Gå til innhold

Vanskelig å få jobb med master i barnehagelærer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En god venninne har tatt master i barnehagelærer, men sliter veldig med å få jobb. Hun har hatt noen vikariater. Jobbet et år som ped.leder før hun sluttet fordi hun ble utslitt.

Nå har hun vært arbeidsledig i to år. Jeg ser at hun isolerer seg mer jo lenger tid som går uten at hun får jobb. Blir bekymret for henne, og ønsker å hjelpe.

Er det andre jobber enn ped.leder som er aktuelle for denne utdannelsen?
Hun har fått beskjed om at hun har for høy utdannelse til å jobbe i NAV eller SFO. 

Anonymkode: 90970...1f2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En god venninne har tatt master i barnehagelærer, men sliter veldig med å få jobb. Hun har hatt noen vikariater. Jobbet et år som ped.leder før hun sluttet fordi hun ble utslitt.

Nå har hun vært arbeidsledig i to år. Jeg ser at hun isolerer seg mer jo lenger tid som går uten at hun får jobb. Blir bekymret for henne, og ønsker å hjelpe.

Er det andre jobber enn ped.leder som er aktuelle for denne utdannelsen?
Hun har fått beskjed om at hun har for høy utdannelse til å jobbe i NAV eller SFO. 

Anonymkode: 90970...1f2

For høy utdannelse til å jobbe i NAV?? Kan ikke stemme. Er nok andre grunner. Høres også rart ut å være arbeidsledig i to år, mener du sykemelding/aap? Siden du skriver hun er utslitt (utbrent?). 

Anonymkode: f9c2e...16e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må ta kontakt med NAV angående omskolering. 

Anonymkode: 11480...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier skurrer veldig. Er du sikker på at hun er ærlig med deg? Først må du finne ut om hun har en bachelorgrad og/eller en mastergrad. 

Det er ingenting som heter master i barnehagelærer, enten så er det bachelor i barnehagelærer, master i barnehagekunnskap, master i barnehagepedagogikk eller master i barnehageledelse. Evt master i spesialpedagogikk eller andre tverrfaglige mastere.

Hvis hun er utdannet barnehagelærer er det veldig rart at hun ikke har fått jobb, fordi barnehager er så underbemannet at man må sette inn vikarer.

Hvis det er tilfelle at hun har master kan hun fint få jobb i NAV, så da er det andre faktorer hun ikke sier noe om. 

 

Anonymkode: b5cbd...012

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det du sier skurrer veldig. Er du sikker på at hun er ærlig med deg? Først må du finne ut om hun har en bachelorgrad og/eller en mastergrad. 

Det er ingenting som heter master i barnehagelærer, enten så er det bachelor i barnehagelærer, master i barnehagekunnskap, master i barnehagepedagogikk eller master i barnehageledelse. Evt master i spesialpedagogikk eller andre tverrfaglige mastere.

Hvis hun er utdannet barnehagelærer er det veldig rart at hun ikke har fått jobb, fordi barnehager er så underbemannet at man må sette inn vikarer.

Hvis det er tilfelle at hun har master kan hun fint få jobb i NAV, så da er det andre faktorer hun ikke sier noe om. 

 

Anonymkode: b5cbd...012

Sorry, det er jeg som surrer. Jeg har til og med lest korrektur på masteroppgaven hennes så jeg burde husket at det er master i barnehagepedagogikk.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun må ta kontakt med NAV angående omskolering. 

Anonymkode: 11480...eea

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For høy utdannelse til å jobbe i NAV?? Kan ikke stemme. Er nok andre grunner. Høres også rart ut å være arbeidsledig i to år, mener du sykemelding/aap? Siden du skriver hun er utslitt (utbrent?). 

Anonymkode: f9c2e...16e

Hun trenger ikke omskolering. Men å jobbe som ped.leder ble for mye. Hun vil gjerne bruke utdannelsen sin og jobbe med barn. Hun får ikke jobb i barnehage fordi hun har for høy utdannelse til annet enn ped.leder. 
Det var jeg som foreslo NAV og så fikk hun beskjed også derfra at hun har for høy utdannelse.

Hun er arbeidsledig og aktiv arbeidssøker. 

Anonymkode: 90970...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret hun har fått fra NAV kan da ikke stemme. Kan NAV eller hun ha misforstått? Hun er da ikke overkvalifisert der, vil heller tro hun ikke er kvalifisert for en del stillinger der?

Hva ønsker hun selv å jobbe med?

Hvilke stillinger søker hun på?

Har hun faktisk fått avslag på SFO-stillinger med begrunnelse at hun er overkvalifisert?

Kan hun tenke seg videreutdanning? Finnes jo en god del innen pedagogikk for eksempel. Spesialpedagogikk? Da åpner muligheter seg, for å for eksempel jobbe i PPT.

 

 

Anonymkode: f9c2e...16e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sorry, det er jeg som surrer. Jeg har til og med lest korrektur på masteroppgaven hennes så jeg burde husket at det er master i barnehagepedagogikk.

Hun trenger ikke omskolering. Men å jobbe som ped.leder ble for mye. Hun vil gjerne bruke utdannelsen sin og jobbe med barn. Hun får ikke jobb i barnehage fordi hun har for høy utdannelse til annet enn ped.leder. 
Det var jeg som foreslo NAV og så fikk hun beskjed også derfra at hun har for høy utdannelse.

Hun er arbeidsledig og aktiv arbeidssøker. 

Anonymkode: 90970...1f2

Det er ingen barnehager som vil ansette henne fordi det er for dyrt. Det samme gjelder de som har full ansiennitet. De sliter med å få jobb fordi de er dyre å ansette når barnehagene vil reklamere for høy pedagogdekning fremfor å betale 100 000 + ekstra for master og/eller høy ansiennitet. Man får ikke "solgt" barnehageplasser av å ansette masterutdannede.

Det er derfor jeg sier at hun bør omskoleres. 

Anonymkode: 11480...eea

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo søke jobb som Barnehagelærer? Trenger ikke jobbe som Ped.leder hvis hun vil jobbe i barnehage, selv om hun har en Master i Bhg-ped. Men hun må jo søke jobb der det er ledig jobb som barnehagelærer da selvfølgelig. Hun er ikke overkvalifisert som barnehagelærer, ei heller hos nav…

Anonymkode: fdb1d...316

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, for noen år siden skiftet det navn til barnehagelærer, og det er en mastergrad. 

Anonymkode: eb4e4...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En god venninne har tatt master i barnehagelærer, men sliter veldig med å få jobb. Hun har hatt noen vikariater. Jobbet et år som ped.leder før hun sluttet fordi hun ble utslitt.

Nå har hun vært arbeidsledig i to år. Jeg ser at hun isolerer seg mer jo lenger tid som går uten at hun får jobb. Blir bekymret for henne, og ønsker å hjelpe.

Er det andre jobber enn ped.leder som er aktuelle for denne utdannelsen?
Hun har fått beskjed om at hun har for høy utdannelse til å jobbe i NAV eller SFO. 

Anonymkode: 90970...1f2

Hvis hun sliter med å få jobb som ped.leder i bhg med master som bhg-lærer, må hun ha søkt på jobb på et veldig lite sted, hvor tilbudet allerede er mettet for på landsbasis er det stor etterspørsel etter bhg-lærere. At hun  har for høy utdannelse for nav er i alle fall bullshit - det er mange med høyere utdannelse enn din venninne som jobber der, både jurister, psykologer, økonomer kan jobbe der. Løsningen for venninnen din er nok rett og slett å flytte til et større sted! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, for noen år siden skiftet det navn til barnehagelærer, og det er en mastergrad. 

Anonymkode: eb4e4...4b9

Nei, bhg-lærer er en bachelorgrad akkurat som førskolelærer! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i NAV mens jeg skrev masteroppgaven min, og det jobbet blant annet et par jurister der, så om de sier hun har for høy utdannelse må hun høre med et annet NAVkontor, for det høres ut som tull. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 13.40):

En god venninne har tatt master i barnehagelærer, men sliter veldig med å få jobb. Hun har hatt noen vikariater. Jobbet et år som ped.leder før hun sluttet fordi hun ble utslitt.

Nå har hun vært arbeidsledig i to år. Jeg ser at hun isolerer seg mer jo lenger tid som går uten at hun får jobb. Blir bekymret for henne, og ønsker å hjelpe.

Er det andre jobber enn ped.leder som er aktuelle for denne utdannelsen?
Hun har fått beskjed om at hun har for høy utdannelse til å jobbe i NAV eller SFO. 

Anonymkode: 90970...1f2

Det er ikke lov å gi avslag med den begrunnelsen. Hvis NAV eller SFO mener hun er overkvalifisert for en stilling, må de begrunne konkret og uten spekulasjoner hvorfor det er et problem. 

Eksempel på uttalelse fra Sivilombudet der dette ble problematisert:

https://www.sivilombudet.no/uttalelser/tilsettingssak-alderssammensetning-og-overkvalifisering/

Anonymkode: 0311d...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kranken skrev (På 11.9.2024 den 18.05):

Jeg jobbet i NAV mens jeg skrev masteroppgaven min, og det jobbet blant annet et par jurister der, så om de sier hun har for høy utdannelse må hun høre med et annet NAVkontor, for det høres ut som tull. 

Juristene i NAV jobber vel kanskje i stillinger som krever mastergrad i rettsvitenskap, så du kan ikke generalisere fra dem du traff der. Det kan også være nyutdannede jurister som tar en saksbehandlerstilling de strengt tatt er overkvalifisert for som en av sine første jobber.

Anonymkode: 0311d...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke for høy utdannelse for NAV, det er tull, men hun har antagelig feil utdanning. Det trengs ikke barnehagelærere med bhg ped i NAV. Hun kan søke i barnebolig/avlastning feks.
 

Men ja, anbefaler ny utdanning eller mer anvendelig master.  

Anonymkode: 14e35...104

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 17.53):

Jo, for noen år siden skiftet det navn til barnehagelærer, og det er en mastergrad. 

Anonymkode: eb4e4...4b9

Nå tror jeg du forveksler med grunnskolelærer. Den utdanningen ble utvidet fra 4 år til 5 år, altså mastergrad.

Anonymkode: 13e51...57f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Generelt sett et det jo for mange her i landet med master. Praktisk utdannelse er det mangel på, nennset har tydeligvis ikke status. Så da går man heller på skole halve livet, og så tar man størstedelen av å leve på nav. 

Anonymkode: a6a92...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 17.42):

Det er ingen barnehager som vil ansette henne fordi det er for dyrt. Det samme gjelder de som har full ansiennitet. De sliter med å få jobb fordi de er dyre å ansette når barnehagene vil reklamere for høy pedagogdekning fremfor å betale 100 000 + ekstra for master og/eller høy ansiennitet. Man får ikke "solgt" barnehageplasser av å ansette masterutdannede.

Det er derfor jeg sier at hun bør omskoleres. 

Anonymkode: 11480...eea

Men barnehagen er jo en stor organisasjon, enten kommunal eller privat. Blir jo helt tullete å si at man ikke blir ansatt fordi man har for mye ansiennitet. Du,meste jeg har hørt

Anonymkode: 903a8...ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«For høy utdannelse til å jobbe i NAV og SFO» er bare tull, og en unnskyldning for å ikke jobbe

Anonymkode: bae56...bf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...