Gå til innhold

Leo og de farlige - Serie om de som sitter på forvaring

Fountaine
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

I forbindelse med noe av det modererte innholdet, minnes deltagere om å være oppmerksomme på at formidling av rettsdokumenter som er unntatt offentligheten, er et brudd på norsk lov (Straffeprosessloven § 28 og Domstolloven § 130). Les mer om det her.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor snakker dere så mye om hva de har opplevd i livet, og at de har traumer? Det er jo tydelig at de er psykisk utvilkingshemmede, hjerneskadet. Det er ikke noe å gjøre med slike folk. Bare hold de innelåst, så vi er trygge

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (15 minutter siden):

Hvorfor snakker dere så mye om hva de har opplevd i livet, og at de har traumer? Det er jo tydelig at de er psykisk utvilkingshemmede, hjerneskadet. Det er ikke noe å gjøre med slike folk. Bare hold de innelåst, så vi er trygge

Så du mener at alle i serien, altså Hans-Marius, Erlend, Markus, Elise og Liv-Randi er psykisk utviklingshemma? 

Liv-Randi har lett PU. Det står i flere artikler på nettet. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ninaen skrev (18 timer siden):

Jeg har vært prinsipiell motstander av livstid. Jeg har alltid tenkt at vi får ikke et risikofritt samfunn. Og at alle må få en sjanse til å endre seg. Men må si at jeg nå sitter igjen med en erkjennelse av at noen mennesker aldri kan komme ut i samfunnet igjen. Selv om enkelte bør ivaretas av helsevesenet framfor kriminalomsorgen, og helst før de blir drapsmenn/kvinner. Noen kan faktisk ikke repareres, selv om de selv ikke er skyld i hvem de er blitt og selv er blitt sviktet på det groveste først. 
Vold i nære relasjoner er høyt på agendaen i landet om dagen grunnet 2 profilerte saker. Ta med denne serien også. For å lære noe om bredden i konsekvensene av krenkede barn som blir syke voksne. Og da snakker vi om «krenkede» som i den relle betydningen, ikke den populistiske. Altså barn utsatt for alvorlig og grov vold og omsorgssvikt over år, av mennesker som skulle tatt vare på dem. Vi må tørre å ta innover oss at det samfunnsproblemet også skaper mennesker som vi møtte i denne serien. Forebygging og avdekking av vold og omsorgssvikt er viktig for hele samfunnet, det samme er raskt, tidlig, og god og tilstrekkelig nok hjelp og behandling. 
Det har heldigvis gått framover. Men barn av forrige årtusen som vokste opp under slike forhold, mange er tapt og beoynd. Det er ufattelig mange tragedier som ingen vet om. På mer enn et plan.

Dette!!! 🙌🏻

Les innlegget helt til du skjønner det. 
Vold og overgrep i nære relasjoner er estimert å koste det norske samfunn flere titalls milliarder i året. Det brukes noen knappe millioner på forebygging hvert år, og regjeringen har store vansker med å lytte til de som jobber nærmest de utsatte, og virkelig ta inn over seg og anerkjenne anbefalte tiltak som vi vet at hjelper. 
Innen rus og psykiatri begynner det å bli allment kjent at over 70% av pasientene innlagt i behandling eller rehabiliteringsforløp har traumatisk bakgrunn knyttet til vold eller overgrep fra barndom. De innsatte som Leo møter i denne serien er en del av denne gruppa, selv om det kan utfordre oss å tenke slik. 

Mest sannsynlig ville det kostet samfunnet mindre på lang sikt om man hadde brukt ressursene som fagfolk ber om for igangsetting av bedre forebygging. Ja det vil koste mer der og da, men som det diskuteres i denne tråden så koster gode forvaringstilbud til mennesker som bør vernes fra samfunnet mer i lengden. Ved tidlig innsats kan vi redusere fremtidens forvaringsdommer, og tilhørende utgifter og menneskelig lidelse for ofrene og deres pårørende. For det koster også samfunnet å være en overlever; langtids oppfølging fra helsevesen, psykisk helsehjelp, langtids sykefravær/AAP/ufør, reetablering og rehabilitering, tilbakefall, eller selvmedisinering/rus som følge av traumene. Det kan også koste det samme å være pårørende til en overlever eller et offer, og antall pårørende er jo ubegrenset. 

Jeg kan skjønne at innsikten i forvaring og omsorg som innsatte får kan provosere mange. Særlig i en tid der det kuttes i ressurser andre steder, og andre deler av velferdssamfunnet ikke strekker til. Men tenk litt på at vold avler mer vold. Mer isolasjon av svært syke fanger avler mer sykdom, mer frustrasjon, mer skadepotensiale. Ønsker vi å sidestilles med mer autoritære samfunn, der vold er akseptabelt brukt mot innsatte, og der man mister sin menneskelighet og verdi i det øyeblikket man får en fengselsdom? 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (14 minutter siden):

Kanskje fordi det er slik at personer med pu er mer utsatt for mishandling, omsorgssvikt og misbruk, og at det er en sterk faktor i forhold til å skade andre? De aller fleste PU og andre diagnoser er jo ikke fengselskandidater. Mishandling/svikt i svært ung alder kan også forårsake enkelte PU. Døm så hardt du kan, men du kommer ikke utenom at dersom alle hadde en trygg barndom med funksjonelle voksne rundt seg ville vi hatt svært få mennesker som er en fare for andre.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (8 timer siden):

Enig i det siste. Jeg er selv syk. Og tok meg jo i å tenke at hun får et bedre tilbud (nå) enn de fleste av oss andre med alvorlige traumer. Mange av oss får knapt hjelp, pga økonomi i kommuner og sykehus…

Men jeg synes det bare er viktig å framheve aspektet av «hvem er bak og hva har de opplevd», også fordi hvis ikke forstår vi ikke alvoret i barndomstraumer og skjevutvikling, og den grusomme skjevutviklingen som kan skje hos noen få, og da får vi nye Liv Randier. Jeg synes også det ble litt «mye» at man skal ha sympati med stakkars Markus, som faktisk har drept en 17-åring (ikke en voksen) på svært brutalt vis også, mens Liv Randi bare er ond, om du skjønner. At det var behov for å få fram noen paradokser her. 🙂 

At andre fanger ville drept henne er faktisk et godt poeng. De som har rørt barn er nederste pariakaste i fengsel.

I realiteten kan faktisk sånne som feks Erlend få mer hjelp enn offeret.  Offeret kan være sterkt traumatisert, etterhvert pådra seg psykiske lidelser, og videre tape sterkt økonomisk grunnet feks uføretrygd. Og hjelpeapparatet er ikke alltid gi godt nok tilbud. Også grunnet økonomi.

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (På 11.9.2024 den 15.55):

Det var egentlig bare vondt å se. Samtidig synes jeg flere av gutta (mennene) virket veldig reflekterte rundt egne (dårlige) valg og livet fremover. Håper de er det, og at det ikke bare er spill for galleriet (må forte meg å se mer kjenner jeg) 

Husk at de fleste drap skjer enten i affekt, rus eller akutt psykose. De fleste drapsmenn er akkurat som deg og meg på de dagene de er nyktre og god helse.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (8 timer siden):

Du tenker som en forsterket bemannet bolig (hvor man jo som hovedregel bor flere sammen med hvert sitt rom/leilighet), bare at man kan låse dem inn på eget rom slik man gjør på cella i ordinært fengsel? Tror et slikt alternativ ville vært to hakk mer spiselig for folk

Ja. Jeg tenker på å låse inn grunnet tilbud og økonomi. Feks må sykehjems beboere legges tidlig fordi det ikke er nok bemanning sent kveld. De kan ikke gå ut når de vil. Jeg mener at dette burde også gjelde de i bolig. De burde ikke ha rett på mer enn andre som får tjenester fordi de har vært uheldig å blitt syk. Det er ikke slik at en psykisk syk, utagerende dement, eldre dame som også er pleietrengende, får egen bolig bemannet med 2 ansatte 24/7 og som kan få hjelp på minuttet. Ved å ha en slags for omsorgsboliger vil det bli en mer "normal" hverdag i det "fri" (ikke på en celle uten utsikt og hage), man samler de og kan gjerne slippe unna med færre ansatte, og det kortere vei for å hjelpe hverandre på tvers. Også må det diskuteres muligheten for et slags isolasjonsrom til nødstilfeller. Kamera er også et alternativt mtp selvskading eller skadelig atferd. Det er slik feks eldre på sykehjem overvåkes i dag....

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutz skrev (10 timer siden):

Jeg personlig ville gjerne sett henne i fengsel eller på en streng psykiatrisk avdeling. Hus og hage er bare provoserende, om hun nå skulle bodd for seg selv hadde det holdt med en liten leilighet.

Og korleis skulle det vere nok soverom i en liten leilighet de de 2-3 som var på jobb for å passe på ho da?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor de innsatte velger å stille opp i serien med navn og ansikt. For all del, det gjør jo serien mer interessant og personlig, men de sier jo fra seg absolutt all anonymitet. Hvis/når de kommer ut i samfunnet igjen er det mange som vil kjenne dem igjen basert på ansikt. Alle nye relasjoner vil preges av hva de har gjort. Man får jo ikke startet på nytt. Jeg tenker egentlig det er greit å vite hvilke mennesker jeg ikke vil omgås med, men for deres del virker det ikke helt gjennomtenkt? Eller tenker de at de fremstår mer sympatiske enn de gjør? 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes serien er fin jeg, mange som trenger å se den, tenker den setter lys på mye relevant. Også får jeg, som jobber i akuttpsykiatrien, litt vondt av ressursmangelen. Hos oss får jo pasientene (og vi har mange fra denne gruppen) en helt annen oppfølging, og mye bedre vilkår. For vi driver jo med omsorg for syke mennesker. Selv om de har gjort grusomme ting. Og vi har egentlig for lite ressurser selv. Men alternativet er jo aldri å sperre en inne alene på isolasjonscelle. Det er jo ingen som blir friskere av det. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 11.9.2024 den 16.01):

Og han med autisme. Han hadde egentlig blitt født med veldig dårlige kort og hadde hatt problemer helt siden han var barn. Moren ba jo også om hjelp fordi hun var redd for at han skulle bli drapsmann, noe han ble. Han drepte skolekameraten med mange knivstikk.

Noen som husker saken og har en link?

Ble han dømt like strengt som andre som lkke har autisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MalloryK skrev (4 timer siden):

Hvis de har PU så bør det tas en vurdering på om de skal sone I ordinært fengsel. Det finnes også dom til tvungen omsorg, men hvor evnenivået er mye lavere. Disse er vel akkurat for smarte for den ordningen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pipaluk skrev (7 minutter siden):

Noen som husker saken og har en link?

Ble han dømt like strengt som andre som lkke har autisme?

Han heter Markus Stein Roksvåg, du finner flere artikler om han. Med fullt navn, admin, så derfor navngir jeg her. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fountaine skrev (På 11.9.2024 den 14.43):

https://tv.nrk.no/serie/leo-og-de-farlige

Noen som har sett den? Hva synes dere?

Han er en helt elendig intervjuer. Rett og slett flaut. Lite generell kunnskap om det meste, og det er et understatement. Don't quit your day job. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (På 14.9.2024 den 1.16):

Liv Randi er en av 15 mennesker i Norge med forvaringsdom som har botrening (?) i «egen» bolig med ansatte rundt seg 24/7. Hun koster samfunnet ca 7 millioner i året.

Det var ca 24 år siden hun drepte en 6 år gammel gutt. Hun sier at hun ikke husker hvorfor eller hvordan. De ansatte sier hun har svært liten fremgang. 

Skal vi virkelig bruke så mye penger på en barnemorder årlig?! Skremmende. Jeg blir kvalm. Egen bolig er ikke løsningen. Få denne tikkende bomben inn på psykiatrisk avdeling. 

Dette er statlig finansiert prøveløslatelse. Dette er ikke hennes egen bolig. Dette er et stopp på veien. Det bør være en såpass stor leilighet, at en stor bemanning kan passe på henne 24/7 både våken og hvilende nattevakt.

Jeg ser også fordeler med hus og ikke blokk. Hun skal ut med bemanning på slep, og skal helst ikke ha noe med naboer å gjøre hvis det ikke er strengt nødvendig. Med hus kan dette gjøres diskre. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (På 13.9.2024 den 22.37):

Moren til gutten på 6 som Liv Randi tok livet av seg var i NRK i dag. Om hvordan de savnet et bedre sikkerhetsnett rundt de som opplever å miste noen brått av andres hender. At de ikke fikk noe hjelp etter drapet. At de har det fint i dag, men at det aldri har vært noe oppfølging fra kommunen. Helt forlatt til seg selv. 1 møte med en psykolog,som satt og gråt før hun raskt måtte dra for å nå båten til fastlandet.

En tankevekker siden vi fikk se hvilke tiltak hun er under og hva de koster i året. 

Hvilket program på NRK var det? Dagsrevyen?

Kan ikke ha vært lett å være den psykologen som ble kastet ut i noe sånt.  Kanskje var hun fersk, eller ble litt for preget av situasjonen.   De kan jo aldri vite hvordan de selv vil reagere på en slik situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...