Gå til innhold

Lån fra husbanken eller vanlig bank


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk nei fra (så og si!) alle banker i forbindelse med samlivsbrudd. Sendte inn søknad til husbanken og fikk lån på ønsket sum der. Etter det var i orden kunne plutselig «min» bank hjelpe meg (men 50.000 mindre da, så må ha litt mer egenkapital).

Veier egentlig for å ta lånet fra husbanken da det virker mest økonomisk for meg. Det er lavere rente og 50 års nedbetaling. Skjønner at det sikkert vil bli dyrere totalt sett, men det betyr også at jeg har mer råd til å leve nå da barna er små. Så kan jeg evt endre dette senere (kortere nedbetaling) bytte til annen bank eller lignende. 

Noen meninger her? Hva hadde dere gjort? Erfaringer med husbanken. 

Anonymkode: 044e2...983

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta lånet fra husbanken. 

Anonymkode: 0b0a0...f48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville defintivt valgt husbanklånet.

Som du skriver, så trenger du mer romslig økonomi når barna er små, og når de har flyttet ut kan du vurdere å betale ned mer om du vil.

Anonymkode: 2dcb1...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? 50 år er lenge🌝

Anonymkode: 383bc...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i slutten av 30 årene. Men planlegger ikke 50 års nedbetaling, bare i begynnelsen når det er behov for det. Håper på bedre økonomi etter at barna blir eldre/flytter ut. Men enig, 50 år føles lenge. 
 

TS. 

Anonymkode: 044e2...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gammel er du? 50 år er lenge🌝

Anonymkode: 383bc...657

Man kan jo betale ned raskere enn nedbetalingsplanen tilsier da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (51 minutter siden):

Man kan jo betale ned raskere enn nedbetalingsplanen tilsier da

Ja, klart det. Jeg har selv vurdert å søke startlån og ønsker lang nedbetalingstid, men er 49 år. Så lurer veldig på om 40 år kan innvilges🧐

Anonymkode: 383bc...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, klart det. Jeg har selv vurdert å søke startlån og ønsker lang nedbetalingstid, men er 49 år. Så lurer veldig på om 40 år kan innvilges🧐

Anonymkode: 383bc...657

Jeg vet om en på 50 år som fikk nedbetalingstid på 50 år. Det er bare noen få år siden. Så han kommer jo aldri til å faktisk betale ned lånet. 

Anonymkode: bd797...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss…ja ja husbanken er positive i det tilfellet. 100 år.

Anonymkode: 383bc...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jøss…ja ja husbanken er positive i det tilfellet. 100 år.

Anonymkode: 383bc...657

De er jo ikke det. Det er ikke slik at all gjeld opphører når man dør. Banken har pantesikret lånet i huset, så dør eieren før lånet er nedbetalt går bare Husbanken inn og krever resterende utestående gjeld av arvingene. Null problem for alle parter

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

De er jo ikke det. Det er ikke slik at all gjeld opphører når man dør. Banken har pantesikret lånet i huset, så dør eieren før lånet er nedbetalt går bare Husbanken inn og krever resterende utestående gjeld av arvingene. Null problem for alle parter

Ja, jeg er bare misunnelig og ønsker meg det samme🫣🥱Er på leiemarkedet og hater det🥲Men får ikke kjøpt, selv med høy EK.

Anonymkode: 383bc...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg er bare misunnelig og ønsker meg det samme🫣🥱Er på leiemarkedet og hater det🥲Men får ikke kjøpt, selv med høy EK.

Anonymkode: 383bc...657

Må gjøre noe med inntektsgrunnlaget da. Man må jo ha økonomi og tilstrekkelig disponibel inntekt til å betjene et lån, med alle de forutsette og uforutsette kostnadene det medfører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 time siden):

Må gjøre noe med inntektsgrunnlaget da. Man må jo ha økonomi og tilstrekkelig disponibel inntekt til å betjene et lån, med alle de forutsette og uforutsette kostnadene det medfører

Jeg er syk og ufør, så klarer ikke å heve inntekt. Men har sagt opp kredittkort(brukte de kun for trygg netthandel og cashback) og solgt bilen, så håper på å få lån til neste år. Vet ikke hvor mye en bil drar ned, men en del er det. Mitt problem er at perioder med taxi kan bli kjempedyrt. 50 år nedbetalingstid i husbanken hadde vært en grei løsning for meg, men synes det er en del forskjellsbehandling på hvem som får det. Den ene gangen jeg fikk finansieringsbevis var det helt latterlig ift boligpriser i kommunen, men også 30 år nedbetaling. Hadde ingen mulighet til å ta det lånet, som egentlig var det samme som et avslag. Men vil gjerne søke igjen.

Anonymkode: 383bc...657

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...