Gå til innhold

Arvet del av bolig, hva med gjenlevende samboer..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hå hå hå elsker st en enkemann i sorg må kastes ut for at du skal få penger fortest mulig

Anonymkode: 2d529...437

Han er ikke enkemann. De var ikke gift.  

Anonymkode: 1db87...183

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neppe, man kan ikke engang testamentere bort pliktdelsarven og man trenger arvingenes tillatelse til å sitte i uskiftet bo.

Anonymkode: b0b61...bf3

Det har aldri vært ment at det ikke skal skiftes, men at arvingene gir henne mulighet til å bo i huset i et år før det selges. Selvfølgelig under forutsetning at hun betaler det det koster å bo. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 minutt siden):

Det har aldri vært ment at det ikke skal skiftes, men at arvingene gir henne mulighet til å bo i huset i et år før det selges. Selvfølgelig under forutsetning at hun betaler det det koster å bo. 

 

Om arvingene godtar det eller ikke er ikke et spørsmål før etter han har dødd. Uskiftet bo kan ikke forhåndsgodkjennes.

Anonymkode: b0b61...bf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja, men ikke gratis. 

Anonymkode: f8616...3ce

Selvfølgelig ikke gratis, men her vil jo TS bare kaste ut samboer og selge huset, det er ikke så enkelt.

Anonymkode: fa580...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (6 minutter siden):

Det har aldri vært ment at det ikke skal skiftes, men at arvingene gir henne mulighet til å bo i huset i et år før det selges. Selvfølgelig under forutsetning at hun betaler det det koster å bo. 

 

Ja, man kan jo uttrykke sitt ønske om det, men tviler på at dette er noe som arvingene juridisk sett følge når den dagen kommer. En del arvinger vil sikker ta dette hensynet siden deres forelder eksplisitt har uttrykt et ønske om dette i skriftlig form.

Anonymkode: 9ede5...6a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet advokat og satt igang en ryddig prosses.

Anonymkode: c1572...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilby samboer å bli boende som billig leietaker på livstid mot å overføre sin halvdel til deg.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig ikke gratis, men her vil jo TS bare kaste ut samboer og selge huset, det er ikke så enkelt.

Anonymkode: fa580...9cc

Nei, da har du ikke lest hva tråden handler om. Hun opplyser om at han ikke har mulighet til å kjøpe ut.

Anonymkode: b0b61...bf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Hadde naboen din villet noe annet, burde hun ha skrevet testament. 

Så går det ann å være litt oppegående medmenneske også, når noe slikt skjer, uansett om de dessverre ikke hadde ordnet det formelle🤦‍♀️ 

Herlighet🙄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidhun skrev (3 minutter siden):

Så går det ann å være litt oppegående medmenneske også, når noe slikt skjer, uansett om de dessverre ikke hadde ordnet det formelle🤦‍♀️ 

Herlighet🙄

Det kan hende dette var måten å sikre arven på. Det er mye rare folk rundt omkring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke noe testament eller samboerkontrakt av noe slag, og ikke har det vært et spesielt rosenrødt forhold heller... Det er snakk om en fyr i tidlig 50-årene og ikke en gammel mann som har levd der hele livet. Han har en del økonomiske utfordringer som gjør meg litt skeptisk på at å leie ut skal fungere, men takk for gode innspill og forslag. 

Anonymkode: f4173...de1

Vær tydelig på at du ønsker å selge, slik slipper du å ende opp som bank/sosialkontor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (9 timer siden):

 Vet min svigermor har fått ned i samboeravtale at hun skal få et år til å finne noe eget hvis samboer dør først.

 

Brunello skrev (9 timer siden):

Så er spørsmålet om det er lovlig? Særkullsbarn må nok godkjenne utsatt skifte.

En slik rett til å bli boende i et år etter dødsfallet er en dødsdisposisjon, siden den ikke "var ment å ha realitet for arvelateren i hans eller hennes levetid", jf. arvelova § 40, og dødsdisposisjoner "må fremgå av et testament for å være gyldig".

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-6-1#KAPITTEL_2-6-1

Hvis retten er inntatt i et testament, så er det bare pliktdelsarven til barna som eventuelt kan hindre at den gjennomføres.

Endret av CAPS LOCK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er en stor frykt ved å bli sammen med noen med barn fra før, de går bort og så må jeg flytte eller ta opp lån osv.. 

Anonymkode: b17e9...6ef

Det er jo helt krise å betale for egen bolig🙈

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei,

min mor er død og hun eide 50% av en bolig sammen med sin samboer som eier den andre halvparten. De var ikke gift og har ikke felles barn. Ingen lån gjenstår på huset. Hvordan går jeg frem videre nå? Hvor lang/kort tid er det vanlig at samboer får bo i huset? Og må jeg betale halvparten av strøm, vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring osv inntill salg? Jeg håper å få ryddet opp og bli ferdig med dette kapitlet så snart som mulig, men synes det er vanskelig og vil høre andres erfaringer. 

Anonymkode: f4173...de1

Først og fremst, kondolerer. Det er kun én løsning her, og det er å selge huset. Jo lenger du venter, jo vanskeligere blir det. Ikke vurder å leie ut til ham! Hva er sluttdestinasjonen da? Snakk med ham først, og hør om han har noen preferanser for megler. Når dere har valgt en megler, signerer dere salgsavtalen sammen. Hvis han nekter, kan megleren ta kontakt med ham direkte. Med mindre han er helt uvillig til å forstå situasjonen, vil han nok innse at det ikke finnes andre løsninger, spesielt siden han ikke kan kjøpe deg ut. Du vil bare skape flere problemer for deg selv om du utsetter dette.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det hadde vært litt gøy hvis de hadde vært samboere i mer enn fem år og mor i testament har begrenset datters arv til pliktbeløpet og resten til samboer 😄

Anonymkode: 4b251...6ae

Han hadde fortsett ikke hatt råd til å kjøpe ut ts🤣 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette er en stor frykt ved å bli sammen med noen med barn fra før, de går bort og så må jeg flytte eller ta opp lån osv.. 

Anonymkode: b17e9...6ef

Jeg forstår ikke hvordan det er verre enn å måtte selge og flytte pga samlivsbrudd eller dersom man mister jobben eller blir syk og ikke kan sitte med boligen mer.

Anonymkode: 9ede5...6a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette er en stor frykt ved å bli sammen med noen med barn fra før, de går bort og så må jeg flytte eller ta opp lån osv.. 

Anonymkode: b17e9...6ef

Det er vel bare å sørge for at dere eventuelt ikke hadde kjøpt en bolig som var dyrere enn at du potensielt hadde hatt råd til å kjøpe alene?

Anonymkode: 9ede5...6a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tenker at #18 selv har mer enn det hun trenger av penger, noe hun ikke unner andre. Moro har hun derimot lite av, derfor prøver hun desperat å skaffe det på andres bekostning. Man blir lett smålig når man er ensom og bitter.

Anonymkode: d09bc...dd9

Du tar feil her. Hennes arv er faktisk hennes. Man er hverken smålig eller bitter dersom man velger å beholde sin egen arv. Jeg tror svært få gir bort arven sin. 

Anonymkode: 51e53...661

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette er en stor frykt ved å bli sammen med noen med barn fra før, de går bort og så må jeg flytte eller ta opp lån osv.. 

Anonymkode: b17e9...6ef

Derfor så er særboerskap gull verdt. Og kommer til å bli mer og mer vanlig. Man er kun trygg om man eier alene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan det er verre enn å måtte selge og flytte pga samlivsbrudd eller dersom man mister jobben eller blir syk og ikke kan sitte med boligen mer.

Anonymkode: 9ede5...6a9

Veldig kjedelig om man trives veldig godt, har dårlig helse eller ikke får lånt penger til et nytt objekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...