Gå til innhold

En person jeg er glad i hat lånt penger i en periode på 1,5 år. Kvir meg så veldig til å kreve det tilbake.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men slik livssituasjonen min er nå så må jeg.

Personen som har lånt har aldri krevd å få disse pengene. Men jeg tror han begynner å glemme summene og vil bli veldig lei seg når det blir presentert for han.

Hvordan samle mot til å sende dette stakkars menneske rett i kjelleren økonomisk? Jeg får helt hetta bare med tanken🥹

Anonymkode: 87791...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd å lagt det frem på en ydmyk måte. 

At du forstår han står i en vanskelig livssituasjon, og at det er ikke meningen å gjøre livet hans vanskeligere. Men at du selv har kommet i en livssituasjon, der du trenger penger som har lånt hos deg.

Selv om han blir lei seg / skuffet, tror jeg og håper jeg at han forstår.

Anonymkode: d3fd8...0dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du kan glemme de pengene... beklager 

Anonymkode: 093ef...d63

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill83 skrev (44 minutter siden):

Hvor mye dreier dette seg om ?

Ca 50000.

Anonymkode: 87791...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen har over halvannet år lånt rundt 50 000, vil gå økonomisk i kjelleren av å måtte betale for seg og har samtidig tilsynelatende null kontroll over summene selv? En sånn person har neppe hverken evne eller vilje til å betale tilbake og i hvert fall ikke begge deler. Her får du ikke igjen noe særlig. Det er det bare å avfinne seg med med en gang. 

Du får vise totalen, vise litt storsinn fra første stund (ikke for å være grei, men fordi dette tydeligvis er håpløst å betale tilbake) og bare prøve å få igjen det du klarer. Men dette ender ikke godt uansett. Dessverre.

Anonymkode: a90b9...e81

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men slik livssituasjonen min er nå så må jeg.

Personen som har lånt har aldri krevd å få disse pengene. Men jeg tror han begynner å glemme summene og vil bli veldig lei seg når det blir presentert for han.

Hvordan samle mot til å sende dette stakkars menneske rett i kjelleren økonomisk? Jeg får helt hetta bare med tanken🥹

Anonymkode: 87791...6c2

Hvis han aldri har krevd å få disse pengene, men du har tilbydt eller bare gitt han de, så er det ikke sikkert han tror det er et lån. Og ihvertfall ikke hvis det aldri har blitt nevnt noe om tilbakebetaling.

Anonymkode: c1a2e...edf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt risikofylt å låne bort så mye penger uten en plan for tilbakebetaling? 

Om dette er en person med dårlig økonomi selv så kan du nok se langt etter å få 50.000kr på en gang. Det er jo ikke realistisk for de aller fleste vanlige mennesker engang, spesielt ikke for et menneske med dårlig økonomi. Det hjelper jo lite å ha bruk for pengene selv om personen som har lånt de ikke har de tilgjengelig.

Sett deg ned og prat med han TS. Forklar at nå har du det vanskelig selv og spør om han har et forslag til løsning. Om så en nedbetaling på 500kr i mnd? 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har personen spurt om å få låne? Når det står at personen aldri har krevd å få disse pengene, så fremstår det litt uklart. Hvis dere har vært enige om at det er et lån, så burde du ikke ha dårlig samvittighet for å be om tilbakebetaling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da, du tror en person som stadig trenger å "låne" penger av deg fordi han sliter økonomisk, nå skal plutselig betale deg tilbake 50 000? 

Skjønner ikke hva du tenker med jeg. Du burde skjønt at denne personen ikke har midler til å betale tilbake, og stoppet opp å gi de ut for lenge siden om tanken var å få de tilbake. Her har du satt en svak person i gjeld uten å tenke på at det ikke går å betale tilbake. 

Djiiisus altså 🙄

Anonymkode: 48b0a...30e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis han aldri har krevd å få disse pengene, men du har tilbydt eller bare gitt han de, så er det ikke sikkert han tror det er et lån. Og ihvertfall ikke hvis det aldri har blitt nevnt noe om tilbakebetaling.

Anonymkode: c1a2e...edf

Tenkte det samme. Hvis du bare har gitt ham pengene uten at han har bedt om dem, virker det som en gave.

Anonymkode: 716d4...2eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lever etter den regelen at jeg låner bort det jeg kan avskrive nettopp fordi det som regel alltid blir problemer for tilbakebetaling,men nå som du har lånt bort så mye burde du si at nå er det på tide med en tilbakebetalingsplan. 

Anonymkode: f69a0...fe3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt forsøke å presentere summen, forklare at du trenger dem tilbake, og be personen skrive under en låneavtale med nedbetalingsplan. Det kan også tinglyses med pant i bolig, hvis han eier. Men magefølelsen sier meg at pengene må anses som tapt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 18.52):

Ca 50000.

Anonymkode: 87791...6c2

Har su lånt ut 50 000 kroner uten å sikre deg med gjeldsbrev eller skriftlig tilbakebetalingsavtale? 
Ja, da har du bare deg selv å takke for at pengene mest sannsynlig er tapt. 
Du får ringe Namnsmannen eller forliksrådet å forhøre deg med de som kan dette om hvordan du skal gå frem for å prøve å få pengene tilbake. 

Anonymkode: 48e33...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vri litt på tankegangen din. Han bør bli glad når du har vært så snill å notere og huske alt han har lånt. Nå får du se hvilke venn det er snakk om. Er ikke det veldig bra?

Anonymkode: 6af71...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om igjen, og tenker det kom noe uklart med om han faktisk er klar over at han har lånt pengene. Hvis du ikke tydelig har sagt i fra at dette er et lån, så bør du ikke kreve dem tilbake.

 

Anonymkode: 6af71...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes ikke det kommer klart frem at han faktisk er inneforstått med at han har lånt penger av deg. Har du bare satt over:» tenkte du trengte litt ekstra nå, vet du har det vanskelig økonomisk» typ så er det bare pinlig å be han tilbakebetale beløpene. Da anses det for å være gave. Beløp som overføres til andre og som er lånte penger, bør alltid merkes med «lån». Slik at man har en eller annen form for dokumentasjon 

Anonymkode: f230d...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror disse pengene er tapt for deg.

Anonymkode: 41ebf...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...