Gå til innhold

Arv og hvordan finne ut om avdøde hadde kontoer i andre banker


jetta

Anbefalte innlegg

En av mine foreldre døde nylig. Avdøde hadde bare en bank og hadde sin formue (1million+) i den banken. Avdøde hadde verge som tok seg av alt mens avdøde levde. Jeg sendte en fullmakt til banken for å sjekke hva innestående saldo til avdøde var. Der var det ikke særlig til formue igjen på hans kontoer. Fikk beskjed fra en annen person i familien (som de siste årene har overtatt kontakten med vergen) at pengene står hos statsforvalteren, noe jeg ikke har hørt om før, og at formuen blir sendt tilbake senere. Har aldri før hørt at statsforvalteren fungerer som en bank hvor dem oppretter kontoer til dem som har verge, hos statsforvalteren. Syntes dette er rart.

Er det en måte jeg kan finne ut hvilke kontoer avdøde hadde i andre banker, i tilfelle avdøde hadde det? Vil slike opplysninger vises om jeg ber skatteetaten om informasjon ang. min fars skatteforhold? Kan statsforvalteren gi informasjon rundt hvor formuen har blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siste skattemelding vil vise hvilke banker avdøde hadde midler/utestående per 31.12.2023

Anonymkode: 36c6e...e17

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det har vært opprettet en vergekonto for avdøde, mens han levde, vil den være skjult, slik at jeg ikke kan få opplysninger for den ang. saldo og dens eksistens i det hele tatt etter avdødes død? Skulle ikke slike opplysninger om en slik konto opprettet av vergen i samme banken, også vært med på konto- og saldoopplysningene jeg fikk fra banken til avdøde? Et sted må jo formuen være synlig, eller hva? Trodde det var hele meningen med formuesfullmakt.

Rart at ikke hele formuen ble med på utskriftene jeg fikk fra banken til avdøde. Der stod bare de kontoene jeg vet om. Men kanskje resten står på skattemeldingen? Venter nå på den.

Endret av jetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jetta skrev (4 minutter siden):

Men om det har vært opprettet en vergekonto for avdøde, mens han levde, vil den være skjult, slik at jeg ikke kan få opplysninger for den ang. saldo og dens eksistens i det hele tatt etter avdødes død? Skulle ikke slike opplysninger om en slik konto opprettet av vergen i samme banken, også vært med på konto- og saldoopplysningene jeg fikk fra banken til avdøde? Et sted må jo formuen være synlig, eller hva? Trodde det var hele meningen med formuesfullmakt.

Hvorfor tar du ikke kontakt med statsforvalteren og spør der?

Anonymkode: 37bb0...29d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt skifteretten, de guider deg videre på dette. De utsteder skifteattest 
 

Kondolerer. 

Anonymkode: 4f92e...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et tena jeg kan særlig om, men hvis han hadde verge kan det være statsforvalter skal kunne se hva vergen gjør? Har personen noen mindreårige arvinger?

Uansett må dere få på plass en skifteattest for å kunne få innsyn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kontakt skifteretten, de guider deg videre på dette. De utsteder skifteattest 
 

Kondolerer. 

Anonymkode: 4f92e...45d

 

5 minutter siden, Fireflies said:

Dette er ikke et tena jeg kan særlig om, men hvis han hadde verge kan det være statsforvalter skal kunne se hva vergen gjør? Har personen noen mindreårige arvinger?

Uansett må dere få på plass en skifteattest for å kunne få innsyn.  

Har formuesfullmakt. Skulle tro den gir info om alt av formue og gjeld. Det er jo det som er hele meningen med formuesfullmakt, for at en skal få oversikt over formue og gjeld FØR en velger å ta over boet. Hensikten er jo å få oversikt om avdøde hadde gjeld, slik at en kan velge å ikke overta.

Endret av jetta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jetta skrev (34 minutter siden):

 

Har formuesfullmakt. Skulle tro den gir info om alt av formue og gjeld. Det er jo det som er hele meningen med formuesfullmakt, for at en skal få oversikt over formue og gjeld FØR en velger å ta over boet. Hensikten er jo å få oversikt om avdøde hadde gjeld, slik at en kan velge å ikke overta.

Ja, formuesfullmakt skal holde for å få fullt innsyn i formue og gjeld.

Når en person med formue får verge, skal ikke formue bli stående på vanlige konto.

"Hovedregelen er at formue over to ganger grunnbeløpet – vel 230 000 kr, skal plasseres på en kapitalkonto som kun Statsforvalteren har tilgang til."

Så jeg ville sendt formuesfullmakten til Statsforvalteren og bedt om informasjon der.

 

Et annet tips: Om du ønsker mer informasjon om avdødes økonomi, for å se om noe rart har skjedd, kan du be Skatteetaten om avdødes skattemelding 10 år tilbake i tid.

 

Anonymkode: eda8a...1d8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, formuesfullmakt skal holde for å få fullt innsyn i formue og gjeld.

Når en person med formue får verge, skal ikke formue bli stående på vanlige konto.

"Hovedregelen er at formue over to ganger grunnbeløpet – vel 230 000 kr, skal plasseres på en kapitalkonto som kun Statsforvalteren har tilgang til."

Så jeg ville sendt formuesfullmakten til Statsforvalteren og bedt om informasjon der.

 

Et annet tips: Om du ønsker mer informasjon om avdødes økonomi, for å se om noe rart har skjedd, kan du be Skatteetaten om avdødes skattemelding 10 år tilbake i tid.

 

Anonymkode: eda8a...1d8

Ok, da forstår jeg mer hvordan dette virker. Mange takk for den infoen. Nå ble jeg mye tryggere på det hele. 😊👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jetta skrev (12 timer siden):

Ok, da forstår jeg mer hvordan dette virker. Mange takk for den infoen. Nå ble jeg mye tryggere på det hele. 😊👍

Så bra, jeg håper du finner ut av det 🙂

Anonymkode: eda8a...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...