Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Ninaen skrev (52 minutter siden):

Jeg synes også det ble litt «mye» at man skal ha sympati med stakkars Markus, som faktisk har drept en 17-åring (ikke en voksen) på mye mer brutalt vis også, mens Liv Randi bare er ond, om du skjønner. At det var behov for å få fram noen paradokser her. 🙂 

Hvordan vet du at drapet i Mandal var mye mer brutalt? Fra en to dagers gammel artikkel: Vi vet at Kim Eirik ble drept, men vi vet ikke når, hvor og hvorfor. Det er detaljer rundt drapet som gjør at jeg går og grubler. Vi får liksom aldri helt svar – og det er mange spørsmål!

Gutten ble også funnet med skoene på feil fot.

– Kim Eirik hadde aldri skoene på feil fot, sier mammaen.

https://www.nrk.no/trondelag/familier-som-mister-barn-i-drap-far-ikke-god-nok-hjelp-over-tid_-sier-forsker-1.17016751

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laraa skrev (14 timer siden):

Stemmer,  det er han opprinnelig, men adoptert til Norge 

Det er Erlend også. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (På 13.9.2024 den 23.04):

Liv Randi derimot skal «råtne bort». Men tro meg, hun er minst like syk som Markus. Les forrige innlegget mitt også, og legg godt merke til hva betjentene sier om «fortid» på generelt grunnlag, legg til det som står om diagnoser i artikkelen fra 2022 som ble delt. Høyst sannsynlig er dette en dame som er blitt grovt svikta selv, og er blitt alvorlig skada og syk av det. Om hun ikke hadde drept hadde hun sannsynligvis endt i en eller annen form for bemannet bolig (hun kaller selv soningen omsorgsbolig, legg merke til det). Hun framstår også åpenbart «enkel», som man sa før. Moren til gutten påpeker noe viktig: hva om man hadde brukt ressurser på henne før? For 24 år siden var det dessverre også mye lavere kunnskap om utviklingstraumer og senskader av dette, inkl personlighetsforstyrrelser, og ergo var forebygging og oppfølging også enda verre enn i dag. 

Hun var allerede under kriminalomsorgen før hun drepte gutten, fordi hun hadde prøvd å dytte en annen gutt utenfor en bryggekant. 

«Drapskvinnen var tidligere dømt for å ha forsøkt å dytte en gutt utenfor en bryggekant. Derfor var hun før drapet under tilsyn av det som het Kriminalomsorg i frihet. »

Det virker som at hun enten nyter å påføre andre smerte eller redsel, eller ikke forstår konsekvenser av handlinger. Hun hadde sagt at hun ønsket å skremme gutten som ble drept, ikke drepe. Hun prøvde å lokke han til å se på et kråkereir (det står i artikkelen). Får litt JA fra Baneheia vibes.

I dag er kvinnen blitt 45 år. Hun lider av en personlighetsforstyrrelse og fremstår «svært umoden og ustabil emosjonell», ifølge sakkyndige. Faren for at hun skal begå ny og alvorlig kriminalitet, er fortsatt «kvalifisert og reell», mente Oslo tingrett i 2021.

https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/proveloslatt-offer

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (1 time siden):

Hun kan sone på isolat i et vanlig fengsel.

Det er faktisk ikke lov til å ha folk i isolat over lengre tid. Norge blir allerede kritisert for menneskerettighetsbrudd pga overdreven bruk av isolat.

https://www.stoffmagasin.no/2021/04/22/de-glemte-fangene/

Dilemmaet som blir belyst i "Leo og de farlige" er hva man gjør med de fangene som er farlige for seg selv og andre når de soner på vanlig celle. For de som er alvorlig psykisk syke gjør ikke isolat at de skjerper seg, de blir bare verre. Og de koster samfunnet utrolig mye i form av bemanning,  sykehushjelp ved selvskading/slåssing, selvmordsforsøk etc. Dessuten gjør jo slike fanger hele avdelingen utrygg for de andre fangene og bidrar til at flere blir syke. Særlig Bredtveit kvinnefengsel har problemer med veldig syke innsatte: https://www.sivilombudet.no/aktuelt/omfattende-svikt-ved-bredtveit-fengsel/

Det jeg prøver å si her er at noen fanger er så syke og så krevende at en slags "høysikkerhets omsorgsbolig" er det beste, og kanskje billigste, tilbudet. Det er ikke en belønning for dem, de har tross alt gjort forferdelige ting. Men det handler om at andre innsatte skal ha trygge soningsforhold og at de ansatte må ha en trygg arbeidsplass. 

• Liker 8
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 12.9.2024 den 18.42):

De prøver å få frem historiene til disse menneskene om hvorfor de gjorde som de gjorde. Det ligger kanskje ikke bare ondskap bak, men komplekse underliggende årsaker. Han ene hadde blant annet autisme og blitt syk tidlig. Mens andre var vel mer eller mindre muligens onde kan man vel si.

Men intet nytt. Dette vet man alt om. Mennesker som begår denne typen handlinger har jo åpenbare underliggende problemer, enten det være seg misbruk, vold, personlighetsforstyrrelser etc. Mitt poeng er bare at man ser en del av denne typen vinkling som prøver å gjøre deres handlinger formildende fordi man på død og liv skal "forstå" dem.

Ville folk f.eks. akseptert at man gjorde dybdeintervjuer med ABB og lot han få taletid i beste sendetid?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiger Jack skrev (2 minutter siden):

Men intet nytt. Dette vet man alt om. Mennesker som begår denne typen handlinger har jo åpenbare underliggende problemer, enten det være seg misbruk, vold, personlighetsforstyrrelser etc. Mitt poeng er bare at man ser en del av denne typen vinkling som prøver å gjøre deres handlinger formildende fordi man på død og liv skal "forstå" dem.

Ville folk f.eks. akseptert at man gjorde dybdeintervjuer med ABB og lot han få taletid i beste sendetid?

Det er kun ved å forstå dem at man kan forebygge slike ting i fremtiden.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiger Jack skrev (10 minutter siden):

Det er ikke snakk om å formilde handlingene. Det er snakk om å forstå hvordan mennesker ender med å gjøre slike ting for å forebygge at andre utvikler seg slik. Noen «gale drapsmenn» vil vi alltid ha. Men ved f.eks å jobbe med vold i nære relasjoner, særlig mot små barn, og grov omsorgssvikt, og komme inn tidlig, gi god nok og tilstrekkelig nok oppfølging og behandling, kan vi kanskje redusere antall Liv Randier i framtiden. Det er poenget. Ikke å synes synd på dem eller minimere handlingene. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedLights skrev (På 14.9.2024 den 9.56):

Hun var allerede under kriminalomsorgen før hun drepte gutten, fordi hun hadde prøvd å dytte en annen gutt utenfor en bryggekant. 

«Drapskvinnen var tidligere dømt for å ha forsøkt å dytte en gutt utenfor en bryggekant. Derfor var hun før drapet under tilsyn av det som het Kriminalomsorg i frihet. »

Det virker som at hun enten nyter å påføre andre smerte eller redsel, eller ikke forstår konsekvenser av handlinger. Hun hadde sagt at hun ønsket å skremme gutten som ble drept, ikke drepe. Hun prøvde å lokke han til å se på et kråkereir (det står i artikkelen). Får litt JA fra Baneheia vibes.

I dag er kvinnen blitt 45 år. Hun lider av en personlighetsforstyrrelse og fremstår «svært umoden og ustabil emosjonell», ifølge sakkyndige. Faren for at hun skal begå ny og alvorlig kriminalitet, er fortsatt «kvalifisert og reell», mente Oslo tingrett i 2021.

https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/proveloslatt-offer

Jeg har vist til de opplysningene i annen kommentar. 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bordogstol skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at drapet i Mandal var mye mer brutalt? Fra en to dagers gammel artikkel: Vi vet at Kim Eirik ble drept, men vi vet ikke når, hvor og hvorfor. Det er detaljer rundt drapet som gjør at jeg går og grubler. Vi får liksom aldri helt svar – og det er mange spørsmål!

Gutten ble også funnet med skoene på feil fot.

– Kim Eirik hadde aldri skoene på feil fot, sier mammaen.

https://www.nrk.no/trondelag/familier-som-mister-barn-i-drap-far-ikke-god-nok-hjelp-over-tid_-sier-forsker-1.17016751

Har du lest om drapet Markus begikk? Så er det som regel umulig å sette ulike grusomme handlinger opp mot hverandre. Poenget mitt er hvordan mange nesten umiddelbart får sympati med Markus, som har begått et svært brutalt drap mot en jevnaldrende på 17 år, mens flertallet umiddelbart «bare» ser Liv Randi som en fæl barnemorder. Satt på spissen altså. 🙂Jeg er ikke ute etter å forsvare den ene eller minimere handlinger eller unnskylde noen. Jeg vil bare løfte enkelte moment til refleksjon. 🙂

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (58 minutter siden):

Det er faktisk ikke lov til å ha folk i isolat over lengre tid. Norge blir allerede kritisert for menneskerettighetsbrudd pga overdreven bruk av isolat.

https://www.stoffmagasin.no/2021/04/22/de-glemte-fangene/

Dilemmaet som blir belyst i "Leo og de farlige" er hva man gjør med de fangene som er farlige for seg selv og andre når de soner på vanlig celle. For de som er alvorlig psykisk syke gjør ikke isolat at de skjerper seg, de blir bare verre. Og de koster samfunnet utrolig mye i form av bemanning,  sykehushjelp ved selvskading/slåssing, selvmordsforsøk etc. Dessuten gjør jo slike fanger hele avdelingen utrygg for de andre fangene og bidrar til at flere blir syke. Særlig Bredtveit kvinnefengsel har problemer med veldig syke innsatte: https://www.sivilombudet.no/aktuelt/omfattende-svikt-ved-bredtveit-fengsel/

Det jeg prøver å si her er at noen fanger er så syke og så krevende at en slags "høysikkerhets omsorgsbolig" er det beste, og kanskje billigste, tilbudet. Det er ikke en belønning for dem, de har tross alt gjort forferdelige ting. Men det handler om at andre innsatte skal ha trygge soningsforhold og at de ansatte må ha en trygg arbeidsplass. 

Veldig viktige refleksjoner og poeng, og godt innlegg

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (2 minutter siden):

Har du lest om drapet Markus begikk? Så er det som regel umulig å sette ulike grusomme handlinger opp mot hverandre. Poenget mitt er hvordan mange nesten umiddelbart får sympati med Markus, som har begått et svært brutalt drap mot en jevnaldrende på 17 år, mens flertallet umiddelbart «bare» ser Liv Randi som en fæl barnemorder. Satt på spissen altså. 🙂Jeg er ikke ute etter å forsvare den ene eller minimere handlinger eller unnskylde noen. Jeg vil bare løfte enkelte moment til refleksjon. 🙂

Ja, jeg har lest om det, og det er også helt grusomt og forj**lig. Det jeg reagerte på var at du omtalte mordet på 17-åringen som "mye mer brutalt". Ble helt satt ut av den kommentaren din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bordogstol skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har lest om det, og det er også helt grusomt og forj**lig. Det jeg reagerte på var at du omtalte mordet på 17-åringen som "mye mer brutalt". Ble helt satt ut av den kommentaren din.

Beklager, er enig i at jeg burde ordlagt meg bedre, det var for å få fram et poeng opp mot folks ulike reaksjon på hhv Markus og LR, og ser at det kan framstå som å minimere handlingene til LR mot et barn, det var overhodet ikke meningen. Poenget var egentlig å få fram at det er ikke småtteri Markus har gjort heller (jeg ble satt ut da de detaljene kom fram i programmet, for det var så drøyt for meg), selv om man nå ser en suicidal og syk mann i fengsel.

Skal se om jeg kan få til å redigere kommentaren slik at det kommer bedre fram. 🙂

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (9 timer siden):

Jeg er enig i at dette er veldig dyrt.

Hva foreslår du at vi gjør med henne sånn helt konkret?

Jeg antar at en grunn til at hun ikke kan sone med andre er at de andre rett og slett kommer til å drepe henne…

Jeg personlig ville gjerne sett henne i fengsel eller på en streng psykiatrisk avdeling. Hus og hage er bare provoserende, om hun nå skulle bodd for seg selv hadde det holdt med en liten leilighet.

• Liker 22
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nutz skrev (2 minutter siden):

Jeg personlig ville gjerne sett henne i fengsel eller på en streng psykiatrisk avdeling. Hus og hage er bare provoserende, om hun nå skulle bodd for seg selv hadde det holdt med en liten leilighet.

Det er jo ikke mulig å ha henne i en leilighet i en vanlig blokk, pga sikkerheten til andre folk. Da synes jeg «bokollektiv» hvor flere av dem på denne ordningen er samlet er er bedre alternativ. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (2 minutter siden):

Beklager, er enig i at jeg burde ordlagt meg bedre, det var for å få fram et poeng opp mot folks ulike reaksjon på hhv Markus og LR, og ser at det kan framstå som å minimere handlingene til LR mot et barn, det var overhodet ikke meningen. Poenget var egentlig å få fram at det er ikke småtteri Markus har gjort heller (jeg ble satt ut da de detaljene kom fram i programmet, for det var så drøyt for meg), selv om man nå ser en suicidal og syk mann i fengsel.

Skal se om jeg kan få til å redigere kommentaren slik at det kommer bedre fram. 🙂

Ok, skjønner 😊

Tipper folk hadde hatt like lite sympati for Markus hvis han skulle sonet i eget hus med hage, og blitt tildelt like mye ressurser som LR. Det kuttes i eldreomsorgen, utdanning og helse, og så ser folk hva enkelte faktisk får. Folk som aldri har bidratt i samfunnet på noen som helst positiv måte. Det er nok vanskelig å svelge.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bordogstol skrev (1 minutt siden):

Ok, skjønner 😊

Tipper folk hadde hatt like lite sympati for Markus hvis han skulle sonet i eget hus med hage, og blitt tildelt like mye ressurser som LR. Det kuttes i eldreomsorgen, utdanning og helse, og så ser folk hva enkelte faktisk får. Folk som aldri har bidratt i samfunnet på noen som helst positiv måte. Det er nok vanskelig å svelge.

Endret litt nå. Takk for tilbakemeldingen. 😊

Og ja, jeg er syk selv og får overhodet ikke den hjelpa jeg trenger, og mange med meg. Så det blir absurd på en måte at en annen psyk får et skreddersydd opplegg fordi personen har gjort en grusom handling. Samtidig så melder også spørsmålet seg: hva er alternativet? Om man skal tenke på helheten. Altså samfunnets sikkerhet, andre fanger, ansatte osv, og hva som ender med å koste mest totalt sett, som andre påpeker. Det kan faktisk hende at det alternativet som nå brukes er det billigste totalt sett når det som har skjedd først har skjedd…

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ninaen skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke mulig å ha henne i en leilighet i en vanlig blokk, pga sikkerheten til andre folk. Da synes jeg «bokollektiv» hvor flere av dem på denne ordningen er samlet er er bedre alternativ. 

Ja det var det jeg tenkte på, dårlig forklart. Men hver fange med egen leilighet pga sikkerhet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtalsma skrev (1 time siden):

Veldig trist lesning om en jente som ikke fikk hjelpen hun trengte. Her har jo heller ikke familien blitt hørt. Flere likhetstrekk med Markus og moren som gang på gang ba om hjelp til sønnen men ikke fikk det.
Det er så mye som har gått galt her :( 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han Hans Marius er så digg. Skikkelig pen liksom. Også så godt trent. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...