Gå til innhold

Vår drøm er å flytte på bygda og få mer plass rundt oss, usikker på barna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 7.39):

Så lenge de har familie og allerede bekjente i bygda hadde jeg ikke tvilt et sekund! 

Anonymkode: 0f90e...69d

Familie har ikke stor betydning for en 12-åring. Da må det være venner der. Og helst mer enn 2-3 stykker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 12.15):

Alle jeg kjenner som har vokst opp på bygda forteller om verdens fineste barndom. Det er litt idiotisk og uvitende og nedsnakke bygda som en dårlig plass å vokse opp. Slutt med det! 

Anonymkode: 05e0d...448

Jeg vokste opp på bygda, og hatet det fra jeg var ca 12, måtte kjøres over alt

Anonymkode: d2b71...317

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.9.2024 den 12.15):

Alle jeg kjenner som har vokst opp på bygda forteller om verdens fineste barndom. Det er litt idiotisk og uvitende og nedsnakke bygda som en dårlig plass å vokse opp. Slutt med det! 

Hvilket sammenligningsgrunnlag har de, og hva menes med bygda? Mener man at bygda er tettsteder rundt på Østlandet, er det noe helt annet enn bygda mange timer unna nærmeste by.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere er litt sent ute. Nå når barna er så store bør de være med på den avgjørelsen. Dette burde dere gjort da  barna var små. 

Anonymkode: f0174...fab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet fra by til bygd da våre var litt mindre enn deres (eldste var 10). 

Og her gikk det strålende. De fikk en helt annen frihet. 

I byen måtte vi følge dem omtrent over alt grunnet trafikken. Mens her sykler de hvor enn de skal. 

Nå går de på masse aktiviteter som var uaktuelt da vi måtte kjøre og hente hele tiden. (De gikk på aktiviteter i byen også, men da begrenset logistikken antallet de fikk gå på). 

Når 12åringen har venner på besøk kan de godt lufte hunden i nabolaget klokka 21, det hadde vært totalt uaktuelt der vi bodde før. 

Og siden vi har vesentlig større bolig har de alle overnattinger i hytt og pinevær, noe som var vanskelig før. (Og vi fikk oss hund, noe ungene alltid har drømt om). 

Vi er ekstremt fornøyd for at vi flyttet for to år siden, og vi har ikke angret en dag. 

Anonymkode: 614c8...71a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre påpeker, så kommer det an på hva du legger i "bygd". Jeg har bodd på bydaa èn gang, dog som voksen og bestemte selv, og trivdes godt. Men, jeg har bil og kommer meg rundt når jeg vil, og hadde 2 byer med masse tilbud 20 min kjøring. 

Om jeg ville bodd der med barn vet jeg ikke, for ungdommen der bar veldig preg av å kjede seg, for det var lite tilbud. Så man blir avhengig av foreldre som kjører på aktiviteter og til venner, med mindre det er i sykkelavstand og trygg sykkelvei. Og da blir det enten veldig mye kjøring, eller ungdom som blir mer isolerte enn nødvendig.

Jeg er enig med de som påpeker at barn i den alderen bryr seg mer om venner enn om det er familie som bor der, særlig hvis de likevel ser besteforeldrene på noenlunde regelmessig basis. Det er viktig å se på det praktiske hvis man skal gjøre en så stor omveltning. 

For min del flyttet foreldrene mine (og jeg) til ny by da jeg gikk på barneskolen. Nå var dette by og ikke bygd, men jeg måtte begynne på ny skole. For meg var det traumatisk, men for andre igjen går det greit. 

Siden barna har litt venner der, så er det uansett en god start. Snakk mer med barna om hva flyttingen innebærer.

Anonymkode: 1ef2d...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (På 15.9.2024 den 20.31):

Hvilket sammenligningsgrunnlag har de, og hva menes med bygda? Mener man at bygda er tettsteder rundt på Østlandet, er det noe helt annet enn bygda mange timer unna nærmeste by.

Dette er bygda mange timer fra nærmeste by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...