Gå til innhold

Selge brukt/antikk til utlandet. Auksjon/ privatsalg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort dette. Har erfaring?

Eg har vært heldig i det siste og fant ut eg hadde eit meget populært samleobjekt hjemme.

Flere samlere anslår det går for 40000kr og mer. Er høy interesse for det, men alle byr under foreløpig.

Har vært i kontakt med eit auksjonshus i tyskland der estimatet er blitt angitt at det vil gå for 55000-67000kr.

Så er det jo det med provisjon og eventuell skatt da, men med provisjon til auksjonhuset sitter eg likevel igjen med 45k om det går for det laveste estimatet.

Har andre venner og kontakter eg kan forhøre meg med, men dem kan svare litt tregt av og til. Nå sitter eg og er fryktelig nyskjerrig så andre tips, råd, erfaringer setter eg stor pris på.

Planen er nå gjerne å selge det på auksjon eller finne en privat kjøper i utlandet om ingen vil by hva eg forlanger her i Norge.

"Prisnivået er justert litt for anonymitet, men snakk om tilsvarende prisklasse/ differanser"

 

 

Anonymkode: 0ea12...41d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomquist kan vel muligens hjelpe deg. De kjenner vel en del aktører du kan kontakte om ikke de kan formidle salg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort fra at det er Hermann Historica du har vært i kontakt med – i så fall et svært proft auksjonshus som handler mye med ettertraktede samlerobjekter av typer som fra tid til annen dukker opp i Norge, og som er SVÆRT ettertraktet i utlandet.

Men i alle fall: Å selge samlerobjekter til/i utlandet er relativt uproblematisk, men det er likevel et par fallgruver/frustrasjonsfaktorer:

1. Det å sende så verdifulle gjenstander ut av landet kan utløse litt byråkratisk styr mtp mva og importgebyrer i gjeldende land.

2. Oppgjør, hvis du selger direkte til en kunde, kan være litt tricky: Like lite som kjøperen ønsker å sende titusenvis av kroner til en ukjent nordmann, så ønsker heller ikke du å sende en slik verdigjenstand til en for deg ukjent mottaker.

3. Gebyrene ved å selge gjennom ebay og få betalt via paypal kan bli høye.

 

Du skal ikke se bort fra at noen før deg har reist over svenskegrensa (hvis de bor slik til) for å sende pakker fra et EU-land, og på den måten unngå mye styr for mottaker. Du skal heller ikke se bort fra at noen har tatt med seg gjenstander i håndbagasjen, og deretter fløyet ned på kontinentet med en rimelig billett for å overlevere/avslutte handelen på flyplassen i landet der kjøperen befinner seg.

I et slikt tilfelle kan selger få et problem dersom vedkommende får cash oppgjør, og ikke går på rødt inn i Norge med pengene.

 

Fun fact (på siden av spørsmålet): finner du antikviteter eller samlerobjekter i utlandet og tar det med deg hjem, vil disse med noen unntak ikke bare være tollfrie å innføre til Norge, men mva-grunnlaget skal settes til 20% av kjøpspris, ref mva-loven og tolltariffloven..

Dvs at du dersom du har vært ute av landet i minst 24 timer kan ta med deg antikviteter for inntil NOK 30.000 og gå på grønt med god samvittighet, og ikke betale ei krone i mva.

Anonymkode: ccab0...00a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Eg tror eg skal få solgt det i Norge til god pris, men kan ta litt tid. Så bruker tiden til gode for å se på andre løsninger.

Ser eg mulig må søke for å få det ut av Norge, men er litt usikker på om objektet går klart av den bestemmelsen i loverket.

Hadde nok reist til Tyskland for overlevering av objektet selv.

Er mange som prøver seg å by langt unna prisantydning selv om eg viser dem svar og dokumentasjon på at det kan gå for 15000kr mer i utlandet som minstepris. Er ikke Hermann Historica, men ett anerkjent auksjonshus som spesialiserer seg på det feltet.

Høyeste bud er på 14000 under prisforlangende og noen som stadig prøver å kuppe det uten auksjon. Litt lei, men også underholdende da. Sier eg ikke har hastverk med å selge. Så bruker eg tiden til å se på alternativer.

For all del budene eg har fått er bra, men langt under anslått verdi.

Har kjøpt en del antikviteter og samlergjenstander før, men kun for egen samling ikke for salg.

Dette er noe utenfor mitt felt og trodde det hadde en viss verdi, men aldri at det var såpass mye. Så meget gøy, fikk en skikkelig boost på trivsel og ideer. En liten feiring blir det, men ellers skal pengene investeres.

Anonymkode: 0ea12...41d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ser ikke bort fra at det er Hermann Historica du har vært i kontakt med – i så fall et svært proft auksjonshus som handler mye med ettertraktede samlerobjekter av typer som fra tid til annen dukker opp i Norge, og som er SVÆRT ettertraktet i utlandet.

Men i alle fall: Å selge samlerobjekter til/i utlandet er relativt uproblematisk, men det er likevel et par fallgruver/frustrasjonsfaktorer:

1. Det å sende så verdifulle gjenstander ut av landet kan utløse litt byråkratisk styr mtp mva og importgebyrer i gjeldende land.

2. Oppgjør, hvis du selger direkte til en kunde, kan være litt tricky: Like lite som kjøperen ønsker å sende titusenvis av kroner til en ukjent nordmann, så ønsker heller ikke du å sende en slik verdigjenstand til en for deg ukjent mottaker.

3. Gebyrene ved å selge gjennom ebay og få betalt via paypal kan bli høye.

 

Du skal ikke se bort fra at noen før deg har reist over svenskegrensa (hvis de bor slik til) for å sende pakker fra et EU-land, og på den måten unngå mye styr for mottaker. Du skal heller ikke se bort fra at noen har tatt med seg gjenstander i håndbagasjen, og deretter fløyet ned på kontinentet med en rimelig billett for å overlevere/avslutte handelen på flyplassen i landet der kjøperen befinner seg.

I et slikt tilfelle kan selger få et problem dersom vedkommende får cash oppgjør, og ikke går på rødt inn i Norge med pengene.

 

Fun fact (på siden av spørsmålet): finner du antikviteter eller samlerobjekter i utlandet og tar det med deg hjem, vil disse med noen unntak ikke bare være tollfrie å innføre til Norge, men mva-grunnlaget skal settes til 20% av kjøpspris, ref mva-loven og tolltariffloven..

Dvs at du dersom du har vært ute av landet i minst 24 timer kan ta med deg antikviteter for inntil NOK 30.000 og gå på grønt med god samvittighet, og ikke betale ei krone i mva.

Anonymkode: ccab0...00a

Jøss, må seie at eg er imponert av kunnskapen her på KG.

Hatten av for at du tok deg tid til å svare. ❤️ 

Anonymkode: bf39e...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir egentlig et lite regnestykke: Hva er tiden og innsatsen din verdt?

Reise i ens ærend til utlandet for å overlevere, ordne eventuelle eksporttillatelser (som du antyder kan være aktuelt), auksjonskostnader, usikkerhet etc etc. Det er ting du må ta med i vurderingen – kontra det å selge i Norge og bli ferdig med saken.

Og én viktig sak til: At gjenstander ligger ute for salg til en høy pris på f.eks. ebay eller Finn betyr ikke nødvendigvis at realistisk markedspris er noe i nærheten av dette. Selv ikke i tilfeller hvor en gjenstand er solgt for en svært god sum i utlandet, så betyr ikke det automatisk at det er mange andre som er villige til å hoste opp en slik pris igjen.

På Finn opplever jeg fra tid til annen at selger har en urealistisk oppfatning av hva noe er verdt fordi "på ebay ligger det jo akkurat maken for masse penger". Det hjelper ofte lite når en sitter i Norge.

På den annen side kan det være gode muligheter for å drive arbitrasje ved å kjøpe og selge i ulike markeder, men da bør en ha kontakter, kunnskap og eventuelt god tid.

Etter 20+ år på ebay har jeg lært meg at en gjenstand er verdt det noen er villig til hoste opp på det tidspunktet du skal selge. Hverken mer eller mindre.

Når det er sagt: Det sitter samlere, spesielt i USA som er så velbeslått et det spiller absolutt ingen rolle for dem om noe koster 40' eller 60' – de skal bare ha gjenstanden, og de skal ha den NÅ. 🙂 Sånn sett kan du være heldig, men det sier ikke nødvendigvis så mye om reell markedspris.

Anonymkode: ccab0...00a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner den eg synes nå prisen er vill selv, men samlere eg har pratet med sa dem lett hadde kjøpt det av meg selv, men dem hadde allerede det i samlingen. Akkurat penger virker det som den samlergruppen har.

Populært samleområde og sjeldent. Det er mange som mangler det i samlinga si. Samme gjenstand i bedre stand har gått for 120000kr. Mitt er i god stand med tanke på alderen.

Har flere som virker innterreserte uten å si noe nevneverdig om prisen så virker lovende. Prisene ser bare ut til å stige. Så ikke noe eg trenger å selge nå. Hadde kommet godt med da.

Så da er det bare å vente til første bud på prisantydning kommer. Så er det god mulighet at flere hopper på budrunden.

 

Anonymkode: 0ea12...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...