Gå til innhold

Gir du det lille ekstra på jobb?.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk jeg som spørsmål i dag på et jobbintervju, svaret mitt var tydelig: Betaler du det lille ekstra da? 😂

Neiiida, de skulle betale en LAV tarifflønn! 

Er så drittalei frekke arbeidsgivere med urealistiske krav, drittalei folk som godtar dette. Det er faktisk arbeidstakere som har MAKTEN!! Slutt å godta lav lønninger, da får vi opp lønna! Nasjonal sittestreik må til i flere yrker for dette.

NÅ!!

Anonymkode: dc7bd...f0e

  • Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, gjør det. Noen dager er det fordi jeg bryr meg om faget, mens de fleste dagene er det fordi jeg har en klekkelig lønn.

Så; enig med deg.

Anonymkode: 627bd...9d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke overprestere daglig i arbeidslivet, nei. Jeg jobber prosjektbasert og belastningen varierer veldig. Noen ganger kan det brenne flere steder, frister må overholdes. Jeg jobber gjerne overtid for å få prosjektene i land (dersom det passer for familien), men overtid er ikke et krav. Andre tider er det mindre aktivitet.

Jeg liker best å ha mye å gjøre på jobb. Tiden går mye fortere da.

Anonymkode: fb5fb...304

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det før. Men etter 25 år i arbeidslivet er ansatte som søppel. Lett å fjerne og lett å finne nye. Så nei. Nå gjør jeg kun det jeg må og går hjem med god samvittighet.

Anonymkode: 50645...379

  • Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjorde det før. Men etter 25 år i arbeidslivet er ansatte som søppel. Lett å fjerne og lett å finne nye. Så nei. Nå gjør jeg kun det jeg må og går hjem med god samvittighet.

Anonymkode: 50645...379

Riktig innstillingen, dagens arbeidsliv er helt ødelagt. Jeg går heller ledig resten av livet enn å godta lav lønn og dårlige forhold. Problemet i Norge er at endel yrker er ødelagt av mennesker som kommer hit fra andre land og dumper lønne...godtar hva som helst.

Anonymkode: dc7bd...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg alltid gjort. 
 

derfor har jeg i dag 1,5 mill i lønn uten utdanning, 30 timers uke som jeg styrer selv. 
 

Anonymkode: 9586d...e9c

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja selvsagt. Denne tråden var skremmende. Jeg setter pris på arbeidsplassen min, stiller opp, får både takk, et godt arbeidsmiljø og uttelling i lønssoppgjør. 

Anonymkode: eee02...5f5

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva du legger i "det lille ekstra". 

Om du mener "jobber jeg overtid uten lønn", så er svaret et definitivt NEI!

Men om man mener "kan jeg sitte lenge på jobb i en periode det skjer veldig mye?" så er svaret ja. 
Men det er jo fordi min jobb lar med ha fleksibilitet til å ta ut igjen denne tiden som fritid på et tidspunkt der det passer bedre. (Og som jeg gjerne ønsker å ha fri.) 

Jeg kan fint bruke mye tid og innsats på jobb i perioder. Jeg kan bidra på ting som ligger utenfor mitt fagområde. Og jeg kan bidra på det sosiale. 
Men jeg forventer jo også at jeg får noe igjen for det. (Og min erfaring sier at jeg gjør det.) 
Både ved at det er et bra miljø, et miljø der man støtter og løfter hverandre, og at det er åpning for å ha fri når man har fri. 
Og ikke minst så får god innsats belønning i form av relativt gode lønnsøkninger.

Er arbeidsgiver fleksibel, så er jeg fleksibel. 
Hvis arbeidsgiver belønner meg for å putte inn litt ekstra innsats, så fortsetter jeg å putte inn ekstra innsats. 
Om jeg ikke opplever at jeg belønnes for det, så slutter jeg å gi noe ekstra. 

Anonymkode: 79575...919

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde og ble knekt som takk. Tygget opp og spyttet ut, erstattet før jeg var kommet ut av bygningen.

Gjør ikke en dritt mer enn jeg må nå. Meg og min familie først.  

Anonymkode: 067dc...f3f

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg alltid gjort. Ikke så mye, men jeg bryr meg litt mer enn mange andre. 

Har derfor blitt forfremmet og også blitt ringt til av gamle kollegaer som har tipset om meg. 

Jeg er nå 42, har ingen utdanning og en CV som begynner med renholder og McDonalds og slutter med leder og 1,4 mill i året pluss bonus. 😊

Anonymkode: d3ad2...36d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. Jobben er der for å tjene penger. Hadde aldri giddet å jobbe om jeg ikke måtte. 
 

Prioriterer heller familien og egen helse. Tror ikke jeg kommer til å angre når jeg blir gammel på at jeg ikke "ga det lille ekstra" på jobb.  På jobb er man tross alt en brikke som lett erstattes av noen andre. 

Anonymkode: c6352...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" det lille ekstra" blir veldig lite definert, som oftest i arbeidslivet er oppgaver langt mere definert enn som så.

Men ja jeg jobber 200 overtidstimer i året fordi det er et skrikende behov, jeg ønsker alltid og prestere best mulig, jeg tar på meg tilleggsoppgaver og bidrar aktivt på min arbeidsplass med utvikling og kvalitet. Sannsynligvis ville du definert det som " det lille ekstra". 

For all del, det bidrar jo til et positivt arbeidsmiljø. Høyere produksjon osv for arbeidsgiver. Men det er jo også i aller høyeste grad taktisk fra min side, det gjør at jeg blir prioritert hver eneste lønnsforhandling og at grunnlønnen min har økt med 450 000 de siste 3 år. Det bidrar til at jeg får langt bedre kompetanse i mitt fag som igjen gir meg et hav av potensielle arbeidsgivere. Det gir meg mestring og anerkjennelse. Det gir meg fleksibilitet. 

Ganske enkelt kunne det ikke falt meg inn og gjort jobben min "akkurat godt nok" eller stått på "sted hvil" i mange år. 

Anonymkode: f8b6a...5e4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Gjorde det før. Men etter 25 år i arbeidslivet er ansatte som søppel. Lett å fjerne og lett å finne nye. Så nei. Nå gjør jeg kun det jeg må og går hjem med god samvittighet.

Anonymkode: 50645...379

Samme her. Jeg er en quiet quitter.

Anonymkode: dc92e...aaa

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Fikk jeg som spørsmål i dag på et jobbintervju, svaret mitt var tydelig: Betaler du det lille ekstra da? 😂

Anonymkode: dc7bd...f0e

Det er sånt man skulle våget å si oftere. Om ikke akkurat på jobbintervju, så er det ganske frustrerende etter mange år i arbeidslivet at det alltid forventes at man skal yte ekstra, være under konstant utvikling og læring, samtidig som lønna i praksis går nedover. Heldigvis snart pensjonist. 

Anonymkode: 3e8f8...9d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser jo hvor kjapt man blir ersattet av en ny når man slutter i en jobb. Ingen som egentlig bryr seg om en slutter. Så nei. Jeg har ikke tenkt at det skal stå «Her hviler xx som gav sitt liv for kommunen» på gravsteinen min når jeg dør.

Gjør det jeg betales for innenfor fast arbeidstid. Ikke noe mer.

Anonymkode: dc92e...aaa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har gjort det lille ekstra for kundene, ikke direkte for bedriften jeg jobber for. Kundene har alltid vørt mer rause med ting og tilbakemeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samme her. Jeg er en quiet quitter.

Anonymkode: dc92e...aaa

Snart blir du nok erstattet av AI, så får du quitta for godt.

Anonymkode: 33e63...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg gjør det jeg må for at det er tilfredsstillende,ikke noe mer. Får ikke noe takk for å gjøre noe ekstra. 

Anonymkode: 49ac5...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Samme her. Jeg er en quiet quitter.

Anonymkode: dc92e...aaa

Jeg har også blitt det nå. Vi fikk ny leder i våres, og hun overkjører, hersker og skremmer. Det merkes i kollegiet at flere protesterer stille. 

Anonymkode: e7e31...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...