Gå til innhold

Får barnefar være med etter fødsel eller må han reise hjem med en gang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fødte på Ahus i oktober - etter fødsel kom vi fra fødestuen inn på et pittelite rom ved siden av hvor vi begge(eller, alle tre) ble tilbudt litt mat og drikke og et par timers søvn 😅 så ble vi transportert til barselhotell etter noen timer når det ble ledig. Han var der med oss første natten, og siste natten tok jeg og datteren min alene, til pappa og storebror kom og hentet oss 🥰

førstemann fødte jeg på Ullevål i desember ‘19, og pga voldsom blødning måtte jeg opereres og ligge på barsel. Da var vi så heldige at det ikke var så mange der, så vi fikk et rom alene på barsel, så far var med alle fem dagene der. 

Anonymkode: acb94...2ca

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødte på Ullevåll. Grunnet komplikasjoner under fødsel kunne vi ikke bo på barselhotell og jeg måtte bo på dobbetrom. Mannen min ble sendt hjem da jeg kom tilbake fra operasjon midt på natten. I ettertid har jeg skjønt at vi hadde hatt krav på å få litt tid sammen, så skulle du havne i lignende situasjon ville jeg har stått på krava ❤️

Anonymkode: 11591...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest svarene her så virker det som barnefar ikke får overnatte på barselavdelingen, men får være med hvis jeg er frisk nok til å være på barselhotellet. Uti fra det jeg leser på Ahus sine hjemmesider virker det som det er relativt få rom på barselhotellet, så jeg må mest sannsynlig være på barselavdelingen frem til vi får dra hjem. Jeg har dessverre ett høyrisiko svangerskap og må være på sykehuset i minst 48 timer etter fødsel før vi får reise hjem. Jeg kan ikke fordra sykehus, det mest ideelle for meg hadde vært å dra med en gang etter fødsel. Men er hvert fall takknemlig for helsetilbudet vi har i Norge og at jeg (og baby) blir ivaretatt. 

Anonymkode: 9927f...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Ahus i februar 2024 og det var fult på obs og barsel så vi var på fødsel fra start. Jeg hadde en lang fødsel på 42 timer hvorav de siste 26 timene ble tilbrakt på fødsel. Barnefar fikk beskjed om at han måtte dra hjem kl. 21 men valgte å bli fordi ting begynte å skje. Ingen kommenterte det. Jeg fødte rett før kl. 08 om morgenen og han fikk være med over til barselavd hvor jeg måtte bli en natt på dobbeltrom pga komplikasjoner etter epidural. Barnefar måtte da hjem for å sove. Husker ikke helt men tror barnefar får være tilstede 08-21. Dagen etter ble vi flyttet til barselhotellet og ettersom vi fikk familierom fikk han bli værende med oss så lenge vi var innlagt. Jeg var inneliggende fra 21.-25. feb grunnet komplikasjoner hos meg og lille og ettersom det var helg gikk ting saktere. Jeg var også førstegangsfødende og hadde 1,5t reisevei, så vi ble prioritert til familierom. Barselhotellet har også enerom der far må hjem for å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Etter å ha lest svarene her så virker det som barnefar ikke får overnatte på barselavdelingen, men får være med hvis jeg er frisk nok til å være på barselhotellet. Uti fra det jeg leser på Ahus sine hjemmesider virker det som det er relativt få rom på barselhotellet, så jeg må mest sannsynlig være på barselavdelingen frem til vi får dra hjem. Jeg har dessverre ett høyrisiko svangerskap og må være på sykehuset i minst 48 timer etter fødsel før vi får reise hjem. Jeg kan ikke fordra sykehus, det mest ideelle for meg hadde vært å dra med en gang etter fødsel. Men er hvert fall takknemlig for helsetilbudet vi har i Norge og at jeg (og baby) blir ivaretatt. 

Anonymkode: 9927f...56e

De har også enerom på barselavdelingen men lurer på om de er forbeholdt smitterom eller spesielle årsaker. Om en har mulighet ville jeg tatt direkte kontakt med barsel og spurt hva som er vanlig.

Det stemmer at det er få rom på barselhotellet og det er fordi de måtte gi fra seg halvparten av rommene til lindrende og helt ærlig synes jeg det er en forkastelig prioritering av politikerne våre. I den ene enden av gangen ligger det mennesker som behøver ro i sine siste timer av livet mens det i andre enden er barneskrik 24/7. Den dårlige kapasiteten er også kritikkverdig med tanke på at det satt en medmor og gråt i kantinen fordi barnefar hadde fått beskjed om at han måtte dra hjem da de var tildelt enerom. Ungen hadde gulsott, var superslapp og tok ikke til seg næring. En ekstremt fortvilt situasjon. Barnefar nektet å reise hjem og ble værende. Vi hadde gjort det samme.

Uten at intensjonen er å skremme så var den ene natten på barselavdeling den verste natten jeg hadde av de fire nettene jeg var inneliggende. Det som er viktig å nevne her er at det skyltes ene og alene hun jeg delte rom med. Hun og mannen tok null hensyn og jeg var helt i svime etter fødsel. De snakket med hele slekten på høytaler og raste inn og ut av rommet hele tiden. De hadde selvfølgelig sengen innerst. Jeg lå nærmest doen og hver gang hun hadde vært på badet om natten så fortlot hun badet med døren på vidt gap. Ringe på gjorde hun også for å fortelle at babyen hennes hadde bæsjet og at det var slitsomt for henne å måtte bytte bleie så ofte. Snorket gjorde hun også. Irriterende og sjenerende. Jeg ble også kateterisert hver tredje time og det var ingen skjerming å hente. Jeg sov ingenting for all min tid ble brukt til å finne ut av amming og når jeg ikke skulle prøve å amme måtte jeg prøve å tisse. På et tidspunkt sovnet jeg og ble vekket av denne damen da min baby hylgråt fordi sulten. Heldigvis er jeg spl selv om ganske herdet etter mange år i pleien men tiden på barselavd skulle jeg veldig gjerne vært foruten og jeg håper jeg slipper å måtte innom der neste gang. Mitt tips til deg er å gi beskjed til de som jobber der dersom du får en romkamerat som er en dust og gjør så godt du kan ut av situasjonen du er i. Før du vet ordet av det er du hjemme igjen og kan nyte den nye hverdagen. Å være inneliggende på sykehus synes jeg bare er dritt og det er kanskje like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...