Gå til innhold

Dette at alt skal være likt på skolen gjør meg gal!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt typisk en ny foreldregenerasjon som ikke tør å si nei til barna sine og tørre å stå for egne regler. Klart de må ha støtte av 100 andre foreldre for å si til barnet sitt at det er på tide å legge seg. «Barnet mitt vil ikke sove hvis ikke det vet at aa, bb, cc….øø..åå også sover!»

man kan jo snakke løst om telefon, men aller behov er jo ulikt. Gaver er det lurt å ha regler for. Men her har vi praktisert ulikt ang godisposer, og ungene har ikke brydd seg. I noen bursdag er det godispose, i andre ikke. Ingen barn har dødd hittil av dette.

Så dette er bare en haug ettergivende foreldre som aldri har turt å sette egne regler for barna sine. Galskap spør du meg.

Mine barn kommer inn før nabobarna. Mine skal inn kl 19. De andre får være ute til 20. Det går helt fint det. Mine barn vet veldig godt at alle har ulike regler, de trenger bare bry seg med våre. Men de får en forklaring da. De trenger mye søvn, og de bruker lang tid på å roe ned for å sove når de har vært ute. Så når vi avslutter kl 19 sover de innen kl 21. De er 6 og 8 år. Innen 21 MÅ de faktisk sove. Kanskje sovner nabobarna mye raskere. Kanskje sover de lenger. Kanskje trenger de mindre søvn. Og det jeg ikke sier til barna mine, antagelig sover de for lite. Men det får være deres problem. Her skal det soves nok. Det bestemmer vi. Har aldri hørt en klage på ulik innetid. Vi sender også barn hjem når de ringer på kl 19. Personlig synes jeg det er veldig sent å ringe på for å leke… men det er jo så enkelt at da sier vi «nei, det passer ikke nå». Trenger ikke avtale med noen at de ikke skal ringe på da eller da. Vi bruker det fine ordet «nei». Så løser det seg helt fint :) 

Helt ærlig, feige foreldre vil jeg kalle de som står bak TS sin liste… 

Anonymkode: f8b81...b92

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å gjøre alt likt. Familier er forskjellige, og da blir også ting litt ulikt. Likevel klarer man  jo å gjøre en del likt.

I klassen til vårt barn i tredje klasse er det ingen utveksling av penger/gaver når det er bursdag, og foresatte kjøper en gave til barnet på vegne av klassen. Det er mye mindre styr, og man sikrer også at alle kan møte i bursdagsselskap. Man inviterer alle i klassen eller alle av samme kjønn. Flott for de 10 jentene, men litt krevende med de 24 guttene...

Man gjør ikke noe ut av godtepose/ikke godtepose. Noen har, andre har ikke. Foresatte demper fokuset på godteposene.

Telefon må være individuelt (etter familiens behov), men det er fint om man klarer å ha gjøre omtrent likt når det gjelder sosiale medier og spill. I vår klasse følger nesten alle aldersgrensene. Det er noen som har hatt TikTok siden barnehagen, men de er så få at flertallet står imot. Flere foreldre har delt erfaringer fra eldre søsken, og ønsker sterkt å stå imot SoMe.

Felles leggetider er bare tull, da barn trenger ulik mengde søvn, og må opp til ulike tider.

Det er jo greit å ikke gå bananas med sukker på Halloween eller andre dager, men dette er noe foresatte styrer. Ulike familier har ulike regler.

 

Skolen har ikke tatt initiativ til noen felles regler annet enn å oppfordre til normalt sunne matpakker uten kjeks, godteri og sjokoladepålegg. Alt er foreldrestyrt.

FAU oppfordrer til å ha minst ett "treff" i halvåret med foreldre og barn slik at vi kjenner hverandre, og slik at det er enkelt å ta en telefon om det skulle være noe. Dette arrangerer foreldrekontaktene i klassen (f.eks. grilling i skogen, piknik i en park o.l.), og det har de fleste deltatt på. Men dette er altså foreldrestyrt, ikke noe skolen tar initiativ til.

 

Anonymkode: 1710a...121

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt typisk en ny foreldregenerasjon som ikke tør å si nei til barna sine og tørre å stå for egne regler. Klart de må ha støtte av 100 andre foreldre for å si til barnet sitt at det er på tide å legge seg. «Barnet mitt vil ikke sove hvis ikke det vet at aa, bb, cc….øø..åå også sover!»

man kan jo snakke løst om telefon, men aller behov er jo ulikt. Gaver er det lurt å ha regler for. Men her har vi praktisert ulikt ang godisposer, og ungene har ikke brydd seg. I noen bursdag er det godispose, i andre ikke. Ingen barn har dødd hittil av dette.

Så dette er bare en haug ettergivende foreldre som aldri har turt å sette egne regler for barna sine. Galskap spør du meg.

Mine barn kommer inn før nabobarna. Mine skal inn kl 19. De andre får være ute til 20. Det går helt fint det. Mine barn vet veldig godt at alle har ulike regler, de trenger bare bry seg med våre. Men de får en forklaring da. De trenger mye søvn, og de bruker lang tid på å roe ned for å sove når de har vært ute. Så når vi avslutter kl 19 sover de innen kl 21. De er 6 og 8 år. Innen 21 MÅ de faktisk sove. Kanskje sovner nabobarna mye raskere. Kanskje sover de lenger. Kanskje trenger de mindre søvn. Og det jeg ikke sier til barna mine, antagelig sover de for lite. Men det får være deres problem. Her skal det soves nok. Det bestemmer vi. Har aldri hørt en klage på ulik innetid. Vi sender også barn hjem når de ringer på kl 19. Personlig synes jeg det er veldig sent å ringe på for å leke… men det er jo så enkelt at da sier vi «nei, det passer ikke nå». Trenger ikke avtale med noen at de ikke skal ringe på da eller da. Vi bruker det fine ordet «nei». Så løser det seg helt fint :) 

Helt ærlig, feige foreldre vil jeg kalle de som står bak TS sin liste… 

Anonymkode: f8b81...b92

Helt enig i at foreldre må tørre å sette grenser for barna.

For oss er det også unaturlig å bli med ut for å leke kl. 19 om kvelden (da har vi ro/legging/familietid), men familier er forskjellige.

Man kjenner også barna sine best. Når det gjelder søvn, sover min 5-åring kl. 20-06, mens sjuåringen sover ca. kl. 21:45-06:00 (eller sovner senere/våkner tidligere). Ingen av dem må opp før kl. 07, så de våkner av seg selv. Eldste har alltid trengt lite søvn. En av hans bestevenner trenger nesten 12 timer søvn for å bli uthvilt. Det vet begge to, og de forstår at ulike familier har ulike regler.

Anonymkode: 1710a...121

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor mye skal man egentlig forvente at man får til likt? 
På et trinn med 55 elever. 
Det skal ikke være gaver i bursdager 

Det skal ikke være godteposer

Det bør være ca like leggetider

Det bør være felles regler for når de får tlf.

På Halloween osv skal det være minst mulig sukker. Det skal være delt inn i grupper (jeg tenker så lenge vi passer på at noen har noen er det greit)..

Jeg klarer ikke dette,  vårt barn har større søsken og vi kan ikke tilfredsstille alle behov til disse foreldrene. De må rett og slett bare tåle at vi gjør det forskjellig. Eller hva tenker dere?

Anonymkode: 74c9d...346

Her var det gaver i bursdager, alle hadde godteposer noe som var det gøyeste de så fram til, Telefon og annet var veldig forskjellig, selv om de fleste holdt seg til 10år,eller når de sluttet på sfo 9år feks, for å kunne ringe om det var noe.

Leggetid bestemmer foreldrene selv, de bør jo være i seng innen deres aldersgruppe for å få nok søvn. 

Halloween er det godteri her overalt så får andre gjøre som de vil. Spiser ikke snop utenom lørdager, påske og jul nesten!

Anonymkode: 28dbc...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ikke styringsrett over deres privatliv, så om deres retningslinjer/råd/føringer ikke frister er det bare for dere å bestemme over eget liv. 

Det kan hende du får noen sure foreldre på nakken, eller at skolen forsøker å irettesette deg. Men det er det bare å ignorere. De kan ikke pålegge din familie plikter for hva dere skal bruke deres privatliv til.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke skolen som bestemmer sånt, det er overivrige foreldre. Jeg har aldri opplevd at skolen har prøvd å legge seg opp i noe som helst annet enn skole og skolearbeid.

Det kan være greit å ha noen felles kjøreregler for f.eks. bursdagsgaver, men ellers bestemmer jo folk selv hvordan de vil ha det. Er man ikke enig, så er det bare å si ja og ha og fortsette med sitt. Men det er nok det som flere påpeker, at mange er konforme og litt feige når det gjelder å sette grenser for ungene sine, og derfor vil ha med seg "alle andre" på det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig mange år siden jeg hadde barneskolebarn, men jeg syntes det var en trygghet å vite at mine 8 år gamle barn ikke fikk sett filmer med 15 års aldersgrense når de var på besøk hos en klassekamerat.
(Avtale mellom klassens foreldre at aldersgrenser på filmer ble fulgt)
Hva de så på når familien var for seg selv aner jeg ikke, men når de hadde besøk ble avtalen om aldersgrenser fulgt.

Jeg mener at noen avtaler har noe for seg, for eksempel aldersgrenser som nevnt over, sosiale medier, skjermtid, innetid og lignende.

For vår del var dette med aldersgrenser og innetid regler som ble fulgt innad i klassen slik at det ikke skulle bli helt feil.
( For eksempel: Karoline hadde personlig innetid kl 20.30, men når hun besøkte andre barn i klassen etter skoletid måtte hun gå hjem senest kl 20, som var klassens avtale).
 

 

Anonymkode: 459ee...e91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste tittelen var jeg sikker på at du snakket om det faglige, og var SÅ klar for å støtte deg! Sutring over fellesregler, derimot, er jo bare lavmål. 

Anonymkode: 4001c...695

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå er det veldig mange år siden jeg hadde barneskolebarn, men jeg syntes det var en trygghet å vite at mine 8 år gamle barn ikke fikk sett filmer med 15 års aldersgrense når de var på besøk hos en klassekamerat.
(Avtale mellom klassens foreldre at aldersgrenser på filmer ble fulgt)
Hva de så på når familien var for seg selv aner jeg ikke, men når de hadde besøk ble avtalen om aldersgrenser fulgt.

Jeg mener at noen avtaler har noe for seg, for eksempel aldersgrenser som nevnt over, sosiale medier, skjermtid, innetid og lignende.

For vår del var dette med aldersgrenser og innetid regler som ble fulgt innad i klassen slik at det ikke skulle bli helt feil.
( For eksempel: Karoline hadde personlig innetid kl 20.30, men når hun besøkte andre barn i klassen etter skoletid måtte hun gå hjem senest kl 20, som var klassens avtale).
 

 

Anonymkode: 459ee...e91

For dette kunne ikke de enkelte foreldrene avtale seg imellom? De måtte ha en avtale som var laget av klassen? Her klarer vi foreldre å avtale kjøreregler/besøkstid og lignende for de enkelte barna. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Når jeg leste tittelen var jeg sikker på at du snakket om det faglige, og var SÅ klar for å støtte deg! Sutring over fellesregler, derimot, er jo bare lavmål. 

Anonymkode: 4001c...695

Når DU prøver å lage regler for andre voksne mennesker, så er det ikke rart folk reagerer!

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er foreldre som ikke klarer å sette grenser for barna sine selv, som ikke klarer å stå i det ubehaget det er å si nei. 
 

Heldigvis bestemmer vi selv. 
Må legge til at vi foreldrene til guttegjengen til sønnen min ofte konferer med hverandre, og hører hverandres synspunkt når det kommer til hva fe får lov til å ikke. Ikke fordi vi ikke tåler å si nei, men rett og slett lufte meningene for hverandre. Noen ganger endrer jeg mening etter å ha fått litt annen inputt og hørt andre tanker rundt temaet, andre ganger er vi enige om å være uenige. Det takler gutt helt fint. 

Anonymkode: 389f5...f3b

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nå er det veldig mange år siden jeg hadde barneskolebarn, men jeg syntes det var en trygghet å vite at mine 8 år gamle barn ikke fikk sett filmer med 15 års aldersgrense når de var på besøk hos en klassekamerat.

Det er ikke alle filmer som har korrekt aldersgrense. Jeg respekterer dine ønsker når ditt barn kommer over, men jeg signerer ikke en kontrakt som hindrer meg hvis jeg er med noen som er enig at aldersgrensen er feil eller en annen fellesregel er feil.

Anonymkode: 3018c...3a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har barn i 6 klasse. Og den eneste regelen vi har er at alle av samme kjønn skal inviteres i bursdag og det skal gis max 50 kr i gave, de som ikke har økonomi til gave skal få komme i bursdag uansett. 

Det er ingen felles regler på sukker, leggetider, telefon, gaming osv. 

Anonymkode: d827a...7b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det veldig mange år siden jeg hadde barneskolebarn, men jeg syntes det var en trygghet å vite at mine 8 år gamle barn ikke fikk sett filmer med 15 års aldersgrense når de var på besøk hos en klassekamerat.
(Avtale mellom klassens foreldre at aldersgrenser på filmer ble fulgt)
Hva de så på når familien var for seg selv aner jeg ikke, men når de hadde besøk ble avtalen om aldersgrenser fulgt.

Jeg mener at noen avtaler har noe for seg, for eksempel aldersgrenser som nevnt over, sosiale medier, skjermtid, innetid og lignende.

For vår del var dette med aldersgrenser og innetid regler som ble fulgt innad i klassen slik at det ikke skulle bli helt feil.
( For eksempel: Karoline hadde personlig innetid kl 20.30, men når hun besøkte andre barn i klassen etter skoletid måtte hun gå hjem senest kl 20, som var klassens avtale).
 

 

Anonymkode: 459ee...e91

Man har jo ikke behov for at hele klassen skal ha felles regler. Hvem skal passe på at de blir fulgt? Alle barna lever forskjellige liv og har ulike behov. 
 

de ukene barna er hos meg trenger de ikke å stå opp før kl8, mens når de er hos faren må de stå opp senest 0730. Altså kan de være lenger våkne når de er hos meg. Når de er hos meg har de også kortere dager  i barnehage og sfo. Så da rekker de også å se litt mer på tv/spille litt før middag om de vil. Så de har mer skjermtid.

 

i mitt nabolag er det mange barn. I sommerhalvåret er barna fra 4 årsalderen gjerne ute å leker sammen og springer mellom husene frem til leggetid. Er det strålende sol er jeg ikke hysterisk på leggetid eller om de vil spise kveldsmat sammen. 
 

bare fordi noen andre foreldre vil bestemme felles innetid kl19 og leggetid 1930🤷‍♀️ 

heldigvis ikke noen slike her vi bor. 
 

eneste som er tatt opp på foreldremøte i barnehage og skole her er bursdager. Skal du levere innbydelser i garderoben må du invitere alle jenter/gutter eller alle. Det er jeg helt enig i. Max pris på gaver er 100kr. 
 

Anonymkode: 60472...bec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man har jo ikke behov for at hele klassen skal ha felles regler. Hvem skal passe på at de blir fulgt? Alle barna lever forskjellige liv og har ulike behov. 
 

de ukene barna er hos meg trenger de ikke å stå opp før kl8, mens når de er hos faren må de stå opp senest 0730. Altså kan de være lenger våkne når de er hos meg. Når de er hos meg har de også kortere dager  i barnehage og sfo. Så da rekker de også å se litt mer på tv/spille litt før middag om de vil. Så de har mer skjermtid.

 

i mitt nabolag er det mange barn. I sommerhalvåret er barna fra 4 årsalderen gjerne ute å leker sammen og springer mellom husene frem til leggetid. Er det strålende sol er jeg ikke hysterisk på leggetid eller om de vil spise kveldsmat sammen. 
 

bare fordi noen andre foreldre vil bestemme felles innetid kl19 og leggetid 1930🤷‍♀️ 

heldigvis ikke noen slike her vi bor. 
 

eneste som er tatt opp på foreldremøte i barnehage og skole her er bursdager. Skal du levere innbydelser i garderoben må du invitere alle jenter/gutter eller alle. Det er jeg helt enig i. Max pris på gaver er 100kr. 
 

Anonymkode: 60472...bec

0630 må de stå opp oss faren

Anonymkode: 60472...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde folk bare kunne vært litt flinkere til å lære barna sine at alt er ikke alltid rettferdig/likt her i verden, så hadde vi også sluppet persille-generasjonen som vokser opp og knekker helt sammen ved første lille hump i veien. 

Vrenger seg inni meg når jeg hører (litt eldre) barn som roper URETTFERDIG på absolutt alt og verden går i knas om et annet barn/søsken får ett smågodt mer eller et par popcorn biter ekstra. Deal with it, sånn er livet, alt er ikke alltid "rettferdig".

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når jeg leste tittelen var jeg sikker på at du snakket om det faglige, og var SÅ klar for å støtte deg! Sutring over fellesregler, derimot, er jo bare lavmål. 

Anonymkode: 4001c...695

Eh nei derimot å mene msn må ha fellesregler er lavmål 

Anonymkode: 4037f...9fb

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (14 timer siden):

I møter på skolen, initiert av foreldre. Informasjonen om kontrakten blir imidlertid publisert via foreldreinnsynsløsning av kontaktlærer, og en kontrakt ble sendt hjem i sekken til ungene. 

Da er det jo ikke skolen som står bak dette. De er bare en formidlingskanal (hadde de nektet, hadde det blitt ramaskrik!), og tror ikke lærerne liker å måtte være det. Litt mer presisjon hadde vært fint i framstillingen - er ikke skolen som skal kjeftes på og okkes over for dette, men andre foreldre.

Anonymkode: 223ef...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvilke av disse punktene er problematiske basert på at barnet har større søsken? Det kan ikke være ulike regler hjemme hos dere basert på alder? Jeg forstår ikke helt problemet med noe av det du lister opp for å være ærlig.

Anonymkode: 59d0e...865

Mobiltelefoner er helt håpløst at skal være samkjørt i alle klasser. Mine barn har fått mobiltelefon, ikke smarttelefon, fra 5. klasse, fordi fra 5. klasse var den eldste hos oss ansvarlig for sine to yngre søsken en liten time etter skolen hver dag, fra de gikk fra skolen, til de var hjemme alene i en halvtime før pappaen kom hjem.

Hun hadde aldri med mobiltelefonen på skolen, men det hadde en del av barna på fredager fra 1. klasse av. For man har de barna med skilte foreldre, som reiser annenhver helg i halvannen time alene med bussen.

Men det satt noen hjemmeværende mødre på foreldremøtene og sa høyt og tydelig at det var forkastelig at barna fikk mobiltelefoner når de var så små. Men barna deres var jo aldri hjemme alene, eller måtte ta buss for å få se den ene forelderen sin.

Leggetid er også umulig å samkjøre i en hel klasse, helt ærlig. En 5. klassing er 11 år, og i følge nhi er anbefalt leggetid mellom 19:30 og 21:00.

Hos oss har vi tre barn. Når vi hadde barn i 1., 3. og 5. klasse, så var leggetid for 5. klassingen 20:00, for yngstemann var i seng til 19:00, så den mellomste 19:30, og dermed eldstemann 20:00 (altså ble lyset slukket 20:00, med tannpuss, lesing på seng og sånt først) 

Når vi nå har en søskenflokk i 5.,7. og 9. klasse derimot, så kommer 7. klassingen hjem fotball rundt 19:30 og hopper i dusjen. 9. klassingen hjem fra håndballtrening klokken 20:10, og hun vil også helst dusje med en gang, før hun spise kveldsmat, så håret tørker ordentlig før hun legger seg.

Lyden av at broren ramler inn døren først, for å så dusje, før garasjedøren bråker like under soverommene av søsteren og faren som kommer hjem (hun blir kjørt, for er noen kilometer til hallen og far er med som trener) og så dusjer, og alt det andre styret holder 5. klassingen våken likevel. Så hun går på badet 20:30, får lese litt bok og legger seg 21:00, fortsatt innen retningslinjene til nhi, og hun viser ikke tegn til et større søvnbehov. Selv om det er en time senere enn eldstemann på samme alder. Men hun sover kanskje en halvtime lengre om morgenene enn det søsteren gjorde, men søsteren sto opp veldig tidlig også... 

Men hun har et enebarn i klassen som legger seg 19:45, hvor foreldrene sier på foreldremøtet at de mener at alle skal ha 5. klassingene i seng til 20, senest 20:15, sånn at alle legger seg i "20-tiden". Og mener at vi ødelegger når vårt barn får legge seg 21, fordi deres barn ikke tåler at verden er urettferdig. 

På alle mine tre barns trinn har de innført ingen gaver, men én fellesgave i alle barnebursdagene på barneskolen. Men de forsøkte å innføre ingen godteri og chips i det hele tatt, kun kake, i bursdagene til den eldste. Det fungerte helt frem til den mellomste begynte på skolen, hvor foreldrene insisterte på små godteriposer, for det var langt mer hygienisk enn at alle skulle ta i samme skål. For null chips og godteri var aldri et alternativ i den klassen. Og siden det er to-tre uker mellom bursdagene til eldstemann og den mellomste, så sa vi ifra til resten av foreldrene at hos oss kom det fra nå av til å bli satt frem godteriskåler med innpakket godteri i bursdagen til den eldste. Det var også fullstendig krise for enkelte foreldre. 

Kjære TS, jeg tenker at de andre foreldrene på trinnet har godt av å lære barna at verden er ikke rettferdig, og at ulike familier har ulike behov og regler. 

 

Anonymkode: 96262...47e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...