Gå til innhold

Kan borettslaget nekte meg å sette inn større kjellervindu, dersom jeg får godkjenning av kommunen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Iom at det er fasadeendring så søker jeg kommunen. Det er ingen andre enn meg som kan se vinduet, det går ut i mot min del av hagen i rekkehuset. (Eller, om den ene naboen går helt ned i enden av sin hage og kikker over gjerde så kan han kanskje se det.)

Det tar så lang tid med alle saker i borettslaget, og jeg har ikke lyst til å vente 6 mnd med å få opp saken. Vil bare fylle ut søknader og sende til kommunen, og så informere borettslaget i ettertid.

Kan dette skape problemer?

Jeg bodde i et annet borettslag før der alt gikk kjapt, så der fikk jeg muntlig godkjenning på dagen. Da jeg søkte til kommunen trengte ikke de noe fra borettslaget, så fikk raskt godkjent søknaden om å øke str. på vinduet, samt godkjenning som soverom.

Anonymkode: 4ad83...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, jeg bor også i et borettslag der mange har fått muntlig godkjenning "på dagen". Det angrer de på nå gitt. 😂 Ikke har de noe skriftlig, og ikke har det en dritt å si at styret har godkjent tiltak som styret ikke har lov til å godkjenne, så folk må rive det de har satt opp uten GF sin godkjenning. 

Så selv om det tar tid der du er nå, sett pris på at de gjør en skikkelig jobb. Det er ikke noe kjekt å få vite at hagen din må tilbakeføres til asfaltert vei fordi en idioti av en styreleder ga deg et muntlig ja, eller rive drivhuset ditt fordi noen sa ja. 

Ja, du må søke borettslaget, og styret må vurdere om du også må søke generalforsamlingen. 

Anonymkode: b3a13...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hehe, jeg bor også i et borettslag der mange har fått muntlig godkjenning "på dagen". Det angrer de på nå gitt. 😂 Ikke har de noe skriftlig, og ikke har det en dritt å si at styret har godkjent tiltak som styret ikke har lov til å godkjenne, så folk må rive det de har satt opp uten GF sin godkjenning. 

Så selv om det tar tid der du er nå, sett pris på at de gjør en skikkelig jobb. Det er ikke noe kjekt å få vite at hagen din må tilbakeføres til asfaltert vei fordi en idioti av en styreleder ga deg et muntlig ja, eller rive drivhuset ditt fordi noen sa ja. 

Ja, du må søke borettslaget, og styret må vurdere om du også må søke generalforsamlingen. 

Anonymkode: b3a13...102

Generalforsamlingen har ingenting med dette og gjøre. Det skal søkes via styret og kommune for fasadeendring. Man bør alltid ha skriftlig søknad og skriftlig svar ellers kan det slå tilbake. 

Anonymkode: 90354...1da

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Iom at det er fasadeendring så søker jeg kommunen. Det er ingen andre enn meg som kan se vinduet, det går ut i mot min del av hagen i rekkehuset. (Eller, om den ene naboen går helt ned i enden av sin hage og kikker over gjerde så kan han kanskje se det.)

Det tar så lang tid med alle saker i borettslaget, og jeg har ikke lyst til å vente 6 mnd med å få opp saken. Vil bare fylle ut søknader og sende til kommunen, og så informere borettslaget i ettertid.

Kan dette skape problemer?

Jeg bodde i et annet borettslag før der alt gikk kjapt, så der fikk jeg muntlig godkjenning på dagen. Da jeg søkte til kommunen trengte ikke de noe fra borettslaget, så fikk raskt godkjent søknaden om å øke str. på vinduet, samt godkjenning som soverom.

Anonymkode: 4ad83...41d

Først les vedtektene for ditt borettslag, det kan ingen andre gjøre for deg. Dernest leser du husordensregler, eller hva ditt br. Har valgt i kalle reglene i ditt brl. 
Ved din fremgangsmåte, så risikerer du når brl oppdager at arbeidene dine er ferdig, at brl sier du må tilbakestille alt til opprinnelig løsning. Kvelt vanlig når alt skal være likt utvendig i et brl.

Anonymkode: 297b5...968

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et borettslag har du vel kun bruksrett, og ikke egentlig eierskap over boligen (i hvert fall ikke utsiden), så jeg ville absolutt hatt styret med på laget før jeg hadde turt å gjøre slike endringer… 

Anonymkode: f347d...c3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Først les vedtektene for ditt borettslag, det kan ingen andre gjøre for deg. Dernest leser du husordensregler, eller hva ditt br. Har valgt i kalle reglene i ditt brl. 
Ved din fremgangsmåte, så risikerer du når brl oppdager at arbeidene dine er ferdig, at brl sier du må tilbakestille alt til opprinnelig løsning. Kvelt vanlig når alt skal være likt utvendig i et brl.

Anonymkode: 297b5...968

Å lese igjennom vedtektene og husordensregler er en god start. Da har en et godt utgangspunkt.

 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Generalforsamlingen har ingenting med dette og gjøre. Det skal søkes via styret og kommune for fasadeendring. Man bør alltid ha skriftlig søknad og skriftlig svar ellers kan det slå tilbake. 

Anonymkode: 90354...1da

Om styret kommer til konklusjon at tiltaket ikke kan tillates kan et vedtak i Generalforsamling gi den nødvendige tillatelse. 

Eksempelvis om vedtektene har bestemmelser som ikke samsvarer tiltaket. Da kan generalforsamlingen sette til side eller endre vedtektene slik tiltak kan gjennomføres. Styret kan ikke på egen hånd sette vedtektene til side.

Når en sak fremlegges for generalforsamlingen er det ofte vedlagt en innstilling fra styret. Er det en fornuftig fremstilling vil ofte denne fremstillingen bli vedtatt.

En positiv fremstilling fra styret kan være forskjellen mellom å få godkjenning eller avvisning.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Generalforsamlingen har ingenting med dette og gjøre. Det skal søkes via styret og kommune for fasadeendring. Man bør alltid ha skriftlig søknad og skriftlig svar ellers kan det slå tilbake. 

Anonymkode: 90354...1da

Selvfølgelig kan GF ha noe med dette å gjøre, kommer an på vedtektene. Her må all fasadeendring godkjennes av GF. Når én type endring er godkjent av GF kan styret i fremtidens godkjenne dette, men alle nye typer endringer må gjennom GF. 

Anonymkode: b3a13...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...