Gå til innhold

Jeg har ikke råd til slanke sprøyter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts: Lege ved klinikken for sykelig overvekt som ga avslaget så jo jeg har sjekket skikkelig. 

Anonymkode: 73035...8d5

En lege gir da ikke avslag på søknad om refusjon? Det er vel Helfo? 

Jeg hadde vurdert å bytte fastlegen om hen ikke la inn søknad i din situasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slutt med sprøyter og annet tull! Lær dere å spise mat, skikkelig mat. I riktige porsjoner, 3-4 måltider om dagen. Ikke spis utenom dette, drikk vann i mellom.

Spis råvare; kjøtt, fisk, kylling med grønnsaker til. Og litt karbo bare, type 100gram om dagen. Så går du ned i vekt gradvis...mens kroppen tilpasser seg! Dette er veldig enkelt, men hjernen din må trenes opp til dette...er det mental som svikter hos folk som skal ned i vekt.

Tyr man til quick-fix som slankesprøyter, lavkarbo, dietter etc...vil man alltid sprekke igjen.

Anonymkode: dc7d2...c41

Aner du hvor farlig og hvor kritisk overvekt er? Å belære noen om kosthold og behandle psykisk er ikke nok og går ikke raskt nok. Å få ned vekten raskt er viktig, disse medisinene blir ikke skrevet ut av leger for moroskyld. 

Å få ned vekten er første prioritet, så kan man utforske veien videre. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts: Takk for et fint svar. Setter pris på at du tar deg tid til å svare meg så utfyllende. Og jeg er ikke uenig, men jeg har prøvd trening og levd på 1200 kcal, pulver, lavkarbo osv. Jeg har prøvd mysimba som er slankemedisinen. En annen type slankemedisin for mange år siden som ga meg oljeaktig diaré. Jeg går ned og jeg går så opp igjen. Jeg har slanket meg hele mitt voksne liv.
 

Mitt forhold til mat er helt ødelagt. Mat er belønning og straff. Og det er ikke farlig å være sulten, helt enig. Er ikke sulten som er det verste, det er den konstante «mat støyen» i hodet som tenker 10 måltider frem, ja mat, nei mat, mat jeg kan spise forran andre og ikke. Og mange lurer på hvorfor jeg ikke tar operasjon, det er fordi jeg ville endt opp med å gå opp igjen alt og «ødelagt» operasjonen. 
 

Så sprøyter er for meg overhode ikke første og beste løsning. Det er antageligvis siste mulighet før jeg dør av overvekten om 5-10 år. 

Anonymkode: 73035...8d5

Men her er det jo HELT åpenbart at du trenger psykisk hjelp, ikke sprøyter ..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts: Takk for et fint svar. Setter pris på at du tar deg tid til å svare meg så utfyllende. Og jeg er ikke uenig, men jeg har prøvd trening og levd på 1200 kcal, pulver, lavkarbo osv. Jeg har prøvd mysimba som er slankemedisinen. En annen type slankemedisin for mange år siden som ga meg oljeaktig diaré. Jeg går ned og jeg går så opp igjen. Jeg har slanket meg hele mitt voksne liv.
 

Mitt forhold til mat er helt ødelagt. Mat er belønning og straff. Og det er ikke farlig å være sulten, helt enig. Er ikke sulten som er det verste, det er den konstante «mat støyen» i hodet som tenker 10 måltider frem, ja mat, nei mat, mat jeg kan spise forran andre og ikke. Og mange lurer på hvorfor jeg ikke tar operasjon, det er fordi jeg ville endt opp med å gå opp igjen alt og «ødelagt» operasjonen. 
 

Så sprøyter er for meg overhode ikke første og beste løsning. Det er antageligvis siste mulighet før jeg dør av overvekten om 5-10 år. 

Anonymkode: 73035...8d5

Kvinne36, BMI 45,3, nå 27,1. Jeg svarer på de tingene uthevet med fet skrift:

1: Med så høy overvekt kan du fint ligge på 1600 om dagen for å ha underskudd. Start der! Ikke rett ned på 1200 som er seigt. Jeg kan garantere deg 100% at om du i 4 uker logger hver eneste ting du putter i munn og opprettholder underskuddet ditt så vil du gå ned i vekt. Men du være ærlig med deg selv og ikke slurve. Jeg løy mye for meg selv i starten, helt ubevisst også.  
 

2: For å slutte tenke så mye på mat bør du lage deg en ukeplan med frokost lunsj og mellommåltid/kvelds(jeg har behov for å spise kvelds fremfor mellommåltid feks). Jeg gjorde det for å slippe tenke så mye på hva og når jeg skulle spise - det stod allerede i planen og jeg hadde lagt det inn i kaloriapp på forhånd for å slippe "styre" med det i hverdagen. Middagen logget jeg ikke fordi jeg spiste en stor tallerken med kokte/ovnsbakte "lette" grønnsaker først og SÅ forsynte jeg meg av det familien spiste (gjør faktisk dette fortsatt og huden og håret mitt har aldri vært friskere). Det resulterte ofte i en svært liten porsjon med deilig, creamy lasagne fordi jeg jo var ganske mett allerede av grønnsakene. 
 

En typisk dag for meg:

Frokost (200kcal) 2 knekkebrød med kokt skinke og lett Philadelphia og litt paprika

Lunsj (350kcal)  2 knekkebrød med egg og avokado + en skyr eller 150g cottage cheese, evt også en grønn salat med balsamico og cherrytomater

Middag 200kcal grønnsaker + 400-600 vanlig mat

Kvelds ved behov maks 200kcal

Totalt alt i mellom 1200-1600 dagen, alt etter aktivitet og behov. 
 

 

Anonymkode: c7218...455

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

...og flere har tatt slankeoperasjon og legger på seg igjen etter noen år, og får resept på wegovy for å gå ned igjen. Nyttig?

Anonymkode: 406fc...291

Ja, da har man prøvd alt man kan for å hjelpe. Det er heller ikke slik at man operasjon eller medisiner uten innsats. Skal du opereres må du bevise at du kan gå ned i vekt selv, skal du ha medisin må du vise at vekten går ned. 

Bedre at alle overvektige blir nektet hjelp, dør tidlig, er syke og en enorm vekt på felleskassen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da vet du lite om både slanking og forbrenning. Det kan være flere underliggende faktorer til at man ikke går ned i vekt. 

Anonymkode: 25539...027

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som kortisolnivå og annen hormonell ubalanse. 

 

Anonymkode: 25539...027

Forbrenningen er det samme.. ingen kan leve på for lite kalorier uten å gå ned i vekt, og i hvertfall ikke opprettholde overvekt. disse tilstandene du nevner påvirker sultfølelse og cravings. Altså man spiser mer OM man ikke tar kontroll (som kan være vanskelig men ikke umulig).

Anonymkode: 33c3c...497

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og ja jeg bruker mat som smertestillende. 

Du trenger psykolog.

Anonymkode: db5ed...3ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts: Jeg har vært på klinikk for sykelig overvekt og ernæringsfysiolog. Operasjon kan jeg få gratis, men ønsker ikke operasjon. 

Anonymkode: 73035...8d5

Men da har du jo hjelp som er tilgjengelig. Det er du som ikke ønsker å benytte deg av den.

Anonymkode: f50e3...bcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du trenger psykolog.

Anonymkode: db5ed...3ad

Ts: Så du tror at en psykolog kan fjerne fysiske smerter fra kroniske medfødt sykdom? Jeg har til din informasjon vært både hos psykolog ved overvekts klinikken og smerte poliklinikk. Vektreduksjon vil kunne begrense smertene noe, ikke fjerne de. Man kan hverken tenke eller snakke bort den sykdommen jeg har. 

Anonymkode: 73035...8d5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Spiser mindre måltider, ingen mellommåltider, nesten ikke snop og beveger meg dobbelt så mye som tidligere. Magen venner seg til mindre mat - men det er klart det er viktig å fortsette å være påpasselig med mengden.

Anonymkode: f3c78...b6b

Det er dette som er nøkkelen til nedgangen din.

Wegovy kan i beste fall gi en motivasjon for å gjøre en slik endring, men kunstig tilføring av GLP-1 og deretter stoppe denne tilførselen medfører at kroppens naturlige produksjon av GLP-1 blir lavere og en kan da oppleve enda større sult enn før en begynte å ta medisinen dersom en slutter på den.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts: Jeg spiser ikke mye, men feil. Og jeg er veldig inaktiv pga kronisk sykdom som gir store smerter og utmattelse. Dermed har jeg veldig lav forbrenning. Og ja jeg bruker mat som smertestillende. 

Anonymkode: 73035...8d5

Bruker en i tillegg mat for å døyve fysiske eller psykiske smerter, hjelper det lite er jeg redd. Har du forsøkt å tømme huset for den uønskede maten og fylle opp med egg, magre kjøtt- og meieriprodukter, grove kornprodukter, frukt og grønnsaker? Er det noe spesielt du ofte tyr til når du bruker mat som smertestillende? Jeg ville definitivt oppsøkt psykolog (helst en med spesialkompetanse på spiseforstyrrelser/fedme) først før jeg forsøkte wegovy eller operasjon.

Anonymkode: 13b9b...4a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts: Så du tror at en psykolog kan fjerne fysiske smerter fra kroniske medfødt sykdom? Jeg har til din informasjon vært både hos psykolog ved overvekts klinikken og smerte poliklinikk. Vektreduksjon vil kunne begrense smertene noe, ikke fjerne de. Man kan hverken tenke eller snakke bort den sykdommen jeg har. 

Anonymkode: 73035...8d5

Men nå er vel temaet i tråden du oppretta overvekten er det ikke? Og det er tydelig at du bruker mat som smerte, straff, og belønning ifølge dine ord, da må du ta tak i årsaken bak det hvis du ønsker å gå ned.

Anonymkode: db5ed...3ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da har du jo hjelp som er tilgjengelig. Det er du som ikke ønsker å benytte deg av den.

Anonymkode: f50e3...bcf

Ts: Jeg ønsker ikke operasjon fordi det er ikke rett verktøy for meg. Jeg har hørt alt for mye negativt om operasjon og det fikser overspising ikke feil spising. Operasjonen virker dessuten kun 1 år. 

Anonymkode: 73035...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da vet du lite om både slanking og forbrenning. Det kan være flere underliggende faktorer til at man ikke går ned i vekt. 

Anonymkode: 25539...027

Nei.

Ligger du i et kaloriunderskudd over tid, så går du ned i vekt.

Sykdomstilfeller det man ikke går ned i vekt av kaloriunderskudd over tid, er ekstremt sjelden og ikke et poeng.

Om du ligger i et kaloriunderskudd over tid uten å gå ned i vekt, så vanker det nobelpris for å ha motbevist lov om termodynamikk.

Anonymkode: 2c058...a4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er dette som er nøkkelen til nedgangen din.

Wegovy kan i beste fall gi en motivasjon for å gjøre en slik endring, men kunstig tilføring av GLP-1 og deretter stoppe denne tilførselen medfører at kroppens naturlige produksjon av GLP-1 blir lavere og en kan da oppleve enda større sult enn før en begynte å ta medisinen dersom en slutter på den.

Bruker en i tillegg mat for å døyve fysiske eller psykiske smerter, hjelper det lite er jeg redd. Har du forsøkt å tømme huset for den uønskede maten og fylle opp med egg, magre kjøtt- og meieriprodukter, grove kornprodukter, frukt og grønnsaker? Er det noe spesielt du ofte tyr til når du bruker mat som smertestillende? Jeg ville definitivt oppsøkt psykolog (helst en med spesialkompetanse på spiseforstyrrelser/fedme) først før jeg forsøkte wegovy eller operasjon.

Anonymkode: 13b9b...4a2

Ts: Den konstante mat støyen er det verste. Det og smertene. Det gjør at jeg orker ikke og gir etter. Jeg bor ikke alene og det å fysisk fjerne alt usunt i huset vil jo ikke fungere i lengden. De usunne tingene er jo på butikken, på jobb hvor der serveres kaker, i kantina, i bursdager etc så jeg må kunne klare å ha det rundt meg for å bekjempe dette. Sprøytene hjelper med mat støy har jeg skjønt og ved å fjerne denne vil det være enklere å ta bedre valg og igjen komme ned i vekt som igjen er med på å bekjempe noe av smertene. 
 

Det jeg tyr til er smågodt. Alltid smågodt. 

Anonymkode: 73035...8d5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts: Den konstante mat støyen er det verste. Det og smertene. Det gjør at jeg orker ikke og gir etter. Jeg bor ikke alene og det å fysisk fjerne alt usunt i huset vil jo ikke fungere i lengden. De usunne tingene er jo på butikken, på jobb hvor der serveres kaker, i kantina, i bursdager etc så jeg må kunne klare å ha det rundt meg for å bekjempe dette. Sprøytene hjelper med mat støy har jeg skjønt og ved å fjerne denne vil det være enklere å ta bedre valg og igjen komme ned i vekt som igjen er med på å bekjempe noe av smertene. 
 

Det jeg tyr til er smågodt. Alltid smågodt. 

Anonymkode: 73035...8d5

Da må du forsøke å  lage rom i økonomien til sprøytene.

Jeg er absolutt enig i at det er et godt verktøy når man skal ned så mye som du må, og det hindrer en ikke i å samtidig ta tak i problemene som gjorde en overvektig i utgangspunktet. Man kan ha to tanker i hodet samtidig, og jeg tror det er lettere å jobbe med andre plager hvis man får dempet støyen rundt mat.

For noen er det nok å bryte båndet mellom mat og snacks = kos, eller mat og snacks = belønning over tid, og dette båndet vil trolig brytes hvis du har god effekt av medisinen. Da vil lysten forsvinne, og du vil kanskje ikke orke det om du prøver. Kanskje må du gå på sprøytene i en eller annen grad resten av livet, eller kanskje du klarer å legge om vanene innen du når målet.

Siden du har søkt om blå resept så regner jeg med at legen din er enig i at sprøytene er et alternativ for deg, men at det kun er økonomien det står på? Som nevnt koster ikke sprøytene 3000kr i måneden med mindre du går på full dose. Veien dit er lang, og flere bruker kun laveste eller nest laveste hele veien. Å dele en høyere dose gjør det også mulig. Det er grupper på facebook hvor dette diskuteres og forklares, og jeg kjenner til flere som har søkt informasjon der før de har startet på sprøyter. Da er det ikke like dyrt lenger, og noen justeringer kan du kanskje gjøre for å få råd?

 

 

Anonymkode: b0ddb...a4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (55 minutter siden):

Naivt? Sprøytene virker jo slik at man føler seg fortere mett. Og derfor spiser man mye mindre. Man slipper å kjenne på sultfølelsen, som selvfølgelig gjør det lettere å slanke seg. 

Tror du må lese en gang til hva jeg svarer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror at hvis du bruker maten som smertestillende, kommer ikke sprøyter til å hjelpe. Sprøytene gjør ingenting med smertene, verken psykisk eller fysisk.

Anonymkode: 41a18...4fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts: Har prøvd. Gikk på det 1 år så slutta de å virke. Nå virker de ikke lenger. 

Anonymkode: 73035...8d5

Fikk du da mysimba på blå resept? 

For de første dosene på wegovy koster ca like mye som mysimba. 

Jeg går på begge to. Fungerer veldig bra 

Anonymkode: 973f4...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (1 time siden):

Ja, da har man prøvd alt man kan for å hjelpe. Det er heller ikke slik at man operasjon eller medisiner uten innsats. Skal du opereres må du bevise at du kan gå ned i vekt selv, skal du ha medisin må du vise at vekten går ned. 

Bedre at alle overvektige blir nektet hjelp, dør tidlig, er syke og en enorm vekt på felleskassen? 

Poenget mitt var at om en ikke griper fatt i ÅRSAKEN så hjelper det ikke langsiktig med disse tiltakene.

Anonymkode: 406fc...291

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fikk du da mysimba på blå resept? 

For de første dosene på wegovy koster ca like mye som mysimba. 

Jeg går på begge to. Fungerer veldig bra 

Anonymkode: 973f4...6b2

Ts: Ja fikk Mysimba på blå resept pga bmi. 
 

Mysimba koster da ca 500 kr for en pakke, men har aldri betalt pga frikort. 

 

Anonymkode: 73035...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...