. Hva syns du om den første setningen hun skriver i svaret? 

 

 

Anonymkode: 9aa87...3d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser lite/aldri plantebasert.

Hvorfor? Fordi de rettene jeg har smakt, synes jeg ikke er noe godt.

 

Men spiser gjerne grønnsaker, salat osv sammen med kjøtt. Men aldri konkrete plantebasert middagsretter. Bønner osv.

Anonymkode: 3e08e...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste mye mer plantebasert før, men nå som jeg har fått barn ønsker jeg at det skal få i seg ordentlig god næring. Vi spiser ikke nødevendigvis så veldig mye kjøtt hver gang, men barnet får iallfall kjøtt, fisk eller egg til middag hver dag. Prøver å kjøpe det jeg kan på Reko-ring.

Anonymkode: f85be...026

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oj. Du var sinna. 

Anonymkode: 9aa87...3d3

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi hun svarer uhøflig, føler seg tydelig støtt og vrir på enkeltord som er brukt. Hva syns du om den første setningen hun skriver i svaret? 

 

 

Anonymkode: 9aa87...3d3

Du får nesten lese kommentaren din som jeg svarte på. Sinna var jeg absolutt ikke, men oppgitt. Hvilket enkeltord har jeg vridd på, og hvordan har jeg følt meg støtt? Du tåler jo ikke irettesetting, blir helt feil å prosjiere det over på meg. 

Anonymkode: 19367...ab8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

 

Du får nesten lese kommentaren din som jeg svarte på. Sinna var jeg absolutt ikke, men oppgitt. Hvilket enkeltord har jeg vridd på, og hvordan har jeg følt meg støtt? Du tåler jo ikke irettesetting, blir helt feil å prosjiere det over på meg. 

Anonymkode: 19367...ab8

Jeg har skrevet hyggelige innlegg der jeg mener det jeg skriver. Du påstår at ordet påstår har en slags mistroisk intensjon, og du gjenbruker "liksom" for å gjøre hva egentlig? 

Og hva syns du om den første setningen din? Er det virkelig nødvendig å fornærme en fremmed på internett sin intelligens? Disse frekkhetene er fremprovosert av relativt nøytrale innlegg. Derfor tenker jeg du må ha blitt sint. 

 

Å i det hele tatt tenker at du har autoritet til å "irettesette" er underlig. Vi diskuterer eller konverserer.

Anonymkode: 9aa87...3d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 23.20):

Har du en hovedsakelig plantebasert diett? Veganer, vegetarianer, pescetarianer osv. Eller spiser du og er glad i kjøtt? Hvorfor, hvorfor ikke? Personlig spiser jeg veldig lite rødt kjøtt, da jeg rett og slett ikke syntes det er så veldig godt. Og så mener jeg det er bedre for helsa. Jeg spiser litt kylling, men er ikke så veldig glad i det heller. Fisk spiser jeg 1-2 ganger i uka. 

Anonymkode: 2c5bf...81d

Nei, de bli hjerneskadet etterhvert 

Anonymkode: 44d62...dd1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har skrevet hyggelige innlegg der jeg mener det jeg skriver. Du påstår at ordet påstår har en slags mistroisk intensjon, og du gjenbruker "liksom" for å gjøre hva egentlig? 

Og hva syns du om den første setningen din? Er det virkelig nødvendig å fornærme en fremmed på internett sin intelligens? Disse frekkhetene er fremprovosert av relativt nøytrale innlegg. Derfor tenker jeg du må ha blitt sint. 

 

Å i det hele tatt tenker at du har autoritet til å "irettesette" er underlig. Vi diskuterer eller konverserer.

Anonymkode: 9aa87...3d3

Når du skriver "Noen påstår at de blir syke av planter", så er det faktisk en indikasjon på mistro. Vet du ikke hva ordet betyr? Hadde du sagt "sier" så hadde det vært noe helt annet. Jeg gjenbruker "liksom" for å understreke måten du ordlegger deg på.

Og som svaret ditt på at noen kommenterer at de blir veldig syke av å spise planter:

"Wow, prøvde du det ut også ble du allergisk? Det er heftig! "

Men du er kanskje veldig ung. 

Anonymkode: 19367...ab8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når du skriver "Noen påstår at de blir syke av planter", så er det faktisk en indikasjon på mistro. Vet du ikke hva ordet betyr? Hadde du sagt "sier" så hadde det vært noe helt annet. Jeg gjenbruker "liksom" for å understreke måten du ordlegger deg på.

Og som svaret ditt på at noen kommenterer at de blir veldig syke av å spise planter:

"Wow, prøvde du det ut også ble du allergisk? Det er heftig! "

Men du er kanskje veldig ung. 

Anonymkode: 19367...ab8

Du svarer fortsatt ikke på hvorfor du skrev den første setningen. 

Ja, du gjenbruker et ord for å latterliggjøre andre som bare er ute etter å ha en samtale. 

Du overdramatiserer veldig her. Personen sa hun ikke tålte plantebasert kost, ikke at hun ble syk. Jeg lurte på om vedkommende hadde prøvd å spise plantebasert for så å ha blitt allergisk, eller bare alltid reagert på enkelte planter, det er flust av folk som reagerer på ulike planter, nightshades osv. 

Hva er galt med å være ung? Du tar ikke eierskap til at du har ordlagt deg uhøflig, antagelig med en dårlig intensjon  

 

Anonymkode: 9aa87...3d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Når du skriver "Noen påstår at de blir syke av planter", så er det faktisk en indikasjon på mistro. Vet du ikke hva ordet betyr? Hadde du sagt "sier" så hadde det vært noe helt annet. Jeg gjenbruker "liksom" for å understreke måten du ordlegger deg på.

Og som svaret ditt på at noen kommenterer at de blir veldig syke av å spise planter:

"Wow, prøvde du det ut også ble du allergisk? Det er heftig! "

Men du er kanskje veldig ung. 

Anonymkode: 19367...ab8

Jeg forstår at du brenner for det du skriver om her i denne tråden, men det er ingen unnskyldning for å uttrykke seg så sleivete som du har gjort. Ingen skal late som de er supereksperter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veganer i noen måneder og ble markant dårligere i helsa, altså 100% plantebasert. Gikk tilbake til junkmat og ble bedre, gikk til kjøtt fisk og egg basert og ble enda bedre. Spiser fortsatt for mye junk, men jobber med å bli ihvertfall 95 % kjøtt, fisk, egg basert.

Anonymkode: b5ac7...f70

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt moderat jernmangel i store deler av 20- og 30-årene med tilhørende slapphet og dårlig kondis, er jeg opptatt av å spise nok rødt kjøtt og (hjemmelaget) leverpostei.

Kjøtt, og da spesielt vilt, pluss lam og storfe som hovedsakelig har gått ute i beitesesongen, er enormt næringstett mat, som det er bra å spise mye av. Det samme med skalldyr og villfisk, og egg og mange meieriprodukter.

Jeg mener det er en dårlig idé - spesielt for unge kvinner som skal bli gravide - å basere seg mest på plantekost.

Men vi trenger jo selvfølgelig også vegetabilsk mat som grønnsaker, nøtter, frø, hele korn, belgvekster, frukt, bær, osv., men det er uansett veldig viktig å få i seg nok animalsk mat også, mener jeg.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du svarer fortsatt ikke på hvorfor du skrev den første setningen. 

Ja, du gjenbruker et ord for å latterliggjøre andre som bare er ute etter å ha en samtale. 

Du overdramatiserer veldig her. Personen sa hun ikke tålte plantebasert kost, ikke at hun ble syk. Jeg lurte på om vedkommende hadde prøvd å spise plantebasert for så å ha blitt allergisk, eller bare alltid reagert på enkelte planter, det er flust av folk som reagerer på ulike planter, nightshades osv. 

Hva er galt med å være ung? Du tar ikke eierskap til at du har ordlagt deg uhøflig, antagelig med en dårlig intensjon  

 

Anonymkode: 9aa87...3d3

Det er ikke noe å svare på. Latterliggjøre er din måte å se det på, poenget var å fremheve nivået på diskusjonen. Å avslutte en setning med "liksom" når man er voksen, og da også sett i sammenheng med resten av ordlegging og respons/resonnering, er ikke forenelig med fornuftig dialog. Men for all del, er du i tenårene, så forstår jeg det bedre. 

Du forstår ikke forskjellen på å overleve og å ha god helse. 

Mange tåler ikke plantebasert kost, det har ingenting med allergi å gjøre. Folk flest anser plantekost for å være det som da skal erstatte animalske proteiner, altså belgfrukter. Diskusjon om hvorfor belgfrukter verken er optimal kost og i tillegg skadelig for tarm kan man godt ta, men å diskutere med en veganer er generelt sett nytteløst. 

 

Anonymkode: 19367...ab8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...