Gå til innhold

Klarer ikke lengre å syns synd på samboer med adhd som roter vekk alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da er du bare sløv. Sorry. Men det er en tynn unnskyldning. Du glemmer ikke barnet/hunden din i bilen? Så hvorfor skal du ikke klare å huske å legge fra deg nøklene et sted du kommer inn inngangsdøren? 
At man, med eller uten, ADHD, kan glemme ting som ikke er daglig rutine, har jeg all forståelse for. Hvor man la reisevesken sist man var ute å reiste for 7 måneder siden for eksempel. 

Om du har en skål, så plasser den ved ytterdøren. Ser du nøklene i stuen plutselig, så må du konsekvent gå å legge den i skålen med en gang du ser det. Minn deg selv på å sjekke om nøklene ligger der når du låser døren om kvelden- er den ikke der? Okei, da må du lete og legge de på plass. Ikke bare tenke at du kan heller finne dem i morgen. Det er sløvt og det er dårlige unnskyldninger for å holde på tenåringsfakter. 

Anonymkode: 86cc7...3b2

Godt hjernen vår passer på å huske det viktigste, men nøkler og barn er kanskje like viktig for deg? 
Elsker egentlig å lese slike tråder, der kommer de frem de som alltid legger nøklene på plass, de som finner alt uansett for de har orden, som er noe av det enkleste man kan få til. Det får jo de til hvorfor ikke andre da? Da må de jo passe på å fortelle hvor bra de er og hvor lat du er :) 

 

Jeg føler med med mannen til ts jeg, leter etter nøkler, mobil, lommebok, tingene til jobben, skoene mine osv

Jeg er distre, prøver å lage meg system, hjelper lite med andre sitt systemet som liksom skal hjelpe meg. 
Jeg er distre for jeg har tankekjør hele tiden, hjernen er opptatt. Heldigvis husker den det aller viktigste :) 



 

Anonymkode: c85ec...531

  • Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror jeg ville begynt å møte han i døra. Gjøre en stor greie av at den skal legges i skåla. Noe han merker. Kanskje hold for nesa hans til nøkkelen ligger på riktig sted i en uke? Da vil det forhåpentligvis bli lettere for ham å huske det. 

Anonymkode: 5cde3...38b

Nei, dette er ikke TS sitt problem. Det er mannens problem å lage løsninger på sine egne problemer. 
Ts skal si at dette vil jeg ikke høre mer om, og må du gå til jobb så er det en konsekvens av å aktivt velge å ikke løse problemet. 

Anonymkode: ce4f6...f8d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er veldig glad i han. Men etter flere år med å konstant "mase" på en voksen mann og si tusenvis av ganger "hvis du legger nøklene på samme plass hver gang, i skåla her så slipper du å lete" så begynner sympatien å bli litt tynn..

Anonymkode: 70988...ef1

Jeg tror at du trygt kan konkludere med at "mas" aldri kommer til å funke. Hva med elektriske duppeditter som piper på nøkkelknippet, telefonen og andre ting han glemmer hvor han har lagt, når han trykker på smart klokken sin? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg roter bort nøklene mine hele tida. Fikset det med sporingsbrikke. Kan bare plinge de opp med telefonen. Noen ganger finner jeg ikke telefonen heller, men heldigvis kan jeg ringe opp telefonen med klokka, selv om telefonen er på lydløs. Er heldigvis ikke så avhengig av lommeboka lenger, siden jeg har legitimasjon og betalingsløsninger på klokka.

Sånn går no dagan

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ender som regel med at han er stressa og sint og blir nødt til å ta min bil, mens jeg må lete etter nøklene hans etter han har dratt i min bil...

Anonymkode: 70988...ef1

Hvorfor er løsningen at han drar med din bil?

Løsningen er at han leter etter sin nøkkel og drar med sin bil når han har funnet den. Han vil da raskt gå til innkjøp av sporingsbrikke.

Anonymkode: 1a4da...4dd

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn forblir det resten av livet. Jeg ville ikke bodd med en sånn. Hver dag en kamp, fordi han har rot i hodet, nei takk. Har prøvd! Adhd er arvelig, med barn oppi dette for du et helvetes liv. 

Anonymkode: 7e2a6...c59

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er du bare sløv. Sorry. Men det er en tynn unnskyldning. Du glemmer ikke barnet/hunden din i bilen? Så hvorfor skal du ikke klare å huske å legge fra deg nøklene et sted du kommer inn inngangsdøren?

Eksen min glemte barnet i bilen 😢 Selv om barnet er viktig for han. Ingen fysiske skader. Tror nok ikke han hadde glemt det igjen. Han fikk en støkk da.

Bilnøkler er ikke like store konsekvenser å glemme. Ihvertfall ikke om reservebil står parat og han ikke får noe konsekvenser for å rote bort nøklene. Om han måtte ta bussen, så hadde det nok vært motiverende for å legge nøkkelene på en fast plass. De med ADHD sliter med motivasjon. Ting må ha konsekvenser der og da, for han.

Anonymkode: 8495e...1ab

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, dette er ikke TS sitt problem. Det er mannens problem å lage løsninger på sine egne problemer. 
Ts skal si at dette vil jeg ikke høre mer om, og må du gå til jobb så er det en konsekvens av å aktivt velge å ikke løse problemet. 

Anonymkode: ce4f6...f8d

Selvfølgelig, men når det likevel går ut over ts, for eksempel ved at barna ikke blir hentet når de skal, så ville jeg ofret en uke på å prøve å snu det når hun likevel har ofret seg frem til nå med å gi fra seg bil og lete etter nøkler.

Anonymkode: 5cde3...38b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som vet om sine egne problemer som ikke evner å gjøre noe med det, er noe av det mest usjarmerende som finnnes. Spesielt når det går ut over andre at de ikke klarer å lage seg en rutine for å ordne opp i det.

Anonymkode: d60f6...fa0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er du bare sløv. Sorry. Men det er en tynn unnskyldning. Du glemmer ikke barnet/hunden din i bilen? Så hvorfor skal du ikke klare å huske å legge fra deg nøklene et sted du kommer inn inngangsdøren? 
At man, med eller uten, ADHD, kan glemme ting som ikke er daglig rutine, har jeg all forståelse for. Hvor man la reisevesken sist man var ute å reiste for 7 måneder siden for eksempel. 

Om du har en skål, så plasser den ved ytterdøren. Ser du nøklene i stuen plutselig, så må du konsekvent gå å legge den i skålen med en gang du ser det. Minn deg selv på å sjekke om nøklene ligger der når du låser døren om kvelden- er den ikke der? Okei, da må du lete og legge de på plass. Ikke bare tenke at du kan heller finne dem i morgen. Det er sløvt og det er dårlige unnskyldninger for å holde på tenåringsfakter. 

Anonymkode: 86cc7...3b2

Du synes jeg er sløv, det kan du så gjerne få lov til. Jeg har allerede forsøkt alt det du skriver.. ikke bare en gang og ikke bare en periode. Skålen står der, det er ett pågående prosjekt, men jeg får det ikke til! 

Jeg prøver virkelig. Jeg har stålkontroll på hvor alt annet i huset befinner seg. Jeg kan si hva som ligger i hvilke kasse i julepynt kottet. 

Det handler om at jeg ikke er tilstede det øyeblikket nøklene legges ned og selve adhd diagnosen går jo ut på at man ikke alltid er fokusert. Da blir noen av de oppgavene veldig mye vanskeligere enn man tenker de bør være. 

Jeg klarer ikke å tvinge meg selv til å være fokusert på nøklene når jeg ikke er klar over at jeg ikke er fokusert. 

Det er vanskelig å forklare, jeg har tusen andre ting i hodet når jeg skal inn og ut døra så nøklene forsvinner bare.. jeg makter ikke å huske de, for de er allerede borte fra hodet mitt. 

Jeg har dog aldri mistet ett eneste sett med nøkler!  Jeg bare legger de på kjøkkenbordet om jeg bærer inn varer, de havner under posten, i veska dersom døra var ulåst når jeg kom hjem, måtte jeg veldig på do er de på badet… osv osv osv… 

Jeg er ikke alene om å være sånn i familien.  Ingen av oss beskrives som sløve ellers.. 

Anonymkode: bb12c...089

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror jeg ville begynt å møte han i døra. Gjøre en stor greie av at den skal legges i skåla. Noe han merker. Kanskje hold for nesa hans til nøkkelen ligger på riktig sted i en uke? Da vil det forhåpentligvis bli lettere for ham å huske det. 

Anonymkode: 5cde3...38b

Dette er ikke ts sitt ansvar, å gå rundt å passe på en fullvoksen mann. Ærlig talt

Anonymkode: 86cc7...3b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du synes jeg er sløv, det kan du så gjerne få lov til. Jeg har allerede forsøkt alt det du skriver.. ikke bare en gang og ikke bare en periode. Skålen står der, det er ett pågående prosjekt, men jeg får det ikke til! 

Jeg prøver virkelig. Jeg har stålkontroll på hvor alt annet i huset befinner seg. Jeg kan si hva som ligger i hvilke kasse i julepynt kottet. 

Det handler om at jeg ikke er tilstede det øyeblikket nøklene legges ned og selve adhd diagnosen går jo ut på at man ikke alltid er fokusert. Da blir noen av de oppgavene veldig mye vanskeligere enn man tenker de bør være. 

Jeg klarer ikke å tvinge meg selv til å være fokusert på nøklene når jeg ikke er klar over at jeg ikke er fokusert. 

Det er vanskelig å forklare, jeg har tusen andre ting i hodet når jeg skal inn og ut døra så nøklene forsvinner bare.. jeg makter ikke å huske de, for de er allerede borte fra hodet mitt. 

Jeg har dog aldri mistet ett eneste sett med nøkler!  Jeg bare legger de på kjøkkenbordet om jeg bærer inn varer, de havner under posten, i veska dersom døra var ulåst når jeg kom hjem, måtte jeg veldig på do er de på badet… osv osv osv… 

Jeg er ikke alene om å være sånn i familien.  Ingen av oss beskrives som sløve ellers.. 

Anonymkode: bb12c...089

Vet du hvordan du slukker lyset på et rom da? Lysbryteren er jo der, nøklene er også i hånden din når du forlater bilen. Så jo, så enkelt er det faktisk, å lage seg litt struktur i hverdagen. Men oppdragelse har mye å si også. Mine foreldre hadde gode rutiner og faste plasser til diverse. Min far hadde skammet seg over slikt sløvskap som beskrives i tråden

Anonymkode: 86cc7...3b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du synes jeg er sløv, det kan du så gjerne få lov til. Jeg har allerede forsøkt alt det du skriver.. ikke bare en gang og ikke bare en periode. Skålen står der, det er ett pågående prosjekt, men jeg får det ikke til! 

Jeg prøver virkelig. Jeg har stålkontroll på hvor alt annet i huset befinner seg. Jeg kan si hva som ligger i hvilke kasse i julepynt kottet. 

Det handler om at jeg ikke er tilstede det øyeblikket nøklene legges ned og selve adhd diagnosen går jo ut på at man ikke alltid er fokusert. Da blir noen av de oppgavene veldig mye vanskeligere enn man tenker de bør være. 

Jeg klarer ikke å tvinge meg selv til å være fokusert på nøklene når jeg ikke er klar over at jeg ikke er fokusert. 

Det er vanskelig å forklare, jeg har tusen andre ting i hodet når jeg skal inn og ut døra så nøklene forsvinner bare.. jeg makter ikke å huske de, for de er allerede borte fra hodet mitt. 

Jeg har dog aldri mistet ett eneste sett med nøkler!  Jeg bare legger de på kjøkkenbordet om jeg bærer inn varer, de havner under posten, i veska dersom døra var ulåst når jeg kom hjem, måtte jeg veldig på do er de på badet… osv osv osv… 

Jeg er ikke alene om å være sånn i familien.  Ingen av oss beskrives som sløve ellers.. 

Anonymkode: bb12c...089

Poenget er likevel at RUTINER krever ingen fokus. Det går av seg selv. For å innarbeide rutiner som ikke eksisterer så må man jobbe med seg selv og være påskrudd i en periode til dette er blitt like naturlig som å trykke på lysbryteren uten å lete rommet rundt etter lysbryteren. Det går på automatikk i egen bolig

Anonymkode: 86cc7...3b2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er veldig glad i han. Men etter flere år med å konstant "mase" på en voksen mann og si tusenvis av ganger "hvis du legger nøklene på samme plass hver gang, i skåla her så slipper du å lete" så begynner sympatien å bli litt tynn..

Anonymkode: 70988...ef1

Og det er her du gjør feil. Du tar på deg den rollen. Det hjelper sannsynligvis ikke til noe annet enn dårlig stemning. Er så typisk sånn situasjon hvor kvinner sier de føler seg som en mor i forholdet, når det i realiteten er et valg de tar selv 

Anonymkode: 50099...1b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke lånt han min bil om han holdt på sånn. Da får han ta konsekvensene selv om han ikke vil/gidder å endre rutiner. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du synes jeg er sløv, det kan du så gjerne få lov til. Jeg har allerede forsøkt alt det du skriver.. ikke bare en gang og ikke bare en periode. Skålen står der, det er ett pågående prosjekt, men jeg får det ikke til! 

Jeg prøver virkelig. Jeg har stålkontroll på hvor alt annet i huset befinner seg. Jeg kan si hva som ligger i hvilke kasse i julepynt kottet. 

Det handler om at jeg ikke er tilstede det øyeblikket nøklene legges ned og selve adhd diagnosen går jo ut på at man ikke alltid er fokusert. Da blir noen av de oppgavene veldig mye vanskeligere enn man tenker de bør være. 

Jeg klarer ikke å tvinge meg selv til å være fokusert på nøklene når jeg ikke er klar over at jeg ikke er fokusert. 

Det er vanskelig å forklare, jeg har tusen andre ting i hodet når jeg skal inn og ut døra så nøklene forsvinner bare.. jeg makter ikke å huske de, for de er allerede borte fra hodet mitt. 

Jeg har dog aldri mistet ett eneste sett med nøkler!  Jeg bare legger de på kjøkkenbordet om jeg bærer inn varer, de havner under posten, i veska dersom døra var ulåst når jeg kom hjem, måtte jeg veldig på do er de på badet… osv osv osv… 

Jeg er ikke alene om å være sånn i familien.  Ingen av oss beskrives som sløve ellers.. 

Anonymkode: bb12c...089

Knytt de forbanna nøklene fast i vesken i en lang nok snor/strikk til at du får låst opp døra!

Anonymkode: 8db61...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Poenget er likevel at RUTINER krever ingen fokus. Det går av seg selv. For å innarbeide rutiner som ikke eksisterer så må man jobbe med seg selv og være påskrudd i en periode til dette er blitt like naturlig som å trykke på lysbryteren uten å lete rommet rundt etter lysbryteren. Det går på automatikk i egen bolig

Anonymkode: 86cc7...3b2

Åjaaa! Så fantastisk enkelt! Tenke seg til, at det er bare å være påskrudd som skal til! Hva skal vi vel da med medisiner og påminnelsesstrategier? Halleluja!

 

... Sånn rent bortsett fra dette med arbeidsminnet(som man bruker når man "er påskrudd") er en av de tingene som ofte blir negativt påvirket når man har adhd. Og stress/mas gjør faktisk alt verre.

 

Men vet du, noe forteller meg at du aldri har opplevd sånne svikter i hukommelse over tid, dermed kommer du aldri til å forstå hvordan det er. Så jeg gidder ikke å sløse bort mer tid på det.

Anonymkode: 37d38...2c9

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får få nøklene rundt halsen ...som nøkkelbarn på 80- tallet 😎 

Føler med deg. Slik er guttungen min også. Med hansker,paraplyer etc.Må gjetes før skolen med rutiner. Fordi han har fokus på andre ting . Som skjerm..den er viktig for han. Men skoleflink og sosial. Det har vært slik i mange år. Han utfører " oppgaver" med fullt fokus,når han blir satt til dem. Ekstremt opptatt av detaljer og TID ....hvis jeg sier : om 20 minutter må du gjøre deg klar...og det er 7 minutter igjen ,-og han egentlig ikke har noe å gjøre ,så har han DE minuttene igjen,,,og starter gjerne med ting som tar minst et kvarter....😅

Har latt han erfare konsekvensene mange ganger av å ikke koble 1+1 ....

Det har blitt bedre,men fortsatt umoden. 

Skolen har de samme erfaringene,men han skal ikke utredes. Vi har hatt dialog.

Jeg har gjort FOR MANGE ting for ham,som han ifht alder burde klare selv- fordi det blir enklere for meg. Jeg prøver nå å snu dette. 

Han klarer masse selv,mer enn meg på flere områder,men fortsatt endel som egentlig er selvsagte og rart han ikke gjør ❤ 

Såååå....😅 :  Hvordan fungerer mannen på jobb ? Legger han nøklene inn til sjefen sin ved ankomst ,- så han vet å komme seg hjem ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å la han låne din bil. Så slipper du at det går utover deg. Han får bare stå der å lete og bli sen. Ikke ditt problem. Du skal jo ikke stå å lete alene etter hans nøkler så du kan få dra ut. 

Anonymkode: 46c36...fc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Poenget er likevel at RUTINER krever ingen fokus. Det går av seg selv. For å innarbeide rutiner som ikke eksisterer så må man jobbe med seg selv og være påskrudd i en periode til dette er blitt like naturlig som å trykke på lysbryteren uten å lete rommet rundt etter lysbryteren. Det går på automatikk i egen bolig

Anonymkode: 86cc7...3b2

Det funker ikke sånn. Lyset er jo ganske enkelt å se du har glemt. Sånn er det ikke med nøklene…

uansett…

Hadde alle med ADHD og resten av oss bare kunne tatt oss sammen til en hver tid så hadde ingen hatt diagnosen og ingen hadde glemt alle de tingene vi ikke har lyst til å glemme!!!

Anonymkode: bb12c...089

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...