Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Klappe skrev (16 minutter siden):

Som jeg skrev tidligere i tråden er det nå en del «kjempende mødre» her i tråden, og det at dere forsvarer drapet med at han er autist er ikke ok. Han burde absolutt ikke fått manipulert seg til lettere soning på psykiatrisk (der de får mange goder som sin egen mobiltlf) men burde blitt i fengsel som han også ble dømt til. Er det sånn at alle som dreper og som har autisme skal få slippe fengsel? 

Det er ingen her som har forsvart drapet. 

De har forklart mekanismene bak adferden. Feks det med sokkene. 

Som nevnt i tråden må en tenke på om det er forsvarlig også for personellet i fengsel å ha så syke fanger. Det fører til sykemelding,  skader, og økt psykisk stress for både personellet og medinnsatte. 

Det er vanskelig å få tak i personell til norske fengsel. 

Endret av Clearpath
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Clearpath skrev (11 minutter siden):

Det er ingen her som har forsvart drapet. 

De har forklart mekanismene bak adferden. Feks det med sokkene. 

Som nevnt i tråden må en tenke på om det er forsvarlig også for personellet i fengsel å ha så syke fanger. Det fører til sykemelding,  skader, og økt psykisk stress for både personellet og medinnsatte. 

Det er vanskelig å få tak i personell til norske fengsel. 

Er sikkert like mye sykemeldinger, om ikke mer, der disse ekstremt farlige personene kommer når de manipulerer seg over i tvungen psykisk helsevern. Sykepleiere og assistenter blir truet på livet, barna deres blir truet på livet, de blir overfalt, kastet ting på og slått ned. Så en dokumentar fra Dikemark om dette, og disse hadde ikke fengselsbetjentutdanning og redskapene som skal til for å forsvare seg mot disse drapsmennene.  Skal alle med psykiske diagnoser som autisme få slippe fengsel? 

https://www.vg.no/nyheter/i/zmo99/slaar-alarm-om-forholdene-ved-dikemark-helsepolitikere-om-dikemark-ikke-akseptabelt

https://sykepleien.no/2022/01/vold-mot-ansatte-pa-dikemark-det-er-gjerne-den-tiden-frem-til-utageringen-som-er-verst

https://www.vg.no/nyheter/i/e8R1wa/flere-ansatte-melder-fra-om-vold-ble-slaatt-hardt-i-hodet

Endret av Klappe
Legge ved link
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (4 minutter siden):

Er sikkert like mye sykemeldinger, om ikke mer, der disse ekstremt farlige personene kommer når de manipulerer seg over i tvungen psykisk helsevern. Sykepleiere og assistenter blir truet på livet, barna deres blir truet på livet, de blir overfalt, kastet ting på og slått ned. Så en dokumentar fra Dikemark om dette, og disse hadde ikke fengselsbetjentutdanning og redskapene som skal til for å forsvare seg mot disse drapsmennene.  Skal alle med psykiske diagnoser som autisme få slippe fengsel? 

Hvilken dokumentar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett diagnoser: alle kan vel se at Marcus er en meget psyk mann?!

Hans Marius er jeg usikker på om har endret seg, eller bar er god på å si de rette tingene…

Erlend og Liv Randi burde bare fått en kule hver, de har aldri vært og kommer aldri til å bli mennesker som kan være blant andre. Lost cases.

• Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sliter med å oppføre seg når de får nei, eller ting ikke blir helt som de hadde tenkt, har ekstra stort behov for grenser og å lære seg hvordan det er adekvat å reagere. Det gjelder i aller høyeste grad folk med autisme.

Å bare lene seg tilbake å si: «han her har autisme, vi kan ikke forvente at han oppfører seg og han er ikke i stand til å lære noe», det er omsorgssvikt. 

I stedet for å dulle med Markus så bør dårlig oppførsel, som f.eks. å knuse toalettskåler, få store og tydelige konsekvenser som han forstår. Hvis du gjør A, så er konsekvensen B. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå har jo psykiatrisk tatt han inn, og han er fortsatt der. Tror du ikke at psykiatere og psykologer ville sett gjennom dette, og sendt han tilbake om de oppfattet det som lureri?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius skyldte veldig ofte på ADHD. Han brukte det som forklaring stadig vekk.

Markus gjorde det samme med autisme. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (6 minutter siden):

Hans Marius skyldte veldig ofte på ADHD. Han brukte det som forklaring stadig vekk.

Markus gjorde det samme med autisme. 

Det er ikke så rart at de leter etter forklaringer. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først når man så Markus der han satt å gråt så tenkte jeg at han så veldig dårlig ut av autismen og at han burde bli dømt utilregnelig, men senere i programmet så ser man at han er ganske høytfungerende autist der han står å snakker med Leo ganske så normalt. Man kan se at han har ganske normal øyekontakt og at han klarer å holde en samtale noe som tyder på at han er ikke så dårlig av autismen likevel. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (2 timer siden):

Det er ikke så rart at de leter etter forklaringer. 

Det å bruke diagnose som unnskyldning for drap og drapsforsøk er jo ikke innafor. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude1996 skrev (23 minutter siden):

Det å bruke diagnose som unnskyldning for drap og drapsforsøk er jo ikke innafor. 

Jeg sa forklaringer. Det er noe annet enn unnskyldninger. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon rundt han Markus. Synes det burde gå an å si at ja, han har en (eller flere) diagnoser som var medvirkende i hvorfor han handlet som han gjorde - og ja, han er fremdeles tilregnelig og 100% skyldig i det han har gjort. Begge to er jo sant, det er det som gjør situasjonen hans kompleks. Ser straffesaken hans har blitt linket til flere ganger, og synes egentlig ikke det var noe i den som var veldig motstridende med det bildet som ble malt av ham i serien. Er enig i at det er detaljer i saken som kunne kommet tydeligere frem, men hvis de absolutt ville male Markus i et mest mulig sympatisk lys står det mye i straffesaken som de lett kunne melket for å få ham til å se enda mer sykelig ut. I straffesaken beskriver de jo en som har blitt utredet for både autisme og bipolar lidelse, som har blitt utsatt for mobbing og overgrep  og som har vært innlagt for psykiatrisk behandling to ganger.... og alt dette var før han hadde fulført videregående. Han er skyldig. Han er også psykisk syk. Hva nå?

Programmet tok opp noe av problematikken rundt dette med forvaring - hvis det bare er "oppbevaring", når kan man si at oppbevaringen er slutt? Hvis målet er rehabilitering, så er det jo åpenbart at sånne som Markus ikke blir rehabilitert uten psykiatrisk behandling - om det i det hele tatt er mulig for ham å nå et punkt hvor man kan si at han er rehabilitert. Er jo enig i at han ikke har noe ute i samfunnet å gjøre når han har begått et såppass grovt drap og tydeligivis fremdeles sliter med å ikke utagere med vold, men synes det er litt latterlig å påstå at han bare trenger å ikke bli dullet med slik det har blitt antydet til her. Selv hvis du kun ser på livet hans i fengsel, du setter ikke fyr på deg selv fordi du manglet grenser i oppveksten liksom. I straffesaken hans er jo lagmansretten også enig i at autismespekterdiagnose er en god forklaring på deler av situasjonen hans - dog ikke alt.

synes det er litt lavmål å drive å spekulere om intensjonene til fengselsbetjente og annet personell som så vidt vi vet kun prøver å gjøre jobben sin. Kan godt tenke meg at om jeg hadde jobbet i fengsel og måtte håndtere innsatte som prøvde å ta livet sitt flere ganger dagen ville jeg også tenkt at psykiatrien ville være bedre rustet til å håndere dem. Kjernen i alt dette er jo egentlig et etisk dilemma - skal vi la sånne som Markus få psykiatrisk behandling (uten at det nødvendigvis betyr løslatelse), eller skal vi la dem råtne i forvaring til de finner en eller annen måte å kverke seg selv på?

• Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jonghyun skrev (5 timer siden):

Interessant diskusjon rundt han Markus. Synes det burde gå an å si at ja, han har en (eller flere) diagnoser som var medvirkende i hvorfor han handlet som han gjorde - og ja, han er fremdeles tilregnelig og 100% skyldig i det han har gjort. Begge to er jo sant, det er det som gjør situasjonen hans kompleks. Ser straffesaken hans har blitt linket til flere ganger, og synes egentlig ikke det var noe i den som var veldig motstridende med det bildet som ble malt av ham i serien. Er enig i at det er detaljer i saken som kunne kommet tydeligere frem, men hvis de absolutt ville male Markus i et mest mulig sympatisk lys står det mye i straffesaken som de lett kunne melket for å få ham til å se enda mer sykelig ut. I straffesaken beskriver de jo en som har blitt utredet for både autisme og bipolar lidelse, som har blitt utsatt for mobbing og overgrep  og som har vært innlagt for psykiatrisk behandling to ganger.... og alt dette var før han hadde fulført videregående. Han er skyldig. Han er også psykisk syk. Hva nå?

Programmet tok opp noe av problematikken rundt dette med forvaring - hvis det bare er "oppbevaring", når kan man si at oppbevaringen er slutt? Hvis målet er rehabilitering, så er det jo åpenbart at sånne som Markus ikke blir rehabilitert uten psykiatrisk behandling - om det i det hele tatt er mulig for ham å nå et punkt hvor man kan si at han er rehabilitert. Er jo enig i at han ikke har noe ute i samfunnet å gjøre når han har begått et såppass grovt drap og tydeligivis fremdeles sliter med å ikke utagere med vold, men synes det er litt latterlig å påstå at han bare trenger å ikke bli dullet med slik det har blitt antydet til her. Selv hvis du kun ser på livet hans i fengsel, du setter ikke fyr på deg selv fordi du manglet grenser i oppveksten liksom. I straffesaken hans er jo lagmansretten også enig i at autismespekterdiagnose er en god forklaring på deler av situasjonen hans - dog ikke alt.

synes det er litt lavmål å drive å spekulere om intensjonene til fengselsbetjente og annet personell som så vidt vi vet kun prøver å gjøre jobben sin. Kan godt tenke meg at om jeg hadde jobbet i fengsel og måtte håndtere innsatte som prøvde å ta livet sitt flere ganger dagen ville jeg også tenkt at psykiatrien ville være bedre rustet til å håndere dem. Kjernen i alt dette er jo egentlig et etisk dilemma - skal vi la sånne som Markus få psykiatrisk behandling (uten at det nødvendigvis betyr løslatelse), eller skal vi la dem råtne i forvaring til de finner en eller annen måte å kverke seg selv på?

👍Dette er det mest vettuge innlegget i denne tråden så langt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (På 17.9.2024 den 16.41):

Jeg skylder ikke moren for å ikke ha gitt nok hjelp. 

Jeg tror moren har stilt enormt mye opp, og til og med skaffet ham jobb ved siden av skolen for at han skulle øve på å fungere i hverdagen.

Om noe mener jeg han burde vært mindre sydd puter under armene på. Hun har ikke satt grenser eller stilt krav.

På drapsdagen var han rasende på moren fordi hun hadde lagt fram sokker det stod «søndag» på og ikke «onsdag». Hva slags 19-åring trenger at mor legger fram sokker? for så å bli sint når det ikke ble gjort riktig? Selv folk med downs syndrom klarer å kle på seg selv. 

Jeg reagerer også på at Markus hele tiden ringer moren sin og klager sin nød, og at hun faktisk tar telefonen og stiller opp. Det ble kommentert i dommen at han er avhengig av å kunne ringe henne når han vil hele døgnet. Hvorfor muliggjør man slik adferd?

Det burde settes mer grenser mot denne voksne mannen. Han trenger å ta ansvar for seg selv. La ham ta ansvar for situasjonen han har stelt i stand. Han er en morder, torturist og overgriper, ikke noe offer.

Drittunge på 30 år. 

Jeg er SÅ enig !! Moren er dessverre en enabler. Hun muliggjør hans syke tanker og umodne adferd . Diagnose eller ei . Han har vært fullt ut istand til å planlegge og tidligere navigere tidligere  i livet , men vært avhengig av morens dulling og dalling og forståelse . Det at det står at han er avhengig av å ringe mor når han vil, burde få det til å ringe noen bjeller . Han trenger å få tvangskuttet den navlestrengen . Ingen voksne mennesker , uansett diagnose , vil bli bedre av å konstant ha tilgang til «heroinen « sin , den som trøster og forstår ALT det crazye man foretar seg . Tvert imot , skulle han der hatt en ørliten sjanse til forbedring , må tilførsel av comfort ( mor)  reduseres betraktelig . 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Sofie? Hun sa hun knivstakk en miljøarbeider, men hun husker verken hvorfor hun gjorde det eller hva som skjedde. Det høres jo selvfølgelig veldig rart ut. Er det noen diagnose som gjør dette eller var det alkoholpåvirkning f. Eks? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Handymannen skrev (1 time siden):

Hva med Sofie? Hun sa hun knivstakk en miljøarbeider, men hun husker verken hvorfor hun gjorde det eller hva som skjedde. Det høres jo selvfølgelig veldig rart ut. Er det noen diagnose som gjør dette eller var det alkoholpåvirkning f. Eks? 

Noen som vet hvilken sak det er? Jeg trodde først det var Mia-saken, men hun er yngre enn denne damen som er 32. I den saken var det også en liten dame fra nord som knivstakk en miljøterapeut 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen her som sa at hun Elise virket kjent, at hun har vært på tv før. 

Jeg er ganske sikker på at hun har vært intervjuet før, er det noen som har funnet noe?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en drapsmann her jeg bor,han var på psykriatisk avdeling og sa selv han ikke ville slippes ut da han ønsket drepe noen.Men di mente han var frisk så han fikk perm i jula,han dro rett hjem og drepte sin mor.Jeg stoler ikke på disse spesialistene.Håper ingen av dem slipper ut,ønsker ikke noen av dem til nabo.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Leo var veldig flink til å snakke med de han intervjuet og tilpasse intervjuet til dem. Slik som flere påpeker at han  var istand til å gjøre Elise bevisst på hva hun lærte mer enn den som skulle lære henne det. Man kan ikke bare kjøre alle gjennom samme "pensum" og forvente at det funker!

Synes også det var veldig bra av produksjonen å ta med at Leo sa han hadde ADHD og derfor mistet tråden om hva han skulle si. En slags måte å si at ADHD er noe mange har på.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...