Gå til innhold

Jeg har ikke råd til slanke sprøyter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du satt opp budsjett på hva dere bruker i mat/ drikke/ takeaway på 1 mnd?

Om det koster 1700 for en mnd sprøyte...kan du tenke deg at dette er ca 378 kroner uka.

Er det noe i matbudsjettet dere kunne kuttet 400 kroner med i uka hadde du hat råd til en sprøyte 

Spoiler

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan ser en vanlig matdag for deg ut? Du trenger jo ikke sulte og slanke deg. Du trenger bare å spise normalt som en normalvektig. Da vil vekten gradvis gå ned. 

Anonymkode: 1ac82...7b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ikke dette helt. Min venninne fikk innvilget slankeoperasjon. Hun gikk ned og fikk operasjon for å fjerne hud. Så gikk hun opp igjen. Nå har hun prøvd mysimba, men virker ikke, så nå får hun dekket sprøyter. 

Men burde hun ikke fått beskjed om å trene? Begeve seg litt? Hun jobber ikke og beveger seg lite. Sier at hun har smerter og kan ikke gå så mye. Men ikke rart hun har smerter når hun er så stor. 

Anonymkode: a0c2f...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mitt tips til deg, som fungerte veldig godt for meg. Ett lite steg om gangen. Jeg hadde kommet til ett punkt der jeg ikke lenger gikk opp i vekt (bmi i fedme kategorien), jeg spiste godis hver dag, (er mer glad i søtsaker enn fast food). Så hvis jeg ikke går opp i vekt av den mengden, så spiser jeg altså nok til å opprettholde vekten. Jeg bevegde meg ikke noe særlig heller. Så der jeg gjorde var å ikke gjøre noe drastisk, ekstreme dietter funker ikke i lengden, man må endre livsstil, få nye vaner. Så i dag spiste jeg så og så mye godis, i morgen skal jeg forsøke å spise litt mindre. I dag har jeg drukket brus, i morgen skal jeg ta saft istedet (også sukkerfri saft, og så vann). I dag har jeg bare sitti inne, i morgen skal jeg i hvertfall gå en tur i nabolaget. Osv. Hvis jeg feilet en dag, ok no big deal, jeg fortsetter i morgen. Dette hjalp meg å gradvis forbedre vanene mine, og jeg gikk sakte ned i vekt. Det hjalp også å fokusere på hva kroppen nå kan enn vekt. Nå kan jeg gå lenger enn når jeg startet, nå kan jeg jogge, klær passer bedre, osv. 

Nå som jeg er normalvektig passer jeg på å ikke forme noen dårlige vaner, for det er jeg god på. Drikker jeg cola til middag så vil jeg gjerne ha det dagen etterpå også, og det tillater jeg kanskje. Men på dag 3, hvis jeg kjenner at nå har jeg sååå lyst på cola så nekter jeg å drikke brus. Da drikker jeg heller noe annet usunt for å senke behovet men ikke få en spesifikk vane. Og gradvis drar meg selv tilbake til sunne alternativ. (Noen ganger går jeg bare rett på vann igjen). Hvis jeg får søtsug på kvelden så MÅ jeg spise ett eple og en gulrot først. Ofte har suger forsvunnet etter det. 

lykke til :) 

Anonymkode: 33c3c...497

Ts: Takk 

Jeg har liksom kun en av eller på bryter føler jeg. Sunn - kjempe usunn. Og alle tror at man med en så høy bmi som min spiser som de på My 600 lb life. Det stemmer ikke. Jeg spiser ikke hele dagen. Jeg spiser ikke store mengder, men når jeg ikke er «flink» så spiser jeg feil. En sjokolademuffins fra butikken er ca 400 kcal. Ikke stor den. En Dr Oetker pizza med mozarella ca 1100 kcal. På de to tingene så har vi 1500 kcal. Spiser jeg da et rundstykke med brunost så er vi glatt oppe i 18-1900 kcal. Og spiser jeg da 10 biter smågodt er vi oppe i 2300 kcal om dagen. Det er ingen stor mengde, men det er feil, lite næring etc. Jeg har en stillesittende jobb. Og går kanskje 1000-1500 skritt pr dag. 

Anonymkode: 73035...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er dette som er nøkkelen til nedgangen din.

Wegovy kan i beste fall gi en motivasjon for å gjøre en slik endring, men kunstig tilføring av GLP-1 og deretter stoppe denne tilførselen medfører at kroppens naturlige produksjon av GLP-1 blir lavere og en kan da oppleve enda større sult enn før en begynte å ta medisinen dersom en slutter på den.

Bruker en i tillegg mat for å døyve fysiske eller psykiske smerter, hjelper det lite er jeg redd. Har du forsøkt å tømme huset for den uønskede maten og fylle opp med egg, magre kjøtt- og meieriprodukter, grove kornprodukter, frukt og grønnsaker? Er det noe spesielt du ofte tyr til når du bruker mat som smertestillende? Jeg ville definitivt oppsøkt psykolog (helst en med spesialkompetanse på spiseforstyrrelser/fedme) først før jeg forsøkte wegovy eller operasjon.

Anonymkode: 13b9b...4a2

Noe har forandret seg for meg etter sprøytene, den forferdelige trangen til å spise noe "hele tiden", eller ha lyst på noe. 

Sprøytene ga meg ikke sultfølelse, ikke rart man går ned :) Det vanskelige er å holde på vekta.

Anonymkode: f3c78...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har liksom kun en av eller på bryter føler jeg. Sunn - kjempe usunn. Og alle tror at man med en så høy bmi som min spiser som de på My 600 lb life. Det stemmer ikke. Jeg spiser ikke hele dagen. Jeg spiser ikke store mengder, men når jeg ikke er «flink» så spiser jeg feil. En sjokolademuffins fra butikken er ca 400 kcal. Ikke stor den. En Dr Oetker pizza med mozarella ca 1100 kcal. På de to tingene så har vi 1500 kcal. Spiser jeg da et rundstykke med brunost så er vi glatt oppe i 18-1900 kcal. Og spiser jeg da 10 biter smågodt er vi oppe i 2300 kcal om dagen. Det er ingen stor mengde, men det er feil, lite næring etc. Jeg har en stillesittende jobb. Og går kanskje 1000-1500 skritt pr dag. 

Men sånn som med den pizzaen, går det ikke an å redusere mengden? Spise bare halve f.eks? Evt spise noe annet som metter bedre enn pizza? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan ser en vanlig matdag for deg ut? Du trenger jo ikke sulte og slanke deg. Du trenger bare å spise normalt som en normalvektig. Da vil vekten gradvis gå ned. 

Ts: Kan ta i dag da. 
Brokkoli salat fra Spar til Frokost/lunsj. 
Et fint rundstykke med eggesalat. 
En sjokolade muffins fra Aunt Mabels. Iskaffe Mocca uten sukker. 
4 plommer. 
Kommer til å spise et fint rundstykke til i dag med brunost og en kopp te. Ingen middag i dag da dagen ble uforutsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Paneera skrev (2 minutter siden):

Men sånn som med den pizzaen, går det ikke an å redusere mengden? Spise bare halve f.eks? Evt spise noe annet som metter bedre enn pizza? 

Ts: Det var et eksempel. Middag i går var biff (mørbrad) med pommes noisettes og 1 ts chilli bernaise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

4 plommer. 
Kommer til å spise et fint rundstykke til i dag med brunost og en kopp te. Ingen middag i dag da dagen ble uforutsett. 

Hva var i brokkolisalaten? Om det er dressing i, mye kalorier

Eggesalat inneholder mye majones, som har over 700 kcal per 100g

En muffins fra aunt mabel er nesten 400 kcal.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

4 plommer. 

Ikke noe cola, godteri, snacks etc?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (18 minutter siden):

Har du satt opp budsjett på hva dere bruker i mat/ drikke/ takeaway på 1 mnd?

Om det koster 1700 for en mnd sprøyte...kan du tenke deg at dette er ca 378 kroner uka.

Er det noe i matbudsjettet dere kunne kuttet 400 kroner med i uka hadde du hat råd til en sprøyte 

Vis skjult innhold

Ts: Nei har ikke regna på det slik fordi det er 3 andre i huset her som også spiser og jeg utgjør ikke største parten av dette. Ungdom og mann i hus som spiser mer enn meg. Igjen er de tynne og aktive. Ville handlet samme menge ville bare skapt mer rester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spis biffen med kokt potet og sjysaus. Hundrevis av kalorier spart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Paneera skrev (1 minutt siden):

Hva var i brokkolisalaten? Om det er dressing i, mye kalorier

Eggesalat inneholder mye majones, som har over 700 kcal per 100g

En muffins fra aunt mabel er nesten 400 kcal.

Ts: Ja alt dette vet jeg. Handler ikke om at jeg er dum eller uviten. Jeg vet at jeg har et jævla møkka kosthold når det er ille. Og denne tråden skulle ikke handle om kosthold, men hvor jævlig dritt det er at sprøytene er så dyre at man med min bmi ikke kan få hjelp. For jeg trenger hjelp. Det eneste jeg kan få er en stor operasjon som kanskje ikke virker.  Og all denne psykolog praten jo det kommer jeg til å trenge tusenvis av timer med om jeg ikke får gjort noe med vekta og det er mye dyrere enn å la meg få blå resept på sprøyter ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts: Nei har ikke regna på det slik fordi det er 3 andre i huset her som også spiser og jeg utgjør ikke største parten av dette. Ungdom og mann i hus som spiser mer enn meg. Igjen er de tynne og aktive. Ville handlet samme menge ville bare skapt mer rester. 

Men det har jo ikke noe å si...dere har 4 personer i huset..dere har 1 husholdning.

Det har ikke hva hvor mye penger du bruker..det er hvor mye penger dere bruker

Vi er 2 voksne og 2 barn i denne familien og vi har et matbudsjett på 1 mnd . Som betyr vi har budsjett for 4 uker....

Jeg tror DERE har råd til 1700 i mnd...men at du legger litt skyld på hva er andre bruker penger på. Du har en familie..du er ikke alene 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (6 minutter siden):

Ikke noe cola, godteri, snacks etc?

Ts: Nei jeg prøver å være flink, men gikk jo på en smell med den muffinsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde du bare spist 2300 kcal per dag, så hadde du ikke vært oppe i en bmi på 50. Det er faktisk helt umulig, selv om maten er feil og har lite næring. For å gå opp så mye i vekt at man får en bmi på 50, så må man ha høyt kcal-inntak, og økende kcal-inntak over flere år. Hvis du skal ha et kcal-underskudd, så må du være helt ærlig om hva du spiser og hvilken mengde du spiser, ellers funker det selvfølgelig ikke. Hver minste ting du spiser må loggføres.

Anonymkode: 76a28...c7c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da slanker du deg med å trene mer enn du forbrenner. Det er gratis.

Anonymkode: f00bc...ca3

Slanking skjer først og fremst gjennom kosthold; ikke trening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan du tror at det hadde kostet det samme om du spiste mindre. Da blir det kjøpt inn mindre mengder. Muffins og smågodt er dyrt. 

Anonymkode: 41a18...4fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts: Takk til alle som faktisk svarer normalt og ikke slenger med leppa. 

Jeg kommer ikke til å svare mer fordi akkurat nå kjenner jeg meg verre enn noen gang. Føler meg som et idiotisk og gigantisk fett monster. Eneste jeg får lyst til er å slutte å spise. For jeg hater mat. Jeg hater godteri, sukker osv. Og jeg hater mitt eget speilbilde.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men seriøst. Den sprøyten går ikke på butikken og handler frukt og grønt for deg. Den får deg ikke til å velge potet fremfor pommes noisettes. Dette handler om vaner og valg! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...