Gå til innhold

Arvet del av bolig, hva med gjenlevende samboer..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det hadde vært litt gøy hvis de hadde vært samboere i mer enn fem år og mor i testament har begrenset datters arv til pliktbeløpet og resten til samboer 😄

Anonymkode: 4b251...6ae

Hvorfor hadde det vært gøy? 

Anonymkode: d7cdc...45d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å ha lest at begrepet «rimelig tid» er 3 mnd?

Et halvt år er jo kjempelenge. 
Er du på talefot med din mors samboer? I så fall ville jeg ringt/sendt mld og invitert til et møte for ordne alt «det juridiske» mtp huset. 
Det er kanskje ting i huset du også ønsker? 
Tenker det er lurt å bruke milde ord, men også tydelige mtp hva du forventer.

Mtp at ts skal betale deler av utgiftene uten å ha tilgang til huset virker urimelig, da må i så fall samboer betale delvis husleie.

Hvis ikke samboer hadde vært der kunne jo ts i teorien bodd der selv, så at hun skal betale for en bolig kun han skal bo i (gratis) er ikke rett.

Anonymkode: 26290...c5a

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor hadde det vært gøy? 

Anonymkode: d7cdc...45d

Tenker at #18 selv har mer enn det hun trenger av penger, noe hun ikke unner andre. Moro har hun derimot lite av, derfor prøver hun desperat å skaffe det på andres bekostning. Man blir lett smålig når man er ensom og bitter.

Anonymkode: d09bc...dd9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var akkurat igjennom det samme. Bortsett fra at min mor og stefar var gift. Min stefar gikk bort tidligere i år og siden han ikke hadde barn og de ikke rakk å skrive noe testament (han døde veldig fort), så var søstrene hans veldig kjappe med å prøve å lure penger ut av min mor. De greide ikke en gang å vente til etter begravelsen. Men siden de har vært gift såpass lenge, så arvet mamma 50% av stefaren min sin del av huset. Så de var kun 25% som de skulle ha. Lånet på huset var såpass stort at de rett og slett ikke fikk noen ting utbetalt.

 

Ville kontaktet en advokat som har med dette å gjøre. Så du vet hvilke rettigheter du har. Her kan du få mange ulike svar. 

  • Liker 9
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke noe testament eller samboerkontrakt av noe slag, og ikke har det vært et spesielt rosenrødt forhold heller... Det er snakk om en fyr i tidlig 50-årene og ikke en gammel mann som har levd der hele livet. Han har en del økonomiske utfordringer som gjør meg litt skeptisk på at å leie ut skal fungere, men takk for gode innspill og forslag. 

Anonymkode: f4173...de1

Da kan det bli et skikkelig artig skifte. Får håpe det er godt dokumentert hvem som eier hva. Ved minste vanskeligheter fra samboeren ville jeg vurdert offentlig skifte. Det koster litt, men du skipper å forholde deg til han.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boet gjøres opp, og så må dere se om han kan kjøpe deg ut. Dersom de har samboerkontrakt / testament kan det være han også arver noe av hennes del. Ellers har mange tegnet forsikringer slik at de kan kjøpe ut særkullsbarn i slike tilfeller. Her er det mye som spiller inn. 

Anonymkode: 1bf54...cbf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det hadde vært litt gøy hvis de hadde vært samboere i mer enn fem år og mor i testament har begrenset datters arv til pliktbeløpet og resten til samboer 😄

Anonymkode: 4b251...6ae

Sitat

Ved samboers død gir husstandsfellesskapsloven § 2 gjenlevende samboer rett til å overta boligeiendom, aksjeandel til aksjeleilighet, rett til å overta eller tre inn i andel av vanlig innbo mv. Rett til leierett følger husleielovens regler, jf. nedenfor om husleieloven § 8-2.

 

Anonymkode: f9aad...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til de voksne som har ignorert ansvaret sitt for å ha ett ryddig oppgjør og heller pusher den delen på de gjenlevende arvingene. Kondolerer med tapet ditt.

Det åpenbare svaret her må være å snakke med advokat og samboeren. Advokaten snakker du med for å få oversikt over dine rettigheter og veien videre. Samboeren snakker du med for å prøve å løse opp i dette mellom dere og ikke minst høre hvilke tanker han har oppi dette..

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hallo?? Er det noen hjemme? Må man være en jæ... bare fordi det er stefar? Du er ikke et menneske jeg ville hatt som stebarn eller barn for den saks skyld! Det er lov å være menneskelig. Enkelte er syke. 

Jeg hadde latt han bo der til han fikk oversikt over hva han skal gjøre videre - det må ikke være nødvendigvis i flere år. Utgifter betaler han siden han bor der. 

TS - at du har dårlig råd, er ingen grunn til å rushe dette. Det er jo i utgangspunktet et problem du likevel ville hatt fortsatt hvis moren din hadde levd enda. Det er moren din og hennes samboer. De kjøpte dette huset sammen. Men forstår at du ønsker å rydde bort og sortere eiendeler. Men litt tid synes jeg du bør gi ham - det var tross alt han og moren din sitt hjem - de var DE som levde sammen! At du har arvet er jo bare en bonus i livet ditt. Arven forsvinner ikke. 

Anonymkode: eaf84...5fd

Det var et bittelite spor av overdrivelse i innlegget. Tenkte kanskje at den halve tannkremtuben hintet om det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Gå hardt ut og krev tvangsoppløsning av sameiet deres. Alternativt får han 7 dager på å gjøre opp regninga og kjøpe deg ut. I mellomtiden må han betale markedsleie for bruk av din halvpart av huset, pluss samtlige løpende kostnader. 

Krev også halvparten av inventaret i huset, inkludert halvparten av tannkremen i tuben.

Huff, du hørtes ut som nevøene og niesene til naboen min. 😔 (Håper du bare setter det på spissen og ikke mener det du skriver)

Naboen og kjæresten var samboere, usikker på om han eide deler av huset eller om hun eide hele. Men hun døde i alle fall brått og uventet. (Ingen av de hadde barn, hverken sammen eller alene) Tantebarna hennes kom etter TRE dager og kastet han ut og ryddet ut av huset😡😡😡 Huset lå til salgs en måned etter hun døde, så de hadde dårlig tid til å gribbe til seg 😡 Treffer samboeren innimellom, han ble 20 år eldre over natta. Hjerterått altså.  

Skjønner HI sitt ønske om å få realisert verdien i huset, men vær så snill å husk på at det er en sørgende mann oppi dette også..😢

  • Liker 3
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Siden de eier 50% hver må man jo regne med at de har vært samboere i over 2 år, da er det vel litt andre regler som gjelder, sånn jeg forstår det så kan det kan faktisk tenkes at samboer har rett til og overta boligen under visse omstendigheter.

Anonymkode: fa580...9cc

ja, men ikke gratis. 

Anonymkode: f8616...3ce

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begriper ikke hvorfor folk er samboere over lengre tid uten å formalisere ting, og ta seg en tur til advokat . Det er fort gjort og så har man sitt på det rene. 

Anonymkode: 1bf54...cbf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidhun skrev (2 timer siden):

Huff, du hørtes ut som nevøene og niesene til naboen min. 😔 (Håper du bare setter det på spissen og ikke mener det du skriver)

Naboen og kjæresten var samboere, usikker på om han eide deler av huset eller om hun eide hele. Men hun døde i alle fall brått og uventet. (Ingen av de hadde barn, hverken sammen eller alene) Tantebarna hennes kom etter TRE dager og kastet han ut og ryddet ut av huset😡😡😡 Huset lå til salgs en måned etter hun døde, så de hadde dårlig tid til å gribbe til seg 😡 Treffer samboeren innimellom, han ble 20 år eldre over natta. Hjerterått altså.  

Skjønner HI sitt ønske om å få realisert verdien i huset, men vær så snill å husk på at det er en sørgende mann oppi dette også..😢

Hadde naboen din villet noe annet, burde hun ha skrevet testament. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (6 timer siden):

Du må gi han en rimelig tid på å finne noe annet. Siden han også er i sorg ville jeg ment at et halvt år bør være akseptabel tid for å finne noe annet å leie. Vet min svigermor har fått ned i samboeravtale at hun skal få et år til å finne noe eget hvis samboer dør først.

Når det gjelder faste utgifter vil jeg mene at du skal ta halvparten av eiendomskatt og litt for strøm siden boligen ville måttet ha oppvarming selv om den sto tom før salg, men at resten må han dekke selv siden han nå bor der alene. 

Det er jo isåfall litt leit da for en samboerkontrakt gjelder kun mens man er i live og opphører ved død så den har null verdi.

Anonymkode: b0b61...bf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

Anonymkode: f9aad...fa0

Relevans? Selvfølgelig har samboeren rett til å beholde/ta over delen av boligen, men han må likevel kjøpe ut arven til TS. Skal han bo der må han betale 50% av markedsverdi.

Anonymkode: b0b61...bf3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo isåfall litt leit da for en samboerkontrakt gjelder kun mens man er i live og opphører ved død så den har null verdi.

Anonymkode: b0b61...bf3

Om den juridisk heter noe annet enn samboerkontrakt vet ikke jeg, men den omtales iallefall som det. Siden advokat satte den opp skulle man vel tro den er gyldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

Anonymkode: f9aad...fa0

Rett til å overta ja, men ikke rett til å få. Han må kjøpe ut ts.

Anonymkode: 96945...af5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (3 minutter siden):

Om den juridisk heter noe annet enn samboerkontrakt vet ikke jeg, men den omtales iallefall som det. Siden advokat satte den opp skulle man vel tro den er gyldig. 

Neppe, man kan ikke engang testamentere bort pliktdelsarven og man trenger arvingenes tillatelse til å sitte i uskiftet bo.

Anonymkode: b0b61...bf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (3 minutter siden):

Om den juridisk heter noe annet enn samboerkontrakt vet ikke jeg, men den omtales iallefall som det. Siden advokat satte den opp skulle man vel tro den er gyldig. 

Mener du egentlig testamente,  altså gjensidig testamente? Ellers kan ikke jeg tenke meg til en annen avtale som gir det utfallet. 

Anonymkode: 57062...097

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Siden de eier 50% hver må man jo regne med at de har vært samboere i over 2 år, da er det vel litt andre regler som gjelder, sånn jeg forstår det så kan det kan faktisk tenkes at samboer har rett til og overta boligen under visse omstendigheter.

Anonymkode: fa580...9cc

Det har han nok, men det ser jo ikke ut som ts vil nekte ham det, og hun sier han ikke har råd til det.

Sitat herfra https://osloadvokatene.no/overtakelse-samlivsbrudd/familie/samlivsbrudd/

«Det er verdt å merke seg at samboeres rett til å overta den andres bolig og innbo er betinget av at det betales markedspris. Som samboer får man altså ingen økonomisk fordel ved å overta boligen i forhold til andre.»

Anonymkode: 96945...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...