Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring


Fountaine

Anbefalte innlegg

Tartufo skrev (6 timer siden):

Nei, jeg mener ikke at moren ikke sto på. Hun har nok stått på det hun har maktet for sin sønn, og han skulle sikkert hatt mer og tidligere hjelp som mange andre.

Det er nok allikevel viktig og se at man som foreldre også kunne gjort noe annerledes. Absolutt alle foreldre gjør feil, eller kunne gjort ting annerledes.

Dersom Markus fikk tilbud om hjelp 6 dager før drapet, og han takket nei, og mor heller ikke sto på for at han skulle ta imot denne hjelpen, er det jo viktig å se hva de kunne gjort annerledes. Ikke kun skylde på den hjelpen han ikke fikk.

Det at man er åpen for at moren kunne gjort noe annerledes, betyr ikke at man legger skylden på henne. Både hun og Markus har selvsagt stått i mye som vi andre ikke kan forestille oss.

Det jeg prøver å få fram er at i serien hører vi kun om hjelpen Markus ikke fikk, ikke noe om den hjelpen han faktisk fikk tilbud om. Moren står også veldig på for at han skal få hjelp og behandling etter drapet. Det er nok lettere å stå på for dette nå, som han også ønsker det selv. Dersom hun hadde stått like på for å påvirke han til å ta imot hjelpen han fikk tilbud om rett før drapet, kunne det kanskje vært unngått. Hun har sikkert tenkt den tanken selv, akkurat som offerets mor. Det betyr ikke at hun har skyld i drapet, men det er viktig å se tilbake og lære for å unngå at slike ting skjer igjen. Både for drapsmannen og hans familie sin skyld, og for offeret og hans familie.

Jeg er enig med moren om at Markus burde fått hjelp tidligere, og ønsket aldri å flytte fokuset fra systemet til henne. Synes bare det er så tragisk hvis det faktisk hadde vært en liten mulighet til at dette grusomme drapet kunne vært unngått. Flere trenger hjelp, og de som viser tegn på at de har behov for hjelp må påvirkes eller tvinges til å ta imot den hjelpen de tilbys. 

 

Du evner bare ikke å forstå…

Mora har bedt om hjelp hele livet til gutten, uten å få det! Men du mener de burde fokusere på den hjelpen han fikk, som var 6 dager før drapet? Hva skulle det endre? Hadde han fått hjelp fra han var liten gutt, så hadde han kanskje aldri blitt drapsmann!

 

Forøvrig synes jeg det er rart at han har såkalt høytfungerende autisme, for det virker ikke som han fungerer i det hele tatt.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huttetutt skrev (20 minutter siden):

Du evner bare ikke å forstå…

Mora har bedt om hjelp hele livet til gutten, uten å få det! Men du mener de burde fokusere på den hjelpen han fikk, som var 6 dager før drapet? Hva skulle det endre? Hadde han fått hjelp fra han var liten gutt, så hadde han kanskje aldri blitt drapsmann!

 

Forøvrig synes jeg det er rart at han har såkalt høytfungerende autisme, for det virker ikke som han fungerer i det hele tatt.

Hvis han hadde tatt imot hjelpen han ble tilbudt rett før drapet, hadde det kanskje kommet fram at han hadde tanker om å drepe, og drapet kunne kanskje blitt avverget. 

Ja, han burde fått hjelp før, og ja, han burde tatt imot hjelp rett før drapet. Det er ingen motsetninger mellom disse to. Selvfølgelig hadde det beste vært tidlig hjelp, men dersom enkelte viser tegn på at de kan drepe, må man jo gjøre det man kan for å forhindre at det skjer, selv om vedkommende burde ha fått hjelp tidligere.

Tror ikke du forstår hva jeg mener, så vi får avslutte her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huttetutt skrev (59 minutter siden):

Du evner bare ikke å forstå…

Mora har bedt om hjelp hele livet til gutten, uten å få det! Men du mener de burde fokusere på den hjelpen han fikk, som var 6 dager før drapet? Hva skulle det endre? Hadde han fått hjelp fra han var liten gutt, så hadde han kanskje aldri blitt drapsmann!

 

Forøvrig synes jeg det er rart at han har såkalt høytfungerende autisme, for det virker ikke som han fungerer i det hele tatt.

Han har språk og reflekterer over eget liv,har gått på skole osv. Lavtfungerende autister har lite,eller ikke noe språk,er nesten umulige å få kontakt med,kan ofte ikke gå på do selv,er kun i sin egen boble. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pep skrev (15 minutter siden):

Han har språk og reflekterer over eget liv,har gått på skole osv. Lavtfungerende autister har lite,eller ikke noe språk,er nesten umulige å få kontakt med,kan ofte ikke gå på do selv,er kun i sin egen boble. 

Stemmer ikke nødvendigvis.  Jeg jobber med autister med lav funksjon. De aller fleste går på toalettet selv. De har også godt språk, og de går på vanlig skole men har egen assistent og sitter gjerne på eget klasserom.  

Det er ikke språk osv som avgjør grad av autisme.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huttetutt skrev (1 time siden):

Forøvrig synes jeg det er rart at han har såkalt høytfungerende autisme, for det virker ikke som han fungerer i det hele tatt.

Grunnen til at han ikke fungerer, er jo ikke autismen i seg selv. Høytfungerende autisme, brukes som et begrep når personen har normal intelligens og språk. De kan fint mestre skole/studier, men har vansker i samspill med andre mennesker.

Autisme diagnosen kan gjøre at han er mer sårbar og rigid, men det forklarer ikke de vanskene som mest sannsynligvis har utløst selve drapshandlingen. Autisme, emosjonelle vansker, atferdsvansker, og det å ha blitt utsatt for mobbing og seksuelle overgrep er en farlig kombinasjon, men det betyr selvsagt ikke at alle med disse vanskene dreper. 

Endret av RedLights
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NiceOrNothing skrev (9 timer siden):

Vet du hva boken til moren til drapsofferet heter? Ville gjerne lest den🙏

Hvis du sender melding til henne på facebook selger hun de selv. Ingunn Ophaug Røksland. Jeg gjorde det mandag og fikk den i postkassen i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (38 minutter siden):

Stemmer ikke nødvendigvis.  Jeg jobber med autister med lav funksjon. De aller fleste går på toalettet selv. De har også godt språk, og de går på vanlig skole men har egen assistent og sitter gjerne på eget klasserom.  

Det er ikke språk osv som avgjør grad av autisme.  

Det ligger jo litt i ordet. Å fungere i hverdagen. En høytfungerende autist klarer seg mye selv,kommuniserer med andre osv,men har selvsagt noen vansker knyttet til diagnosen. Lavtfungerende autister kan ofte kommunisere svært dårlig, må ha hjelp til å feks kle på seg,kan ikke være alene og må ha tilsyn 24/7. Også finnes det mange imellom der....

Jeg har også jobbet med dette,fra de som klarer seg bra,med litt veiledning,til de som sitter med bleie i rullestol,som man ikke får noe særlig kontakt med. Og flere et sted midt imellom der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...