AnonymBruker Skrevet 9. september #21 Del Skrevet 9. september Fullstendig unødvendig for dyret i alle fall. Anonymkode: 4a58e...43d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freyja Valkyrie Skrevet 9. september #22 Del Skrevet 9. september Det er ingenting som er greit med det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest watt Skrevet 9. september #23 Del Skrevet 9. september Nei! Det er ikke greit. Hva er vitsen med det da? Gå i en leketøyforretning og kjøp deg en sjiraff da vel.🤣🦒 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. september #24 Del Skrevet 9. september mommyaka skrev (10 minutter siden): Nei vi med hund gjør De ikke til baby og 95 prosent av oss med hund vet hvorfor vi kommuniserer med hverandre. Derimot er det de med bitte små hunder som tror de er baby og bærer de og lar de gjøre hva de vil. Vi forstår hunden og ver hva som stresser og ikke stresset. Oh disse som får pels stell og farger er ikke stresset og har god kommunikasjon. Og neo en hund er en hund...uansett om den ser ut som en bamse,sirjaff eller hest. Blir som når du sminker deg eller farger hårete...du er jo forsatt et menneske Ja, den er fremdeles en hund, men andre hunder oppfatter den ikke nødvendigvis lenger som det. I motsetning til oss mennesker kommuniserer hunder stort sett med kroppen og uttrykket og når man endrer på det det, så endrer man også hundens språk. Vi mennesker vet at du fremdeles er et menneske selv om håret ditt er neongrønt, men likevel kan det hende at noen tenker sitt og behandler deg annerledes enn de ellers ville ha gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 9. september #25 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Helt greit. Anonymkode: be028...7ac Hvorfor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 9. september #26 Del Skrevet 9. september Leo skrev (4 minutter siden): Ja, den er fremdeles en hund, men andre hunder oppfatter den ikke nødvendigvis lenger som det. I motsetning til oss mennesker kommuniserer hunder stort sett med kroppen og uttrykket og når man endrer på det det, så endrer man også hundens språk. Vi mennesker vet at du fremdeles er et menneske selv om håret ditt er neongrønt, men likevel kan det hende at noen tenker sitt og behandler deg annerledes enn de ellers ville ha gjort. Det gjør hunder å...de ser ikke farger slikt som vi og de kommuniserer via lukt og kropp.. ikke hvordan de ser ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 9. september #27 Del Skrevet 9. september (endret) Jeg synes det er unødvendig og tyder på mentalitet hvor man ikke respekter hunden for det dyret den er. Det trenger selvfølgelig ikke å være direkte dyreplageri så lenge klipp og stell skjer på en god måte og det ikke brukes farlige stoffer for å farge dyret. MEN, er det nødvendig og hvem gjør man det for? Åpenbart er det bare for glede for eieren. Jeg har sett utallige videoer med hunder hos hundefrisør (synes det litt tilfredsstillende å se prosessen 🙈) og selv om de fleste hunder tolererer det greit, er det ingen jeg har sett som elsker det. Det er gjerne lyd og gjenklang i lokalet, masse lukter og inntrykk, et bord hvor hunden må stå i ro mange minutter i strekk. Bråkete fønere og barbermaskiner. Hvorfor utsette hunden for masse unødvendig stell? Det blir sett på som ugreit å male og stæsje et spebarn masse for egen underholdning selv om det ikke er farlig. Jeg tenker det samme gjelder kjæledyr egt. Jeg har sett farging av amerikanske servicehunder blir sett på som nødvendig av enkelte førere for at de ikke skal bli stjelt. Men som de stæsjer opp hundene sine med alt mulig ræl av vester, merker, store halsbånd, matchende leiebånd etc etc samtidig som de klager på at de og hunden får så mye uønsket oppmerksomhet stiller jeg meg litt kritisk til hele opplegget. Gjerne har de en psykiatrisk diagnose av noe slag og har f.eks lært hunden deres å varsle før de får panikkanfall og geleide dem ut av lokaler, hente hjelp om føreren besvimer og stoppe dem fra å selvskade. Ikke at psykiatriske servicehunder overhode ikke er legitimt altså og ikke gjelder dette alle førere, men det har også blitt en del ymse etterhvert som det har tatt av i popularitet på SoMe. Servicehund er bortimot uregulert i USA. Det var et langt sidesprang, men jeg synes det er fascinerende greier. Endret 9. september av Anonymbruker*** 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 9. september #28 Del Skrevet 9. september mommyaka skrev (6 minutter siden): Nei vi med hund gjør De ikke til baby og 95 prosent av oss med hund vet hvorfor vi kommuniserer med hverandre. Derimot er det de med bitte små hunder som tror de er baby og bærer de og lar de gjøre hva de vil. Vi forstår hunden og ver hva som stresser og ikke stresset. Oh disse som får pels stell og farger er ikke stresset og har god kommunikasjon. Og neo en hund er en hund...uansett om den ser ut som en bamse,sirjaff eller hest. Blir som når du sminker deg eller farger hårete...du er jo forsatt et menneske Jeg tror langt mindre enn 95 % vet hvordan hunden kommuniserer (mange vet nok hvorfor, men tipper det ikke var det du mente, i så fall beklager jeg). Jeg har hatt og vært interessert i hund (og andre dyr) i mange år, men jeg får ikke med meg alle mikrosignaler. Noen ganger ser jeg dem uten å forstå dem. Men vi finner stort sett ut av det. Jeg ser ofte hunder som blir misforstått, og tviler på at jeg bare ser de 5 prosentene du mener ikke klarer dette. Jeg er heller ikke enig i at de små hundene som blir bært får gjøre som de vil. Ofte ber de om avstand, men det får de ikke. Selv om de knurrer og biter. Jeg er som sagt helt enig i at pelsstell er flott for både hund og menneske, og kan minske stress, men jeg skrev om stresset som oppstår når hunden ikke blir forstått og må snakke med store bokstaver. Jeg blir absolutt behandlet ulikt om jeg sminker meg vulgært og kler meg utfordrende eller har minimalt med sminke og kler meg elegant. Det er akkurat dette jeg mener vil skje med hunder som blir klippet og farget slik at de ikke lenger ligner på en hund. Mange vil ikke lenger snakke til dem som en hund og vil dermed heller ikke oppfatte mikrosignalene. Dette vil føre til stress hos en hund. Noen vil selvfølgelig kunne se forbi utseende, men hva er vitsen med å endre så mye på utseende hvis det betyr at du da må holde hunden borte fra alle som ikke klarer å holde fingrene fra fatet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. september #29 Del Skrevet 9. september mommyaka skrev (3 minutter siden): Det gjør hunder å...de ser ikke farger slikt som vi og de kommuniserer via lukt og kropp.. ikke hvordan de ser ut Da tror jeg du bør ta deg en tur på f.eks. hundeutstilling og se hvordan andre hunder reagerer på raser som må bruke forskjellige ting for å holde pelsen i utstillingskondisjon frem til de skal i ringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #30 Del Skrevet 9. september pop up bruker skrev (1 time siden): Uff, nei! Hårfargen kan være skadelig for huden til dyret, og hvis den ikke er det lukter det uansett veldig mye. Og det er så klart HELT unødvendig. Dyr er egne individer og ikke leketøy for mennesker. De som driver med sånt bruker SELVFØLGELIG hårfarge som hverken lukter eller er skadelig for dyret. Og de hundene man gjør sånn med elsker antageligvis at noen duller med de. Det er bare pelsstell, som man faktisk MÅ gjøre på enkelte raser, og noen bare gjør litt mer ut av det. Hunden bryr seg jo ikke om hvordan den ser ut, den bare koser seg med oppmerksomhet Anonymkode: e4d82...dc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #31 Del Skrevet 9. september Jeg synes det er en uting, på lik linje med å kle ut dyrene. Jeg vet om ei som farger ørene og halen på hunden sin i signalfarger, men det er for å se hunden (grå, spraglete, asfaltfarget hund, den «forsvinner» litt når man går langs vei), det er på grensa men såvidt innafor etter min mening. Anonymkode: 8db57...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #32 Del Skrevet 9. september Så lenge det ikke er skadelig for dyrene, så er det ikke min sak hva andre gjør med sin hund. Anonymkode: bff9f...eab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #33 Del Skrevet 9. september Vel. Jeg har en hund som har et hvitt øre. Dette øret farger jeg alltid i regnbue fargene i juni mnd. Bruker sånne veganske fargebomber som ikke inneholder noen skadelige stoffer. Men å farge hele hunden hadde jeg nok ikke gjort. Anonymkode: 48fca...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gine Skrevet 10. september #34 Del Skrevet 10. september (endret) Jeg hadde ikke farget dyra mine. Men hvis det ikke var noe farlige stoffer i fargene så hadde det vært annerledes. Endret 10. september av Gine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #35 Del Skrevet 10. september Det er sikkert mange farger som ikke er farlige for hunden i det hele tatt, men jeg liker det fortsatt ikke. Jeg synes det er nedverdigende. Hvorfor har man lyst til at kjæledyret sitt skal se om som en klovn? De er vakrest slik naturen har skapt dem. Folk som bedriver slikt med hundene sine får meg til å tenke på dem som mindre intelligente og liten forståelse eller respekt for arten hund. Anonymkode: 2c983...70c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #36 Del Skrevet 10. september AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er sikkert mange farger som ikke er farlige for hunden i det hele tatt, men jeg liker det fortsatt ikke. Jeg synes det er nedverdigende. Hvorfor har man lyst til at kjæledyret sitt skal se om som en klovn? De er vakrest slik naturen har skapt dem. Folk som bedriver slikt med hundene sine får meg til å tenke på dem som mindre intelligente og liten forståelse eller respekt for arten hund. Anonymkode: 2c983...70c Da tror jeg du tillegger folk som gjør dette egenskaper, eller snarere mangel på egenskaper, de ikke har. Om de maler kjæledyret som en klovn eller et annet dyr spiller egentlig ikke så stor rolle; det er prinsippet som gjelder. Ser jo at de dyrene som har blitt malt får masse oppmerksomhet og kos. Og de leker og løper rundt tilsynelatende som vanlig. Jeg har en mistanke om at dette ikke er et problem for dyrene. At du og mange andre ikke liker det er selvfølgelig greit, men det er dyrenes ve og vel jeg lurer på og jeg tror ikke det er noe problem. Jeg er åpen for dokumentasjon som viser noe annet. Anonymkode: c2211...05f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 10. september #37 Del Skrevet 10. september Jeg syns hunder skal få være hunder. Enkelte hunder protesterer kanskje ikke så mye, men ingen hunder liker å bli kledd ut i tåpelige kostymer og klipt i dustete showfrisyrer og sånt. Det er ting vi kun gjør for menneskers underholdning og da syns jeg ikke det er greit. Hvis det er noe hunden ikke har noen fordeler av, men som vi gjør bare for at vi mennesker skal ha det artig, skal man droppe det syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 10. september #38 Del Skrevet 10. september NEI! Ikke bare ser det uberteit ut, men det er også fullstendig unødvendig... Jeg skjønner ikke tankegangen til de som gjør sånn 😡 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 10. september #39 Del Skrevet 10. september (endret) AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 12.56): Har sett diverse bilder og filmer med særlig hunder som er klipt og farget som feks en sjiraff som vist på bildet under. Det kan se ganske festlig ut, men er det greit å gjøre dette? I tilfelle hvorfor er det ikke greit så lenge det ikke er fysisk skadelig for dyret? https://www.groomertogroomer.com/my-toy-giraffe/ Anonymkode: c2211...05f Husker da Tour de France startet i Yorkshire i 2014. Så var det en sauebonde som hadde malt i sau i gult, en i grønt og en med røde prikker. Endret 10. september av Kjetil E Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #40 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 12.52): Det er sikkert mange farger som ikke er farlige for hunden i det hele tatt, men jeg liker det fortsatt ikke. Jeg synes det er nedverdigende. Hvorfor har man lyst til at kjæledyret sitt skal se om som en klovn? De er vakrest slik naturen har skapt dem. Folk som bedriver slikt med hundene sine får meg til å tenke på dem som mindre intelligente og liten forståelse eller respekt for arten hund. Anonymkode: 2c983...70c En hund har ikke et konsept om verdighet. Det er kun mennesker som bryr seg om sånt Anonymkode: e4d82...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå