Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring


Fountaine

Anbefalte innlegg

Klappe skrev (10 timer siden):

Marcus vil at vi skal se at han er en veldig psyk man så han kan få lettere soning. 

Det er i såfall de lærde som har vurdert og bestemt. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pipaluk skrev (1 time siden):

Det er i såfall de lærde som har vurdert og bestemt. 

Så ut som fengselslederen, som fikk klem av både Marcus og moren da de fikk viljen sin og ble flyttet fra fengsel til psykiatrisk, ikke var så veldig proff. Lurer på om hun jobber like hardt med å få flyttet andre «psyke» pasienter, men som ikke har like pågående mor..

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (5 timer siden):

Så ut som fengselslederen, som fikk klem av både Marcus og moren da de fikk viljen sin og ble flyttet fra fengsel til psykiatrisk, ikke var så veldig proff. Lurer på om hun jobber like hardt med å få flyttet andre «psyke» pasienter, men som ikke har like pågående mor..

Nå er det psykiaterne og fengselsansatte som tar beslutningen om flytting.  Det er sikkert enormt mange de ønsker å bli kvitt men hvor de innsatte ikke kvalifiserer eller det ikke er kapasitet på psykiatrisk. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedLights skrev (På 17.9.2024 den 3.00):

Jeg lurer på om dette er dommen til Markus. Rett meg hvis jeg tar feil. Det var så mange likhetstrekk. Grusomme detaljer som kommer frem. Saken er faktisk verre enn det som er blitt fremstilt.

Han ønsket også å tenne på videregående skolen han gikk på, og ta flest mulig liv i skolens auditorium. Samt tenne på politistasjonen og café’n hadde jobbet på. Han hadde kjøpt utstyr til det.

https://lovdata.no/dokument/LASTR/avgjorelse/la-2016-91452

Det er oppsiktsvekkende at han med sin lange historikk med utagering, trusler og vold fikk lov til å holde seg med flere luftvåpen og machete!

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius skyldte veldig ofte på ADHD. Han brukte det som forklaring stadig vekk.

Markus gjorde det samme med autisme. 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dude1996 skrev (6 minutter siden):

Hans Marius skyldte veldig ofte på ADHD. Han brukte det som forklaring stadig vekk.

Markus gjorde det samme med autisme. 

Det er ikke så rart at de leter etter forklaringer. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først når man så Markus der han satt å gråt så tenkte jeg at han så veldig dårlig ut av autismen og at han burde bli dømt utilregnelig, men senere i programmet så ser man at han er ganske høytfungerende autist der han står å snakker med Leo ganske så normalt. Man kan se at han har ganske normal øyekontakt og at han klarer å holde en samtale noe som tyder på at han er ikke så dårlig av autismen likevel. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (2 timer siden):

Det er ikke så rart at de leter etter forklaringer. 

Det å bruke diagnose som unnskyldning for drap og drapsforsøk er jo ikke innafor. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (23 minutter siden):

Det å bruke diagnose som unnskyldning for drap og drapsforsøk er jo ikke innafor. 

Jeg sa forklaringer. Det er noe annet enn unnskyldninger. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Interessant diskusjon rundt han Markus. Synes det burde gå an å si at ja, han har en (eller flere) diagnoser som var medvirkende i hvorfor han handlet som han gjorde - og ja, han er fremdeles tilregnelig og 100% skyldig i det han har gjort. Begge to er jo sant, det er det som gjør situasjonen hans kompleks. Ser straffesaken hans har blitt linket til flere ganger, og synes egentlig ikke det var noe i den som var veldig motstridende med det bildet som ble malt av ham i serien. Er enig i at det er detaljer i saken som kunne kommet tydeligere frem, men hvis de absolutt ville male Markus i et mest mulig sympatisk lys står det mye i straffesaken som de lett kunne melket for å få ham til å se enda mer sykelig ut. I straffesaken beskriver de jo en som har blitt utredet for både autisme og bipolar lidelse, som har blitt utsatt for mobbing og overgrep  og som har vært innlagt for psykiatrisk behandling to ganger.... og alt dette var før han hadde fulført videregående. Han er skyldig. Han er også psykisk syk. Hva nå?

Programmet tok opp noe av problematikken rundt dette med forvaring - hvis det bare er "oppbevaring", når kan man si at oppbevaringen er slutt? Hvis målet er rehabilitering, så er det jo åpenbart at sånne som Markus ikke blir rehabilitert uten psykiatrisk behandling - om det i det hele tatt er mulig for ham å nå et punkt hvor man kan si at han er rehabilitert. Er jo enig i at han ikke har noe ute i samfunnet å gjøre når han har begått et såppass grovt drap og tydeligivis fremdeles sliter med å ikke utagere med vold, men synes det er litt latterlig å påstå at han bare trenger å ikke bli dullet med slik det har blitt antydet til her. Selv hvis du kun ser på livet hans i fengsel, du setter ikke fyr på deg selv fordi du manglet grenser i oppveksten liksom. I straffesaken hans er jo lagmansretten også enig i at autismespekterdiagnose er en god forklaring på deler av situasjonen hans - dog ikke alt.

synes det er litt lavmål å drive å spekulere om intensjonene til fengselsbetjente og annet personell som så vidt vi vet kun prøver å gjøre jobben sin. Kan godt tenke meg at om jeg hadde jobbet i fengsel og måtte håndtere innsatte som prøvde å ta livet sitt flere ganger dagen ville jeg også tenkt at psykiatrien ville være bedre rustet til å håndere dem. Kjernen i alt dette er jo egentlig et etisk dilemma - skal vi la sånne som Markus få psykiatrisk behandling (uten at det nødvendigvis betyr løslatelse), eller skal vi la dem råtne i forvaring til de finner en eller annen måte å kverke seg selv på?

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (På 17.9.2024 den 19.17):

Det er påfallende at han i første episode sier at han sittet inne for ran og svindel, og ikke drap, før Leo spør direkte.

Nå lyver du! Slutt med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ævv skrev (På 14.9.2024 den 12.45):

Erlend sin er postet i denne tråden.

 

Jadasikkert29 skrev (På 14.9.2024 den 12.40):

De ligger på en server på Discord 

Hva heter serveren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klappe skrev (14 timer siden):

Så ut som fengselslederen, som fikk klem av både Marcus og moren da de fikk viljen sin og ble flyttet fra fengsel til psykiatrisk, ikke var så veldig proff. Lurer på om hun jobber like hardt med å få flyttet andre «psyke» pasienter, men som ikke har like pågående mor..

En pågående holdning fra mor er en faktor som definitivt påvirker utfallet i alle menneskelige relasjoner.

Det samme fenomenet finner du i helsevesenet. Dersom du ikke er pågående med hensyn til egen eller andres behandling, vil systemet alltid bruke minst mulig penger og ressurser, spesielt når pasientens tilstand er uavklart

 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående M som får psykiatrisk behandling så ser man han har lagt godt på seg. De har nok medisinert han med kvetiapiner. Jeg tror også han er en god skuespiller, dessverre. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

megda skrev (3 timer siden):

En pågående holdning fra mor er en faktor som definitivt påvirker utfallet i alle menneskelige relasjoner.

Det samme fenomenet finner du i helsevesenet. Dersom du ikke er pågående med hensyn til egen eller andres behandling, vil systemet alltid bruke minst mulig penger og ressurser, spesielt når pasientens tilstand er uavklart

 

Jeg vet at mine pågående foreldre har gjort at leger har henvist meg til behandling. I helsevesenet er det litt sånn at de som har aktive pårørendd får mer hjelp. Dette har jeg sett fra begge sider

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Centimeteren skrev (4 timer siden):

Nå lyver du! Slutt med det!

Jeg reagerte på det samme. Han underkommuniserte virkelig grunnen for oppholdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonghyun skrev (5 timer siden):

 

Interessant diskusjon rundt han Markus. Synes det burde gå an å si at ja, han har en (eller flere) diagnoser som var medvirkende i hvorfor han handlet som han gjorde - og ja, han er fremdeles tilregnelig og 100% skyldig i det han har gjort. Begge to er jo sant, det er det som gjør situasjonen hans kompleks. Ser straffesaken hans har blitt linket til flere ganger, og synes egentlig ikke det var noe i den som var veldig motstridende med det bildet som ble malt av ham i serien. Er enig i at det er detaljer i saken som kunne kommet tydeligere frem, men hvis de absolutt ville male Markus i et mest mulig sympatisk lys står det mye i straffesaken som de lett kunne melket for å få ham til å se enda mer sykelig ut. I straffesaken beskriver de jo en som har blitt utredet for både autisme og bipolar lidelse, som har blitt utsatt for mobbing og overgrep  og som har vært innlagt for psykiatrisk behandling to ganger.... og alt dette var før han hadde fulført videregående. Han er skyldig. Han er også psykisk syk. Hva nå?

Programmet tok opp noe av problematikken rundt dette med forvaring - hvis det bare er "oppbevaring", når kan man si at oppbevaringen er slutt? Hvis målet er rehabilitering, så er det jo åpenbart at sånne som Markus ikke blir rehabilitert uten psykiatrisk behandling - om det i det hele tatt er mulig for ham å nå et punkt hvor man kan si at han er rehabilitert. Er jo enig i at han ikke har noe ute i samfunnet å gjøre når han har begått et såppass grovt drap og tydeligivis fremdeles sliter med å ikke utagere med vold, men synes det er litt latterlig å påstå at han bare trenger å ikke bli dullet med slik det har blitt antydet til her. Selv hvis du kun ser på livet hans i fengsel, du setter ikke fyr på deg selv fordi du manglet grenser i oppveksten liksom. I straffesaken hans er jo lagmansretten også enig i at autismespekterdiagnose er en god forklaring på deler av situasjonen hans - dog ikke alt.

synes det er litt lavmål å drive å spekulere om intensjonene til fengselsbetjente og annet personell som så vidt vi vet kun prøver å gjøre jobben sin. Kan godt tenke meg at om jeg hadde jobbet i fengsel og måtte håndtere innsatte som prøvde å ta livet sitt flere ganger dagen ville jeg også tenkt at psykiatrien ville være bedre rustet til å håndere dem. Kjernen i alt dette er jo egentlig et etisk dilemma - skal vi la sånne som Markus få psykiatrisk behandling (uten at det nødvendigvis betyr løslatelse), eller skal vi la dem råtne i forvaring til de finner en eller annen måte å kverke seg selv på?

👍Dette er det mest vettuge innlegget i denne tråden så langt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (4 timer siden):

Angående M som får psykiatrisk behandling så ser man han har lagt godt på seg. De har nok medisinert han med kvetiapiner. Jeg tror også han er en god skuespiller, dessverre. 

 

Kjente han nesten ikke igjen. Skal nesten ikke være mulig å gå opp 30 + kilo på så kort tid 😱

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (På 17.9.2024 den 16.41):

Jeg skylder ikke moren for å ikke ha gitt nok hjelp. 

Jeg tror moren har stilt enormt mye opp, og til og med skaffet ham jobb ved siden av skolen for at han skulle øve på å fungere i hverdagen.

Om noe mener jeg han burde vært mindre sydd puter under armene på. Hun har ikke satt grenser eller stilt krav.

På drapsdagen var han rasende på moren fordi hun hadde lagt fram sokker det stod «søndag» på og ikke «onsdag». Hva slags 19-åring trenger at mor legger fram sokker? for så å bli sint når det ikke ble gjort riktig? Selv folk med downs syndrom klarer å kle på seg selv. 

Jeg reagerer også på at Markus hele tiden ringer moren sin og klager sin nød, og at hun faktisk tar telefonen og stiller opp. Det ble kommentert i dommen at han er avhengig av å kunne ringe henne når han vil hele døgnet. Hvorfor muliggjør man slik adferd?

Det burde settes mer grenser mot denne voksne mannen. Han trenger å ta ansvar for seg selv. La ham ta ansvar for situasjonen han har stelt i stand. Han er en morder, torturist og overgriper, ikke noe offer.

Drittunge på 30 år. 

Jeg er SÅ enig !! Moren er dessverre en enabler. Hun muliggjør hans syke tanker og umodne adferd . Diagnose eller ei . Han har vært fullt ut istand til å planlegge og tidligere navigere tidligere  i livet , men vært avhengig av morens dulling og dalling og forståelse . Det at det står at han er avhengig av å ringe mor når han vil, burde få det til å ringe noen bjeller . Han trenger å få tvangskuttet den navlestrengen . Ingen voksne mennesker , uansett diagnose , vil bli bedre av å konstant ha tilgang til «heroinen « sin , den som trøster og forstår ALT det crazye man foretar seg . Tvert imot , skulle han der hatt en ørliten sjanse til forbedring , må tilførsel av comfort ( mor)  reduseres betraktelig . 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...