AnonymBruker Skrevet 10. september #21 Del Skrevet 10. september Jeg har en chihuahua, selv om den er kjent for mye bjeffing. Så er det veldig lite lyd i min hund. Så oppdragelse har mye å si. Anonymkode: c5a76...d11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Durinur Skrevet 11. september #22 Del Skrevet 11. september Velg deg en mynde, så slipper du lyd. De kommuniserer via blikket istedenfor bjeffing, og man hører gjerne bare noen få bjeff i året. Unntaket er om de ikke er sosialiserte; da vil de kunne finne på å bjeffe mot andre hunder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #23 Del Skrevet 11. september Små hunder bjeffer ofte mye mer enn store. Man kan selvfølgelig være heldig med de små også, men det er unntak om de bjeffer lite. En stille hund som er familiekjær er golden retriever. Krever ikke noe mer enn vanlig mosjon heller hvis du ikke er glad i lange turer. Anonymkode: 008b9...17d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #24 Del Skrevet 11. september Noen raser er kjent for å bjeffe lite; mynder, whippet, cavalier king charles spaniel Hunder er ulike, men noen raser har lettere for å lage lyd-bjeffe, som feks mini sheltie. Anonymkode: 45979...a68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #25 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 17.14): Whippeten bjeffer ganske lite. Noen lager litt mer lyd enn andre, men generelt er de veldig stille av seg. De er ganske enkle hunder å ha i hus, men kan være energiske og rampete som valper. Basenjien bjeffer ikke i det hele tatt. Det er ikke en del av språket deres. De kan lage en bjeffelignende lyd, men det er ikke ofte og er kun en kjapp og ikke særlig høy alarm-lyd. På 6 år har min ene kun laget den lyden 2 ganger, og da som valp. Den andre lager den lyden noen få ganger i året. Til gjengjeld kan noen basenjier lage en del andre lyder (jodling, skriking, brøling etc). Noen er såpass stille at man blir overrasket bare de lager en liten klynkelyd. Andre er mer vokale. At de ikke bjeffer er definitivt et bonus, men rasen er såpass spesiell og krevende at ingen burde få den kun fordi de ikke ønsker å høre på bjeffing. Jeg elsker rasen, men det er ikke en rase man går rundt og anbefaler, da de har anlegg for aggressjon mot hunder, separasjonsangst, ressursforsvar av plass og mat, også har de sterkt jaktinnstinkt og reagerer dårlig på korrigering/tvang, er ikke avlet for å ville glede eier, og de gjør som de vil. Anonymkode: a7564...c0f Nyttig info! Vi har selv vurdert Basenji, mest pga str og pelsstell. Nå har vi mer fakta før vi tar beslutningen vår, tusen takk! Anonymkode: c041c...957 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #26 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 16.47): Det har jo med oppdragelsen å gjøre, ærlig talt. Anonymkode: eb69a...957 Ehhh, nei ikke nødvendigvis. Noen hunderaser har bjeffing helt naturlig i seg, og man skal/kan ikke tukle for mye med dette. Klart man kan lære kommandoer, men 100 % går ikke, og det skal man heller ikke. Anonymkode: 2cab9...9d3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #27 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Nyttig info! Vi har selv vurdert Basenji, mest pga str og pelsstell. Nå har vi mer fakta før vi tar beslutningen vår, tusen takk! Anonymkode: c041c...957 Snakk gjerne med basenjieiere, og spør gjerne om negative sider/om de har hatt utfordringer med hunden. Informasjonen man finner på offentlige sider om basenjien, er alt for "snill". Det er en utfordrende rase, og spesielt om man forventer/ønsker en medgjørlig, enkel familiehund. Pelsstell er det omtrent ingenting av. Mine kan traske og grave i gjørme med sine hvite bein, og når vi kommer hjem 2 min senere, er beina hvite som snø. Det er som magi. Men, de er absolutt kke røytefrie, som noen informasjonssider sier. De røyter absolutt året rundt, og 1-2 ganger i året slipper de så mye hår at man blir overrasket over at de ikke ender opp nakne. Anonymkode: a7564...c0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #28 Del Skrevet 12. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Snakk gjerne med basenjieiere, og spør gjerne om negative sider/om de har hatt utfordringer med hunden. Informasjonen man finner på offentlige sider om basenjien, er alt for "snill". Det er en utfordrende rase, og spesielt om man forventer/ønsker en medgjørlig, enkel familiehund. Pelsstell er det omtrent ingenting av. Mine kan traske og grave i gjørme med sine hvite bein, og når vi kommer hjem 2 min senere, er beina hvite som snø. Det er som magi. Men, de er absolutt kke røytefrie, som noen informasjonssider sier. De røyter absolutt året rundt, og 1-2 ganger i året slipper de så mye hår at man blir overrasket over at de ikke ender opp nakne. Anonymkode: a7564...c0f Ca det samme som du sier om Basenji kan også sies om Shiba, med unntak av separasjonsangst. Bare sånn til info for alle de som vil skaffe seg shiba fordi de er søte. Det er også likt med at beskrivelsene man leser er for moderate og enkelte ting, som dette med ressursforsvar er ikke opplyst om (f eks på nkk sin info om rasen). Anonymkode: 8a3f6...476 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå