Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring


Fountaine

Anbefalte innlegg

Paulinetta skrev (4 timer siden):

Jeg reagerte på det samme. Han underkommuniserte virkelig grunnen for oppholdet.

Det var en helt annen innsatt. Markus var ikke med i gymsalrunden. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babos skrev (På 17.9.2024 den 17.56):

Fordi han skulle reise for å krige mot IS. 

Men det viste seg jo bare å være løgn det og , han hadde ikke bestilt billetter til Syria . Men han holdt på den bløffen , og holder på den fortsatt 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (På 16.9.2024 den 23.18):

Tror ikke moren til Joakim hadde snakket usant om dette, og beskrevet det i boka si. Det er mulig at Markus og moren har fått vite om hjelpen begge to, men at begge velger å takke nei. Selv om moren ikke kunne bestemme over Markus, kunne hun jo valgt å påvirke han til å takke ja til hjelp, i stedet for nei.

Tror uansett moren til offeret vet mer om dette, enn de fleste her på kg.

Vet du hva boken til moren til drapsofferet heter? Ville gjerne lest den🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huttetutt skrev (På 17.9.2024 den 18.53):

Så utifra det rekker du konklusjonen at mora ikke sto på for å få hjelp?

Det du snakker om her er 6 dager før drapet. Hun har kjempet for at han skulle få hjelp helt fra han var barn!

Tviler ikke et sekund på at moren har stått på for å få hjelp . Men muligens hun skulle anmeldt han for drapstrusler og , da han gjentatte ganger hadde truet med å drepe henne og kjæresten . Mulig han hadde fått mer «hjelp « og riktig hjelp hvis det hadde vært kjent at han drev å drapstruet sin mest elskbare relasjon . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (10 minutter siden):

Vet du hva boken til moren til drapsofferet heter? Ville gjerne lest den🙏

Boken heter «Blir det en bedre dag i morgen?»

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (3 minutter siden):

Boken heter «Blir det en bedre dag i morgen?»

Tusen takk🙌

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huttetutt skrev (På 17.9.2024 den 18.53):

Så utifra det rekker du konklusjonen at mora ikke sto på for å få hjelp?

Det du snakker om her er 6 dager før drapet. Hun har kjempet for at han skulle få hjelp helt fra han var barn!

Nei, jeg mener ikke at moren ikke sto på. Hun har nok stått på det hun har maktet for sin sønn, og han skulle sikkert hatt mer og tidligere hjelp som mange andre.

Det er nok allikevel viktig og se at man som foreldre også kunne gjort noe annerledes. Absolutt alle foreldre gjør feil, eller kunne gjort ting annerledes.

Dersom Markus fikk tilbud om hjelp 6 dager før drapet, og han takket nei, og mor heller ikke sto på for at han skulle ta imot denne hjelpen, er det jo viktig å se hva de kunne gjort annerledes. Ikke kun skylde på den hjelpen han ikke fikk.

Det at man er åpen for at moren kunne gjort noe annerledes, betyr ikke at man legger skylden på henne. Både hun og Markus har selvsagt stått i mye som vi andre ikke kan forestille oss.

Det jeg prøver å få fram er at i serien hører vi kun om hjelpen Markus ikke fikk, ikke noe om den hjelpen han faktisk fikk tilbud om. Moren står også veldig på for at han skal få hjelp og behandling etter drapet. Det er nok lettere å stå på for dette nå, som han også ønsker det selv. Dersom hun hadde stått like på for å påvirke han til å ta imot hjelpen han fikk tilbud om rett før drapet, kunne det kanskje vært unngått. Hun har sikkert tenkt den tanken selv, akkurat som offerets mor. Det betyr ikke at hun har skyld i drapet, men det er viktig å se tilbake og lære for å unngå at slike ting skjer igjen. Både for drapsmannen og hans familie sin skyld, og for offeret og hans familie.

Jeg er enig med moren om at Markus burde fått hjelp tidligere, og ønsket aldri å flytte fokuset fra systemet til henne. Synes bare det er så tragisk hvis det faktisk hadde vært en liten mulighet til at dette grusomme drapet kunne vært unngått. Flere trenger hjelp, og de som viser tegn på at de har behov for hjelp må påvirkes eller tvinges til å ta imot den hjelpen de tilbys. 

 

Endret av Tartufo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (2 timer siden):

Kjente han nesten ikke igjen. Skal nesten ikke være mulig å gå opp 30 + kilo på så kort tid 😱

Velkommen til antipsykotika…

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Sofie? Hun sa hun knivstakk en miljøarbeider, men hun husker verken hvorfor hun gjorde det eller hva som skjedde. Det høres jo selvfølgelig veldig rart ut. Er det noen diagnose som gjør dette eller var det alkoholpåvirkning f. Eks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (1 time siden):

Nei, jeg mener ikke at moren ikke sto på. Hun har nok stått på det hun har maktet for sin sønn, og han skulle sikkert hatt mer og tidligere hjelp som mange andre.

Det er nok allikevel viktig og se at man som foreldre også kunne gjort noe annerledes. Absolutt alle foreldre gjør feil, eller kunne gjort ting annerledes.

Dersom Markus fikk tilbud om hjelp 6 dager før drapet, og han takket nei, og mor heller ikke sto på for at han skulle ta imot denne hjelpen, er det jo viktig å se hva de kunne gjort annerledes. Ikke kun skylde på den hjelpen han ikke fikk.

Det at man er åpen for at moren kunne gjort noe annerledes, betyr ikke at man legger skylden på henne. Både hun og Markus har selvsagt stått i mye som vi andre ikke kan forestille oss.

Det jeg prøver å få fram er at i serien hører vi kun om hjelpen Markus ikke fikk, ikke noe om den hjelpen han faktisk fikk tilbud om. Moren står også veldig på for at han skal få hjelp og behandling etter drapet. Det er nok lettere å stå på for dette nå, som han også ønsker det selv. Dersom hun hadde stått like på for å påvirke han til å ta imot hjelpen han fikk tilbud om rett før drapet, kunne det kanskje vært unngått. Hun har sikkert tenkt den tanken selv, akkurat som offerets mor. Det betyr ikke at hun har skyld i drapet, men det er viktig å se tilbake og lære for å unngå at slike ting skjer igjen. Både for drapsmannen og hans familie sin skyld, og for offeret og hans familie.

Jeg er enig med moren om at Markus burde fått hjelp tidligere, og ønsket aldri å flytte fokuset fra systemet til henne. Synes bare det er så tragisk hvis det faktisk hadde vært en liten mulighet til at dette grusomme drapet kunne vært unngått. Flere trenger hjelp, og de som viser tegn på at de har behov for hjelp må påvirkes eller tvinges til å ta imot den hjelpen de tilbys. 

 

Jeg er så enig med deg. Å hvis man leser hva drapsofferet til Markus sin mor har opplevd , er det ti tusen ganger verre. Å hun hadde INGEN muligheter til å forhindre utfallet . Hvis en sånn serie skal bidra til refleksjon over forvaring etc, må man også høre ofrenes historier fullt ut . Foreldrene til Markus sitt drapsoffer fikk ikke muligheter til å bidra med sine synspunkter eller opplevelser . Å det syns jeg er litt arrogant av nrk . Fremstillingen av Markus fremstår som unyansert og sminket . I dommen står det tydelig at reisen til Syria ikke var bestilt . Ergo virker han fortsatt til å tviholde på denne skuffelsen (løgnen ) som et argument for drapet. Håper han ALDRI slipper ut . Han er nok ikke bare autist . Men sosiopat 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handymannen skrev (1 time siden):

Hva med Sofie? Hun sa hun knivstakk en miljøarbeider, men hun husker verken hvorfor hun gjorde det eller hva som skjedde. Det høres jo selvfølgelig veldig rart ut. Er det noen diagnose som gjør dette eller var det alkoholpåvirkning f. Eks? 

Noen som vet hvilken sak det er? Jeg trodde først det var Mia-saken, men hun er yngre enn denne damen som er 32. I den saken var det også en liten dame fra nord som knivstakk en miljøterapeut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen her som sa at hun Elise virket kjent, at hun har vært på tv før. 

Jeg er ganske sikker på at hun har vært intervjuet før, er det noen som har funnet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Centimeteren skrev (14 timer siden):

Nå lyver du! Slutt med det!

Jeg husket feil, det var en annen (som ikke var med i programmet) som sa det på starten av programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en drapsmann her jeg bor,han var på psykriatisk avdeling og sa selv han ikke ville slippes ut da han ønsket drepe noen.Men di mente han var frisk så han fikk perm i jula,han dro rett hjem og drepte sin mor.Jeg stoler ikke på disse spesialistene.Håper ingen av dem slipper ut,ønsker ikke noen av dem til nabo.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Centimeteren skrev (15 timer siden):

Nå lyver du! Slutt med det!

Dette fikk jeg også med meg? 

Leo spør hvorfor han er i forvaring.  

Markus sier det er pga tyveri, trakassering?? (Noe lignende,  husker ikke eksakt hva han sa, men han nevnte ikke drap)

Leo svarer: Du får jo ikke en forvaringsdom for tyveri mm? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Leo var veldig flink til å snakke med de han intervjuet og tilpasse intervjuet til dem. Slik som flere påpeker at han  var istand til å gjøre Elise bevisst på hva hun lærte mer enn den som skulle lære henne det. Man kan ikke bare kjøre alle gjennom samme "pensum" og forvente at det funker!

Synes også det var veldig bra av produksjonen å ta med at Leo sa han hadde ADHD og derfor mistet tråden om hva han skulle si. En slags måte å si at ADHD er noe mange har på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Clearpath said:

Dette fikk jeg også med meg? 

Leo spør hvorfor han er i forvaring.  

Markus sier det er pga tyveri, trakassering?? (Noe lignende,  husker ikke eksakt hva han sa, men han nevnte ikke drap)

Leo svarer: Du får jo ikke en forvaringsdom for tyveri mm? 

 

Det var en annen person, ikke Markus. Det er gjerningsmannen i Simmons-saken. Men er enig i at de ligner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (11 minutter siden):

Dette fikk jeg også med meg? 

Leo spør hvorfor han er i forvaring.  

Markus sier det er pga tyveri, trakassering?? (Noe lignende,  husker ikke eksakt hva han sa, men han nevnte ikke drap)

Leo svarer: Du får jo ikke en forvaringsdom for tyveri mm? 

 

Dette er en som heter Marius, som kun er med i første episode.

2:45 ut i episoden:

https://tv.nrk.no/serie/leo-og-de-farlige/sesong/1/episode/KMTE60004123

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (8 timer siden):

Kjente han nesten ikke igjen. Skal nesten ikke være mulig å gå opp 30 + kilo på så kort tid 😱

Jo, på Seroquil eller andre antipsykotiske medisiner kan man det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dusjsåpe skrev (2 timer siden):

Det var en annen person, ikke Markus. Det er gjerningsmannen i Simmons-saken. Men er enig i at de ligner.

 

Chupacabra skrev (2 timer siden):

Dette er en som heter Marius, som kun er med i første episode.

2:45 ut i episoden:

https://tv.nrk.no/serie/leo-og-de-farlige/sesong/1/episode/KMTE60004123

Takk for oppklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...