Gå til innhold

Føres det (jevnlige) tilsyn med de ulike private ADHD-klinikkene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk, det var jeg ikke klar over. 

Anonymkode: 0b307...ccd

Jeg tror det er en blanding av at visse næringsstoffer er veldig viktig for nervesystem, kognitiv funksjon og mental helse, som f.eks omega fettsyrer, b-12 og andre b vitaminer, jod, magnesium, taurin, for å nevne noe, men også det at stresset ved å ha ADHD påvirker tarm i såpass grad at næringsopptaket blir dårligere og man har behov for mer av flere vitaminer/mineraler.
IBS er veldig vanlig tilleggsproblem hos flere med ADHD, og da er magevennlig mat også viktig å ha fokus på. Magen og hjernen jobber sammen.

Så det er bra at Balderklinikken har forståelse for dette, men det er ikke dermed sagt at deres råd om kosthold er riktig for hver pasient. Jeg har prøvd og feilet en del selv :) 

Anonymkode: 3934b...4bc

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er en blanding av at visse næringsstoffer er veldig viktig for nervesystem, kognitiv funksjon og mental helse, som f.eks omega fettsyrer, b-12 og andre b vitaminer, jod, magnesium, taurin, for å nevne noe, men også det at stresset ved å ha ADHD påvirker tarm i såpass grad at næringsopptaket blir dårligere og man har behov for mer av flere vitaminer/mineraler.
IBS er veldig vanlig tilleggsproblem hos flere med ADHD, og da er magevennlig mat også viktig å ha fokus på. Magen og hjernen jobber sammen.

Så det er bra at Balderklinikken har forståelse for dette, men det er ikke dermed sagt at deres råd om kosthold er riktig for hver pasient. Jeg har prøvd og feilet en del selv :) 

Anonymkode: 3934b...4bc

Har selv kjent på kroppen at magen og hjernen jobber sammen.  Men jeg har ikke helt klart å finne ut hvilket kosthold som får skikk på magen min. Jeg prøver meg frem, men det er ikke så lett.

Anonymkode: 0b307...ccd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 15.24):

Edit: Var artikkel i NRK om en annen som betalte 30 000.  Det er jo et betydelig beløp for de fleste og ikke noe man bruker kun fordi man tenker det er kult å ha prøv ADHD-medisin. 

https://www.nrk.no/rogaland/maja-brukte-sparepengene-pa-adhd-diagnosen-_-men-fikk-ikke-hjelp-av-det-offentlige-helsevesenet-1.16410027

Her handler også artikkelen om at hun i artikkelen trenger mer hjelp enn kun ADHD-medisiner. Så hun måtte fortsette å betale for behandling også etter diagnosen.  Så for de som faktisk sliter så kan kostnadene bli mer enn kun prisen for diagnosen og medisinene. 

Synes det er trist at hun ikke fikk hjelpen hun trengte av det offentlige.   Hun hadde uten tvil alvorlige problemer og disse kunne blitt mildere om hun fikk hjelp av det offentlige og fått hjelp tidligere.  I tillegg er det neppe en unik historie og det er nok mange som sliter som ikke har penger nok til å betale for privat helsehjelp. Og selv for de som har råd så er 30 000 kroner et betydelig beløp for de fleste. 

Anonymkode: 45f5f...1fd

jeg forsøker å navigere i denne jungelen, og er bare veldig forvirret. Jeg får oppgitt ulike priser, og pakkepriser hos de ulike aktørene. Jeg satset først på Toppetasjen i Oslo. De svarer ikke på eposter og digipost, fordi resepsjonen deres ikke fungerer. psykiaterne der tar også 4000 kroner per time. Det hadde vært greit hvis jeg var helt sikker på at det enten var ADHD eller ikke. Med meg er det veldig mye annet en behandler må finne ut av.  Det kan fort bli veldig dyrt om behandler vil undersøke nærmere om bipolar-diagnosen jeg først fikk var riktig.  tre timer hos en behandler hos toppetasjen blir jo 12000.  For den prisen får jeg besøke familie tur/retur Grønland. 

Det er også viktig for meg at en eventuell diagnose blir gitt av en privat aktør ikke blir avfeid hvis jeg skulle havne i det offentlige igjen. Jeg ønsker ikke en fast-track utredning, selv om utredningen ikke kan bli like langvarig som på DPS, rett og slett fordi prisen ville blitt enormt høy.

Her er et svar jeg fikk fra en psykiater.  Høres dette ut som en fornuftig ADHD-plan?

Utredningen er i utgangspunktet bred og går over noen timer.  Det er
først en generell del, deretter kartlegging av ADHD symptomer som voksen
og slik som man husker fra barndommen, deretter kartlegging av andre
psykiske helseplager, nevropsykologisk undersøkelse og samtale med noen
som helst har kjent deg siden barndommen.

Stort sett er det 3-6 timer på generell kartlegging, ADHD symptomer,
andre psykiske helseplager + 1 time samtale med pårørende
Dersom man finner holdepunkter for ADHD blir det tillegg
1 time skrivearbeid ifbm utredningsrapport
1 time oppsummering/behandlingsplan

Gjennomsnittlig 1-6 timer a 15 minutter oppfølgning dersom man ønsker å
prøve ut medisiner.

Det er også en klar anbefaling om å gjennomføre nevropsykologisk
kartlegging i nasjonale retningslinjer for ADHD utredning hvorpå jeg
samarbeider med en dyktig nevropsykolog som tar 4400kr for en slik
undersøkelse- men her står man selvsagt fritt til å gjennomføre hos
andre om man måtte ønske det.

Oppsummert for full utredning mellom 15600 - 23400 + pris for
nevropsykologisk undersøkelse. Oppfølgning ifbm behandling kommer i
tillegg.

Anonymkode: 20c7e...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg forsøker å navigere i denne jungelen, og er bare veldig forvirret. Jeg får oppgitt ulike priser, og pakkepriser hos de ulike aktørene. Jeg satset først på Toppetasjen i Oslo. De svarer ikke på eposter og digipost, fordi resepsjonen deres ikke fungerer. psykiaterne der tar også 4000 kroner per time. Det hadde vært greit hvis jeg var helt sikker på at det enten var ADHD eller ikke. Med meg er det veldig mye annet en behandler må finne ut av.  Det kan fort bli veldig dyrt om behandler vil undersøke nærmere om bipolar-diagnosen jeg først fikk var riktig.  tre timer hos en behandler hos toppetasjen blir jo 12000.  For den prisen får jeg besøke familie tur/retur Grønland. 

Det er også viktig for meg at en eventuell diagnose blir gitt av en privat aktør ikke blir avfeid hvis jeg skulle havne i det offentlige igjen. Jeg ønsker ikke en fast-track utredning, selv om utredningen ikke kan bli like langvarig som på DPS, rett og slett fordi prisen ville blitt enormt høy.

Her er et svar jeg fikk fra en psykiater.  Høres dette ut som en fornuftig ADHD-plan?

Utredningen er i utgangspunktet bred og går over noen timer.  Det er
først en generell del, deretter kartlegging av ADHD symptomer som voksen
og slik som man husker fra barndommen, deretter kartlegging av andre
psykiske helseplager, nevropsykologisk undersøkelse og samtale med noen
som helst har kjent deg siden barndommen.

Stort sett er det 3-6 timer på generell kartlegging, ADHD symptomer,
andre psykiske helseplager + 1 time samtale med pårørende
Dersom man finner holdepunkter for ADHD blir det tillegg
1 time skrivearbeid ifbm utredningsrapport
1 time oppsummering/behandlingsplan

Gjennomsnittlig 1-6 timer a 15 minutter oppfølgning dersom man ønsker å
prøve ut medisiner.

Det er også en klar anbefaling om å gjennomføre nevropsykologisk
kartlegging i nasjonale retningslinjer for ADHD utredning hvorpå jeg
samarbeider med en dyktig nevropsykolog som tar 4400kr for en slik
undersøkelse- men her står man selvsagt fritt til å gjennomføre hos
andre om man måtte ønske det.

Oppsummert for full utredning mellom 15600 - 23400 + pris for
nevropsykologisk undersøkelse. Oppfølgning ifbm behandling kommer i
tillegg.

Anonymkode: 20c7e...3c6

Hei, ser du har sitert meg, men jeg kan dessverre ikke svare på det du spurte om. Skjønner godt at du både tenker på penger og kvalitet. Begge deler er selvsagt viktig. Det er leit at de skal være  så vanskelig å vite hvem man skal gå til for hjelp. I tillegg til at du må betale kostnaden selv.

Kan legge til at jeg fikk mine diagnoser fra det offentlige og følte at også der var det en del som drev med dårlige utredninger der også.  DPS bukte enormt mange timer på meg og jeg endte likevel med å ikke få løst problemene mine første gangen jeg var der.  

Anonymkode: 45f5f...1fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevropsykologisk utredning kan ikke brukes til å påvise ADHD, så ikke bruk penger eller tid på dette. 

Diett har ingen påvirkning på ADHD.

Utredningen burde gjøres av en psykiater fordi de kan skrive ut resept selv.  Psykologer må henvise deg videre, og det er jævlig nedtur å måtte vente hvis du har diagnosen.
 

Hvis du ikke har masse bagasje som må pakkes ut burde ikke utredningen ta mer enn 3-4 timer hvor en time et intervju med familie uten deg.

Anonymkode: 05d7e...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener det ikke frekt, men hvorfor vil du ha den diagnosen om du fungerer?

Anonymkode: 783bb...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mener det ikke frekt, men hvorfor vil du ha den diagnosen om du fungerer?

Anonymkode: 783bb...f00

Jeg er også voksen kvinne som har utdanning og er "ressurssterk", men jeg sliter meg ut. Har klart meg gjennom livet, jobber fullt og har barn men var konstant utmattet på grunn av ADHD. Jeg ble utredet for noen år siden og medisin hjelper mye. Det roer hjernen veldig, jeg sover bedre og fungerer mer som normalt. Men jeg fungerte jo før og, på et vis. 

Anonymkode: 38d5c...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mener det ikke frekt, men hvorfor vil du ha den diagnosen om du fungerer?

Anonymkode: 783bb...f00

Helt ok at du spør. Hva legger du i det å fungere? 

Anonymkode: 20c7e...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kanskje men samboer ble utreda for ADHD og autisme hos DPS, det var en relativt rask prosess der han ble ferdig utreda og avklart på bare noen uker. Det er altså ikke helt slik at man MÅ ha flere titalls timer for å få ting avklart eller at en kortere prosess automatisk betyr at det er useriøst og tullete. 
Han var godt voksen da han fikk behov for utredning og hjelp, gjorde mye hjemme i forkant som å gå igjennom egne utrfordringer, snakke med meg om hverdagen og foreldra sine om oppveksten osv. Han hadde også kobla inn arbeidsgiver helt fra starten av så han fikk noen gode tilbakemeldinger derfra også på hva de opplevde. 

Det var også veldig greit for hans del med utprøving av medisiner, DPS tok startfasen, så tok fastlegen over etter kort tid.

Anonymkode: a93ad...6a9

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt på siden kanskje men samboer ble utreda for ADHD og autisme hos DPS, det var en relativt rask prosess der han ble ferdig utreda og avklart på bare noen uker. Det er altså ikke helt slik at man MÅ ha flere titalls timer for å få ting avklart eller at en kortere prosess automatisk betyr at det er useriøst og tullete. 
Han var godt voksen da han fikk behov for utredning og hjelp, gjorde mye hjemme i forkant som å gå igjennom egne utrfordringer, snakke med meg om hverdagen og foreldra sine om oppveksten osv. Han hadde også kobla inn arbeidsgiver helt fra starten av så han fikk noen gode tilbakemeldinger derfra også på hva de opplevde. 

Det var også veldig greit for hans del med utprøving av medisiner, DPS tok startfasen, så tok fastlegen over etter kort tid.

Anonymkode: a93ad...6a9

Fikk han begge diagnosene?  Var det to ulike utredninger?

Anonymkode: 20c7e...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har selv kjent på kroppen at magen og hjernen jobber sammen.  Men jeg har ikke helt klart å finne ut hvilket kosthold som får skikk på magen min. Jeg prøver meg frem, men det er ikke så lett.

Anonymkode: 0b307...ccd

Jeg har prøvd det meste av kosthold over tid, og det eneste som har vært bra har vært mer animalsk basert, og kutte ut korn, bønner, osv. Alltid råvarebasert, åpenbart. Jeg har måttet ta noen tilskudd for ekstra hjelp i perioder, både for mage og nervesystem, men trenger lite av det nå. 

Anonymkode: 3934b...4bc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nevropsykologisk utredning kan ikke brukes til å påvise ADHD, så ikke bruk penger eller tid på dette. 

Diett har ingen påvirkning på ADHD.

Utredningen burde gjøres av en psykiater fordi de kan skrive ut resept selv.  Psykologer må henvise deg videre, og det er jævlig nedtur å måtte vente hvis du har diagnosen.
 

Hvis du ikke har masse bagasje som må pakkes ut burde ikke utredningen ta mer enn 3-4 timer hvor en time et intervju med familie uten deg.

Anonymkode: 05d7e...4f4

Jeg har ADHD, og diett påvirker absolutt ADHD. Det betyr ikke at diett kurerer ADHD, men bidrar til symptomletting. 

Anonymkode: 3934b...4bc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Diett har ingen påvirkning på ADHD.

Anonymkode: 05d7e...4f4

Men det har derimot veldig stor påvirkning på effekten av medisinene etter min erfaring, da særlig Aduvanz. Kjempeforskjell ut ifra om jeg spiser nok proteiner til frokost eller ikke. Bare en liten heads up om dette gjelder deg, masse info om det på reddit.
 

Anonymkode: ca4f1...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ikke ha så stor tillit til DPS/offentlig helsevesen vs det private. Det er også VANVITTIG stor forskjell på kvaliteten av utredningen offentlig. 
Det er ekstremt lotto om du blir «sett» eller ikke, og i DPS har du ikke påvirkning til å velge etter kompetanse eller kjemi på utreder.

Anonymkode: ca4f1...54e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 10.02):

Er jo ikke rart at man ikke sover hvis man går på sentralstimulerende medisiner. Selvsagt kan man fake diagnoser det gjøres hele tiden, for så å selge medisin. Er jo amfetamin man får. 

Anonymkode: 1f3d0...bd6

Mine sentralstimulerende medisiner gjør faktisk at jeg sovner lettere, fordi tankekjøret og uroen i kroppen blir mindre. Jeg sov mye mindre og hadde mye dårligere søvnkvalitet før jeg startet opp med medisiner. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Fikk han begge diagnosene?  Var det to ulike utredninger?

Anonymkode: 20c7e...3c6

Det var oprinnelig én utredning som førte til begge diagnosene. Fastlegen hadde gjort en god og grundig henvisning på grunn av mistanke om ADHD, utredning viste så at det var nødvendig å utrede for mer og det førte til både ADHD og autismediagnose. ADHD ble bekrefa ganske raskt, autismediagnosen tok mer tid men totalt var han bare hos DPS i 8-10 uker med ukentlige enkelttimer. 

Anonymkode: a93ad...6a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det var oprinnelig én utredning som førte til begge diagnosene. Fastlegen hadde gjort en god og grundig henvisning på grunn av mistanke om ADHD, utredning viste så at det var nødvendig å utrede for mer og det førte til både ADHD og autismediagnose. ADHD ble bekrefa ganske raskt, autismediagnosen tok mer tid men totalt var han bare hos DPS i 8-10 uker med ukentlige enkelttimer. 

Anonymkode: a93ad...6a9

Hva ble diagnosen på autisme?

Heter det høytfungerende autisme?

Asperger syndrom?

Autismespekterfortstyrrelse? 

 

Anonymkode: 20c7e...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (1 time siden):

Mine sentralstimulerende medisiner gjør faktisk at jeg sovner lettere, fordi tankekjøret og uroen i kroppen blir mindre. Jeg sov mye mindre og hadde mye dårligere søvnkvalitet før jeg startet opp med medisiner. 

Nettopp!! 

Anonymkode: 3934b...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...