Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

NiceOrNothing skrev (6 minutter siden):

Ja, og for eks moren  som mistet sønnen sin , seksåringen . Å foreldrene til han som ble drept av Erlend . Likens hun som ble stukket ned med kniv ( miljøarbeideren ) . Og gjerne de som ble utsatt for Erlend . Jeg er for at innsatte behandles humant . Men jeg er enda mer for at ofre / pårørende / samfunnet blir ivaretatt . 

Moren til gutten som ble drept av Liv Randi var på nyhetene her om dagen.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grüner skrev (2 minutter siden):

Erlend har ikke drept noen. Bare Markus har drept noen. Hans Marius prøvde å drepe far, stemor og stesøster og hadde planer om å drepe kompiser. Elise gikk til angrep med kniv. Erlend sitter inne for to svært grove voldtekter av prostituerte.

Det vet jeg. Men uansett vært interessant å høre historien fra deres perspektiv . Liv Randi har jo drept , en seksåring . 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Men Elise og Hans Marius kunne ha blitt drapsmenn/kvinne. Det er bare tilfeldigheter som har gjort at de ikke har fått den statusen.  Jeg vet det er lett å tenke at drapsforsøk er noe helt annet enn drap. Det er det ikke. De bør behandles helt likt. 

Nemlig . Det var bare flaks at det ikke endte i drap 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillia skrev (15 minutter siden):

Guess what; man kan ha BÅDE dyssosial PF og autisme.. å ha en autisme i seg selv vil ikke gjøre at et menneske begår slike handlinger. Dyssosial PF er spesielt alvorlig dersom det kombineres med andre alvorlige psykiske lidelser. Samme dersom noen har både psykoselidelse OG dyssosial PF. Svært alvorlig..

Vil bare presisere at autisme ikke er en psykisk lidelse sånn at ikke det blir misforståelser der. Det er en nevroutviklingsforstyrrelse, så kalt nevrobiologisk (skjedd mye på feltet de siste 20-30 årene, og ICD-11 kan ikke bli innført fort nok slik at i dag unyanserte ICD-10 fra 1993 forsvinner på «skraphaugen»)

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (7 minutter siden):

Men Elise og Hans Marius kunne ha blitt drapsmenn/kvinne. Det er bare tilfeldigheter som har gjort at de ikke har fått den statusen.  Jeg vet det er lett å tenke at drapsforsøk er noe helt annet enn drap. Det er det ikke. De bør behandles helt likt. 

Det er ikke likestilt siden utfallet ikke ble like katastrofalt, men drapsforsøk burde absolutt dømmes strengt og gjerne med forvaring siden det bare er flaks at det ingen døde. I Norge får mange drapsmenn altfor milde straffer. Dømmes de til 12 år, slipper de fort ut etter bare 9, pg dømmes de til 16 slipper de ut etter bare 12. Vil ikke ha amerikanske straffer heller, men mange av dagens drapsstraffer er for milde når folk slipper etter 2/3 og minstetid.  

Endret av Grüner
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (22 minutter siden):

Basert på øynene hans?

Ja, basert på øynene hans. Hvordan de skifter på et sekund, hvor de lyser sinne og noe ondskapsfulle. Det switcher farlig fort, når han snakker om det som har vært vondt (som ledet han til handlingene). Det er ikke bearbeidet, han er fortsatt en tikkende bombe.

• Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvilket privat boligforetak tar imot forvaringsdømte i boligene sine…hallo..hvem bor der i fra før…dommerstanden bør begynne å skille mellom tilregnlighet og tvungen helshjelp…ikke røre med forvaring som er det verste av to onder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (På 13.9.2024 den 23.11):

Hehehe! Kanskje vi må ta en reprise på Helene sjekker inn - i fengsel?

Ikke til Erlend i hvert fall

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (1 minutt siden):

hvilket privat boligforetak tar imot forvaringsdømte i boligene sine…hallo..hvem bor der i fra før…dommerstanden bør begynne å skille mellom tilregnlighet og tvungen helshjelp…ikke røre med forvaring som er det verste av to onder..

Rekkehus med barnefamilier. Alvorlig talt, det er vel utdannede mennesker som er kapabel til å håndtere visse situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (1 minutt siden):

Kommunene har jo sine boliger som de eier og kan brukes og de har boliger de leier av private. Når kommunen leier en bolig fra private kan kommunen bosette hvem de vil der, utleier kan ikke stoppe det med mindre de har satt betingelser i avtalen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir uvel når moren til Markus filmes hjemme på en av byens dyreste adresser. De har helt tydelig ressurser til å hjelpe sønnen og fly opp og ned til Trondheim. Diagnose eller ikke, det var et bestialsk drap på en som prøvde å være en venn. Og kunne grine seg til psyk innleggelse fordi mamma hjelper? Neitakk 

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babos skrev (18 minutter siden):

Ja, basert på øynene hans. Hvordan de skifter på et sekund, hvor de lyser sinne og noe ondskapsfulle. Det switcher farlig fort, når han snakker om det som har vært vondt (som ledet han til handlingene). Det er ikke bearbeidet, han er fortsatt en tikkende bombe.

Det er du som legger de betydningene i øynene hans. Det er veldig fordomsfullt av deg. Folk må dømmes for sine handlinger, ikke for sitt utseende.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babos skrev (31 minutter siden):

Jeg er veldig enig med deg i at noe er "off" med den mannen. Han sier mye fornuftig og fint (og jeg nok tror hn oppriktig føler seg rehabilitert), men ordene han sier stemmer ikke med kroppsspråket hans (inkl. øynene). 

Endret av Purple Basil
  • Liker 30
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillebanan skrev (1 time siden):

Likte den veldig godt. Synes veldig synd på Markus, godt han kom på sykehuset. 
Godt menneske lederen i Trondheim fengsel.

Må si jeg føler litt ambivalent i forhold til han som prøvde å drepe faren. Er han «frisk» eller er det fortsatt noe alvorlig galt i toppen?

De andre.. Erlend og de to damene, de bør ikke slippe ut. Fikk frysninger av hun som hadde drept et barn! Å herregud🆘

De 3 tror jeg dessverre kommer til å utføre grusomme handlinger hvis de blir løslatt. Det er min mening.

Ja stakkar, drept kompisen sin, sliter i ettertid. 

• Liker 23
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (1 time siden):

Enig . Men for å gi serien og handlingene enda mer dybde og substans , skulle flere av ofre/ pårørende  ( flere enn faren og moren  til HM) vært intervjuet . 

Ja, det ble litt skakt. Det var foreldrene til Hans Marius og Markus, men ingen av de andre sine pårørende var med. Det kunne vært fint å høre fra de rundt Erlend, Elise og Liv Randi hvordan de opplevde dem. Men det er jo ikke sikkert de ville stille opp heller pga den belastningen det er, selv om belastningen for dem uansett vil være mye mindre en for gjerningspersonene. De er jammen tøffe som stiller opp på tv! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg kanskje banne i kirka. Jeg er psyk selv, med masse tilleggsutfordringer. Jeg fikk ikke sympati med Markus. Jeg ble tvert imot forbanna når han satt og sa «drep meg» om igjen og om igjen til moren på skjerm. Hadde lyst til å hyle «SKJERPE DEG!» Jeg av alle vet selvsagt at det ikke er å bare ta seg sammen, og at fengsel selvsagt forverrer alt. Men det er likevel noe med de ekstreme uttrykkene. Og ja, jeg kjenner flere høytfungerende autister. Leo sa vel noe som «tenk på din mor». At Markus trenger psykiatrisk behandling er det ingen tvil om. Det var likevel noe som var off for meg, og blir litt «skuffa» over at så mange går rett i sympati og «stakkars mann». Jeg begynte å grine da han fikk plass.  Men det var pga moren. At hun kanskje slipper de samtalene hver eneste uke, og det at hun har forsøkt å få hjelp hele hans liv. Også respekt for henne når Leo intervjuet henne etter Markus var flytta, hvor hun presiserte at hun ikke kjempet for å få ham ut,bare at han skulle få rettighetene sine etter det han er dømt for. Hun sa vel omtrent rett ut mellom linjene at hun ikke ville han skulle slippe ut i samfunnet igjen. Han vil nok bli kandidat for tilsvarende som LR. 
Angående identifisering:

kan starte med Hans Marius. Om vi teoretisk legger til grunn at han faktisk jobber med ekte motivasjon, på ekte vil endre seg, på ekte har oppnådd selvinnsikt osv, så kan hans vurdering være at om folk vet så hjelper det ham selv til å holde seg på matta, be om hjelp hvis det går feil vei osv. Så noen kommenterte om Fontenehusene, der har han jo vært åpen om hvor han er og hvorfor, han holdt jo treningstime for dem på link fra fengselet. Jeg oppfatta ham også som at han har erkjent at han har noe i seg som ikke er bra, som nok alltid vil være der, og at det han må gjøre er å lære seg å tøyle det og ha strategier for å få stopp hvis det er tegn til negativ utvikling. La også merke til seansen mellom mor og ham på perm, da han var den som påpekte at hun var naiv og at han følte at han var den som  måtte passe på henne og minne om at han var definert som en av morges farligste. Det framsto ikke innlært. Mor framstår noe naiv (men oppriktig glad i sønnen).

Det med at hun lar ham bruke kniv hos henne på perm, vi vet at hvis det er snakk om folk med reell selvinnsikt og endringspotensiale, og bevart samvittighet innerst inne, så kan ofte det å få slik tillit avle enda hardere jobbing fordi man da vil vise den man bryr seg om at man er den tilliten verdig, at man ikke misbruker den. Akkurat den/de mekanismene er ofte et godt skille på de som reelt er rehabiliterbare (selv om ikke garanti+masse hard jobbing og feilskjær underveis) og de som ikke er det. Man kan gjøre en del sammenlikninger mellom Hans Marius og Erlend på hendelser i serien, hvor det er tydelig at de reagerer og håndterer ulikt. Som før nevnt samtalen mellom E og Leo etter avslaget på prøveløslatelse opp mot konfliktrådets samtale med HM. Erlend som på perm kjøper sex kontra HM som har fulgt alle perm-regler til punkt og prikke (og det koster med ADHD, lettere å være kynisk kalkulerende uten visse utfordringer adhd gir), i tillegg har du refleksjonsnivået. E som er på «ingen har fortalt meg hva riktig kvinnesyn er» mot HM som reflekterer rundt krevende forhold i saken sin. Og ja, mye kan drilles inn. Men ikke alt.

Hvis retten trodde HM bare kom med innøvd BS for å manipulere seg ut ville han ikke blitt overført til mer åpen soning eller fått disse «frie» dagspermisjonene. Ut ifra rettssaken ifb med prøveløslatelse framstår det som hovedpunktet går på hvordan han vil håndtere det «alene der ute» dersom det skjer ting som gjør at han blir «overvelda» igjen og det ikke er en psykolog rett borti gangen. Det framstår altså som at de er mest bekymra for at verktøykassa hans ikke er stor nok ebda, og at han ikke mestrer verktøyene som ligger der godt nok enda til at det vurderes som trygt nok. Ikke at de tror han kun snakker dem etter munnen og ikke har noen reell endring. Og så kan det virke som han og far burde hatt en skikkelig oppvask  Hm sier jo han ønsker det. Lurer på om far noen gang har tillatt seg å bli forbanna. Hvis ikke er det et godt sted å starte. Oppfatta egentlig at HM var mer irritert og forbanna over at det er så platonisk, at ham vil ha hull på dem byllen, vil at han skal bli sint, at først da kan de komme videre. Mor har jo en erkjennelse av at det som skjedde ikke bare plutselig skjedde, men at det hadde skjedd ting over tid. 

Det er ikke sikkert HM greier å endre seg tilstrekkelig nok, det er ikke sikkert han vil bli prøveløslatt. Men av alle de vi møtte i serien vil jeg si at han er den eneste det ser ut som har en reell mulighet til å kunne slippe ut, de andre er det vel høy sannsynlighet for at i praksis blir «på livstid». Elise er en joker. Med rette folka og en god porsjon flaks så skal man aldri si aldri. 

NB! Dette er ikke naivt forsvar av HM. Kun å beskrive observasjoner, nyanser og ulikheter  

Liv Randi: jeg blir helt ærlig i stuss over om hun er i stand til å forstå konsekvensen av å bli identifisert, særlig mtp hvordan hun svarte da Leo spurte om nettopp det, det med naboer. Nei, da skulle hun bare fortelle det da, før serien kom på tv (så var det løst liksom). Er hun egentlig samtykkekompetent mtp dette kan man jo undre seg….

Erlend: enig med en som skrev noe i gata som at han velger å være med fordi han ser fordeler for seg selv. 
Markus: mor har nok hatt sterkt ønske, og han har skjønt eller blitt fortalt klart at det kan bedre sjansene. 
Elise: der virker det vel mest som en forenkla forståelse av verden. Hun skammer seg kanskje ikke, samtidig som hun ikke vil skjule noe, at hun ikke har noe å tape liksom.

Dette er bare mine tolkninger basert på serien og det jeg har lest av artikler og d9mmer som er delt i tråden. 
Spør om dere synes noe er uklart eller at jeg ordlegger meg dumt, krevende med ordvalg i denne saken merker jeg. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hudorm1 skrev (1 time siden):

Ja stakkar, drept kompisen sin, sliter i ettertid. 

Noe som er veldig vanlig. 

Vet du hva som oftest utløser ptsd hos soldater? 

Du tror kanskje det er å være i fare, bli skutt mot, se dine venner dø osv? 

Det er faktisk skrekken i hva du selv er kapabel til som oftest gir ptsd. Faktumet at du klarte å skyte, at du lett kan avslutte andres liv uten å mukke.  Det gir psykiske lidelser.  

At man sliter i ettertid er virkelig ikke rart. Det betyr ikke at en ikke har medfølelse for offer og pårørende.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyxros skrev (På 12.9.2024 den 2.22):

Kjempebra serie! Jeg liker Leo. 

Personlig syns jeg ingen av de som har blitt vist burde slippes ut med det første. Og han voldektsmannen er direkte farlig.

Og jeg er overrasket over at så mange "liker" Hans Marius. Han kan prate for seg, men jeg tror ikke på han? Jeg føler kun han har lært seg DET, å prate, og at alt er falskt? Han har vist null følelser.

Jeg tror han fint kunne vært i stand til å begå drap om han ble slept ut. Og stakkars faren hans. Han er jo redd han, men han føler vel han må stille opp for sønnen sin. 🤷🏼‍♀️

Jeg tror heller ikke på HM. Ikke et sekund. Som du skriver, tenker jeg også; tikkende bomber. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearpath skrev (6 timer siden):

Noe som er veldig vanlig. 

Vet du hva som oftest utløser ptsd hos soldater? 

Du tror kanskje det er å være i fare, bli skutt mot, se dine venner dø osv? 

Det er faktisk skrekken i hva du selv er kapabel til som oftest gir ptsd. Faktumet at du klarte å skyte, at du lett kan avslutte andres liv uten å mukke.  Det gir psykiske lidelser.  

At man sliter i ettertid er virkelig ikke rart. Det betyr ikke at en ikke har medfølelse for offer og pårørende.

Selvsagt, men burde ikke drept kompisen sin da. Såre enkelt. 
Folk her syntes synd på gjerningsmann fordi han sliter og har det vondt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (10 timer siden):

Det vet jeg. Men uansett vært interessant å høre historien fra deres perspektiv . Liv Randi har jo drept , en seksåring . 

De som Erlend voldtok var utenlandske prostituerte som ikke bor her lenger, så ikke så lett å få tak i dem. Jeg synes det kunne vært mer interessant og hørt fra familiene til Liv Randi, Erlend og Elise hvordan de har opplevd dem opp gjennom slik som med Markus og Hans Marius.

Endret av Grüner
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...