Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring


Fountaine

Anbefalte innlegg

Fountaine skrev (På 11.9.2024 den 16.01):

Og han med autisme. Han hadde egentlig blitt født med veldig dårlige kort og hadde hatt problemer helt siden han var barn. Moren ba jo også om hjelp fordi hun var redd for at han skulle bli drapsmann, noe han ble. Han drepte skolekameraten med mange knivstikk.

Noen som husker saken og har en link?

Ble han dømt like strengt som andre som lkke har autisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MalloryK skrev (4 timer siden):

Hvorfor snakker dere så mye om hva de har opplevd i livet, og at de har traumer? Det er jo tydelig at de er psykisk utvilkingshemmede, hjerneskadet. Det er ikke noe å gjøre med slike folk. Bare hold de innelåst, så vi er trygge

Hvis de har PU så bør det tas en vurdering på om de skal sone I ordinært fengsel. Det finnes også dom til tvungen omsorg, men hvor evnenivået er mye lavere. Disse er vel akkurat for smarte for den ordningen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (30 minutter siden):

Fra BT:

"I barnehagen ble Elise beskrevet som en omsorgsfull jente. Foreldrene var ikke det minste bekymret da datteren begynte på skolen. Men etter noen år stusset moren over at Elise virket engstelig. Hun som likte så godt å lære og leke, hvorfor var hun urolig når hun skulle på skolen?

En formiddag fikk moren en telefon fra et ukjent nummer. Hun hørte datteren hviske. Elise hadde lånt en telefon, og ba moren om å hente henne med én gang.

– Er du blitt syk, spurte moren.

– Jeg orker bare ikke være på denne jævlige skolen lenger, var svaret.

I bilen på vei hjem brast elleveåringen i gråt og fortalte hva som foregikk: Noen på skolen sa at hun var stygg og at hun  stinket."

Videre kommer det frem år med mobbing. Hun begynte å endre til konfronterende atferd på ungdomsskolen. 

Jeg har ikke abmnt i BT så får ikke lest hele artikkelen. Tenker at denne atferden ikke kan knyttes kun til mobbing - med mindre mobbingen var så tydelig grov og foregikk over flere år - mtp at det skal ha vart i flere år synes jeg det er rart at ikke flere tiltak ble gjort?

Som Spesialpedagog klarer jeg også å lese mellom linjene uten at jeg skal diagnostisere henne. Ut i fra hvordan atferden fremstilles på tv så tenker jeg at hennes konfronterende atferd nok har støtt både medelever og voksne fra seg - alle som ville hjelpe. Mobbing er subjektivt; At folk tar avstand fra deg pga egen atferd - for å beskytte seg selv - kan for individet oppfattes som mobbing. 

En "normaltfungerende" ungdom uten underliggende diagnoser som "kun" har traumer etter mobbing (Men et ressurssterkt nettverk utenfor skolen) vil ikke fortsette en slik atferd inni tyveårene - med den hjelpen som det fremstår at hun får. 

"Jeg ble mobbet så jeg kan oppføre meg som jeg vil". 

Men igjen: Jeg vet bare det som fremstilles på tv.

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (51 minutter siden):

Han får lov til å dra på permisjoner alene med offentlig transport (fontehuset), han får overnatte hos sin mor og er flyttet til fengsel med lavere sikkerhet. Alt dette er gjort av en haug med eksperter som ser han hele tiden. Jeg synes ikke han *ser* sympatisk ut, men jeg anerkjenner jobben han har gjort som steg i riktig retning. 

Han blir nok et populært medlem på Fontenehuset vil jeg tro..

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (7 minutter siden):

Noen som husker saken og har en link?

Ble han dømt like strengt som andre som lkke har autisme?

Han heter Markus Stein Roksvåg, du finner flere artikler om han. Med fullt navn, admin, så derfor navngir jeg her. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

shab skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke abmnt i BT så får ikke lest hele artikkelen. Tenker at denne atferden ikke kan knyttes kun til mobbing - med mindre mobbingen var så tydelig grov og foregikk over flere år - mtp at det skal ha vart i flere år synes jeg det er rart at ikke flere tiltak ble gjort?

Som Spesialpedagog klarer jeg også å lese mellom linjene uten at jeg skal diagnostisere henne. Ut i fra hvordan atferden fremstilles på tv så tenker jeg at hennes konfronterende atferd nok har støtt både medelever og voksne fra seg - alle som ville hjelpe. Mobbing er subjektivt; At folk tar avstand fra deg pga egen atferd - for å beskytte seg selv - kan for individet oppfattes som mobbing. 

En "normaltfungerende" ungdom uten underliggende diagnoser som "kun" har traumer etter mobbing (Men et ressurssterkt nettverk utenfor skolen) vil ikke fortsette en slik atferd inni tyveårene - med den hjelpen som det fremstår at hun får. 

"Jeg ble mobbet så jeg kan oppføre meg som jeg vil". 

Men igjen: Jeg vet bare det som fremstilles på tv.

Nei, helt klart ikke, jeg tok bare dette avsnittet til hun som mente hun var et "problembarn" fra dag en. Hun blir ikke beskrevet sånn. 

Det kommer frem av artikkelen at det ble gjort mye tiltak, men at skolen ikke klarte å holde henne trygg så de anbefalte selv hjemmeundervisning en stund med lærer. Hun har også byttet skole. Foreldrene mistenkte ADHD, men utredninger ga ikke klar ADHD diagnose. Jeg kan ikke sitere for mye, og jeg orker ikke skrive sammendrag 😅 Det øverste sitatet om tidlig barndom blir nok slettet. 

Det er dog snakk om langvarig, alvorlig mobbing (også bekreftet av medelever) med "en krenkende episode i et friminutt". Det var etter dette skolen gikk for hjemmeundervisning. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (21 timer siden):

Liv Randi er en av 15 mennesker i Norge med forvaringsdom som har botrening (?) i «egen» bolig med ansatte rundt seg 24/7. Hun koster samfunnet ca 7 millioner i året.

Det var ca 24 år siden hun drepte en 6 år gammel gutt. Hun sier at hun ikke husker hvorfor eller hvordan. De ansatte sier hun har svært liten fremgang. 

Skal vi virkelig bruke så mye penger på en barnemorder årlig?! Skremmende. Jeg blir kvalm. Egen bolig er ikke løsningen. Få denne tikkende bomben inn på psykiatrisk avdeling. 

Dette er statlig finansiert prøveløslatelse. Dette er ikke hennes egen bolig. Dette er et stopp på veien. Det bør være en såpass stor leilighet, at en stor bemanning kan passe på henne 24/7 både våken og hvilende nattevakt.

Jeg ser også fordeler med hus og ikke blokk. Hun skal ut med bemanning på slep, og skal helst ikke ha noe med naboer å gjøre hvis det ikke er strengt nødvendig. Med hus kan dette gjøres diskre. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

shab skrev (21 timer siden):

 

Liv Randi: Spesiell. Men merker at det ikke er noe kjemi med det personalet som er hos henne under innspilling. De virker å være "på jobb" - profesjonelle uten å by på seg selv - slik man kan måtte gjøre i slike jobber. f.eks: måter de "retter på" henne - "Jeg går til psykiater" - "Nei, du går til en sykepleier. Kommunal tjeneste".  

 

 

jeg tenker at  de rettet på henne, så ikke den vanlige tv-seer ville få inntrykk av at hun hadde en psykiater på toppen av alt det andre hun får. Det er snakk om enorme summer som blir brukt på henne allerede, psykiater ville sprengt budsjettet.

I tillegg: 

Det et veldig mange som roter med disse betegnelsene og ikke forstår forskjellen mellom psykolog og psykiater. Psykiatrisk sykepleier har også en psyk i seg.  Jeg var i nav-,systemet og veileder skulle snakke med psykiatrisk sykepleier. Kanskje det var dårlig forbindelse, men hun trodde hun var psykiater.  Litt bra for meg,  da uttalelsene fra sykepleieren fikk ekstra tyngde fordi hun trodde hun var psykiater. En kompis har alltid omtalt psykiateren sin for psykologen sin. Jeg tror ikke hsn forstår forskjellen 🤷‍♀️

Endret av Pipaluk
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (På 13.9.2024 den 22.37):

Moren til gutten på 6 som Liv Randi tok livet av seg var i NRK i dag. Om hvordan de savnet et bedre sikkerhetsnett rundt de som opplever å miste noen brått av andres hender. At de ikke fikk noe hjelp etter drapet. At de har det fint i dag, men at det aldri har vært noe oppfølging fra kommunen. Helt forlatt til seg selv. 1 møte med en psykolog,som satt og gråt før hun raskt måtte dra for å nå båten til fastlandet.

En tankevekker siden vi fikk se hvilke tiltak hun er under og hva de koster i året. 

Hvilket program på NRK var det? Dagsrevyen?

Kan ikke ha vært lett å være den psykologen som ble kastet ut i noe sånt.  Kanskje var hun fersk, eller ble litt for preget av situasjonen.   De kan jo aldri vite hvordan de selv vil reagere på en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke være påtalende, for å unnskylde mine meninger..fordi dette er blitt en tåredryppende serie om forvaringsdomfelte..er de like tåredryppende når det kommer til forvaringer som ABB og serie pedofile etc…nei..slutt å slave for media på denne måten…

jeg skal være enig med en professor på juridiske fakultet  at vi verner oss mot noe som muligens kan skje..og hvor redd skal samfunnet være ..og da er det snakk om proporsjonalitetsprinippet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (14 timer siden):

Hun kan sone på isolat i et vanlig fengsel.

Det er i strid med menneskerettighetene. Vi følger demokratiske verdier i Norge. Hva man personlig synes burde være straff er dog noe annet.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Kim Erik hadde levd, skulle han fått kaninen min. Det har Liv Randi ordrett sagt, om en seksåring hun selv har drept, og da de fant den avdøde gutten gjemt hos henne, fant de samtidig levninger og lik av en masse kaniner, katter og høner.  Hun har kjøpt dagbladet hver dag og fulgt godt med i saken. I forkant av drapet kjøpte hun godteri til barn som betaling for å leke med henne siden ingen jevnaldrende ville være med henne.  Hun har beskyldt en mann uskyldig for voldtekt.  

Vi kan trygt si at dette er et menneske som ikke er mentalt der hun skal! 

Og har hun selv barn? Hvem er det barnet som det står tatovert navnet, fotavtrykk og fødselsdato og vekt på, på skulderen ? Hvis det stemmer at hun har fått barn selv, er det helt utrolig.  Tenk når du en eller annen gang får vite hvorfor du er fosterhjem og hva din biologiske mor har gjort og er en  barnemorder med PUH 

Endret av Laraa
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baktus2024 skrev (3 minutter siden):

jeg skal ikke være påtalende, for å unnskylde mine meninger..fordi dette er blitt en tåredryppende serie om forvaringsdomfelte..er de like tåredryppende når det kommer til forvaringer som ABB og serie pedofile etc…nei..slutt å slave for media på denne måten…

Heldigvis klarer de fleste å ha flere tanker i hodet og se at det ofte finnes grovt sviktende mennesker bak alvorlige, groteske handlinger. Det ene utelukker ikke det andre. 

Personlig er jeg glad for at jeg bor i et land hvor vi har som mål å ivareta grunnleggende rettigheter for alle. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (21 minutter siden):

Og har hun selv barn? Hvem er det barnet som det står tatovert navnet, fotavtrykk og fødselsdato og vekt på, på skulderen ? Hvis det stemmer at hun har fått barn selv, er det helt utrolig.  Tenk når du en eller annen gang får vite hvorfor du er fosterhjem og hva din biologiske mor har gjort og er en  barnemorder med PUH 

Det kom frem i en artikkel at hun har mistet et barn 8 mnd ut i svangerskapet. 

https://www.vg.no/nyheter/i/A2d7Pr/livet-hennes-har-vaert-et-mareritt

Endret av refill
La inn link
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

refill skrev (3 minutter siden):

Heldigvis klarer de fleste å ha flere tanker i hodet og se at det ofte finnes grovt sviktende mennesker bak alvorlige, groteske handlinger. Det ene utelukker ikke det andre. 

Personlig er jeg glad for at jeg bor i et land hvor vi har som mål å ivareta grunnleggende rettigheter for alle. 

hvem er de..de som begår forbrutelsene eller alle de som skal tjene penger på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Baktus2024 skrev (Akkurat nå):

hvem er de..de som begår forbrutelsene eller alle de som skal tjene penger på det..

hvis noen bør ha flere tanker i hodet så er det de som blir forvaringsdømte…ikke bare bli objekt for veferdsprofitørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (6 timer siden):

Elise får jeg sympati for. Hun har blitt mobbet masse, og har tydelig tatt skade av det. Trist, men mobbing ser ut til å være veldig ødeleggende. Tror det bor en engstelig liten jente inni henne, og så setter hun opp fasade for å ikke vise sårbarhet. 

Liv Randi er jo ikke frisk, hun må ha en PU-diagnose. Forferdelig trist det hun gjorde, samtidig burde hun kanskje blitt fanget opp før det skjedde. 

Hva Erlend har opplevd i sitt liv er ikke godt å si. Men han virket langt fra å være klar for samfunnet igjen.

Han ble mobbet og utsatt for overgrep i barndommen, så han er den som har hatt den tøffeste barndommen i serien, og det kan nok ha vært med å påvirke han til å bli den han ble. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den er veldig bra laget, og viser veldig godt hvordan dyssosial PF (i den mest alvorlige skala) ser ut. Her ser man mennesker som tross år inne , ikke evner å ta ansvar, føle på emtapi - og det ser man ved at deres fokus er å «come clean», få det best mulig selv.. etc.. 

Fascinerende også å se hvor «villt blikk» de Har.. øynene deres ser ikke gode ut. 
 

Sist men ikke minst er det en serie som gjør at en er glad vi har fagpersoner som evner å se bak et glatt ytre som kan snakke for seg. Man kan si mye om psykologien som fagfelt men her syns jeg det yrket gjør sitt i at å ha offentlig ansatte psykologer er verdt skattepengene, og at de med jobben de gjør antagelig beskytter og forebygger samfunnet for mange lidelser) Serien anbefales !:)

  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (1 time siden):

Noen som husker saken og har en link?

Ble han dømt like strengt som andre som lkke har autisme?

Guess what; man kan ha BÅDE dyssosial PF og autisme.. å ha en autisme i seg selv vil ikke gjøre at et menneske begår slike handlinger. Dyssosial PF er spesielt alvorlig dersom det kombineres med andre alvorlige psykiske lidelser. Samme dersom noen har både psykoselidelse OG dyssosial PF. Svært alvorlig..

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...