AnonymBruker Skrevet 10. september #41 Del Skrevet 10. september Har du råd til å prøve den laveste dosen? Du trenger ikke helt opp på den høyeste om en lavere dose har effekt 😊 Anonymkode: af7f2...92a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #42 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men dritmat det har du råd til…Spis mindre så sparer du penger og går med i vekt. Ingen slankesprøyter nødvendig Anonymkode: 1ac82...7b1 Vet du? Sånt hjelper ingen. En kan fint ha et kosthold med lite « dritmat» og bli sykelig overvektig. Anonymkode: 71254...5c7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #43 Del Skrevet 10. september Slutt med sprøyter og annet tull! Lær dere å spise mat, skikkelig mat. I riktige porsjoner, 3-4 måltider om dagen. Ikke spis utenom dette, drikk vann i mellom. Spis råvare; kjøtt, fisk, kylling med grønnsaker til. Og litt karbo bare, type 100gram om dagen. Så går du ned i vekt gradvis...mens kroppen tilpasser seg! Dette er veldig enkelt, men hjernen din må trenes opp til dette...er det mental som svikter hos folk som skal ned i vekt. Tyr man til quick-fix som slankesprøyter, lavkarbo, dietter etc...vil man alltid sprekke igjen. Anonymkode: dc7d2...c41 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #44 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synd det ikke finnes sprøyter for folk som er tjukke i hodet. Verden ville vært et bedre sted. Anonymkode: ad0bc...258 Tjukk i hodet fordi man sier det som det er? Fakta er at ts er sjekket ut, det er hverken fysiske årsaker eller psykiske årsaker til overvekten, da står det på viljestyrke og disiplin. Anonymkode: db5ed...3ad 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #45 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har en bmi på over 50 og søkte om å få Wegovy på blå resept, men fikk avslag. Jeg har også tilleggssykdommer. Jeg har ikke diabetes. Jeg ser så mange ha så god hjelp av disse sprøytene og skulle så ønske jeg kunne prøvd, men jeg har ikke råd. Mange sier at man sparer det inn igjen på mat, men man spiser jo fortsatt og resten av familien har fortsatt sitt matbudsjett så jeg ser ikke for meg at vi sparer 3000 kr pr mnd kun på meg i mat pr mnd. Syns det er ganske frustrerende at hjelpemidlene er der, men ikke tilgjengelig for alle. Anonymkode: 73035...8d5 Jeg anbefaler alltid at man tar tak i årsak til sykdom før man tar tak i symptomene på den. Fedme er et symptom på fysisk og/eller psykisk helse som er så dårlig at man ikke evner (mangel på overskudd er en reell mangel på evne) ta tak i egen livssituasjon før den blir skadelig. Så ta deg et møte med fastlegen (eller din samboer, eller en god venn, eller din mor/far) der dere drodler - ærlig og fra levra - over hvorfor du har blitt overvektig. Er det en ikke-bærekraftig livsstil som tilsier total mangel på overskudd og et behov for å «belønne» deg ut av manglende trivsel? Er det sykdom som bør behandles og taes mer på alvor? Er det mer generell og langvarig mangel på følelse av mening og mestring? For ingen - absolutt 0% - friske, godt fungerende mennesker blir overvektige, ts. Og alle - absolutt alle av oss - har en reell risiko for å havne i en eskalerende situasjon av uhelse som gjør oss disponible for å havne i uføret. Om det så viser seg, rent symptommessig, ved et problematisk forhold til kropp, mat (som hos deg) eller rusmidler. Altfor mange som har overvekt later til å tro de «bare» kan slanke seg. Og at årsaken til at de ikke får til dette «bare» er at det er veldig vanskelig og vondt å spise færre kalorier enn en forbrenner. Men det er feil metode. Det ER nemlig super-enkelt å spise mindre kalorier enn en forbrenner. Og det er enda enklere å spise så en går akkurat i null. Derfor bør spørsmålet ikke være «hvorfor har jeg så dårlig evne til selvdisiplin?». Men «hva bruker jeg all min selvdisiplin på, slik at jeg ikke har det marginale overskuddet jeg behøver for å gå ned i vekt?» Når du har fjernet årsaken til uhelsen så går det med fedmen nesten helt av seg selv. Anonymkode: 531d0...1b5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 10. september #46 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Da slanker du deg med å trene mer enn du forbrenner. Det er gratis. Anonymkode: f00bc...ca3 Dette er en typisk kommentar som ofte slenges ut av folk uten vektproblemer, eller som liker å trene og som synes det er enkelt å kontrollere vekten. Hadde det vært så enkelt for alle, hadde vi neppe hatt noe overvektproblematikk, men det med overvekt er en kompleks sykdom som mange trenger medisinsk hjelp til å kontrollere på lik linje med diabetes. Ikke alle som klarer dette selv. Hvor vanskelig det kan være, det vet bare de som lever med disse problemene og det er vanskelig å sette seg inn i for "friske" folk. AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg bmi på nesten 40 og kunne tenkt meg det samme ❤ Usikker på kriteriene for blå resept. Men kanskje andre her inne vet ? Anonymkode: 25539...027 Kriteriene står i Felleskatalogen på nett. Om du ikke har diabetes, må du ha BMI over 50 og så må legen søke Staten om tillatelse til at du skal få på blå resept. Finnes noen få som får det, men det er kanskje bare 10-20 stk. i Norge og de er alle under behandling på en overvektsklinikk tilknyttet et sykehus, så vidt jeg vet. Har du diabetes, kan du få diabetesmedisin på blå resept, og minst en av disse diabetesmedisinene har også samme slankende effekt som Wegovy. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er vel ingen som får den på blå resept for slanking lengre? Tror ikke man får kjøpt den uten resept heller? Anonymkode: b9dda...cd5 Ingen slankemedisiner er reseptfrie. De fleste får det på hvit resept, som betyr at de må betale alt selv uten økonomisk støtte fra Staten. Prisen på slankemedisinen varierer veldig med dose. Full dose koster nær 3000,- i måneden, men det er ikke alle som trenger full dose. Man begynner alltid på laveste dose og så øker man som regel kun dosen dersom det er nødvendig for å få effekten man trenger. Mange vil nok oppleve at de sparer inn store deler av medisinprisen på redusert matbudsjett. Full dose koster omkring 100,- om dagen, og for de som er vant til å kjøpe litt snacks, en ekstra matbit når de er innom kiosken, eller ta en potetgullpose og litt sjokolade på kvelden, blir det fort en hundrelapp om dagen i ekstra matutgifter som mange lett sparer inn når slankemedisinen slår til og reduserer apetitten og behovet for alle disse små, men dyre mellommåltidene. Regn litt på det for deg selv, så finner du raskt ut hvilket sparepotensiale du har i din egen hverdag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #47 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo egentlig er det faktisk så enkelt - for alle. Men ikke alle klarer å tro på hvor lite mat en kropp kan trenge, særlig om man har overspist hele livet, kanskje vokst opp med "spis opp maten din", så alt annet føles feil. Kroppen trenger faktisk ikke mer enn den forbrenner. Forbrennes lite, trengs lite. Desto viktigere at det lille er næringsrikt. Og mange føle de ikke "kan spise annerledes enn familien sin", enda det er akkurat det som må til. Fordi alle er ulike. Og ja, det er hormonelle årsaker, sykdommer, stoffskifteulikheter etc som gjør oss ulike. Men faktisk så fungerer det allikevel slik at kroppen lagrer den den ikke bruker for de aller aller fleste. Så må man undersøke evt hvorfor kroppen forbrenner for lite. Helt ærlig vil de fleste bare ikke gjøre jobben som trengs og spise lite nok. Sult er feks ikke farlig. Det er et veldig tillært signal som ikke hanger sammen med hva kroppen egentlig trenger. Merket det 100% selv da jeg startet med periodisk faste. Tok et par uker før sultfølelsen ble borte. Den åpenbarn tillærte sultfølelsen basert på "normalinntaket". Et kjempeproblem når normalinntaket plutselig er for høyt. For min det omtrent da jeg tippet 40 år. Med periodisk faste som -min- løsning for nettopp å spise mindre, sluttet jeg å legge på meg og fikk kroppen ned på det nye normale inntaket av mat, som er betydelig mindre enn hva jeg kunne spise for få år siden. Og slik er det. Mange tåler ikke sultfølelse og tror de må spise hvis kroppen ber om det. De tror også at de må spise like mange måltider som barn i vekst. Hvilket man selvsagt ikke kan. Eller like ofte og mye som en mann med betydelig større kropp, eller enda kjipere, om man har en partner med veldig høy forbrenning. Typisk at vi damer merker alderen og de hormonelle endringene, mens mannfolka i stor grad ikke merker særlig endring før senere. Vi kan jo også få store endringer etter svangerskap og fødsler f.eks. Og ammeperioder. Der de kan spise mye det same fra de er 16 til de er 50, så varierer nok behovet for oss kvinner i mye større grad. Så man må passe seg for å legge seg på partners nivå for spising også. Vel vel. Eneste løsning her er nok uansett å gå til LEGEN, for å få nødvendig hjelp. Og å faktisk høre på hva legen sier, og gidde å ta tak i det legen foreslår som forbedringer. Veldig sjelden er det rett på sprøyter vil jeg tro. Men legene vet heller ikke alt... man må selv kanskje prøve seg frem til hvor lite mat man faktisk bør spise. Kommer også an på aktivitetsnivå. Muskler er lurt å ha, så styrketrening er jo veldig viktig. Og kondisjonstrening helt generelt. Men mange kvinner skjønner ikke viktigheten av styrketrening. For den generelle forbrenningen er muskler genialt, så styrketrening fremfor en joggetur kan være veldig lurt. Å finne en form for styrketrening man trives med og får gjort 2 ganger i uka er et godt tips. Og alt dette må man jo gjøre FØR man tenker på sprøyter. Prøv periodisk faste i 3 måneder. Se først hva det seg selv gjør med metthetsfølelse og sultfølelse. Og har man ikke prøvd de helt naturlige gratis tingene man selv kan påvirke - over tid!, kan man ikke mase om sprøyter...eller at man ikke har råd til å gå ned i vekt. Anonymkode: 5cd03...a01 Har du hatt BMI på 50 og slanket deg ned til normalvekt, eller koker du dette sammen i ditt eget hode? Det er ingen som benekter at å spise mindre kalorier enn man forbruker gir vektnedgang, for det er jo akkurat det en operasjon eller sprøyter bidrar til. Det som er utfordringen for mange er gjennomføringen, og hadde det bare vært å "ta seg litt i nakken" så hadde vi ikke sett så mye overvekt og fedme som vi gjør. Det kan være både fysiske og psykiske årsaker til at noen ikke klarer å gjennomføre uten hjelpemidler, og det å holde motivasjonen oppe over så lang tid som kreves (30-60 kg ned tar tid) er vanskelig. Jeg ville også vært forsiktig med å anbefale trening som et supplement til slankingen når en er så stor. For det første kan trening gi økt sultfølelse som ikke kompenseres av økt forbrenning, men det kan også gi økt risiko for slitasje og varige skader for en som er så tung, hvis ikke personen allerede er aktiv eller fysisk sterk. En tur, lett mosjon uten å kjenne smerte, er heller et sted å starte hvis en er svært inaktiv fra før. Videre hjelp til slanking og trening bør TS søke hos sin fastlege eller spesialister. Anonymkode: b0ddb...a4d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Potetgullet Skrevet 10. september #48 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Da slanker du deg med å trene mer enn du forbrenner. Det er gratis. Anonymkode: f00bc...ca3 Det koster penger å gå på studio. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #49 Del Skrevet 10. september Potetgullet skrev (Akkurat nå): Det koster penger å gå på studio. Trenger ikke studio for å gå ute, motbakke er GULL for hjertet og resten av kroppen. Anonymkode: 406fc...291 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #50 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du hatt BMI på 50 og slanket deg ned til normalvekt, eller koker du dette sammen i ditt eget hode? Det er ingen som benekter at å spise mindre kalorier enn man forbruker gir vektnedgang, for det er jo akkurat det en operasjon eller sprøyter bidrar til. Det som er utfordringen for mange er gjennomføringen, og hadde det bare vært å "ta seg litt i nakken" så hadde vi ikke sett så mye overvekt og fedme som vi gjør. Det kan være både fysiske og psykiske årsaker til at noen ikke klarer å gjennomføre uten hjelpemidler, og det å holde motivasjonen oppe over så lang tid som kreves (30-60 kg ned tar tid) er vanskelig. Jeg ville også vært forsiktig med å anbefale trening som et supplement til slankingen når en er så stor. For det første kan trening gi økt sultfølelse som ikke kompenseres av økt forbrenning, men det kan også gi økt risiko for slitasje og varige skader for en som er så tung, hvis ikke personen allerede er aktiv eller fysisk sterk. En tur, lett mosjon uten å kjenne smerte, er heller et sted å starte hvis en er svært inaktiv fra før. Videre hjelp til slanking og trening bør TS søke hos sin fastlege eller spesialister. Anonymkode: b0ddb...a4d Jeg anbefalte i utgangspunktet å ta dette med legen. Om du leser hele. Det er jo der BMI på 50 hører hjemme egentlig. Ikke på KG i det hele tatt. Der er vi helt enige. Ang styrketrening tror jeg den er sterkt undervurdert, få ting blir bedre av å ha en svak kropp. Men at man ikke går rett på Sats og 100 kg benkpress, det stemmer selvsagt. Derfor hjelp via helsevesen. Og nei, jeg har klart å ikke ha BMI på 50 om man skal si det slik. Og det overrasker meg hvor stor motstanden er hos overvektige til å høre på alt det de normalvektige gjør nettopp for å være normalvektige. Jeg ville ikke spurt en deltager i Luksusfellen om økonomiske råd. Men det virker som om overvektige helst vil ha råd fra andre overvektige og at det alle andre sier er bare tull, fjas og "umulig". Men ellers står det vel mye på det en annen klok sa her for ikke lenge siden, at man må gjøre noe med evnen til å ta de gode valgene. Behandle mental sykdom f.eks. Finne ut de bakenforliggende årsakene til at man ikke klarer ta tak i det man vet er det riktige å gjøre. Hvorfor selvdisiplinen mangler, og hva man bør gjøre med det. Det er vel først da det er vits i å se på hva de normalvektige gjør. Anonymkode: 5cd03...a01 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #51 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ts: Lege ved klinikken for sykelig overvekt som ga avslaget så jo jeg har sjekket skikkelig. Anonymkode: 73035...8d5 Da kan det jo være kontraindikasjoner som legen har tatt hensyn til og det må du jo ta i betraktning. Spør i allefall om grunnen til avslaget, det har du krav på. Anonymkode: 406fc...291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #52 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trenger ikke studio for å gå ute, motbakke er GULL for hjertet og resten av kroppen. Anonymkode: 406fc...291 Og så mye annen trening som er helt gratis! Jeg trener flere ganger i uka, er medlem hos null studioer! Har man sko kommer man langt. Få ting er bedre for kroppen enn bare å gå. Gjerne oppover. Hver dag. La bilen stå. Bare gå til alt. Dropp bussen. Gå. Vi går alt for lite i 2024. Hadde alle gått nok hadde vi ikke trengt å trene egentlig. Anonymkode: 5cd03...a01 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #53 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en bmi på over 50 og søkte om å få Wegovy på blå resept, men fikk avslag. Jeg har også tilleggssykdommer. Jeg har ikke diabetes. Jeg ser så mange ha så god hjelp av disse sprøytene og skulle så ønske jeg kunne prøvd, men jeg har ikke råd. Mange sier at man sparer det inn igjen på mat, men man spiser jo fortsatt og resten av familien har fortsatt sitt matbudsjett så jeg ser ikke for meg at vi sparer 3000 kr pr mnd kun på meg i mat pr mnd. Syns det er ganske frustrerende at hjelpemidlene er der, men ikke tilgjengelig for alle. Anonymkode: 73035...8d5 Prøvd mysimba? Anonymkode: a0c2f...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #54 Del Skrevet 10. september Med BMI på 50 så veier du vel det dobbelte av hva du burde, om ikke mer. Og med nei på blå resept på disse sprøytene så har du noen valg. Og så må du finne ut hva du vil gjøre med livet framover. Fortsett som du gjør nå, vær fastlåst på at løsningen er der men du ikke får den betalt av staten. Og ingenting endres. Gå gjennom økonomien inn til margen og se om det er noe dere klarer å ta dere råd til. Bare abonnementer på diverse streaming tjenester, Spotify etc utgjør for en del kroner i måneden. Du får vel feriepenger og kanskje igjen på skatten og etter hvert. Vil tippe familien ville være interessert i å kanskje nedjustere litt på fornøyelser for at du skal ha et bedre liv? Men mange går opp igjen etter de slutter på disse sprøytene og… Så det er alltid en fare. Så er det å gjøre det på den harde måten. Gå til fastlegen. Bli utredet skikkelig for alle tenkelige grunner til at du veier så mye. Meldt deg inn i et treningsstudio og få hjelp av en god PT. Se om du kan bli henvist til ernæringsfysiolog og få gått gjennom og satt opp en matplan. Cluet er å være ærlig om både matinntak og aktivitet, som oftest undervurderer vi hvor mye vi spiser og hvor mange kalorier vi får i oss, og overvurdere hvor aktive vi er… Ja det er hardt, ja det er hardere for noen, men det er i lengden det sunneste og beste å gjøre, så du får nye matvaner og aktivitetsvaner, og du forblir på normalvekt. Men det er ingen quick fix. Og det er noe som vil ta tid. Anonymkode: 8a091...81b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #55 Del Skrevet 10. september Legen min skrev ut en stor dose, men rådet meg til å bruke den laveste slik at pennen varer i 4 mnd (jeg valgte å oppbevare den i kjøleskap). Det var mest økonomisk å gjøre det slik mente legen. Betalte rundt 1750kr for pennen og 100kr for 100 sprøytespisser. Om vi runder litt opp da så koster det 1900kr for 4 mnd forbruk. Under 500kr mnd. Blir derfor ca 15 kr per dag og det har jeg, som lever under fattigdomsgrensen, råd til ☺️ Anonymkode: 30bf4...a7d 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #56 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville ikke spurt en deltager i Luksusfellen om økonomiske råd. Men det virker som om overvektige helst vil ha råd fra andre overvektige og at det alle andre sier er bare tull, fjas og "umulig". Anonymkode: 5cd03...a01 Ja, det er noe med det. Jeg hadde BMI på 41 og har selv tatt i bruk wegovy og har nå en BMI på 32,3. Jeg trodde selv at kostholdet mitt var bra, men med mindre sug på snacking og mindre porsjoner så har jo vekta gått ned. Wegovy gjør ikke noe med kroniske sykdommer eller hormonene, det er INNTAK av mat og om en ikke skjønner det og fremdeles gjemmer seg bak "men jeg har det jo så tungt og vanskelig med alle sykdommene mine", så er det jo ikke verd å bruke pengene på et slikt medikament. Det er mange med problematisk forhold til mat og der skulle legene vært kjempestrenge og krevd kurs i ernæring og psykologisk hjelp for å få medisinen i det hele tatt. Anonymkode: 406fc...291 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #57 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Tjukk i hodet fordi man sier det som det er? Fakta er at ts er sjekket ut, det er hverken fysiske årsaker eller psykiske årsaker til overvekten, da står det på viljestyrke og disiplin. Anonymkode: db5ed...3ad Tjukk i huet fordi man ikke tar inn over seg at overvekt og fedme er et komplekst problem. Tjukk i huet fordi man ikke forstår at problemet ikke ville eksistert hvis løsningen var enkel. Tjukk i huet fordi man ikke forstår at fedme er en kronisk sykdom. Anonymkode: ad0bc...258 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #58 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen min skrev ut en stor dose, men rådet meg til å bruke den laveste slik at pennen varer i 4 mnd (jeg valgte å oppbevare den i kjøleskap). Det var mest økonomisk å gjøre det slik mente legen. Betalte rundt 1750kr for pennen og 100kr for 100 sprøytespisser. Om vi runder litt opp da så koster det 1900kr for 4 mnd forbruk. Under 500kr mnd. Blir derfor ca 15 kr per dag og det har jeg, som lever under fattigdomsgrensen, råd til ☺️ Anonymkode: 30bf4...a7d Omtrent det samme her. Jeg har brukt laveste dose, og så litt over i 9 måneder nå. Det går nedover i kilo. Ikke så fort, men det er egentlig greit. Det tikker nedover, og jeg har begynt å trene i tillegg. - som jo er mye morsommere når man ikke veier så mye. Det føles mye lettere ut. Trening hjelper dessuten på det mentale, og jeg føler meg sterkere og friskere. Jeg veide 105 kilo, og har gått ned til 89 kilo nå. Så prøv den svakeste dosen i 4 måneder. Det har du råd til. Det tar du deg råd til. Men jeg er enig i at det er latterlig at noen kan få slankeoperasjon, men ikke en sprøyte på blå resept. Her henger politikerne etter. Anonymkode: be1be...f95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #59 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts: Jeg har vært på klinikk for sykelig overvekt og ernæringsfysiolog. Operasjon kan jeg få gratis, men ønsker ikke operasjon. Anonymkode: 73035...8d5 Er det mange ikke forstår nå vil flere ende med operasjon. I stede for å først prøve sprøyter som for mange vil hjelpe. Altså burde det vært første valg å mulighet å få disse til hjelp med ernæringsfysiolog, og så evnt operasjon. Men virker desvere som en del ikke ser den delen. Utrolig synd Anonymkode: 56c08...0cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #60 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men mange går opp igjen etter de slutter på disse sprøytene og… Så det er alltid en fare. Jeg tipper de aller fleste går opp igjen? Hvorfor skulle de ikke det? Med mindre, som innlegget over viser, at man faktisk klarer å innse at "oi, jeg spiste visst litt mye ja... det var sååå lite jeg kunne spise for å gå ned...". Enda, den fasiten er jo innlysende nettopp med vekta som bevis. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er mange med problematisk forhold til mat og der skulle legene vært kjempestrenge og krevd kurs i ernæring og psykologisk hjelp for å få medisinen i det hele tatt. Ja... dette er jeg 100% enig i. Overspising er en avhengighet som så mange andre avhengigheter. Men, i noen tilfeller, er det faktisk bare en vane, og kunnskapsløshet som ligger bak. Anonymkode: 5cd03...a01 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå