Gå til innhold

Barn og sykdom

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aurora Cornelia skrev (1 minutt siden):

Vi har selvsagt levert legeerklæring. Vi ønsker at barnet skal delta i undervisningen, men med tilpasning slik opplæringslova gir rett til

Da må dere ta det opp med administrasjonen på nytt for lærer kan ikke ha lest den erklæringen. I hvert fall ikke tatt det inn. Det får ledelsen hjelpe han med hvis han har tungt for det.

Anonymkode: 5d6fd...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om barnet er frisk nok til å være på skolen, kan hen ha tilrettelagt kroppsøving. Mitt barn på vg3 ble alvorlig sykt med «kyssesyken» i fjor og kom tilbake på skolen med svært redusert batteri. Hun lagde en plan sammen med læreren, ut fra hva som var medisinsk forsvarlig (kunne ikke delta i ballspill feks) og hva hun orket. 
Det gikk veldig fint og hun fikk 6 i faget.  

Anonymkode: f53a0...6f1

Jeg tror enhver normal og oppegående lærer ville gjort det sammen. Så bra dere opplever det vi ønsker oss for vårt barn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 21.49):

Da må dere ta det opp med administrasjonen på nytt for lærer kan ikke ha lest den erklæringen. I hvert fall ikke tatt det inn. Det får ledelsen hjelpe han med hvis han har tungt for det.

Anonymkode: 5d6fd...bf3

Han har lest den foran meg. 

Endret av Aurora Cornelia
  • Liker 1
Skrevet
Aurora Cornelia skrev (Akkurat nå):

Jeg tror enhver normal og oppegående lærer ville gjort det sammen. Så bra dere opplever det vi ønsker oss for vårt barn. 

Ja dersom dere har levert legeerklæring, er neste stopp rektor. 

Anonymkode: f53a0...6f1

• Liker 1
Skrevet

Regner med legeerklæring er levert. Da bør dere ha møte med skolen og behandlene lege. Det her går faktisk ikke an.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 21.26):

Jeg ville bedt legen om legeerklæring. De gangene barnet kommer for sent grunnet helseutfordringer hadde jeg meldt fravær i skole appen og skrevet melding til lærer med at eleven blir noe sen grunnet medisinske forhold.

Hjelper ikke dette hadde jeg sendt en offisiell klage til skolen. Jeg hadde henvist til paragrafen om retten til et godt skolemiljø osv tror det er paragraf 9a. Da vil sannsynligvis ledelsen ta tak i problemet siden du da har mulighet til å ta saken videre viss ikke skolen gjør tiltak. Ingen vits i å la dette skure og gå. Innimellom må det kjøres hardt mot hardt.

Anonymkode: c5e49...726

Takk for fine råd. 

Skrevet
Aurora Cornelia skrev (45 minutter siden):

Jeg har et barn som i ett helt år har slitt med utmattelse og sterke smerter etter korona. Gymlæreren skjønner det bare ikke. Han konfronterer barnet foran klassen når han er få minutter sen om morgenen, ofte fordi barnet har magesmerter og må vente til smertestillende tar ordentlig før skolen.  Magen slår seg ofte vrang på morgenen, og barnet har ikke lyst å snakke om det i full klasse.

Legen sier dette er klassiske symptomer på long covid hos barn. Kontaktlæreren skjønner dette fordi han selv har hatt long covid. Gymlæreren skjeller ut både meg og barnet, er nedlatende mot barnet.

Gymlæreren forstår heller ikke at barnet kan reagere med spillopper for å skjule at han har vondt og er syk og ikke henger med på det de andre får til. Jeg har sagt til gymlæreren at det vil hjelpe om han fokuserer på lærer-elev relasjonen. Jeg har også bedt den mer erfarne kontaktlæreren være så snill å veilede gymlæreren, noe han gjentatte ganger har forsøkt. Men det blir bare ikke bedre.

Jeg vil ikke lage noen sak av dette, men det må da gå an å forklare en lærer i 30-årene at barn kan være syk lenge, og at et slitent, smertebelastet og sykt barn kan være sårbar for kritikk oppi det hele.

Barnet er på skolen, men det krever medisinering og å droppe alle fritidsaktiviteter og venner fordi han bare ikke orker noe mer. Jeg synes barnet gjør en kjempeinnsats, og så blir han møtt slik på skolen.  Det er mulig jeg er dårlig å forklare. E

gentlig burde jeg starte lærermobbingssak, men jeg synes ting skal løses i minnelighet og gjennom normale samtaler. Jeg greier bare ikke å finne ut hva jeg skal si for at han skal greie å mentalisere og se seg selv utenfra med barnets og foreldrenes øyne. Andre barn har lignende erfaringer med denne læreren, jeg tror det er mentale sperrer hos ham som roter dette til. Han forsøker sannsynligvis å gjøre en anstendig jobb, men med merkelige sanksjoner framfor gode relasjoner og klasseledelse. 

Få en uttalelse fra lege! 
Hvis ikke dette går gjennom må dere rett å slett søke fritak fra gym mens barnet er sykt… man blir ikke friskere av å bli behandlet og presset på den måten. 

Anonymkode: eedd9...8b5

Skrevet

Helt ærlig; du er en typisk curling-forelder. Lage spillopper fordi han skjuler smerte..... Altså. Gode gud.

Anonymkode: a3560...285

• Liker 1
Skrevet

Hva sier helsesykepleier? Få henne med på laget. Mitt barn kunne gå dit istedetfor til timen, når det var vanskelig å starte dagen direkte. 

Anonymkode: bc533...a42

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 21.56):

Takk

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva sier helsesykepleier? Få henne med på laget. Mitt barn kunne gå dit istedetfor til timen, når det var vanskelig å starte dagen direkte. 

Anonymkode: bc533...a42

Helsesykepleier er helt fantastisk og har vært svært støttende. Jeg skal spørre

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Går det ikke an å få fritak for kroppsøving, og når/hvis barnet er eldre fritak for vurdering i faget? Hadde jeg hatt et så sykelig barn ville jeg arbeidet for dette.

Anonymkode: 05bdc...154

Får ikke fritak.  Det ska nå etter loven leges til rette så alle ska kunne delta eller aktivitet etter det en kan

Skrevet (endret)
jegerrinne skrev (På 10.9.2024 den 22.00):

Får ikke fritak.  Det ska nå etter loven leges til rette så alle ska kunne delta eller aktivitet etter det en kan

Vi er absolutt for deltakelse

• Liker 1
Skrevet
Aurora Cornelia skrev (52 minutter siden):

Jeg har et barn som i ett helt år har slitt med utmattelse og sterke smerter etter korona. Gymlæreren skjønner det bare ikke. Han konfronterer barnet foran klassen når han er få minutter sen om morgenen, ofte fordi barnet har magesmerter og må vente til smertestillende tar ordentlig før skolen.  Magen slår seg ofte vrang på morgenen, og barnet har ikke lyst å snakke om det i full klasse.

Legen sier dette er klassiske symptomer på long covid hos barn. Kontaktlæreren skjønner dette fordi han selv har hatt long covid. Gymlæreren skjeller ut både meg og barnet, er nedlatende mot barnet.

Gymlæreren forstår heller ikke at barnet kan reagere med spillopper for å skjule at han har vondt og er syk og ikke henger med på det de andre får til. Jeg har sagt til gymlæreren at det vil hjelpe om han fokuserer på lærer-elev relasjonen. Jeg har også bedt den mer erfarne kontaktlæreren være så snill å veilede gymlæreren, noe han gjentatte ganger har forsøkt. Men det blir bare ikke bedre.

Jeg vil ikke lage noen sak av dette, men det må da gå an å forklare en lærer i 30-årene at barn kan være syk lenge, og at et slitent, smertebelastet og sykt barn kan være sårbar for kritikk oppi det hele.

Barnet er på skolen, men det krever medisinering og å droppe alle fritidsaktiviteter og venner fordi han bare ikke orker noe mer. Jeg synes barnet gjør en kjempeinnsats, og så blir han møtt slik på skolen.  Det er mulig jeg er dårlig å forklare. E

gentlig burde jeg starte lærermobbingssak, men jeg synes ting skal løses i minnelighet og gjennom normale samtaler. Jeg greier bare ikke å finne ut hva jeg skal si for at han skal greie å mentalisere og se seg selv utenfra med barnets og foreldrenes øyne. Andre barn har lignende erfaringer med denne læreren, jeg tror det er mentale sperrer hos ham som roter dette til. Han forsøker sannsynligvis å gjøre en anstendig jobb, men med merkelige sanksjoner framfor gode relasjoner og klasseledelse. 

Jeg har en diagnose som medfører de samme symptomene og slet med en ekkel gymlærer når jeg gikk på skolen. Måtte til slutt ha en veldig detaljert legeerklæring for at han skulle ta hensyn å finne et gjennomførbart opplegg for meg.

Anonymkode: 0c774...777

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Aurora Cornelia skrev (15 minutter siden):

Smertestillende er for leddsmerter , som er et vanlig symptom ved ettervirale tilstander og ME.  

I hovedinnlegget skriver du at barnet kommer for sent pga at smertestillende må virke på magesmertene?

Et lite tips bare: Når barnet har såpass behov for tilrettelegging at dette blir synlig i barnets skolehverdag  bør dere etterstrebe at det er minst mulig som gjør at barnet skiller seg ut. Derfor bør dere begynne å stå opp et kvarter tidligere slik at barnet rekker skolen (du sa dere ikke var mer enn 10 minutter forsinket).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en diagnose som medfører de samme symptomene og slet med en ekkel gymlærer når jeg gikk på skolen. Måtte til slutt ha en veldig detaljert legeerklæring for at han skulle ta hensyn å finne et gjennomførbart opplegg for meg.

Anonymkode: 0c774...777

Så vondt å høre. Og så bra det var mulig å gjøre noe for at du skulle få det bedre. Etter litt røffe svar er det fint å få kommentarer fra noen med lignende erfaring

• Hjerte 1
Skrevet
jegerrinne skrev (4 minutter siden):

Joda man kan få fritaj

Anonymkode: 34dd9...bb6

• Liker 1
Skrevet (endret)

-

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda man kan få fritaj

Anonymkode: 34dd9...bb6

Her fikk vi blank avslag med legeerklæring med hypermobile led, epilepsi   ,astma og migrene. Ble anbefalt fra lege fritak i periode mens behandling hos fysio pågikk etter brudd i kragebein og frosen solder 

Skolen ga avslag fordi lærer var lovpålagt å tilrettelegge i gym. Så her endte vi da med at fysio satte opp timer i gym timen, for å da ungå

Anonymkode: 1716d...24d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her fikk vi blank avslag med legeerklæring med hypermobile led, epilepsi   ,astma og migrene. Ble anbefalt fra lege fritak i periode mens behandling hos fysio pågikk etter brudd i kragebein og frosen solder 

Skolen ga avslag fordi lærer var lovpålagt å tilrettelegge i gym. Så her endte vi da med at fysio satte opp timer i gym timen, for å da ungå

Anonymkode: 1716d...24d

Jeg får så vondt i meg når jeg leser dette. Stakkars barn, skulle tro alle ville gjøre det absolutt beste for at skoledagen likevel skulle bli finest mulig for barnet. Det må ha vært kjempetungt å være foreldre i en slik situasjon, takk og pris for fysio.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...