Gå til innhold

Barn og sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan samarbeide best med lærerne om barns sykdom?

Endret av Aurora Cornelia
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke helt problemet her, kan dere ikke bare få en legeerklæring på at barnet sliter? Hvis han da fortsatt lager problemet så hadde jeg laget sak på det. Hvis det er flere som klager på han så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du ikke lager en stor sak av det. 

Anonymkode: e4c77...3b4

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Legeerklæring? 

Anonymkode: 235d9...06b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis barnet har legeerklæring, så ville jeg fått bekreftet fra kontaktlærer (eller gymlærer selv) at gymlæreren kjenner til legeerklæring. Om denne er for vag ville jeg fått legen til å utdype (etter å ha forklart den konkrete situasjonen). Dersom ingenting av dette gjelder ville jeg tatt kontakt med rektor (som lærer overrasker det meg at kontaktlærer ikke har tatt det videre selv).

Anonymkode: f6e82...6c4

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som et gjennomsnitt av alle gymlærere jeg har vært borti i mitt liv. Sannsynligvis er vedkommende også den typen gymlærer som ikke godtar legeerklæringer, for «man kan alltid delta på noe» i gymtimene. Her må du skaffe legeerklæring, og gjerne blande inn personer høyere opp i systemet.

Anonymkode: b45f2...301

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som denne gymlærer burde fått en seriøs klage mot seg opp mot ledelsen. 

Gymlæreren høres helseskadelig ut.

Og så må legeerklæring på plass.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Få en legeerklæring og hvis ikke det hjelper tar du det videre. Du må stille opp for barnet ditt og ikke dra dette ut i tid lenger enn nødvendig. 

Anonymkode: 31930...d0b

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville bedt legen om legeerklæring. De gangene barnet kommer for sent grunnet helseutfordringer hadde jeg meldt fravær i skole appen og skrevet melding til lærer med at eleven blir noe sen grunnet medisinske forhold.

Hjelper ikke dette hadde jeg sendt en offisiell klage til skolen. Jeg hadde henvist til paragrafen om retten til et godt skolemiljø osv tror det er paragraf 9a. Da vil sannsynligvis ledelsen ta tak i problemet siden du da har mulighet til å ta saken videre viss ikke skolen gjør tiltak. Ingen vits i å la dette skure og gå. Innimellom må det kjøres hardt mot hardt.

Anonymkode: c5e49...726

• Liker 2
Skrevet

Som andre sier; legeerklæring! Hvem som helst kan komme og si at de sliter med ditt og datt, derfor må det dokumenteres. Hvis legen er så forståelsesfull, så er det vel ikke noen sak å skaffe denne legeerklæringen? Jeg jobber selv som lærer og her må alle elever som ikke kan delta i ordinær kroppsøvingsundervisning ha legeerklæring hvis det ikke skal gå utover karakteren i faget. Da mener jeg når de ikke kan delta over tid, altså. Det holder med melding fra foreldre hvis det er engangstilfelle pga f.eks overtråkk eller at barnet hangler litt etter influensa. Det er ikke noe rart gymlæreren tror det er latskap og unnasluntring, når det ikke foreligger noe dokumentasjon. Med det sagt, så er selvfølgelig oppførselen til gymlæreren veldig ugrei. Desto viktigere at dere har deres på det tørre med tanke på klage.

Anonymkode: fd913...c2a

• Liker 4
Skrevet

Går det ikke an å få fritak for kroppsøving, og når/hvis barnet er eldre fritak for vurdering i faget? Hadde jeg hatt et så sykelig barn ville jeg arbeidet for dette.

Anonymkode: 05bdc...154

Skrevet

Det må selvsagt dokumenteres. Det gjøres med en legeattest. 

Jeg har veldig god erfaring med tilrettelagt gym i slike situasjoner for mine barn når det har vært nødvendig. 

Anonymkode: f53a0...6f1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går det ikke an å få fritak for kroppsøving, og når/hvis barnet er eldre fritak for vurdering i faget? Hadde jeg hatt et så sykelig barn ville jeg arbeidet for dette.

Anonymkode: 05bdc...154

Om barnet er frisk nok til å være på skolen, kan hen ha tilrettelagt kroppsøving. Mitt barn på vg3 ble alvorlig sykt med «kyssesyken» i fjor og kom tilbake på skolen med svært redusert batteri. Hun lagde en plan sammen med læreren, ut fra hva som var medisinsk forsvarlig (kunne ikke delta i ballspill feks) og hva hun orket. 
Det gikk veldig fint og hun fikk 6 i faget.  

Anonymkode: f53a0...6f1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Aurora Cornelia skrev (17 minutter siden):

Jeg har et barn som i ett helt år har slitt med utmattelse og sterke smerter etter korona. Gymlæreren skjønner det bare ikke. Han konfronterer barnet foran klassen når han er få minutter sen om morgenen, ofte fordi barnet har magesmerter og må vente til smertestillende tar ordentlig før skolen.  Magen slår seg ofte vrang på morgenen, og barnet har ikke lyst å snakke om det i full klasse. Legen sier dette er klassiske symptomer på long covid hos barn. Kontaktlæreren skjønner dette fordi han selv har hatt long covid. Gymlæreren skjeller ut både meg og barnet, er nedlatende mot barnet. Gymlæreren forstår heller ikke at barnet kan reagere med spillopper for å skjule at han har vondt og er syk og ikke henger med på det de andre får til. Jeg har sagt til gymlæreren at det vil hjelpe om han fokuserer på lærer-elev relasjonen. Jeg har også bedt den mer erfarne kontaktlæreren være så snill å veilede gymlæreren, noe han gjentatte ganger har forsøkt. Men det blir bare ikke bedre. Jeg vil ikke lage noen sak av dette, men det må da gå an å forklare en lærer i 30-årene at barn kan være syk lenge, og at et slitent, smertebelastet og sykt barn kan være sårbar for kritikk oppi det hele. Barnet er på skolen, men det krever medisinering og å droppe alle fritidsaktiviteter og venner fordi han bare ikke orker noe mer. Jeg synes barnet gjør en kjempeinnsats, og så blir han møtt slik på skolen.  Det er mulig jeg er dårlig å forklare. Egentlig burde jeg starte lærermobbingssak, men jeg synes ting skal løses i minnelighet og gjennom normale samtaler. Jeg greier bare ikke å finne ut hva jeg skal si for at han skal greie å mentalisere og se seg selv utenfra med barnets og foreldrenes øyne. Andre barn har lignende erfaringer med denne læreren, jeg tror det er mentale sperrer hos ham som roter dette til. Han forsøker sannsynligvis å gjøre en anstendig jobb, men med merkelige sanksjoner framfor gode relasjoner og klasseledelse. 

Neste gang du oppretter en tråd, kan du da være snill og legge inn noen avsnitt? Når du skriver slik som over, så er det nesten håpløst å lese. 

At du som mor skal drive på å forklare noe som ikke er helt A4 og som finnes i mengder, er både lite troverdig for dem som ikke har kunnskap og å sloss mot vindmøller. 
Å be kontaktlærer om å veilede en kollega om noe som er uvanlig, er å misbruke kontaktlærers ansvarsområde. Hvem vil gå hen og kritisere eller som du mener veilede en kollega på dette området?

Her er det helsesykepleier, fastlege og andre fagfolk som må på banen og som skal kunne  slike ting skal eller bør vite hvordan de skal løses. Du som omsorgsperson for ditt barn bør nå overlate til helsepersonell å ta ansvar for situasjonen. Du skriver ingen alder på barnet og heller ikke om det er barneskole eller høyere skoletrinn, dermed vet vi heller ikke om barnet skal ha karater i gym. 

Å løse vondt i magen med smertestillende, er i lengden heller ikke holdbart. Så der må andre eksperter på helse inn og vurdere situasjonen. Tenk deg at barnet har en sykdom som kan behandles, fremfor å døyve med smertestillende, og kanskje gjøre mer skade enn nytte på sikt? 
At gymlærer er frustrert, ja, det er fullt mulig å forstå, fordi min mening er at du forsøker å løse dette på en lite god måte. 

Anonymkode: 8dcc5...5a6

• Liker 3
Skrevet

Tenker at lærer trår langt over grensene for hva som er ok oppførsel mot elev. Uansett om dere har dokumenter utfordringene til barnet eller ikke, så skal ikke lærer skjelle ut barnet og være nedlatende.

Ville startet med legeerklæring. Hadde deretter gitt det maks 2 uker før jeg hadde meldt inn 9a-sak mot lærer.

Anonymkode: 6a3bc...ef1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neste gang du oppretter en tråd, kan du da være snill og legge inn noen avsnitt? Når du skriver slik som over, så er det nesten håpløst å lese. 

At du som mor skal drive på å forklare noe som ikke er helt A4 og som finnes i mengder, er både lite troverdig for dem som ikke har kunnskap og å sloss mot vindmøller. 
Å be kontaktlærer om å veilede en kollega om noe som er uvanlig, er å misbruke kontaktlærers ansvarsområde. Hvem vil gå hen og kritisere eller som du mener veilede en kollega på dette området?

Her er det helsesykepleier, fastlege og andre fagfolk som må på banen og som skal kunne  slike ting skal eller bør vite hvordan de skal løses. Du som omsorgsperson for ditt barn bør nå overlate til helsepersonell å ta ansvar for situasjonen. Du skriver ingen alder på barnet og heller ikke om det er barneskole eller høyere skoletrinn, dermed vet vi heller ikke om barnet skal ha karater i gym. 

Å løse vondt i magen med smertestillende, er i lengden heller ikke holdbart. Så der må andre eksperter på helse inn og vurdere situasjonen. Tenk deg at barnet har en sykdom som kan behandles, fremfor å døyve med smertestillende, og kanskje gjøre mer skade enn nytte på sikt? 
At gymlærer er frustrert, ja, det er fullt mulig å forstå, fordi min mening er at du forsøker å løse dette på en lite god måte. 

Anonymkode: 8dcc5...5a6

Barnet er fullstendig utredet for alle mulige sykdommer av spesialister, i samråd med både helsesøster og fastlege. Det står i veilederne for long covid at alle somatiske og psykiske utredninger for sikkerhets skyld skal gjøres før diagnose settes, og dette gjør sykehusene. Helsepersonell har gjort jobben sin. Det var ikke det jeg spurte om. 

Smertestillende er for leddsmerter , som er et vanlig symptom ved ettervirale tilstander og ME.  Etterviral utmattelse kan ikke behandles, tiden må gå sin gang sier spesialistene. Er du helsepersonell?

Skolen skal ifølge Opplæringslova samarbeide med foreldrene, dette er en lovfestet rett vi foreldre har.  Hvorfor angriper du meg og insinuerer alle disse tingene?

• Liker 4
Skrevet
Aurora Cornelia skrev (31 minutter siden):

Egentlig burde jeg starte lærermobbingssak, men jeg synes ting skal løses i minnelighet og gjennom normale samtaler. 

Lever legeerklæring på at barnet ikke kan delta på normal gymaktivitet til skolenadministrasjonen. Det er å løse saken i minnelighet. Hvis ikke skal flere hundre foreldre løse saker i "minnelighet" til den enkelte lærer.

Anonymkode: 5d6fd...bf3

Skrevet

Det kan godt hende kroppsøvingslæreren en drittsekk, og barnet ditt er nok syk. Å kjelke ut og bære nedlatende er ødeleggende for elevene. 

Men ordlegger du deg slik i møte med ham, hadde jeg fått mentale sperrer mot å høre på hva du sier  i hvertfall. Han bør altså få veiledning i å fokusere på elev-lærer-relasjonen, og bli bedre på mentalisering. Og du skal være den som snakker til ham og får han til å endre seg? 

Skaff en legeattest på fritak i gym første time. Klag til skoleledelsen hvis han faktisk er nedlatende og ufin. 

Men en forelder kan ikke "veilede" en lærer til å forstå at akkurat denne gullungen er så syk at han gjør "spillopper". 

Anonymkode: bc533...a42

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ser ikke helt problemet her, kan dere ikke bare få en legeerklæring på at barnet sliter? Hvis han da fortsatt lager problemet så hadde jeg laget sak på det. Hvis det er flere som klager på han så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du ikke lager en stor sak av det. 

Anonymkode: e4c77...3b4

Selvsagt har vi gitt skolen en legeerklæring. Den var ingenting verdt for å løse problemet, for å si det sånn. Jeg tror på samarbeid, og på at lærerne vil barna vel. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lever legeerklæring på at barnet ikke kan delta på normal gymaktivitet til skolenadministrasjonen. Det er å løse saken i minnelighet. Hvis ikke skal flere hundre foreldre løse saker i "minnelighet" til den enkelte lærer.

Anonymkode: 5d6fd...bf3

Vi har selvsagt levert legeerklæring. Vi ønsker at barnet skal delta i undervisningen, men med tilpasning slik opplæringslova gir rett til

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan godt hende kroppsøvingslæreren en drittsekk, og barnet ditt er nok syk. Å kjelke ut og bære nedlatende er ødeleggende for elevene. 

Men ordlegger du deg slik i møte med ham, hadde jeg fått mentale sperrer mot å høre på hva du sier  i hvertfall. Han bør altså få veiledning i å fokusere på elev-lærer-relasjonen, og bli bedre på mentalisering. Og du skal være den som snakker til ham og får han til å endre seg? 

Skaff en legeattest på fritak i gym første time. Klag til skoleledelsen hvis han faktisk er nedlatende og ufin. 

Men en forelder kan ikke "veilede" en lærer til å forstå at akkurat denne gullungen er så syk at han gjør "spillopper". 

Anonymkode: bc533...a42

Nei, jeg sier bare at en god lærer-elev relasjon ville hjelpe. Resten sier jeg ikke så direkte til ham, men jeg tenker det. Vi har levert legeattest. Jeg sier selvsagt til barnet at det er viktig å være snill, men barns evne til selvregulering svekkes når de er syke over lang tid. Det er vi voksne som må ta ansvar

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...