Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å prøve å forklare noe ifht autisme. Dette er en generell uttalelse og ikke noe forklaring på Markus sine uttalelser, men det kan gi et innblikk i hvorfor uttalelsene hans potensielt blir så dramatiske. 

Autister opplever inntrykk (både interne og eksterne) sterkere enn nevrotypikere (mennesker som ikke er autister). Vi har også vansker med å prosessere disse, og vi kan ha vanskelig for å vurdere hva som er ok å si. Jeg kan selv komme til selvmordstanker om jeg blir overveldet, fordi verden er SÅ kaotisk at det akkurat der og da ikke finnes noe løsning. Jeg uttaler ikke dette høyt dog. Om dette gjelder Markus eller ei kan selvsagt ikke jeg mene noe om, men han trenger uansett hjelp til å finne mestringsstrategier til å håndtere verden når den blir overveldende. 

Og autister kan selvsagt ha tilleggsdiagnoser, traumer og alt det der. Autisme er bare en ekstra sårbarhetsfaktor, fordi man kjører på et "annet operativsystem". 

Og for å presisere det igjen. Jeg verken forsvarer eller forklarer han. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mar124 skrev (45 minutter siden):

Synes det er hårreisende hvor mye taletid disse forvaringdømte får. Vinklingen er mildt sagt spesiell. Når skal vi forstå og innfinne oss med at ikke alle kan reddes eller bli friske? Det finnes ikke en psykolog eller psykiater i verden som kan gjøre Markus frisk! Han må for alltid leve med å ha utført et bestialsk drap på en ung gutt. Det vil hjemsøke han til evig tid. I tillegg har han autisme. Jeg jobber sammen med psykiatere og psykologer som sier at forventningene til hva de kan gjøre med mildt sagt syke mennesker  ikke henger på greip. Det er helt utrolig mye penger som sløses bort på alvorlig psyke etter at skaden er skjedd. Enten det gjelder rus og/eller kriminalitet, vold og drap. Tenk om midlene kunne vært brukt på mennesker som utgjør en nytte for samfunnet? Tenk om de kunne vært brukt i skole? Sikret at flere lyktes i livet? Eller brukt på de stakkars eldre som ligger ensomme og skitne i sengene sine. Slik det er nå er det faktisk helt sant at det er de som virkelig driter i alt og alle som får best og mest hjelp! Skremmende å se. Og provoserende når en tenker på de stakkars ofrene og deres pårørende.

Hvordan skal de ellers få frem sin historie? Vanskelig å lage dokumenter om "dem" hvis deres stemme ikke blir hørt. Utfordringen er å være kritisk - noe jeg synes Leo klarer. 

Det er ganske mange fenomener vi har en null visjon for, men som det i praksis er umulig. Trafikkulykker, ulike sykdommer,  voldtekter, selvmord, osv. Skal vi bare innfinne oss med det? 

Utfordringen her er at man ikke på forhånd vet med sikkerhet hvem som får et tilfredsstillende funksjonsnivå etter behandling. 

Hvor setter du den grensen? 

Her kan jeg innvende (din argumentasjon), hva slags nytte har de for samfunnet bortsett fra deres affeksjonsverdi? Disse blir veldig ofte holdt kunstig i live gjennom medisiner og pleie, og er svært dyre i drift. De skal uansett snart dø, så hva er poenget? Finnes ingen leger som kan redde dem. 

Attpåtil har flere av dem helt sikkert ikke levd moralske gode liv, noen av dem har sikkert banket kona si hele livet, og statistisk sett har noen av dem begått voldtekter og andre grusomme handlinger. Noen av dem har helt sikkert mottatt penger av staten hele livet, og stort sett vært en utgift. 

Endret av Schopenhauer
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del uttalelser her i tråden ang ressursbruken av disse forvaringsdømte, spesielt kvinnen som bor alene. Man må huske på at noen må jobbe med disse menneskene, og skal ha en akseptabel jobbhverdag. Hvis vi skal putte alvorlig psykisk syke i fengsel, vil noen måtte ta jobben det er å ta vare på dem. Og når de innsatte blir vesentlig verre av soningsforholdene, er det de ansatte som må ta støyten. Tenk å måtte stå i blodige celler flere ganger i uka slik vi så bilde av i serien. Det gjør noe med folk. Eller som en i familien opplevde. En kvinne som slukte alt hun kom over for å klare å dø. De fikk reddet henne hver gang helt til min slekting en dag var på jobb, og hun slukte en truse. Han drev HLR i en halvtime før ambulansen kom, men det var jo ikke noe som kunne gjøres. Tenk å ha med seg slike minner resten av livet. Da er det bedre at samfunnet betaler det det koster for å ha en akseptabel arbeidshverdag for de ansatte som må jobbe med denne gruppen. Gjør vi ikke det får man kortidsfravær, langtidsfravær og til slutt arbeidstakere som ikke orker mer og blir uføre. Det koster også samfunnet mye penger. 

Når det gjelder å lage bofellesskap for forvaringsdømte, så finnes det allerede lignende tiltak der ute for tidligere domfelte som ikke klarer å bo for seg selv pga diagnoser. Og er det en ting som er sikkert er det at beboerne ikke blir friskere av å bo der. Dessverre det motsatte fordi man påvirker hverandre negativt, og dermed får en negativ utvikling heller enn en positiv. Og igjen så er det noen som må ta jobben med å ivareta disse beboerne. 

• Liker 21
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (9 timer siden):

Trur gutten levde livet sitt nedi kjelleren, spilte voldelige spill og tegnet grufulle tegninger. Ble han sett?tror det er det han sikter til med at det ikkje kom ut av intet. Disse barna som trekker seg vekk er det lett å bare la sitte der. MEN her må voksne bruke tid, vere med de, Snakke, ikkje la de sitte der. Få de inn i samfunnet, step by step. ABB satt og slik, år etter år.I en egen verden gjennom gaming. Farlig.

Ja man må prøve å fange opp de.  Tror man er litt for redd for å gjøre det nå - og det er kanskje mange grunner til det. Man har kanskje heller ikke ressurser nok. 

Litt usikker på om HM mener at "samfunnet" burde tatt tak i dette eller om han bebreider faren sin for det - for nærmeste familie burde jo definitivt kanskje gjort mer. Men samtidig er det jo sikkert vanskelig å gjøre noe med det også - litt avh. av hva vedkommende vil selv , man må jo ønske å å endre seg 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har all verdens sympati med henne, så har jeg forståelse for at programmet ikke har hatt pårørende med. Programmet er om forvaringsdomfelte først og fremst. Det er gitt litt bakgrunn på hvorfor de er der (det kommer man ikke utenom), men primært handler det om hvordan en forvaringsdom ser ut. 

• Liker 24
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

refill skrev (11 minutter siden):

Selv om jeg har all verdens sympati med henne, så har jeg forståelse for at programmet ikke har hatt pårørende med. Programmet er om forvaringsdomfelte først og fremst. Det er gitt litt bakgrunn på hvorfor de er der (det kommer man ikke utenom), men primært handler det om hvordan en forvaringsdom ser ut. 

Det er jo ikke helt korrekt. Historien til HM er jo omfattende belyst, begge foreldre medvirker inkl far som offer, og handlingene mot ham er ganske grafisk beskrevet.

Jeg reagerte aller mest på nettopp Markus, som beskrevet her i tidligere kommentarer. Opplever at han er den som ble minst nyansert framstilt og mest «vinklet» som stakkars, syke, sårbare autist. Det ble nevnt i en bisetning at drepte med machete. Men akkurat med han synes jeg ting ble «underspilt». Jeg ser klart grunnen til at f.eks barnedrapet ikke ble nærmere beskrevet, det handler om flere ting. Men når man nå også ser at pårørende i Markus sin sak ikke hadde hatt noe i mot at ting ble mer beskrevet så mener jeg det er et stort ankepunkt i serien. Moren til Markus sin historie er viktig, hvordan hun forsøkte å få hjelp tidlig, osv osv. Men jeg synes han framstilles nettopp med «sympati for øyet» på en helt annen måte enn de andre. Også fra Leo sin side. Jeg skrev jo i en kommentar ang «brutalt drap», og hvis man holder alder på offeret utenfor så er faktisk det drapet det desidert mest makabre og brutale om man ser på metode, voldsomhet osv. Det kreves noe mer liksom. Han teipet ham fast liksom… det klikka ikke bare og han gikk amok med kniv spontant. Han kan jo aldri ut. Mor skrev til justisministeren da han var tidlig på barneskolen og skrev da at hun fryktet han ville bli drapsmann. At han skal kunne endres…med de kombinasjonene av sykdom og utfordringer (diagnoser)…

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor er også et offer her. Legg merke til hva hun sier enkelte steder. Hun har stått i et helvete selv siden han var liten. Og hva gjør det med henne å få de samtalene gang på gang på gang med «drep meg». Se kroppsspråket hennes når Leo snakker om å jobbe for å få ham ut, når hun korrigerer Leo. Det viktigste med at han er på psyk framfor fengselet er mors helse vil jeg si…

En ting er også viktig å være klar over: man er helserettslig myndig når man er 16 år, ikke 18. Så hvis Markus ikke ville legges inn og lege ikke fant grunnlag for tvang så kunne heller ikke mor gjøre noe. Vet vi sikkert at hun ikke ville? Mange er heller ikke klar over forskjell i myndighetsalder og vil tro at siden han var 17 kunne mor tatt beslutning. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bordogstol skrev (På 14.9.2024 den 9.51):

Hvordan vet du at drapet i Mandal var mye mer brutalt? Fra en to dagers gammel artikkel: Vi vet at Kim Eirik ble drept, men vi vet ikke når, hvor og hvorfor. Det er detaljer rundt drapet som gjør at jeg går og grubler. Vi får liksom aldri helt svar – og det er mange spørsmål!

Gutten ble også funnet med skoene på feil fot.

– Kim Eirik hadde aldri skoene på feil fot, sier mammaen.

https://www.nrk.no/trondelag/familier-som-mister-barn-i-drap-far-ikke-god-nok-hjelp-over-tid_-sier-forsker-1.17016751

Drapet Markus begikk på en ung gutt, er karakterisert som et av de verste i norsk historie. De som har sympati med Markus, bør lese om drapet før de uttaler seg. Det LR gjorde er selvfølgelig grusomt, men noe helt annet.

• Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (6 minutter siden):

Drapet Markus begikk på en ung gutt, er karakterisert som et av de verste i norsk historie. De som har sympati med Markus, bør lese om drapet før de uttaler seg. Det LR gjorde er selvfølgelig grusomt, men noe helt annet.

Har null sympati med Markus, så du bør sitere noen andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (1 minutt siden):

Det blir jo sagt i serien at han egentlig skulle legges inn rett før drapet. 

Ble det sagt at  Markus og moren fikk stoppet innleggelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å være etterpåklok. Jeg har ikke sympati for Markus, men å nesten  skylde drapet på moren er ugreit. Hadde hun visst hva som kom til å skje ville hun selvsagt gjort alt for å motvirke det. Drøyt å hentyde noe annet. 

Vi vet heller ikke hva legen sa og hvordan legen rådga mor og Markus. 

Da er det like mye legens skyld? Nei det er det ikke. Dette er Markus sitt ansvar, han er ansvarlig.  

Skal man dra den enda lengre kan man skylde mange drap på oss, i samfunnet.  Utenforskap er vanlig grunn for drap. Og utenforskap er de fleste av oss dårlige å jobbe mot å motvirke desverre.  

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klappe skrev (4 minutter siden):

Ble det sagt at  Markus og moren fikk stoppet innleggelsen?

Nei, men VET vi at det var tilfelle? Hva var rådet fra legen? Mor kan faktisk ikke bestemme tvangsinnleggelse,  det kan kun legen. Hvorfor gjennomførte ikke legen dette mot Markus vilje isåfall? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bordogstol skrev (4 minutter siden):

Har null sympati med Markus, så du bør sitere noen andre. 

Siterte deg fordi du lurte på hvorfor drapet Markus begikk, var mer grusomt enn det LR gjorde. Leser du litt om sakene, forstår du hvorfor.

Godt du ikke har sympati med Markus, for det han gjorde er helt ufattelig. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (2 minutter siden):

Siterte deg fordi du lurte på hvorfor drapet Markus begikk, var mer grusomt enn det LR gjorde. Leser du litt om sakene, forstår du hvorfor.

Godt du ikke har sympati med Markus, for det han gjorde er helt ufattelig. 

Poenget mitt var at det kan hende drapet på 6-åringen også var brutalt, man vet ikke når det skjedde og hva som skjedde mens han fortsatt var i live. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bordogstol skrev (17 minutter siden):

Poenget mitt var at det kan hende drapet på 6-åringen også var brutalt, man vet ikke når det skjedde og hva som skjedde mens han fortsatt var i live. 

Forstår det, og selvfølgelig er det alltid grusomt å drepe et barn, men Markus drepte på en helt annen og mer brutal måte enn LR. Det er en grunn til at drapet på Joakim regnes som et av de mest grusomme i historien. Han ble bundet med gaffateip og hugget løs på med kniv og machete. 

Endret av Tartufo
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (51 minutter siden):

De pårørende kunne medvirket i en egen episode eller gitt mulighet til å snakke i annet TV program på nrk. Det høres utrolig ut at NRK ikke har gitt familien noe handlingsrom, jeg må gå ut i fra at de til syvende og sist har godkjent at markus fikk stå frem på tv?

En av ofrene til bamsegutt, fikk heller ikke samtykke til at dokumentaren ble vist. Det er et NRK problem.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (11 minutter siden):

Det er lett å være etterpåklok. Jeg har ikke sympati for Markus, men å nesten  skylde drapet på moren er ugreit. Hadde hun visst hva som kom til å skje ville hun selvsagt gjort alt for å motvirke det. Drøyt å hentyde noe annet. 

Vi vet heller ikke hva legen sa og hvordan legen rådga mor og Markus. 

Da er det like mye legens skyld? Nei det er det ikke. Dette er Markus sitt ansvar, han er ansvarlig.  

Skal man dra den enda lengre kan man skylde mange drap på oss, i samfunnet.  Utenforskap er vanlig grunn for drap. Og utenforskap er de fleste av oss dårlige å jobbe mot å motvirke desverre.  

Sånne naive og følsomme meninger kommer jeg aldri til å syns er greit. «Det er samfunnet sik skyld» osv. Skjønner hva du prøver å poengtere her, men i dette ekstremt brutale drapet som faktisk kunne vært unngått hvis man hadde hørt på legen, så syns jeg det blir for naivt. Men vi trenger ikke å ta noe videre diskusjon da vi nok aldri kommer til å bli enige

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klappe skrev (4 minutter siden):

Sånne naive og følsomme meninger kommer jeg aldri til å syns er greit. «Det er samfunnet sik skyld» osv. Skjønner hva du prøver å poengtere her, men i dette ekstremt brutale drapet som faktisk kunne vært unngått hvis man hadde hørt på legen, så syns jeg det blir for naivt. Men vi trenger ikke å ta noe videre diskusjon da vi nok aldri kommer til å bli enige

Hvordan VET du at de ikke hørte på legen? Det er faktisk kun lege som kan tvangsinnlegge. Hvordan vet du med sikkerhet at mor nektet legen å tvangsinnlegge? 

Hvor står dette? 

Og nei, moren til den drepte er ikke en sikker kilde her med mindre hun også var i rommet og hørte hva legen sa. 

Og påstå at alt hadde vært unngått om en hørte på legen er naivt. Det er absolutt ikke sikkert noe ville vært anderledes. Folk tar feil i lignende avgjørelser daglig, også leger. Uten at vi laster dem for ansvaret for hva andre gjør av den grunn. 

Endret av Clearpath
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...