Gå til innhold

Arvet del av bolig, hva med gjenlevende samboer..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjekk skatteloven også, det er vel en grense for hvor lenge man kan vente med å selge før man må skatte av gevinsten. Jeg tror det er ett år, men jeg kan ta feil. Når man arver trer man inn i arvelaters skatteposisjon slik at om de kunne selge skattefritt kan arvingene også det. Dersom man derimot leier ut boligen for så å selge etter 1,5 år f.eks. så må man skatte av gevinsten. Jeg husker ikke hva inngangsverdien da settes til.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og her er grunnen til at jeg eier min egen bolig.

Skal aldri eie bolig med en som har særkullsbarn. 

( Særboer)

Anonymkode: a9546...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm skrev (8 timer siden):

Veldig kjedelig om man trives veldig godt, har dårlig helse eller ikke får lånt penger til et nytt objekt

Det samme gjelder ved samlivsbrudd, sykdom eller arbeidsledighet. 
Man har vel kjøpt seg inn med halvparten av boligen, så noe går man ut igjen med selv ved samboers død? 

Anonymkode: 9ede5...6a9

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidhun skrev (På 10.9.2024 den 16.49):

Huff, du hørtes ut som nevøene og niesene til naboen min. 😔 (Håper du bare setter det på spissen og ikke mener det du skriver)

Naboen og kjæresten var samboere, usikker på om han eide deler av huset eller om hun eide hele. Men hun døde i alle fall brått og uventet. (Ingen av de hadde barn, hverken sammen eller alene) Tantebarna hennes kom etter TRE dager og kastet han ut og ryddet ut av huset😡😡😡 Huset lå til salgs en måned etter hun døde, så de hadde dårlig tid til å gribbe til seg 😡 Treffer samboeren innimellom, han ble 20 år eldre over natta. Hjerterått altså.  

Skjønner HI sitt ønske om å få realisert verdien i huset, men vær så snill å husk på at det er en sørgende mann oppi dette også..😢

Kan virkelig tantebarn gjøre dette? Må visst gifte oss da kan man vel sikre hverandre bedre?

Anonymkode: 7a80e...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og her er grunnen til at jeg eier min egen bolig.

Skal aldri eie bolig med en som har særkullsbarn. 

( Særboer)

Anonymkode: a9546...430

Trenger ikke ha egne barn engang holder med nieser/nevøer. 

Anonymkode: 7a80e...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan virkelig tantebarn gjøre dette? Må visst gifte oss da kan man vel sikre hverandre bedre?

Anonymkode: 7a80e...bf5

Du bestemmer selv hvem som arver deg dersom du ikke har livsarvinger. Samboeren kan Arve alt dersom du er redd for nieser og nevøer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (2 minutter siden):

Du bestemmer selv hvem som arver deg dersom du ikke har livsarvinger. Samboeren kan Arve alt dersom du er redd for nieser og nevøer.

Ja, men da arver jo den siden som dør sist alt. Og det er jo ikke rettferdig heller. 

Anonymkode: 7a80e...bf5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 12.44):

Hå hå hå elsker st en enkemann i sorg må kastes ut for at du skal få penger fortest mulig

Anonymkode: 2d529...437

 

newman01 skrev (På 10.9.2024 den 12.49):

Gå hardt ut og krev tvangsoppløsning av sameiet deres. Alternativt får han 7 dager på å gjøre opp regninga og kjøpe deg ut. I mellomtiden må han betale markedsleie for bruk av din halvpart av huset, pluss samtlige løpende kostnader. 

Krev også halvparten av inventaret i huset, inkludert halvparten av tannkremen i tuben.

For noen svar.

Dere vet jo ikke engang når moren til TS gikk bort, hvordan forholdet mellom moren og samboeren var, hvordan økonomien til TS og samboeren er, så hvorfor gidder dere å være så frekke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men da arver jo den siden som dør sist alt. Og det er jo ikke rettferdig heller. 

Anonymkode: 7a80e...bf5

Rettferdig? Dersom man har nieser og nevøer en bekymrer seg over at skal kaste ut samboeren sin, er det ikke gitt at de fortjener noe som helst.

Hadde ikke vi hatt egne barn, ville helt andre enn nieser og nevøer vært våre arvinger. Ikke at vi misliker de, men vi har andre som står oss nærmere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kan virkelig tantebarn gjøre dette? Må visst gifte oss da kan man vel sikre hverandre bedre?

Anonymkode: 7a80e...bf5

Man er ikke automatisk"sikret" bare av å være gift, det er en vanlig misforståelse.

Dersom man ikke har livsarvinger (barn), må man skrive testamente for at ektefelle skal arve 100 %.

Uten barn og testamente, vil ektefeller ha krav på minst 6G. Dersom arven er over dette, arver ektefellen 1/2, den andre 1/2 går til avdødes foreldre, søsken eller nieser og nevøer (i den rekkefølgen).

Anonymkode: 243c4...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS - kondolerer med tapet av din mor. 

Det du MÅ gjøre, som også noen andre her har skrevet, er å ta kontakt med advokat. Og du ser hvorfor hvis du leser gjennom tråden. Den ene sier A, den andre B og den tredje noe helt annet…… De som svarer deg har du ingen kunnskaper om - og du vet ikke om det de sier er riktig eller ikke. Mange blander inn følelser «jamen, du kan jo ikke….», andre blander inn egen erfaringer. 

Du har selvsagt rett på din arv og du har selvsagt rett til å gjøre opp boet så raskt som mulig. Men for at du skal få gjort dette på en god og ryddig måte OG slippe å evt havne i krangel/ufred med din mors samboer, så er det advokat som gjelder. Da får du vite hvilke lover og regler som gjelder i deres situasjon av noen som KAN dette fagfeltet og vet hva hn snakker om. Ikke bare synsing fra ukjente på nett. Så i morgen den dag tar du kontakt med advokat og starter prosessen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tufsla&Vifsla skrev (10 minutter siden):

Kjære TS - kondolerer med tapet av din mor. 

Det du MÅ gjøre, som også noen andre her har skrevet, er å ta kontakt med advokat. Og du ser hvorfor hvis du leser gjennom tråden. Den ene sier A, den andre B og den tredje noe helt annet…… De som svarer deg har du ingen kunnskaper om - og du vet ikke om det de sier er riktig eller ikke. Mange blander inn følelser «jamen, du kan jo ikke….», andre blander inn egen erfaringer. 

Du har selvsagt rett på din arv og du har selvsagt rett til å gjøre opp boet så raskt som mulig. Men for at du skal få gjort dette på en god og ryddig måte OG slippe å evt havne i krangel/ufred med din mors samboer, så er det advokat som gjelder. Da får du vite hvilke lover og regler som gjelder i deres situasjon av noen som KAN dette fagfeltet og vet hva hn snakker om. Ikke bare synsing fra ukjente på nett. Så i morgen den dag tar du kontakt med advokat og starter prosessen. 

Jeg er enig at det er nødvendig med en advokat som kjenner reglene. For å få en best mulig avtale er det dog viktig at samboer for kortest mulig frist for å komme seg ut. Jo kortere frist han får. jo større er sjansen for at han aksepterer en dårligere avtale enn om han får tenkt seg om. Sorgprosessen etter døden kan komme til hjelp her. Det bør ikke være noe mål å bevare et godt forhold til samboeren. han må sparkes ut så fort som mulig. Når tidsfristen er satt, må den håndheves strengest mulig.

Anonymkode: c5e27...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 12.41):

Hei,

min mor er død og hun eide 50% av en bolig sammen med sin samboer som eier den andre halvparten. De var ikke gift og har ikke felles barn. Ingen lån gjenstår på huset. Hvordan går jeg frem videre nå? Hvor lang/kort tid er det vanlig at samboer får bo i huset? Og må jeg betale halvparten av strøm, vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring osv inntill salg? Jeg håper å få ryddet opp og bli ferdig med dette kapitlet så snart som mulig, men synes det er vanskelig og vil høre andres erfaringer. 

Anonymkode: f4173...de1

Kontakt stedets Tingrett/skifteretten og få dem til å veilede deg. De jobber med denne typen problemstillinger daglig og har veiledingsplikt etter Forvaltningsloven.

Anonymkode: 40f62...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja, men da arver jo den siden som dør sist alt. Og det er jo ikke rettferdig heller. 

Anonymkode: 7a80e...bf5

Arv er ikke noe man har rett på annet enn som livsarving så å tenke at noe er «urettferdig» når det kommer til arv etter tanter og onkler blir jo helt feil. Dør man barnløs kan man testamentere alt til nærmeste kattehus uten at noen kan klage, eller til favorittnevøen, uansett hvilken side han befinner seg på.

Har man ikke testamente følges arveloven, og har man ikke barn går vel halvparten til ektefellen og halvparten til foreldre/søsken/barn av søsken?

Anonymkode: fbc2f...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig at det er nødvendig med en advokat som kjenner reglene. For å få en best mulig avtale er det dog viktig at samboer for kortest mulig frist for å komme seg ut. Jo kortere frist han får. jo større er sjansen for at han aksepterer en dårligere avtale enn om han får tenkt seg om. Sorgprosessen etter døden kan komme til hjelp her. Det bør ikke være noe mål å bevare et godt forhold til samboeren. han må sparkes ut så fort som mulig. Når tidsfristen er satt, må den håndheves strengest mulig.

Anonymkode: c5e27...255

 

Tufsla&Vifsla skrev (2 timer siden):

Kjære TS - kondolerer med tapet av din mor. 

Det du MÅ gjøre, som også noen andre her har skrevet, er å ta kontakt med advokat. Og du ser hvorfor hvis du leser gjennom tråden. Den ene sier A, den andre B og den tredje noe helt annet…… De som svarer deg har du ingen kunnskaper om - og du vet ikke om det de sier er riktig eller ikke. Mange blander inn følelser «jamen, du kan jo ikke….», andre blander inn egen erfaringer. 

Du har selvsagt rett på din arv og du har selvsagt rett til å gjøre opp boet så raskt som mulig. Men for at du skal få gjort dette på en god og ryddig måte OG slippe å evt havne i krangel/ufred med din mors samboer, så er det advokat som gjelder. Da får du vite hvilke lover og regler som gjelder i deres situasjon av noen som KAN dette fagfeltet og vet hva hn snakker om. Ikke bare synsing fra ukjente på nett. Så i morgen den dag tar du kontakt med advokat og starter prosessen. 

Eller så krever man offentlig skifte. Da blir det oppnevnt en bobestyrer som ordner alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg var på besøk i går og forsøkte komme til enighet, men opplevde at samboer hadde ganske urimelige krav og ikke var villig til å inngå et kompromiss på noe som helst... Ikke fikk jeg ta med meg noen småting som tilhørte mamma heller (smykker og ringer f.eks.) 

Jeg velger å ta kontakt med advokat og så håper jeg at det blir en løsning uten at det vil koste tusenvis... 

Anonymkode: f4173...de1

  • Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 17.29):

Ja, men da arver jo den siden som dør sist alt. Og det er jo ikke rettferdig heller. 

Anonymkode: 7a80e...bf5

Så skriv testamente. 

Foreldre, søsken, tantebarn, onkelbarn osv har ingen pliktarv, som barn og ektefelle har. Det er kun i de tilfeller at avdøde ikke har testamente at de har rett til arv. 

Anonymkode: 46f77...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar. Jeg var på besøk i går og forsøkte komme til enighet, men opplevde at samboer hadde ganske urimelige krav og ikke var villig til å inngå et kompromiss på noe som helst... Ikke fikk jeg ta med meg noen småting som tilhørte mamma heller (smykker og ringer f.eks.) 

Jeg velger å ta kontakt med advokat og så håper jeg at det blir en løsning uten at det vil koste tusenvis... 

Anonymkode: f4173...de1

Da anmelder du han til politiet. Det som var hennes er ditt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 10.9.2024 den 14.12):

Det var et bittelite spor av overdrivelse i innlegget. Tenkte kanskje at den halve tannkremtuben hintet om det. 

Lett å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 7.27):

Det er vel bare å sørge for at dere eventuelt ikke hadde kjøpt en bolig som var dyrere enn at du potensielt hadde hatt råd til å kjøpe alene?

Anonymkode: 9ede5...6a9

Eller sikre seg med livsforsikring. 

Anonymkode: b0b61...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...