AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #1 Skrevet 11. september 2024 Jeg har en stedatter som jeg har hatt i livet mitt siden hun var 2 år gammel. Vi har alltid hatt et godt forhold, til tross for at hun er hos oss kun annenhver helg og i ferier. Nå er hun tenåring, og jeg føler vi har kommet opp i en litt vanskelig situasjon. Jeg har flere ganger oppdaget at hun roter gjennom mine saker når hun er på badet. Det gjelder i hovedsak hudpleieprodukter og sminke, men også småting som forsvinner, som hårbørsten min og smykker og ringer (ikke noe dyrt og eksklusivt). Og ja, jeg vet at jenter i tenårene er opptatt av slike ting, men det irriterer meg at hun tyvlåner uten å spørre, og så tydelig prøver å skjule det. Hun har med seg egne produkter og klær når hun kommer hit, men har selvsagt det mest nødvendige av toalettsaker og klesskifte her hos oss. Jeg har selv en datter som er litt over ett år eldre enn henne (de har også et godt forhold), og har tatt praten med henne om at mine produkter er mine, skal hun låne må hun spørre, osv. Hudpleie og sminke er ikke akkurat billig, så det er veldig frustrerende når jeg finner tingene mine delvis oppbrukt, tilgriset eller rett og slett forsvunnet. Datteren min har også begynt å irritere seg nå, fordi stesøsteren også stjeler fra henne, både produkter, men også klær og andre ting hun finner på rommet hennes. Og igjen, jeg vet at det er normalt at søstre tyvlåner fra hverandre, men det er ikke så greit når hun tar med seg min datters klær hjem til sin mor, og så ser vi det kanskje aldri igjen. Også dette litt i det skjulte. Jeg har som sagt et godt forhold til stedatteren min, og har sagt på en fin måte med begge jentene tilstede, at dersom de ønsker å låne noe fra meg, må de spørre. Jeg ønsker å bevare det gode forholdet jeg har til henne, så jeg har gjentatte ganger bedt mannen min om å prate med datteren sin om dette på en fin måte. Men hun har så lite respekt for ham.. Ikke at hun er frekk, men hun får aldri noen konsekvenser for det hun sier og gjør, da far er så forsiktig i sin fremtreden overfor henne (kanskje på grunn av dårlig samvittighet, at hun er her såpass sjelden, ikke vet jeg). Så når han snakker med henne om hva det måtte være, tyr hun ofte til tårer, og så får hun heller trøst enn "kritikk". Og jeg vet at det er et triks i boka for å snurre far rundt lillefingeren. Etter en slik seanse fikk vi høre av hennes lillesøster på 11, at hun hadde glist og sagt "jeg burde vært skuespiller", da hun hadde grått til faren sin og igjen fått viljen sin på ett eller annet. Så, hva bør jeg/vi gjøre? Jeg vil bevare et godt forhold til henne, men samtidig blir jeg mer og mer irritert over all "stjelingen" og snikingen hennes. Beklager langt innlegg! Anonymkode: 14822...156 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #2 Skrevet 11. september 2024 Kjøp egne produkter til henne, selvfølgleig! jeg er i samme situasjon. 14 år gammel stedatter er her annenhver helg, jeg har to fastboende jenter på 15 og 17. stedatter har selvfølgelig alt hun trenger av sminke og hudpleieprodukter her. Jeg vet det er mor sin oppgave å sende med i forhold til bidragsreglene, men hvorfor skulle jeg gidde å skape en konflikt av det? jenta er et surrehue uten like, og jeg orker ikke at hun skal låne/tyvlåne alle andre sine produkter, da forsvinner de, derfor har hun sine egne. Og selv om din stedatter også har med fra mor, så er det selvfølgelig mye mer spennende med andre merker, farger, toner lukter, enn det hun «alltid» bruker ellers. om du synes det er for dyrt, så tenker jeg det er en enkelt løsning å ønske seg til jul og bursdag og prate med henne om at dette skal ligge er hos pappa. Anonymkode: 5753e...a65 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #3 Skrevet 11. september 2024 Du må være tydelig på at det ikke er greit å stjele eller å ta ting uten tillatelse, det gode forholdet er jo ikke så bra når hun stjeler fra de hun bor sammen med. Slike ting skal gå begge veier. Men hvis jentungen er oppvokst uten oppdragelse og konsekvenser for dårlig oppførsel så er det vel snart for sent å lære bort forskjellen på mitt og ditt, neste steg blir vel butikktyveri og alt som følger med. Anonymkode: 3461b...954 8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #4 Skrevet 11. september 2024 Sett alle sminkegreier inn i et skap på badet som dere låser når hun kommer. Samme på soverommet, sett lås på klesskapet. Hun kan jobbe seg mot å få tillit igjen fordi den har hun brutt. Du får ikke endret adferden hennes, du får kun sette grenser for deg selv og din datter. Anonymkode: 138a2...351 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #5 Skrevet 11. september 2024 Jeg tyvlånte klær, smykker, hudpleie, sminke osv fra min mor. Dette er helt normal oppførsel og tyder på at hun er svært trygg på deg. Jeg tyvlånte barberhøvel også når jeg ikke fikk min egen. Har selv en tenåring som nå "tyvlåner" fra meg. Tenåringen har litt abstrakt forståelse av hvor grensen går innad i familien og så lenge det ikke er for verdifulle tung som blir lånt, eller ting med høy affeksjons verdi så er jeg ganske tolerant og låner tilbake viss jeg trenger noe tenåringen har. Jeg har ingen konkrete råd. Men ville kanskje oppbevart hudpleien du ikke vil hun skal røre et annet sted enn badet. Anonymkode: 7d75c...8b4 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #6 Skrevet 11. september 2024 Sitat og har sagt på en fin måte med begge jentene tilstede, atdersom de ønsker å låne noe fra meg, må de spørre. Du burde heller si på en bestemt måte at hvis du ønsker å låne noe fra meg, må du spørre. Pusing fungerer åpenbart ikke på henne, Anonymkode: 207de...e9b 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #7 Skrevet 11. september 2024 Jeg betaler ofte tilbake med samme mynt. Så når hun forsyner seg av deg, hvorfor kan ikke du forsyne deg av hennes. Plutselig er favoritt genseren hennes bort, og morgenen etter har hun ikke mascara.... Noen ganger må man smake egen medisin for å skjønne hvor irriterende ting er. Min datter låner og får låne hva hun vil av meg, og er det noe hun mangler så sier hun ifra så skaffer vi det sammen. Det hele er snakk om kommunikasjon.begge veier. Anonymkode: 62e30...248 10 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2024 #8 Skrevet 11. september 2024 I en familie deler man på ting. Det er hverken å låne eller å stjele. Anonymkode: 6d226...9d7 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #9 Skrevet 12. september 2024 Takk for svar ☺️ Hun har produkter her, og har i tillegg med seg toalettmappe med forskjellig når hun kommer hit. Produktene jeg bruker er dyre, og ikke noe jeg kjøper dobbelt av slik at tenåringene i huset skal ha det samme. De har egne produkter i en rimeligere prisklasse, ofte slike produkter som trender på TikTok. Og selvsagt får hun dyrere produkter om det er noe hun ønsker seg til bursdag og jul, men vi kan ikke kreve at de skal stå igjen her når hun drar til mor, det er hennes som hun har fått i gave, som hun gjerne vil bruke hver dag. Det kjedeligste er nok at hun roter gjennnom klær og ting som tilhører min datter, hvor av noe av det blir med tilbake til mor, og vi ser det aldri igjen. Det synes jeg ikke er greit. Ja, vi er familie, og vi deler på det meste. Men ikke alt er felleseie, heller ikke innad i en familie. Noe har vi som bare er vårt, og som vi ønsker å ha i fred 😉 Til dere som kom med råd om å låse inn eller sette bort det jeg vil ha for meg selv; takk, jeg tror jeg skal prøve det neste gang hun kommer hit☺️👍🏼 Og så være mer tydelig på at det er brukelig å spørre om å få låne, ikke bare forsyne seg i smug. TS Anonymkode: 14822...156 4 1 2
lillevill Skrevet 12. september 2024 #10 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Takk for svar ☺️ Hun har produkter her, og har i tillegg med seg toalettmappe med forskjellig når hun kommer hit. Produktene jeg bruker er dyre, og ikke noe jeg kjøper dobbelt av slik at tenåringene i huset skal ha det samme. De har egne produkter i en rimeligere prisklasse, ofte slike produkter som trender på TikTok. Og selvsagt får hun dyrere produkter om det er noe hun ønsker seg til bursdag og jul, men vi kan ikke kreve at de skal stå igjen her når hun drar til mor, det er hennes som hun har fått i gave, som hun gjerne vil bruke hver dag. Det kjedeligste er nok at hun roter gjennnom klær og ting som tilhører min datter, hvor av noe av det blir med tilbake til mor, og vi ser det aldri igjen. Det synes jeg ikke er greit. Ja, vi er familie, og vi deler på det meste. Men ikke alt er felleseie, heller ikke innad i en familie. Noe har vi som bare er vårt, og som vi ønsker å ha i fred 😉 Til dere som kom med råd om å låse inn eller sette bort det jeg vil ha for meg selv; takk, jeg tror jeg skal prøve det neste gang hun kommer hit☺️👍🏼 Og så være mer tydelig på at det er brukelig å spørre om å få låne, ikke bare forsyne seg i smug. TS Anonymkode: 14822...156 Forstår det er leit at ting forsvinner. Men vær litt storhjertet og raus også. Om du låser vekk ting, sett boksen et sted der ingen finner. Ikke ha en fin låst boks et sted der alle ser. En boks som liksom sier dette er mitt og jeg skal ikke dele. Din datter kan ha navn på ting så dukker de opp igjen. Elsker hun en spesifikk genser datteren din har? Skaff henne en maken. Far kan betale. Trenger hun ny sminke? Skaff henne det på salg. Kjøp en haug rimelige leppestifter. Du kan også kjøpe store sett med flotte farger til øyeskygge. Og så kan du ha dine dame produkter alene. Mens jentene har sine mer rimelige ting. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #11 Skrevet 12. september 2024 Kan det være en slags reaksjon for at hun kun er der i helgene ? Mens datteren din bor der 100% og har tilgang til bedre produkter/klær en henne ? Anonymkode: 4b8e1...6b1 1
BobbySocks Skrevet 12. september 2024 #12 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar ☺️ Hun har produkter her, og har i tillegg med seg toalettmappe med forskjellig når hun kommer hit. Produktene jeg bruker er dyre, og ikke noe jeg kjøper dobbelt av slik at tenåringene i huset skal ha det samme. De har egne produkter i en rimeligere prisklasse, ofte slike produkter som trender på TikTok. Og selvsagt får hun dyrere produkter om det er noe hun ønsker seg til bursdag og jul, men vi kan ikke kreve at de skal stå igjen her når hun drar til mor, det er hennes som hun har fått i gave, som hun gjerne vil bruke hver dag. Det kjedeligste er nok at hun roter gjennnom klær og ting som tilhører min datter, hvor av noe av det blir med tilbake til mor, og vi ser det aldri igjen. Det synes jeg ikke er greit. Ja, vi er familie, og vi deler på det meste. Men ikke alt er felleseie, heller ikke innad i en familie. Noe har vi som bare er vårt, og som vi ønsker å ha i fred 😉 Til dere som kom med råd om å låse inn eller sette bort det jeg vil ha for meg selv; takk, jeg tror jeg skal prøve det neste gang hun kommer hit☺️👍🏼 Og så være mer tydelig på at det er brukelig å spørre om å få låne, ikke bare forsyne seg i smug. TS Anonymkode: 14822...156 Hva skjer når dere sender sms og ber om å få klærne tilbake? For det gjør dere selvsagt? 3 1
Brunello Skrevet 12. september 2024 #13 Skrevet 12. september 2024 Vi har to døtre, og det er mye låning frem og tilbake. Mitt inntrykk er at det skjer hos de fleste vi kjenner. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #14 Skrevet 12. september 2024 Din datter kan jo bare låse døren til rommet sitt. Det gjorde jeg da jeg var tenåring da jeg ikke ville ha søsken luskene rundt på rommet mitt da jeg ikke var der. Sånn ellers kan du jo flytte de dyrere toalettsakene inn på soverommet ditt? Jeg tyvlånte masse av mamma da jeg var tenåring, så det er jo ikke et nytt fenomen. Anonymkode: abe04...94d 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #15 Skrevet 12. september 2024 Gjem favorittbuksa hennes i 10 dager. Da skjønner hun hvor frustrerende det er. Anonymkode: cf39a...60c 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #16 Skrevet 12. september 2024 lillevill skrev (42 minutter siden): Forstår det er leit at ting forsvinner. Men vær litt storhjertet og raus også. Om du låser vekk ting, sett boksen et sted der ingen finner. Ikke ha en fin låst boks et sted der alle ser. En boks som liksom sier dette er mitt og jeg skal ikke dele. Din datter kan ha navn på ting så dukker de opp igjen. Elsker hun en spesifikk genser datteren din har? Skaff henne en maken. Far kan betale. Trenger hun ny sminke? Skaff henne det på salg. Kjøp en haug rimelige leppestifter. Du kan også kjøpe store sett med flotte farger til øyeskygge. Og så kan du ha dine dame produkter alene. Mens jentene har sine mer rimelige ting. Det er ikke noe spesifikt, hun bare tar på seg klær som tilhører datteren min, om det så er en joggebukse eller en fin genser, spiller ingen rolle, hun forsyner seg av alt🙈 Jeg har flere ganger kjøpt inn både sminke og hudpleieprodukter til henne som hun kan ha her. Hårbørsten, sminkefjerner, renseprodukter.. alt ender til slutt opp hos hennes mor, og hun blir tom for det her. Faren hennes får ikke med seg alt dette, det er jeg som kjøper inn og har oversikt over hva vi har av slike ting🤷🏼♀️ TS Anonymkode: 14822...156 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #17 Skrevet 12. september 2024 lillevill skrev (40 minutter siden): Forstår det er leit at ting forsvinner. Men vær litt storhjertet og raus også. Om du låser vekk ting, sett boksen et sted der ingen finner. Ikke ha en fin låst boks et sted der alle ser. En boks som liksom sier dette er mitt og jeg skal ikke dele. Din datter kan ha navn på ting så dukker de opp igjen. Elsker hun en spesifikk genser datteren din har? Skaff henne en maken. Far kan betale. Trenger hun ny sminke? Skaff henne det på salg. Kjøp en haug rimelige leppestifter. Du kan også kjøpe store sett med flotte farger til øyeskygge. Og så kan du ha dine dame produkter alene. Mens jentene har sine mer rimelige ting. Ts sier jo i innlegget du svarer på at begge jentene har masse sminke og produkter?! Jeg er også helt uenig i at stjeling skal belønnes med goder og dill! Anonymkode: 10e48...e80 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #18 Skrevet 12. september 2024 BobbySocks skrev (10 minutter siden): Hva skjer når dere sender sms og ber om å få klærne tilbake? For det gjør dere selvsagt? Vi får som regel til svar at «nei, har ikke sett den genseren her» el. Samarbeidet med mor er ikke så godt dessverre, så sjelden vi får noe tilbake derfra. TS Anonymkode: 14822...156 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #19 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Din datter kan jo bare låse døren til rommet sitt. Det gjorde jeg da jeg var tenåring da jeg ikke ville ha søsken luskene rundt på rommet mitt da jeg ikke var der. Sånn ellers kan du jo flytte de dyrere toalettsakene inn på soverommet ditt? Jeg tyvlånte masse av mamma da jeg var tenåring, så det er jo ikke et nytt fenomen. Anonymkode: abe04...94d Jeg lånte også av søstrene mine da jeg var yngre, til deres store frustrasjon. Så jeg vet at det er helt vanlig. Problemet her er at en del ting forsvinner ut av hjemmet. TS Anonymkode: 14822...156 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #20 Skrevet 12. september 2024 Det gjorde mine også. Men dem hadde respekt for tingene mine. Så dem griset det ikke til. Bare at dem la det ikke tilbake. Som jeg sa så bare lån. Men legg det tilbake. Men du kan gjøre som min søster gjorde. Hun låste døra. Så der fikk jeg ikke låne😂 men jeg hadde det en Anne plass det jeg var redd for. Så lå bare sånn juggel framme av smykker. Dem tok aldri det dem viste var ekte. Dette kan dere låne. Og dette er ikke lov. Låner fortsatt ting men no er dem voksen. Og den er forsiktig med ting. Så no er det lov så lenge dem spør Anonymkode: d3872...360 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå