Gå til innhold

Hvordan holder folk en normal vekt naturlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med spiseforstyrrelser og gått opp og ned i vekt. Nå er jeg på en sunn og frisk vekt jeg ønsker å holde. 
Jeg aner jo ikke hva jeg kan spise og hvor mye jeg må være i aktivitet. 
 

Jeg lurer på hvordan dere som aldri har tuklet med mat holder en naturlig vekt uten å tenke nye over det? Eller tenker alle mye over det?

jeg er nysgjerrig på hva dere som aldri har slitt med noen form for spiseforstyrrelse tenker i forholdt til mat og vekt?

Anonymkode: c661b...b62

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri slitt med spiseforstyrrelser, men har vært oppe i en bmi på 29 så helt normalvektig har jeg vel ikke vært. Nå ligger jeg på en mer normal 23,5 etter å ha slanket meg ett halvt års tid. 
 

For meg handler det om å spise sunt og variert, men med rom for utskeielser. Måtehold er vel et riktig ord. Om jeg ikke overdriver med potetgull og junkfood, så holder jeg en helt normal vekt.

Husker fremdeles en Oprah Winfrey-episode hvor det ble reklamert med at de skulle avsløre hemmeligheten til slanke mennesker. Ble så skuffa da jeg hørte svaret. «De stopper å spise når de er passelig mette». Egentlig en selvfølge, men så mange av oss spiser altfor mye (eller for lite). Og jobben med å finne ut hva som er passe for deg må du nesten selv ta. Kanskje er det å ligge på 1500 kcal daglig, kanskje 2000 ☺️

Anonymkode: aa3ae...a49

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt spiseforstyrrelser, og vært normalvektig hele livet. Jeg var spinklere som ungdom, og rundere i kantene nå ( 2 barn og midten av 40 årene), men fremdeles normalvektig. På det jevne spiser jeg det jeg opplever som passelige porsjoner normal mat, til faste tidspunkt. Mer knask i helgene, men ikke fråtsing. Litt junkfood innimellom, men ikke jevnlig. Vekta mi pleier ligge på ca 60 kg +\- et par kg. Dersom det har vært mye usunt en periode eller mye stress, og jeg merker jeg går opp litt mer, tar jeg tak og kutter ut sånt. Da pleier det ganske fort stabilisere seg rundt 60 kg igjen. Går mye turer og trener enkel styrke, for å holde meg frisk og for å holde ryggproblemer i sjakk ( stillesittende jobb). Jeg tenker ikke så mye på det, men enig med hun over meg - jeg stopper å spise når jeg er mett, og spiser nok litt sakte - så kjenner når jeg er mett. 

Anonymkode: 2c38d...50e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri slitt med maten, var syltynn som ung, la mer på meg med årene. Men er normalvektig.

Jeg hadde en fase jeg skulle slanke meg de berømte 5 kiloene mange normalvektige føler de har for mye, og da var jeg på den vanlige greia med mindre porsjoner, mindre sukker og raske karbohydrater, egentlig bare vanlig lavt kalori-inntak. Da tenkte jeg på maten. Men det var 1 år av livet mitt, jeg var litt deprimert (kjærlighetssorg mm.) og trengte nærmest en hobby. Hvis det gir mening. Et eller annet mål. Men det er lenge siden nå.

Jeg spiser akkurat hva jeg vil, når jeg vil. Jeg bare går ikke opp i vekt, står bom stille på normalvekten min. 

Jeg tror bare noen naturlig spiser normal mengde kalorier og beveger seg normal mengde og så går det opp i opp. 

Jeg mener ikke jeg er et medisinsk mirakel som kan spise 5000 kalorier om dagen uten å legge på meg, men jeg bare tilfeldigvis stapper i meg akkurat nok. Kroppen min sier stopp og er mett, og da stopper jeg å spise. Jeg tenderer nok mot å være litt småspist av natur.

Anonymkode: bbce9...e39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært normalvektig mesteparten av livet. Jeg tenker ikke så mye på mat og kosthold egentlig. 
Jeg er ikke veldig glad i søtt og fett, men veldig glad i grønnsaker ( og brød) er ikke egentlig  veldig opptatt av mat. Har med meg fra barndommen at vi skiller på helg og hverdag, samt å ikke spise mellom måltider - det har jeg beholdt.
Lager posjoner til måltider, og ikke mer enn hva som er en fornuftig porsjon og spiser ikke mer enn det. 
Jeg legger selvfølgelig og på meg om det blir mye mat og lite aktivitet, men det justerer jeg fort inn ved å ta hverdagen tilbake. Har som regel å aldri kjøpe større klær. 
Å alltid sitte ved bord sies forresten å ha en begrensende effekt på inntak, altså ikke snacke på farten eller i sofaen. 
 

Anonymkode: f8a7c...438

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med mat som tidlig voksen. Nå holder jeg vekta ved å spise sunt og godt. Holder meg aktiv, men trener ikke. Er heldigvis ikke så glad i søtsaker, så hiver meg ikke over kake og vafler på jobb. Men tar hvis jeg har lyst på. 


Vil bare si at det er mulig å komme dit der mat ikke opptar så mye av tankene og energien. Nå spiser jeg hva jeg vil med god samvittighet. Har ikke angst og har fått et mye bedre forhold til egen kropp. Det er mulig å komme seg over spiseforstyrrelser. 🙂 

Anonymkode: af9de...50c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må prøve seg frem, men man kan også regne ut hvor mange kalorier man ca trenger ut i fra aktivitetsnivå. Da får man en pekepinn. Finnes kalkulatorer. 

Det beste er å spise sunt mesteparten av tiden, lære seg hva en normal porsjon er og spise variert. Ellers bør man være aktiv 30min hver dag. Om det er å gå til jobb, tur, sykle, styrke, pilates, alt hjelper. Finn noe du liker. 

Alt er individuelt. Men det kan være lurt å veie seg en gang per måned for å sjekke. Kan være lurt å ikke være for streng, men ha en varierende vekt på +/- 1-2kg. Men hvis vekten øker eller synker over noen uker så kan du gjøre noe med det. Er vekten bare økt litt kan kanskje lengre turer eller mer styrketrening løse det. Er vekten på vei ned er det mulig å berike maten hvis du allerede føler du spiser nok. Eller spise mer om du orker, bytte ut feks lettprodukter til helfete osv.

 

Anonymkode: aa0b8...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veid det samme de siste 20 årene, og er slank/muskuløs med lav fett % (53 år). Synes det blir enklere med årene, da jeg er mye mer effektiv når jeg trener. Veldig mye lettere hvis man har og vedlikeholder litt muskelmasse, da en forbrenner mer.

Anonymkode: d67bf...4e3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del virker samfunnet nesten spiseforstyrra...  føler mange stapper i seg junk og godis, brus, juice, energidrikk, boller, snickers o.l  ...  "hele tida".

Jeg spiser helt passe sunt, og noe godis innimellom. Iblant på en tirsdag, om jeg føler for det. Noen dager spiser jeg litt mindre, og andre dager mer... fordi jeg noen dager er veldig sulten (syklus?) og andre dager ikke så sulten, og ofte ikke til frokost heller.

Spiser frokost kanskje et par dager i uka og da absolutt ikke frokostblanding med masse sukker!! Men har da neste måltid klart og spiser til lunsj eller når jeg kjenner meg sulten.

Spiser sjelden etter ca kl 20, fordi anbefalingen er å stoppe 2-3 timer før man legger seg, særlig når man har tendens til sure oppstøt som jeg kan ha. Søvn er viktig for meg. 

Trener litt: sykkel, litt løping og litt styrke og litt bevegelse. Etter overskudd og lyst! 

Er normalt slank, men er nok i gang ned overgangsalder siden mensen ikke lenger er stabil. Så jeg vet ikke hvordan endringene evt blir. 

 

 

Anonymkode: 3f796...71b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært ganske slank, og vippet mellom bmi på 19 og 23. Tenker ikke noe særlig på mat eller vekt. Hovedsakelig tenker jeg at jeg må ha nok energi.

Men å ikke tenke på vekt har også for meg betydd at jeg ikke har tenkt så mye på når buksa ikke går igjen, da legges den til sides, og prøves igjen om noen måneder. Ikke noe krise...

Anonymkode: 719b6...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri holdt på med dietter, eller tullet med mat på noen måte. Jeg spiser normalt 2-3 måltider om dagen, litt avhengig av hva jeg gjør den dagen. Spiser når jeg er sulten, spiser til jeg er passe mett. Har alltid likt sunn mat. En god omelett med mye grønnsaker frister mer enn ostesmørbrød, for eksempel. Drikker ikke brus. Spiser ikke godteri. Kan ta en neve chips innimellom. Men er ikke redd for å bestille en peppes en travel torsdag, eller ta noen glass vin. 

Er ganske inaktiv med kontorjobb og bilkjøring, så passer på å trene 3-4 ganger i uka. Uten at jeg er manisk på dette. 

Har to ganger merket at vekten sniker seg litt oppover. Da jeg var ferdig som student i 20-årene, og nå i 40-årene. Men i stedet for å hive seg på store endringer og dietter har jeg heller tatt små grep, særlig knyttet til å være bevisst at jeg stopper å spise når jeg er passe mett. Og ikke velger pestodressing men et godt salatkrydder når jeg spiser fra salatbaren. Ser nå imidlertid at jeg ønsker å bli mer målrettet med treningen. Selv om vekta holder seg lav nok med mat, så merker man på kroppen at den ikke holder seg like fin som før av seg selv. 

Anonymkode: d4f51...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri slanket meg noensinne. Jeg er midt i 50-årene nå. Det jeg har lagt merke til er at jeg generelt spiser mindre mengde enn andre. Har jeg hatt perioder med mye mat, som til jul eller ferie f.eks så merker jeg at jeg ikke blir skikkelig mett av min vanlige mengde mat, men man må jo ikke alltid bli stappmett...

Om man i en periode spiser mye så forstørres jo magesekken og det tar lengre tid å bli mett. Så om man da en tid konsekvent spiser mindre mengde så vil jo magesekken trekke seg sammen igjen og man blir mett av passe mengden mat igjen.

Anonymkode: aebc1...1d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser bare til jeg ikke er sulten lengre. Jeg spiser meg stappmett kun en gang i året og det er på julaften. 

Anonymkode: 36bfd...c75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært normalvektig hele livet utenom rett etter graviditet. Tror jeg har en veldig normalt forhold til mat. Slanket meg litt ifm bryllup, men da visste jeg godt at det ikke ville vare. Jeg vet at hvis jeg beveger meg bra (trener 2-3 ganger i uken) og forsøker å forsyne meg med mer grønnsaker, yoghurt og grovt brød, så holder jeg meg slank (BMI rundt 22-23). Prøver å styre unna godteri og godsaker utenom lørdag eller når jeg får det servert, men det hender jeg snoker i skapene eller leter etter sjokolade hjemme hos mamma. Forsyner meg så mye jeg vil til jeg kjenner meg mett. Serverer de noe godt en dag i kantina som jeg får lyst på, spiser jeg det i stedet for salaten, og unner meg alltid noe godt på fredager. Spiser en god blanding mellom sunne og usunne middager. Hvis det har blitt mange usunne middager en uke så kjenner jeg litt på dårlig samvittighet, men da ikke pga vekta mi men pga ungene.

Valgene med å trene og forsøke å spise sunne matvarer tar jeg først og fremst pga helsa, og ikke pga vekta. At jeg holder meg slank er en fin bieffekt som jeg riktignok setter pris på. Hvis jeg i en periode drikker mer alkohol, koser meg mer med kosemat, desserter og godteri og er mer inaktiv (ofte i perioden rundt jul), så blir jeg 5-7 kg tyngre (BMI ca 24.5). Kan godt kjenne meg vel på dette nivået også, men så får jeg gjerne et innfall at jeg vil gå ned igjen og kutter da først og fremst ned på snop og småspising mellom måltid.

Anonymkode: e534e...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn og variert mat til faste tidspunkt. Normale porsjoner. Spiser til jeg er mett og ikke til det er tomt. Unngår sukker og raske karbohydrater. Bruker ikke mat som kos eller trøst. 

Anonymkode: e2e7a...0b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har svart tidligere, men vil bare kommentere en ting andre har svart, som jeg også tror er viktig. Etter feks jul eller ferier, når jeg har spist mer generelt, og mer usunt. Da har jeg også noen dager som jeg må ta meg sammen, for har lyst på noe «hele tiden». Så faller dette på plass igjen når jeg ikke gir etter, og jeg får min normale sult/metthetsfølelse tilbake. Men det hadde vært veldig lett å bare la det skli ut. 

Anonymkode: 2c38d...50e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har svart tidligere, men vil bare kommentere en ting andre har svart, som jeg også tror er viktig. Etter feks jul eller ferier, når jeg har spist mer generelt, og mer usunt. Da har jeg også noen dager som jeg må ta meg sammen, for har lyst på noe «hele tiden». Så faller dette på plass igjen når jeg ikke gir etter, og jeg får min normale sult/metthetsfølelse tilbake. Men det hadde vært veldig lett å bare la det skli ut. 

Anonymkode: 2c38d...50e

Det er et godt poeng, og er nok derfor mange sliter med vekt. 

Men det jeg ikke forstår (mulig fordi jeg bare blir daff av mye og tung mat), er at man trenger å overspise sunn mat i disse periodene? Jeg ser det jo på enkelte som sliter med vekt. At jul, påske, 17.mai, fredager, lørdager, bursdager, ferier... Skal brukes til kos i form av mat. Ikke bare er det ganske mange slike anledninger i løpet av et år. Men de dagene som er mellom "kos" er en kamp for å spise sunt. Og må man gå på viljestyrken her igjen og igjen, så er det jo ikke rart at det sprekker helt til slutt. 

Ikke misforstå, jeg spiser både juleribbe og påskelam, og kan ta en take away pizza i ny og ne. Men har opp gjennom blitt overrasket over de som absolutt må kommentere at man ikke "koser seg" om man velger en salade nicoise i stedet for burger til lunsj på ferie. Eller tar en kaffe når det er kakefredag. 

Anonymkode: d4f51...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på... Jeg har gått ned drøye 30 kilo (hadde alvorlig fedme, er fortsatt overvektig!), og jeg ser jo at jeg spiser mindre enn det flere andre normalvektige gjør.  Allikevel har det stoppet opp nå, selv om jeg vil videre ned.

Skulle ønske jeg bare kunne tenke fornuftig og gjøre det jeg vet er riktig, også løste det seg selv. Men det er kanskje "ødelagt" fordi jeg har vært såpass tjukk i utgangspunktet, hva vet jeg....

Anonymkode: 34315...b99

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er et godt poeng, og er nok derfor mange sliter med vekt. 

Men det jeg ikke forstår (mulig fordi jeg bare blir daff av mye og tung mat), er at man trenger å overspise sunn mat i disse periodene? Jeg ser det jo på enkelte som sliter med vekt. At jul, påske, 17.mai, fredager, lørdager, bursdager, ferier... Skal brukes til kos i form av mat. Ikke bare er det ganske mange slike anledninger i løpet av et år. Men de dagene som er mellom "kos" er en kamp for å spise sunt. Og må man gå på viljestyrken her igjen og igjen, så er det jo ikke rart at det sprekker helt til slutt. 

Ikke misforstå, jeg spiser både juleribbe og påskelam, og kan ta en take away pizza i ny og ne. Men har opp gjennom blitt overrasket over de som absolutt må kommentere at man ikke "koser seg" om man velger en salade nicoise i stedet for burger til lunsj på ferie. Eller tar en kaffe når det er kakefredag. 

Anonymkode: d4f51...739

Nei, man må jo selvfølgelig ikke - men jeg og sikkert mange har jo en del tradisjonsmat knyttet til feks jul som jeg liker veldig godt. Jeg kunne ikke spist pinnekjøtt og riskrem hverdag, men nyter det ved jul, og ønsker å spise det. Det er heller ikke det at jeg spiser så stor porsjon nødvendigvis, men det blir mye småspising i mellom måltidene også. Det står alltid sjokolade og julekaker på bordene, vi får eller går på besøk, og da serveres også noe.  Jeg liker jo denne maten eller kakene 😊 Likeså ved ferie, for min del blir det mye småspising. Til hverdags spiser jeg mer til faste tider, og er ikke nevneverdig sulten utenom. Det tar bare litt tid å komme inn i rutinen igjen, for det er jo ikke farlig å være litt «sulten» når du vet du skal spise om 2-3 timer igjen. 

Anonymkode: 2c38d...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...