Gå til innhold

Ikke fornøyd med sjåførskolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen flere som har opplevd at sjåførskolen og sjåførtimen på en måte har gitt deg en dårlig valuta for pengene? Dette var datterens første møte med sjåførskolen. Men reagerte da datteren på snart 18 som har kjørt bil i ca 7 mnd ish, kjørt både på motorvei, by og landevei uten problemer fikk knapt kjøre i sentrum og vist seg frem..? Hun fikk heller ingen vurdering på hvor hun lå ift trinnene.. Noe som ble nevnt at hun ønsket ved bestilling av time. Sjåførlæreren fortalte henne når hun skulle clutche og når slippe clutch? Altså, hun kan jo å kjøre og håndtere bil, både på motorvei og i by etc. Må man virkelig trene på å time clutchinga helt? Lenge siden jeg har tatt førerkort altså, men den gangen var det ikke snakk om å time og detaljstyre clutching mot en sving eller et kryss. Og dette betalte hun ca 1600 kr for? Hun kan kjøre bil (er mer ting som plassering i veibanen og speilbruk etc som trengs å øves på. Selv om hun fikk et tips om å øve litt på å forberede seg bedre inn til kryss, så synes jeg virkelig ikke dette ga valuta. Flere med erfaring. Vurderer å bytte sjåførskole. 

Anonymkode: b6811...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En sjåførlærer har en lang liste med kriterier de skal igjennom før hvert neste steg og tilslutt oppkjøring. Selv om du synes hun kjører perfekt kan det være små feil som er innlært som må fikses på.

Anonymkode: 42d57...98b

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåførlærer må også kartlegge elevens evner fra A til Å. Sannsynligvis få vekk til uvaner de har lagt seg til etter kjøring hjemme også. Eleven skal ikke "vise seg frem" i første time.

Anonymkode: 890d6...642

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først en veldig dårlig kjørelærer og byttet til en annen kjøreskole. Fikk en fantastisk kjørelærer. Jeg kunne også kjøre bil så trengte ikke øve på det helt elementære selvsagt noen små ting for kjørelærer å pirke på ved kjøringen men han hadde mest fokus på å gjøre meg god i å lese trafikken og ha god kontroll på bilen i ulike situasjoner og selvsagt at jeg kjørte riktig i forhold til trafikk regler osv.

Dette er noen år tilbake så kan ikke helt si om det er noen krav til alt kjørelærer må gjennom før oppkjøring er mulig.

Jeg ville snakket med andre og hørt hvordan dems kjørelærer. Kanskje dere blir anbefalt en god en i området.

Anonymkode: 5451f...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vet jeg de må mellom forskjellige trinn. Vet og at kjørelæree tester elevene ved første time for å sjekke ting, før de starter. Da ofte det med clutch. Bakkestart, innstilling av speil,  bruk av speil osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lovpålagt at første time er kartlegging. Her er det sikkerhetshensyn som spiller inn. 

Anonymkode: b9e83...7b5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare å bytte!
Min datter hadde også en helt ubrukelig kjøreskolelærer de første 5 timene. Ikke fikk hun vite hvordan hun lå an, ikke fikk hun noe form for fremdriftsplan og ikke lærte han henne noe. Hun gråt når hun kom fra kjøretime, for hun fikk bare kjeft. Når hun spurte om hvordan hun lå an fikk hun bare til svar at "det er i alle fall leeeeenge igjen før du er klar for å starte på de obligatoriske timene".
Hun har kjørt MASSE med oss de siste to årene, både på langturer, i by og på landevei, så vi visste jo at hun kunne alt det elementære, så vi fikk ikke dette til å stemme at hun skulle ligge så langt bak.
Vi byttet til en annen kjøreskole, der fikk hun trinnvurdering med en gang og det viste seg at hun nesten var i mål. Nå har hun kun igjen to langkjøringer, så er førerkortet forhåpentligvis i boks. Dersom vi hadde fortsatt hos den forrige kjøreskolen vet jeg ikke når hun hadde blitt klar for oppkjøring. 

Det er jo viktig at man følger seg trygg på kjørelæreren, at det er god stemning i bilen og at ikke kjørelæreren gjør eleven mer nervøs enn nødvendig. Det er jo dyrt å ta kjøretimer, så det minste man må kunne forlange er at de faktisk lærer bort noe og gir eleven en god opplevelse. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at kjørelærer og skolen har en interessekonflikt, de skal lære bort, men de vil også tjene mest mulig. Så at man stole blindt på kjørelæreren er jeg ikke enig i. Hvis man i praksis kan kjøre og gjør det bra, så bør det ikke ta lang tid for kjørelærer å kartlegge ditt nivå og så jobbe ut ifra det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (17 timer siden):

Problemet er jo at kjørelærer og skolen har en interessekonflikt, de skal lære bort, men de vil også tjene mest mulig. Så at man stole blindt på kjørelæreren er jeg ikke enig i. Hvis man i praksis kan kjøre og gjør det bra, så bør det ikke ta lang tid for kjørelærer å kartlegge ditt nivå og så jobbe ut ifra det.

Glad vi har brukt den kjøreskole vi brukte. Eldste tok kun det obligatoriske etter kjøre lærer tok test første time. Dermed slapp han vanlige kjøretimer  kun det en må for å få trinnene. Da han skulle ta med henger hadde han 1 kjøretime og lastsikrungskurs og rett på oppkjøring.

Kjøreskole sendte mld til oss foreldre hvis det var nor en trengte å øve på. 

Regner med der blir mer timer på jenta for ho har ikke kjørt så mye som gutten, siden han hadde kjørt mye traktor osv . Mens ho ikke har kjørt så mye og er mer usikker

Anonymkode: c45ef...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at det er mange som bytter når de ikke er fornøyd, ingenting å lure på. Vi måtte gjøre det også, gikk ikke an å komme i dialog med kjørelærer heller, og han sa på første info. kurs at han ble aldri sur, bare tydelig. Verre grinebiter som kjefta ut datteren min må man lete lenge etter. Skjønner ikke vitsen med sånn oppførsel av kjørelærer. 

Anonymkode: f7035...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 22.57):

Er det noen flere som har opplevd at sjåførskolen og sjåførtimen på en måte har gitt deg en dårlig valuta for pengene? Dette var datterens første møte med sjåførskolen. Men reagerte da datteren på snart 18 som har kjørt bil i ca 7 mnd ish, kjørt både på motorvei, by og landevei uten problemer fikk knapt kjøre i sentrum og vist seg frem..? Hun fikk heller ingen vurdering på hvor hun lå ift trinnene.. Noe som ble nevnt at hun ønsket ved bestilling av time. Sjåførlæreren fortalte henne når hun skulle clutche og når slippe clutch? Altså, hun kan jo å kjøre og håndtere bil, både på motorvei og i by etc. Må man virkelig trene på å time clutchinga helt? Lenge siden jeg har tatt førerkort altså, men den gangen var det ikke snakk om å time og detaljstyre clutching mot en sving eller et kryss. Og dette betalte hun ca 1600 kr for? Hun kan kjøre bil (er mer ting som plassering i veibanen og speilbruk etc som trengs å øves på. Selv om hun fikk et tips om å øve litt på å forberede seg bedre inn til kryss, så synes jeg virkelig ikke dette ga valuta. Flere med erfaring. Vurderer å bytte sjåførskole. 

Anonymkode: b6811...44f

 Bytt!! Jeg bytta alt for seint og var regelrett cashcow til den pirkete dama av en kjørelærer og kom aldri til trinn 3 uten noe forklaring. Bytta skole og kom til trinn 3 med en gang og videre til lappen 👍🏻

Anonymkode: 1b014...5f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 22.57):

Er det noen flere som har opplevd at sjåførskolen og sjåførtimen på en måte har gitt deg en dårlig valuta for pengene? Dette var datterens første møte med sjåførskolen. Men reagerte da datteren på snart 18 som har kjørt bil i ca 7 mnd ish, kjørt både på motorvei, by og landevei uten problemer fikk knapt kjøre i sentrum og vist seg frem..? Hun fikk heller ingen vurdering på hvor hun lå ift trinnene.. Noe som ble nevnt at hun ønsket ved bestilling av time. Sjåførlæreren fortalte henne når hun skulle clutche og når slippe clutch? Altså, hun kan jo å kjøre og håndtere bil, både på motorvei og i by etc. Må man virkelig trene på å time clutchinga helt? Lenge siden jeg har tatt førerkort altså, men den gangen var det ikke snakk om å time og detaljstyre clutching mot en sving eller et kryss. Og dette betalte hun ca 1600 kr for? Hun kan kjøre bil (er mer ting som plassering i veibanen og speilbruk etc som trengs å øves på. Selv om hun fikk et tips om å øve litt på å forberede seg bedre inn til kryss, så synes jeg virkelig ikke dette ga valuta. Flere med erfaring. Vurderer å bytte sjåførskole. 

Anonymkode: b6811...44f

Alle elever som starter er på trinn 2. Trinn 1 er trafikalt grunnkurs. Før man begynner på trinn tre må man ha en obligatorisk trinnvurdering. Det varierer hvor mye lærer fokuserer på trinnene, noen elever er heller ikke så opptatt av det. Jeg hater å forskuttere hvor mange timer noen trenger, jeg er ikke synsk.

En feil som går igjen med elever er at de "ruger" på clutchen gjennom rundkjøringer og kryss. Denne kjøremåten er ikke miljøvennlig, og heller ikke behagelig da det blir mer rykk og napp. I tillegg fjerner det mulighet til å gi gass for å komme seg unna. Jeg tør ikke å ha elever som svinger til venstre ut av en vei med clutchen inne, da har jeg ingen mulighet til å øke farten og jeg risikerer at eleven kveler bilen på vei ut. Det er også farlig når det er glatt (slipper du clutch midt i svingen risikerer du å skrense på forhjulene).

Hvis dere ikke føler dere får valutta for pengene har dere ingenting å tape på å prøve en annen skole. 

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 23.21):

Jeg hadde først en veldig dårlig kjørelærer og byttet til en annen kjøreskole. Fikk en fantastisk kjørelærer. Jeg kunne også kjøre bil så trengte ikke øve på det helt elementære selvsagt noen små ting for kjørelærer å pirke på ved kjøringen men han hadde mest fokus på å gjøre meg god i å lese trafikken og ha god kontroll på bilen i ulike situasjoner og selvsagt at jeg kjørte riktig i forhold til trafikk regler osv.

Dette er noen år tilbake så kan ikke helt si om det er noen krav til alt kjørelærer må gjennom før oppkjøring er mulig.

Jeg ville snakket med andre og hørt hvordan dems kjørelærer. Kanskje dere blir anbefalt en god en i området.

Anonymkode: 5451f...452

Jeg kan ikke anbefale nok å bytte skole dersom man er misfornøyd med lærer. Min erfaring er at mange venter alt for lenge.

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 10.54):

Jeg tror det er lovpålagt at første time er kartlegging. Her er det sikkerhetshensyn som spiller inn. 

Anonymkode: b9e83...7b5

Trafikkopplæring er regulert i forskrift, ikke i lov. Trafikkopplæringsforskriften legger ingen føringer på hvordan første time disponeres. Men det er naturlig å bruke første time for å bli kjent og for å kartlegge. Ofte er eleven så nervøs at det er begrenset hvor mye man får gjort.

I forhold til HMS er det selvfølgelig nødvendig at lærer kartlegger nivå, men dette kan gjøres via dialog med elev eller foresatte. Dog noe risikabelt da man hører mye rart.

K.B. skrev (På 12.9.2024 den 14.53):

Problemet er jo at kjørelærer og skolen har en interessekonflikt, de skal lære bort, men de vil også tjene mest mulig. Så at man stole blindt på kjørelæreren er jeg ikke enig i. Hvis man i praksis kan kjøre og gjør det bra, så bør det ikke ta lang tid for kjørelærer å kartlegge ditt nivå og så jobbe ut ifra det.

Jeg ønsker selvsagt å tjene penger. Hvis jeg får alle elevene til å kjøre masse unødige timer vil jeg jo kortsiktig øke inntjeningen. Men ingen skryter til kompisen over at de brukte 48 000 og 18 dobbelltimer ut over det obligatoriske. Fikser jeg det for 22 000 får alle høre det. 

Med det sagt vet jeg at lærere med lavt belegg kan velge å kjøre ekstra timer. Jeg vet det er lærere som legger på unødige timer på gode elever for å nå en viss pris. I tillegg varierer det hvor grundige lærere er. Noen vil ha 100% bestått og vil aldri ta elever forbi trinn 2 hvis de har småfeil, mens andre har en "godt nok" filosofi. 

Man kan be om trinnvurdering trinn 2 som første time, det er ikke alle som vil godta det, men noen vil det. Men da er de pliktige til å avvise eleven dersom de åpenbart ikke kan gjennomføre den praktiske kjøringen på en hensiktsmessig måte.

I tillegg kan det være greit å være obs på at dersom en trafikklærer har lite å gjøre er det ofte mer effektivt å fylle timene med å gå for fort gjennom opplæringsforløpet. En elev på trinn 2 fyller typisk 2 eller 4 undervisningstimer på en uke. Sikkerhetskurs på øvingsbane er minst 4 (kan være mer dersom det er reisevei), sikkerhetskurs på vei fyller 13 timer (4 med teori, 9 med kjøring). Har man tom kalender er det gull verdt å få elevene vidre fra trinn 2. Ulempen med denne strategien er at elevene stryker, men det gir jo mye mer inntekt.

AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 21.14):

 Bytt!! Jeg bytta alt for seint og var regelrett cashcow til den pirkete dama av en kjørelærer og kom aldri til trinn 3 uten noe forklaring. Bytta skole og kom til trinn 3 med en gang og videre til lappen 👍🏻

Anonymkode: 1b014...5f8

Jeg kan ikke anbefale nok å bytte om man er misfornøyd.

Man kan til og med ta en time med en annen lærer uten å si ifra, og så si ifra hvis man liker den nye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (1 time siden):

Man kan til og med ta en time med en annen lærer uten å si ifra, og så si ifra hvis man liker den nye bedre.

Det kan man nok, men hvor mange 18åringer tør det da? Til og med jeg som 45åring brukte altfor lang tid på å bytte kjøreskole fordi jeg tenkte kjørelæreren visste best, men jeg fikk nok når hun ikke kunne fortelle meg hva som skulle til for å nå trinn 3 - bare at hun «visste det når jeg var god nok». 

Anonymkode: 1b014...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mest overrasket over at det fortsatt finnes folk som tar lappen på manuell gir. Hvorfor? Det er jo fullstendig bortkastet. Ingen gjør jo det lenger 

Anonymkode: 5cefc...c35

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jo tid å kartlegge, men man bør selvsagt være litt kritisk. Noen er kanskje mest opptatt av å melke kunden. 

Anonymkode: 3634c...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan vel si at de "kan kjøre" før første kjøretime. Litt risky å sende alle som sier det ut på motorveien med en gang. Jeg kjørte med kjøreskole en stund, var ferdig med alt obligatoriske. Så kom korona og alt ble jo stengt. Vi flyttet, jeg fikk ny jobb og lappen ble litt lagt på hylla. Da jeg skulle starte opp igjen med ny kjøreskole, måtte jeg starte på en parkeringsplass. Kjørelærer ville se hva jeg kunne. Vi kjørte raskt ut i trafikken etterhvert. Hun får sikkert gjøre det neste gang.

Kjørelærere er jævla pirkete. Jeg kjørte mye mer nøyaktig og forsiktig, mer økonomisk osv da jeg kjørte med kjøreskolen enn jeg gjør nå når jeg har hatt lappen en stund. 

Kjøretimer er dyrt, ja! Jeg sluttet å telle hvor mye penger jeg brukte på lappen etter 30 000😅

Anonymkode: 60075...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

de absolutt vanskeligste elevene er de med foreldre som tror de har lært barna alt de trenger for å være gode sjåfører og at de skal seile gjennom føreropplæringen med foreldrenes feil ogmangler så lett som bare det. 

Ikke sikkert det er kjøreskolen som er problemet, de forholder seg til et fast oppsett på opplæringen i fht vurderinger og trinn, du kan ikke komme dag en og hoppe rett inn på siste trinnvurdering og kjøre opp. Det fungerer ikke slik. HEndligvis får man vel si. 

Anonymkode: 28b44...b86

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjørte opp, for hundre år siden, fikk vi høre at kjøreskolen ofte måtte bruke litt tid på å plukke bort "feil" eleven hadde lært under øvelseskjøring med foreldre. Er sikkert det samme nå.

Anonymkode: 0d747...e01

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble selv rundlurt som trafikkskole elev. Men på den tiden, så hadde vi ingen trinn vurdering og læreren tok penga rett i lomma uten kvittering. 

Min datter tar lappen nå og der står fremgangen notert på papirene hennes. Det er veldig betryggende. Føler at wright er seriøse. Stoler på det en så lenge i hvertfall🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...