Gå til innhold

Bruke fotograf sine bilder.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke konsekvenser kan det få om man bruker bilder fra en boligannonse til ny utleie-anonnse? Altså at man tar låner bilder tatt av fotograf uten å spørre om tillatelse.

Anonymkode: 694ef...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få en heftig faktura i posten.

Anonymkode: 0029c...013

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det oppdaget får du en faktura på det bildene kostet opprinnelig.

Anonymkode: ec551...a34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt. Tipper det driter 100 null i om de blir brukt.

De er ferdig og den eneste igjen med markedsverdi er din interesse. Ingen andre sin.

De taper ingenting.

 

Anonymkode: 5fdfc...16e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i sånne tilfeller spør man om tillatelse og ikke tilgivelse. I verste fall får du faktura på bilder du bruker uten lov, og de kan prises ganske så greit. 

Anonymkode: a6168...9a5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke fakturere, nei, hvor har dere det fra?

Brudd på opphavsrett er ulovlig. Og kan straffes med erstatning/bøter. 

Anonymkode: 0d700...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo de kan helt klart fakturere for bruk, viss ikke det blir betalt så kan de anmelde.

En del fotografer legger inn betingelser for bruk av bilder i metadata. Som at all bruk av bildene krever betaling.

Det beste er å spørre. Jeg antar at du går på jobb for å få betalt. Å ta gode bilder er fotografens jobb. Å "låne" bildene er tyveri. Du kan ikke gå inn i en butikk og låne med deg produktene hjem fordi du skal bare.

Anonymkode: e25fc...026

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gjort uten å nøle, det er da vel ingen som legger merke til det? 

Anonymkode: 96b52...61e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo de kan helt klart fakturere for bruk, viss ikke det blir betalt så kan de anmelde.

En del fotografer legger inn betingelser for bruk av bilder i metadata. Som at all bruk av bildene krever betaling.

Det beste er å spørre. Jeg antar at du går på jobb for å få betalt. Å ta gode bilder er fotografens jobb. Å "låne" bildene er tyveri. Du kan ikke gå inn i en butikk og låne med deg produktene hjem fordi du skal bare.

Anonymkode: e25fc...026

Man kan kun fakturere om man har et kundeforhold.

Bruker man produkter uten et kundeforhold må det anmeldes som brudd på opphavsretten (eller tyveri), og bøter/erstatning kan bli konsekvensen. 

Anonymkode: 0d700...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan kun fakturere om man har et kundeforhold.

Bruker man produkter uten et kundeforhold må det anmeldes som brudd på opphavsretten (eller tyveri), og bøter/erstatning kan bli konsekvensen. 

Anonymkode: 0d700...db2

Hjemmel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan kun fakturere om man har et kundeforhold.

Bruker man produkter uten et kundeforhold må det anmeldes som brudd på opphavsretten (eller tyveri), og bøter/erstatning kan bli konsekvensen. 

Anonymkode: 0d700...db2

Det stemmer ikke. Fotografer følger med på om bildene dems blir brukt og sender faktura når de oppdager at noen har tatt seg til rette.

Anonymkode: e25fc...026

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du betalt for bildene tidligere, men ønsker nå å bruke de til et annet formål ts? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke. Fotografer følger med på om bildene dems blir brukt og sender faktura når de oppdager at noen har tatt seg til rette.

Anonymkode: e25fc...026

Bildene deres ikke dems

Anonymkode: 9f5cb...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Bildene deres ikke dems

Anonymkode: 9f5cb...db2

Hvorfor gidder du å kommentere så lenge du åpenbart ikke vet hva du uttaler deg om?

Fotografier sorterer under immatrialretten. Fotografen har opphavsrett til bildene dersom annet ikke eksplisitt er avtalt.

At du har betalt en fotograf for å ta bilder til f.eks. en boligannonse betyr normalt ikke at du eier rettighetene til dem til annet bruk senere.

Som kjøper av boligen har du garantert ingen rett til å benytte disse bildene igjen dersom det ikke er avtalt. Bildene ble tatt på oppdrag fra boligSELGER. 

Det aller ryddigste å gjøre for ts er å kontakte fotografen og få en pakkepris på x antall av bildene som ble brukt i annonsen. For fotografen er dette en enkel ekstrainntekt, og du får normalt en god pris. Det gjorde jeg selv da jeg var i samme situasjon som ts.

 

Anonymkode: 6e93f...091

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Kristian Eriksen sender faktura over en lav sko selv om ikke det er kunder av ham som bruker bildene så man må ikke ha kundeforhold 

Anonymkode: 7b3f6...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan kun fakturere om man har et kundeforhold.

Bruker man produkter uten et kundeforhold må det anmeldes som brudd på opphavsretten (eller tyveri), og bøter/erstatning kan bli konsekvensen. 

Anonymkode: 0d700...db2

Dette er kun delvis riktig.

Faktura kan selvsagt sendes i dette tilfellet, og fotografen kan til en viss grad sette prisen selv siden dere ikke har avtalt pris på forhånd.

En slik tvist anmeldes ikke. Man går til sivilt søksmål og krever erstatning.

Anonymkode: 6e93f...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller sendes faktura på 3 x det vanlige beløpet per bilde. Med andre ord: Dersom vanlig pris ville vært 2000 kr vil man få en faktura på 6000,- per bilde ved ulovlig bruk.

Anonymkode: c1d46...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man kan kun fakturere om man har et kundeforhold.

Bruker man produkter uten et kundeforhold må det anmeldes som brudd på opphavsretten (eller tyveri), og bøter/erstatning kan bli konsekvensen. 

Anonymkode: 0d700...db2

Brudd på opphavsrett har ingenting med straffelov å gjøre og kan ikke anmeldes.

Anonymkode: bfd6b...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor gidder du å kommentere så lenge du åpenbart ikke vet hva du uttaler deg om?

Fotografier sorterer under immatrialretten. Fotografen har opphavsrett til bildene dersom annet ikke eksplisitt er avtalt.

At du har betalt en fotograf for å ta bilder til f.eks. en boligannonse betyr normalt ikke at du eier rettighetene til dem til annet bruk senere.

Som kjøper av boligen har du garantert ingen rett til å benytte disse bildene igjen dersom det ikke er avtalt. Bildene ble tatt på oppdrag fra boligSELGER. 

Det aller ryddigste å gjøre for ts er å kontakte fotografen og få en pakkepris på x antall av bildene som ble brukt i annonsen. For fotografen er dette en enkel ekstrainntekt, og du får normalt en god pris. Det gjorde jeg selv da jeg var i samme situasjon som ts.

 

Anonymkode: 6e93f...091

Sorry: feilsiterte her gitt, så den første flåsete setningen beklager jeg. 🫢

Resten av innlegget mitt står seg. 🙂

Anonymkode: 6e93f...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...