Gå til innhold

Hvordan holder folk en normal vekt naturlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi som ikke er naturlige slanke, er ofte avhengige av karbohydrater. Det vil si at vi er nesten som alkoholikere overfor alkohol. Vi vil har mer når vi først spiser. Jeg, f.eks., kan gå en hel dag uten å spise, men når jeg da setter meg ned for å spise, klarer jeg ikke stoppe. Vil bare ha mer, mer og mer av grønnsaker, potet, chips, pasta, brød, pizza osv - som en alkoholiker som ikke sliter med alkoholen når han/hun ikke drikker, men som ikke klarer å stoppe når en først begynner å drikke. Samme mønster kan man se i f.eks. jula, da spiser ofte overvektige enda mer, fordi det er "lov" og man ser andre spiser mer også. Det er et utrolig vanskelig mønster å bryte, om nesten umulig. Dette er noe jeg kunne ønske kom mer frem, og at folk med gamle holdninger snart forstår at det ikke bare er "å spise mindre". Det er ikke det for en som er karboavhengig - en avhengighet som er sterkere enn alkoholavhengighet. 

Anonymkode: 6f1dd...585

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi som ikke er naturlige slanke, er ofte avhengige av karbohydrater. Det vil si at vi er nesten som alkoholikere overfor alkohol. Vi vil har mer når vi først spiser. Jeg, f.eks., kan gå en hel dag uten å spise, men når jeg da setter meg ned for å spise, klarer jeg ikke stoppe. Vil bare ha mer, mer og mer av grønnsaker, potet, chips, pasta, brød, pizza osv - som en alkoholiker som ikke sliter med alkoholen når han/hun ikke drikker, men som ikke klarer å stoppe når en først begynner å drikke. Samme mønster kan man se i f.eks. jula, da spiser ofte overvektige enda mer, fordi det er "lov" og man ser andre spiser mer også. Det er et utrolig vanskelig mønster å bryte, om nesten umulig. Dette er noe jeg kunne ønske kom mer frem, og at folk med gamle holdninger snart forstår at det ikke bare er "å spise mindre". Det er ikke det for en som er karboavhengig - en avhengighet som er sterkere enn alkoholavhengighet. 

Anonymkode: 6f1dd...585

Men kjære deg, du må jo ikke gå en hel dag uten å spise? Da hadde jeg også vært helt panisk på kvelden ❤️ men jeg tror absolutt ikke det er lett for deg nei, og jeg håper du kan få hjelp til endringer dersom du ønsker det 😊

Anonymkode: 2c38d...50e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bmi på 19,5, og har alltid vært slank. Jeg spiser sunt, lite sukker i hverdagen, kun snacks i helgene. Teller ikke kalorier lengre da det kan trigge meg, blir for opphengt i tallene. Det hjelper veldig å begynne å trene, for da er det også mer rom for de kaloriene man kanskje glemmer, som smør, dressing, oljer, saus, juice og diverse.

Anonymkode: 9d173...47f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt for jeg har ikke lyst på fet og søt mat hele tiden, og så skal det ikke så mye til før jeg blir mett. Spiser hovedsaklig ganske kjedelig mat som brødskiver og fiskepinner. Når jeg er på events med jobben og får treretters så klarer jeg ikke spise opp alt. Det frister ikke med dessert etter suppe og hovedrett. 

Anonymkode: b7c41...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi som ikke er naturlige slanke, er ofte avhengige av karbohydrater. Det vil si at vi er nesten som alkoholikere overfor alkohol. Vi vil har mer når vi først spiser. Jeg, f.eks., kan gå en hel dag uten å spise, men når jeg da setter meg ned for å spise, klarer jeg ikke stoppe. Vil bare ha mer, mer og mer av grønnsaker, potet, chips, pasta, brød, pizza osv - som en alkoholiker som ikke sliter med alkoholen når han/hun ikke drikker, men som ikke klarer å stoppe når en først begynner å drikke. Samme mønster kan man se i f.eks. jula, da spiser ofte overvektige enda mer, fordi det er "lov" og man ser andre spiser mer også. Det er et utrolig vanskelig mønster å bryte, om nesten umulig. Dette er noe jeg kunne ønske kom mer frem, og at folk med gamle holdninger snart forstår at det ikke bare er "å spise mindre". Det er ikke det for en som er karboavhengig - en avhengighet som er sterkere enn alkoholavhengighet. 

Anonymkode: 6f1dd...585

Jeg tror mange er tilbøyelige til å fråtse i karbohydrater hvis de lar seg. Jeg kan ikke snakke på vegne av alle men feks jeg, min mor og min søster er alle normalvektige, men alle vært litt opp og ned i vekt og sikkert vært på grensa til overvekt i perioder, og vi alle klarer fint å tømme en pose smågodt eller potetgull hvis vi først har gått i gang, eller spise en hel grandiosa eller sjokoladeplate for oss selv. Jeg fant et stykke sjokoladekake i frysen i går som jeg spiste for eksempel uten at jeg var sulten og som var altfor stort. Forskjellen mellom dem som opprettholder normal vekt er nok hvor ofte en gjør dette og det at en klarer å ta tak i problemet før det går for langt eller vekta blir så høy at en gir opp og ikke orker å snu trenden. Slik er det vel med alkohol også, dem som ikke akkurat er alkoholikere kan jo også skeie ut og bli dritings eller drikke for mye over en periode, men da kan en i større grad "ta seg sammen" enn dem som har alkoholproblemer. Og det gjelder sikkert problemer med mat også. Syns det var en god sammenligning du kom med.

Anonymkode: e534e...4aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vanlig mat. Spiser to måltider om dagen, da dette passer meg best. Spiser aldri snacks eller godteri og veldig sjelden alkohol og dessert. 

Anonymkode: 5896f...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har PCOS, men holder likevel normal vekt naturlig. Jeg faster for tarmhelsen sin del slik at jeg hopper over frokost, og må selvsagt til en viss grad tenke på hva jeg spiser for å holde meg innenfor normalvekt utenom det også. Kan ikke spise ubegrensede mengder mat og masse drittmat, men det er ikke sånn at jeg teller kalorier i maten jeg spiser eller noe sånt. Spiser sunt og variert. Spiser middag til jeg blir mett, men porsjonene begrenser seg selv siden jeg ganske fort blir mett. 

Anonymkode: d35f5...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei, man må jo selvfølgelig ikke - men jeg og sikkert mange har jo en del tradisjonsmat knyttet til feks jul som jeg liker veldig godt. Jeg kunne ikke spist pinnekjøtt og riskrem hverdag, men nyter det ved jul, og ønsker å spise det. Det er heller ikke det at jeg spiser så stor porsjon nødvendigvis, men det blir mye småspising i mellom måltidene også. Det står alltid sjokolade og julekaker på bordene, vi får eller går på besøk, og da serveres også noe.  Jeg liker jo denne maten eller kakene 😊 Likeså ved ferie, for min del blir det mye småspising. Til hverdags spiser jeg mer til faste tider, og er ikke nevneverdig sulten utenom. Det tar bare litt tid å komme inn i rutinen igjen, for det er jo ikke farlig å være litt «sulten» når du vet du skal spise om 2-3 timer igjen. 

Anonymkode: 2c38d...50e

Forstår. Det blir jo annen mat, og andre tider, også på meg. 

Men jeg tar et ribbestykke, surkål og potet, knasker litt svor, og blir passe mett. Spiser heller ikke utenom måltidene. Er som beskrevet ikke en diett eller noe jeg har pålagt meg selv, det er bare det som føles naturlig. 

Anonymkode: d4f51...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg:

- tar aktivt gode valg, takker nei til en haug med fristelser (kake på jobb, sjokolade på jobb, kake på kaffebesøk, vafler på fotballtreningen, is på bilturen ++++). I løpet av ei uke, gitt at man er en sosial person, kan det utgjøre mange kalorier!

- henter meg inn etter utskeielser, inkludert ei helg. Er supernøye i ukedagene slik at det er plass til litt mer ellers. Legger ofte på meg 2-3 kilo i ferier, slanker disse av direkte etterpå (venter ikke på at det skal gå seg til, for det skjer ikke).

- veier meg mange ganger i uka for å ha kontroll og oversikt

- går med de strammeste buksene med jevne mellomrom bare for å sjekke at de fremdeles passer 

- trener ca fire ganger i uka

- når sjelden å få inn 10000 skritt i løpet av en dag, har en stillesittende jobb. Derfor er treningen superviktig for meg.

- planlegger måltidene i forkant og forsyner meg sjeldent mer enn en gang 

- jobber med å se på frukt og liknende som kos. Ønsker at datteren min skal se på der som en selvfølge at fredagskosen er oppkuttet frukt, og at det ikke må være sjokolade.

Anonymkode: ed9aa...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært slank uten å tenke over hva jeg har puttet i meg og alle rundt meg bemerket alltid at jeg spiste mye. Men etter jeg bikket 30 har jeg måtte begrense meg og planlegge måltider for å holde meg slank (gikk plutselig opp 15 kg en periode jeg ikke var nøye på dette).

Savner tiden jeg ikke tenkte på det, unner meg fortatt kos nå og da, men må altså jobbe for å opprettholde samme BMI jeg tok for gitt tidligere.

Anonymkode: 0b4d9...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har aldri slitt med spiseforstyrrelser, men har vært oppe i en bmi på 29 så helt normalvektig har jeg vel ikke vært. Nå ligger jeg på en mer normal 23,5 etter å ha slanket meg ett halvt års tid. 
 

For meg handler det om å spise sunt og variert, men med rom for utskeielser. Måtehold er vel et riktig ord. Om jeg ikke overdriver med potetgull og junkfood, så holder jeg en helt normal vekt.

Husker fremdeles en Oprah Winfrey-episode hvor det ble reklamert med at de skulle avsløre hemmeligheten til slanke mennesker. Ble så skuffa da jeg hørte svaret. «De stopper å spise når de er passelig mette». Egentlig en selvfølge, men så mange av oss spiser altfor mye (eller for lite). Og jobben med å finne ut hva som er passe for deg må du nesten selv ta. Kanskje er det å ligge på 1500 kcal daglig, kanskje 2000 ☺️

Anonymkode: aa3ae...a49

Problemet med dette er at 1. er man allerede overvektig så blir man ikke mett før man har spist for mye, 2. man får ofte ikke metthetsfølelsen før etter en stund, og da kan det være for sent og 3. man spiser/drikker ting som har mye kalorier men ikke gir metthetsfølelse (feks. brus)

For min del så må kaloritelling til, enten ved bruk av app eller ved at jeg noen dager spiser kun ting jeg vet sånn noenlunde kalorimengden til. Balanserer det ved å faste en halv dag innimellom

Anonymkode: c9f9c...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart tidligere i tråden, men må tilføye en ting: for de fleste av oss går ikke dette helt «naturlig». Vi må ta gode valg, overstyre lyster og gjøre ting vi egentlig ikke vil (trene i stedet for tv, feks).

Anonymkode: ed9aa...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv hele dagen. Tar trapper, parkerer langt borte for å gå, jogger 2 ganger i uken, svømmer mye og isbader, gjør mye husarbeid, går turer og løfter vekter. Spiser det jeg vil, men sunt og før jeg blir stappmett. Skeier ut med is og sjokolade i helgen.

Anonymkode: 5b823...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var gjennom en livsstilsendring for 4 år siden, men har lagt stabilt på min idealvekt siden det. Jeg spiser mye proteiner og grønnsaker. Er forsiktig når det kommer til mengde ris, pasta og lyse brødprodukter, men har ingen "nei mat". Målet er å ha et variert og sunt kosthold. Prøver å tenke at 80 prosent av det jeg spiser skal være nyttig, og de siste 20 prosentene er til kos. Fungerer veldig bra for å holde vekten stabil over tid. 

Anonymkode: 98164...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har svart tidligere i tråden, men må tilføye en ting: for de fleste av oss går ikke dette helt «naturlig». Vi må ta gode valg, overstyre lyster og gjøre ting vi egentlig ikke vil (trene i stedet for tv, feks).

Anonymkode: ed9aa...9b3

Ja, jeg er enig i dette. Jeg driver ikke å teller kalorier og sulter meg. Men jeg spiser normal mat til faste tider, og har klart skille mellom hverdag og fest. Trener jevnlig selv om jeg ikke er topptrent. Veier meg ikke daglig, men tar grep dersom buksa blir trang. Jeg er ikke blant de som aldri legger på seg, og kunne lett gått opp mye dersom jeg lot alt skli ut. Så for meg handler dette om å ha gode vaner og rutiner i det daglige. Da behøver jeg ikke tenke over det selv om vi bestiller en pizza innimellom. 

Anonymkode: 2c38d...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har svart tidligere i tråden, men må tilføye en ting: for de fleste av oss går ikke dette helt «naturlig». Vi må ta gode valg, overstyre lyster og gjøre ting vi egentlig ikke vil (trene i stedet for tv, feks).

Anonymkode: ed9aa...9b3

Dels enig. 

Jeg skrev jo at jeg nå trener mer bevisst enn jeg har gjort tidligere, da det kun var lystbetont (merker på kroppen at kosthold ikke er nok for å være stram når man er 40+). 

Og at jeg bevisst velger bort ting som pestodressing og slikt som raskt drar kalorier uten å gi metthetsfølelse, når jeg egentlig synes salatkrydder er like godt. 

Men for min del frister det ikke å bli stapp mett. Jeg liker ikke snoping og mellommåltid, eller søt drikke. Du kan sette en sjokoladeskål foran meg, si at det gir 0 kalorier, og jeg hadde fortsatt ikke hatt lyst på en eneste bit. 

Anonymkode: d4f51...739

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 20.54):

Har veid det samme de siste 20 årene, og er slank/muskuløs med lav fett % (53 år). Synes det blir enklere med årene, da jeg er mye mer effektiv når jeg trener. Veldig mye lettere hvis man har og vedlikeholder litt muskelmasse, da en forbrenner mer.

Anonymkode: d67bf...4e3

Ja  mye enklere etter år 2010 da treningsbloggere begynte å fronte viktigheten av  styrketrening og et proteinrikt kosthold !

Anonymkode: 4eb02...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 15.49):

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser og gått opp og ned i vekt. Nå er jeg på en sunn og frisk vekt jeg ønsker å holde. 
Jeg aner jo ikke hva jeg kan spise og hvor mye jeg må være i aktivitet. 
 

Jeg lurer på hvordan dere som aldri har tuklet med mat holder en naturlig vekt uten å tenke nye over det? Eller tenker alle mye over det?

jeg er nysgjerrig på hva dere som aldri har slitt med noen form for spiseforstyrrelse tenker i forholdt til mat og vekt?

Anonymkode: c661b...b62

Nå er jo spiseforstyrrelse psykisk betinget… jeg har aldri hatt spiseforstyrrelse og er normalvektig, men antagelig fordi jeg er psykisk frisk og sterk. Føler jeg selv iaf. Og derfor aldri tenkt så mye på det utover at jeg vet jo feks at jeg ikke kan spise godis hvis jeg ikke trener osv. Ikke sikkert råd fra «normalvektige» er helt lurt når spiseforstyrrelser ligger i bakgrunnen… risiko for å utløse det igjen muligens. Ville heller hatt tett kontakt med legen…

 

Anonymkode: 226b5...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 20.49):

Har slitt med mat som tidlig voksen. Nå holder jeg vekta ved å spise sunt og godt. Holder meg aktiv, men trener ikke. Er heldigvis ikke så glad i søtsaker, så hiver meg ikke over kake og vafler på jobb. Men tar hvis jeg har lyst på. 


Vil bare si at det er mulig å komme dit der mat ikke opptar så mye av tankene og energien. Nå spiser jeg hva jeg vil med god samvittighet. Har ikke angst og har fått et mye bedre forhold til egen kropp. Det er mulig å komme seg over spiseforstyrrelser. 🙂 

Anonymkode: af9de...50c

Det er godt å høre. Jeg tenker på det hele tiden.. mat, vekt og forbrenning. Selv om jeg spiser nok og prøver å ikke overtrene. Jeg lurer på om tankene er der fordi jeg fremdeles er redd for å legge på meg.  Jeg forstår liksom ikke hvordan alle klarer å bare holde en balanse. At det ikke har så mye å si med et kakestykke eller å droppe en treningsøkt. Eller å sitte stille store deler av dagen. 

Anonymkode: c661b...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener 4 dager i uken og det hjelper på motivasjonen for å spise sunt. Har dermed god plass til to boller for eksempel uten å gå over kaloribehovet. Spiser noe godt hver dag, og får derfor ikke et ekstremt behov for å spise masse usunt. Bmi på 19,5 ca.

Det beste vil jo være og ikke spise det «usunne», men man trenge karbohydrater for å yte bra på løpeturer. Så gevinsten av trening kontra de tre sjokoladebitene er verdt det mener jeg 😄

Anonymkode: 4f799...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...