AnonymBruker Skrevet 9. september #21 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er nesten ett kilo i uka. Det er mulig, men har du selvdisiplin og motivasjon nok? Å ha såpass mye vektnedgang, over så lang tid, krever hardt arbeid, og MYE innsats. Samboeren din bør også være veldig støttende, ved å dele ett kosthold med lite kalorier og minimalt med snacks, han må også lære seg å at måltidene han lager til dere skal være kalorifattige. Ett stort kaloriunderskudd vil også kunne påvirke humøret og energien din veldig. Det er en grunn til at de fleste ikke anbefaler mer enn 0,5 kg i uka. Anonymkode: f877a...415 Dette! Mange opplever at partneren i realiteten saboterer en livsstilendring ved å være lite støttende. Jeg har en sånn. Han kjøper inne lassevis med øl og snacks og spiser det foran ansiktet mitt. Når jeg lager sunne middager med mye grønnsaker, så klager han. Han vil helst ha sånne kjøttdeig-middager med masse ost på, gjerne halvfabrikata. De gangene han lager middag så er det alltid noe sånt. Selvsagt MÅ jeg jo ikke spise det han lager og handler inn, men han gjør det jo vanskeligere for meg. Ts: Pass på at du får drahjelp av de rundt deg. Få de med på laget ift hva som skal kjøpes inn og ikke kjøpes inn. Anonymkode: b3d5d...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #22 Del Skrevet 9. september Tror ikke det er å anbefale. Hud er ikke like elastisk som før, så du kan bli seende litt pløsete ut. Anonymkode: 8696b...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #23 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (41 minutter siden): 8 mnd er 34 uker, det betyr Omtrent 1 kg i uka. Én kilo fett tilsvarer omtrent 7000 kcal, noe som betyr at du i snitt må gå med 1000 kcal i underskudd hver dag. Da kan du ikke spise stort mer enn 400-500 kcal om dagen, det blir nok vanskelig over tid. En halv kilo i uka er langt mer realistisk. Anonymkode: 90462...985 Da legger du til grunn at TS ikke forbrenner mer enn 1400-1500 kalorier om dagen, noe som er merkelig å anta. Gjennomsnittet for kvinner i ro er 20 kalorier per kg kroppsvekt, som tilsvarer 1880 for TS. Som sagt, dette er uten aktivitet, så ved å være i litt bevegelse så er det høyere. Kilde: https://www.helsenorge.no/overvekt-og-fedme/vekt-forbrenning-og-kalorier/ Det er selvfølgelig individuelle forskjeller her, men TS skal selvsagt ikke legge seg på 400-500 kalorier om dagen. Det er ikke sunt, og heller ikke nødvendig selv om hun ønsker å gå ned en kilo i snitt per uke. TS: Det er absolutt mulig, men krever selvsagt disiplin i matveien. Fra 1. desember i fjor til sommerferien i år gikk jeg ned 30 kg. Jeg har ikke kuttet ut matvarer bevisst, men har kuttet ned på inntaket. Jeg logget kalorier i starten, og lå på mellom 1300-1500 kalorier om dagen. Merket da at jeg ikke hadde plass til så mye snacks og usunt hvis jeg skulle få i meg nok næring og holde meg mett. Jeg tillot meg å spise kake eller is hvis jeg var på noe spesielt, og spiste litt mer i helgen, men i hverdagen spiste jeg det aldri. Til slutt forsvant suget også, og det bød meg litt i mot. De første ukene gikk jeg ned mye, for det var nok mye vann i kroppen også, men så gikk jeg mer jevnt ned. Noen uker ingenting, og andre uker mer igjen. Platåer er vanlig, og man må bare ikke gi opp. Jeg logget ikke kalorier etter at jeg begynte å få en sånn ca oversikt over den nye livsstilen og inntaket. Jeg har tidligere vært veldig glad i styrketrening, men det har sklidd ut i takt med vekten. Matinntaket krevde nok styrke av meg, så jeg hoppet ikke på trening med det første. I starten gikk jeg mer tur, men da matinntaket var under kontroll så begynte jeg smått med styrke også. Da jeg gikk ned mye på kort tid så følte jeg at all styrken min forsvant også, så det var viktig for meg å trene styrke etter hvert. Du må starte et sted, og selv om du ikke skulle klare å gå ned alle 30 kg på 8 måneder så er det helt greit😊 Anonymkode: 2975a...d2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #24 Del Skrevet 9. september Ja, hvis du sulter deg, jobber og trener hardt. Jeg gjorde det. Men tok meg et år før alt føyk opp igjen og forbrenningen min var ødelagt i 10 år. Nå er jeg 36 og endelig på vei ned igjen på en sunn måte. Anonymkode: f6f27...f93 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #25 Del Skrevet 9. september Selvfølgelig. Det er bare å slutte å spise. Trenger ikke mat på sikkert et par måneder. Er man veldig overvektig kan man faste i mange måneder i strekk. Men veldig lurt er det nok ikke, og man burde være under oppsyn av lege. Anonymkode: 85a0b...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #26 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da legger du til grunn at TS ikke forbrenner mer enn 1400-1500 kalorier om dagen, noe som er merkelig å anta. Gjennomsnittet for kvinner i ro er 20 kalorier per kg kroppsvekt, som tilsvarer 1880 for TS. Som sagt, dette er uten aktivitet, så ved å være i litt bevegelse så er det høyere. Kilde: https://www.helsenorge.no/overvekt-og-fedme/vekt-forbrenning-og-kalorier/ Det er selvfølgelig individuelle forskjeller her, men TS skal selvsagt ikke legge seg på 400-500 kalorier om dagen. Det er ikke sunt, og heller ikke nødvendig selv om hun ønsker å gå ned en kilo i snitt per uke. TS: Det er absolutt mulig, men krever selvsagt disiplin i matveien. Fra 1. desember i fjor til sommerferien i år gikk jeg ned 30 kg. Jeg har ikke kuttet ut matvarer bevisst, men har kuttet ned på inntaket. Jeg logget kalorier i starten, og lå på mellom 1300-1500 kalorier om dagen. Merket da at jeg ikke hadde plass til så mye snacks og usunt hvis jeg skulle få i meg nok næring og holde meg mett. Jeg tillot meg å spise kake eller is hvis jeg var på noe spesielt, og spiste litt mer i helgen, men i hverdagen spiste jeg det aldri. Til slutt forsvant suget også, og det bød meg litt i mot. De første ukene gikk jeg ned mye, for det var nok mye vann i kroppen også, men så gikk jeg mer jevnt ned. Noen uker ingenting, og andre uker mer igjen. Platåer er vanlig, og man må bare ikke gi opp. Jeg logget ikke kalorier etter at jeg begynte å få en sånn ca oversikt over den nye livsstilen og inntaket. Jeg har tidligere vært veldig glad i styrketrening, men det har sklidd ut i takt med vekten. Matinntaket krevde nok styrke av meg, så jeg hoppet ikke på trening med det første. I starten gikk jeg mer tur, men da matinntaket var under kontroll så begynte jeg smått med styrke også. Da jeg gikk ned mye på kort tid så følte jeg at all styrken min forsvant også, så det var viktig for meg å trene styrke etter hvert. Du må starte et sted, og selv om du ikke skulle klare å gå ned alle 30 kg på 8 måneder så er det helt greit😊 Anonymkode: 2975a...d2c TS har høy forbrenning akkurat NÅ som kroppen er vant til at den får mat i overflod, så kommer det til å endre seg når hun begynner å gå i kaloriunderskudd. Å være i kaloriunderskudd er per definisjon en dødelig tilstand, og kroppen gjør det den kan for å overleve, inkludert å skru ned forbrenningen. Jeg antar at kaloribehovet for vedlikehold etter hvert vil ligge på rundt 1500 ja, når det gjelder å bevege seg anbefaler jeg absolutt ikke å trene for å øke forbrenningen, dette vil bare gjøre deg mer sulten enn de få kaloriene du greier å forbrenne på det. Anonymkode: 90462...985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sveits Skrevet 9. september #27 Del Skrevet 9. september Det er absolutt mulig. Men om det er klokt er en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #28 Del Skrevet 9. september Jeg gjorde det og vil absolutt ikke anbefale det. Ble syk Anonymkode: e784a...07b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #29 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg gjorde det og vil absolutt ikke anbefale det. Ble syk Anonymkode: e784a...07b Gikk ned pga streng keto Anonymkode: e784a...07b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #30 Del Skrevet 9. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS har høy forbrenning akkurat NÅ som kroppen er vant til at den får mat i overflod, så kommer det til å endre seg når hun begynner å gå i kaloriunderskudd. Å være i kaloriunderskudd er per definisjon en dødelig tilstand, og kroppen gjør det den kan for å overleve, inkludert å skru ned forbrenningen. Jeg antar at kaloribehovet for vedlikehold etter hvert vil ligge på rundt 1500 ja, når det gjelder å bevege seg anbefaler jeg absolutt ikke å trene for å øke forbrenningen, dette vil bare gjøre deg mer sulten enn de få kaloriene du greier å forbrenne på det. Anonymkode: 90462...985 20 kalorier per kroppskilo er hvileforbrenning, og ingen hviler hele dagen. Vi beveger oss selv om vi ikke trener. Jeg har som sagt ikke spist under 1300 kalorier, og har likevel gått ned 30 kg på kortere tid. Trening er heller ikke noe jeg ville ha startet med, men jeg bevegde meg mer ved å gå tur. Mosjon, ikke trening, og det hjalp meg med å stå i mot suget etter "kos" i form av snacks på kvelden. Trening i form av styrke var ikke noe jeg tok opp igjen for å forbrenne mer, og det skrev jeg heller ikke, men et så stort vekttap på kort tid drar med seg mer enn bare fett. Om det hadde økt sultfølelsen litt så var det fortsatt noe kroppen min trengte, men som jeg skrev var det ikke noe jeg startet med, og min vektnedgang ble ikke negativt påvirket av det. Jeg veier 62 kg nå, og spiser kanskje 1700 kalorier ca for å vedlikeholde vekten min, selv om hvileforbrenningen i følge kalkulatoren da bare er 1240. Styrke trener jeg to ganger i uken, ellers går jeg en tur med hunden de dagene jeg ikke trener. Ikke en lang, krevende tur, bare en tur. Jeg har en stillesittende kontorjobb og er glad i sofaen på kveldstid. På bakgrunn av det tror jeg ikke TS må ned i 500 kalorier om dagen for å nå målet sitt, som var det jeg svarte på, med mindre hun ikke rører en muskel hele dagen. Anonymkode: 2975a...d2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 9. september #31 Del Skrevet 9. september Klart det er mulig, men det blir knallhardt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #32 Del Skrevet 9. september Alle monner drar er det noe som heter. Du kan jo bare starte et opplegg som passer deg og så ser du hvordan det går. Om du går ned halvparten i vinter er jo det veldig bra vel? Glem den drakta, kjøp en smashing kjole eller lei deg en bunad/festdrakt, og så bruker du normal og sunn tid på vektnedgangen. Når det er sagt..... Så gikk jeg selv ned 32 kilo på rundt 8 mnd for mange år siden ved hjelp av Grete Roede kosthold og jogging. Noen år senere hadde jeg gått opp igjen og fikk slankeoperasjon (sleevemetoden) og gikk ned 40 kilo på 6-7 mnd. Var aktiv med jogging også da. De første månedene var kaloriinntaket usunt lavt som du sikkert skjønner. Anonymkode: 15299...f86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #33 Del Skrevet 9. september Jeg har gjort det. Synes ikke det var krevende. Periodisk faste var nøkkelen for meg. Anonymkode: 0e439...8a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september #34 Del Skrevet 9. september Ja selvfølgelig, men da blir du sikkert like pen som meg. Da får du garantert tilbud om å spille i en ny Coocoon film. Elle starte i band der du kan spille gitar på halsen din. Anonymkode: b5cf4...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #35 Del Skrevet 10. september Selvsagt mulig. Lurt eller realistisk - neppe. Det er vel sjelden lurt å gå ned i vekt for å passe inn i noe som henger i skapet. Det er ingen god motivasjon. Det at du vil føle deg bedre er en mye bedre motivasjon. Ville heller lagt om til et sunnere liv, med mindre mat, mer mosjon og trening, og kjøpt noe nytt fint om 8 mnd som passer din nye kropp i ditt nye liv. Og kanskje satt ny bunad eller festdrakt på agendaen økonomisk så du kan føle deg fin med akkurat den vekten det lander på når du spiser sunt og trener 2-3 ganger i uka. For det er et realistisk nivå å ligge på. Anonymkode: b9a79...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuvia Skrevet 13. september #36 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 12.44): TS har høy forbrenning akkurat NÅ som kroppen er vant til at den får mat i overflod, så kommer det til å endre seg når hun begynner å gå i kaloriunderskudd. Å være i kaloriunderskudd er per definisjon en dødelig tilstand, og kroppen gjør det den kan for å overleve, inkludert å skru ned forbrenningen. Jeg antar at kaloribehovet for vedlikehold etter hvert vil ligge på rundt 1500 ja, når det gjelder å bevege seg anbefaler jeg absolutt ikke å trene for å øke forbrenningen, dette vil bare gjøre deg mer sulten enn de få kaloriene du greier å forbrenne på det. Anonymkode: 90462...985 Dette er ikke riktig. jeg faster nå på 5 dagen og har gått ned 7 kilo. Man kan regne 2-3 av de er vann etc men de resterende 4-5 er fett. nå er jeg aktiv og har gått 10-15000 skritt dagen og hatt trening tre av dagene. om man er moderat aktivt så vil kroppen sette deg i en veldkg energisk tilstand fordi den trenger å finne mat biologisk sett. Jeg følge meg super i alle dagene men gikk på en smell fordi jeg er glad i å svømme og overdrev. Da går kroppen i panikk modus og vil gjøre deg sliten. faste er utrolig sunt for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september #37 Del Skrevet 15. september Vil ikke anbefale det om det er eneste motivasjonen din! Enkleste måten å gå ned i vekt er når man har motivasjon å få til en VARIG livstilsendring. jeg har prøvd å gå ned i vekt i mange år. nå har jeg gått ned 20 kg siden januar 2023 og har nådd målet mitt og noen kg til. Så regner med det vil stoppe snart. Har også vært innom lege et par ganger å diskutert med henne og målt vitaminer. har levd helt normalt. Men kuttet ut hverdagskos 98% og spiser en porsjon middag. Spiser til jeg er mett til andre måltid. Spiser ikke mye mer bare fordi det er jo så godt! Slik jeg gjorde før. Har lært å begrense meg. en siste ting: man kan se nydelig ut i et antrekk selv om man veier 60, 80 eller 100+ kg❤️ det viktigste er å prøve å akseptere seg selv, også evt starte en livsstilsendring. Det funket iallefall for meg. Jeg gjorde det for å få mer energi, men følte meg alltid fin Anonymkode: 0ad8f...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #38 Del Skrevet 16. september Jeg har gjort det, 30 kg på 8 mnd. Skjedde fordi jeg havnet i en dyp livskrise, og mistet all matlyst. Spiste rugsprø med gulost, og tvang ned halve porsjoner av annen mat som ble servert. Fullstendig kutt alkohol og godteri, ingen ting fristet. Denne typen slanking anbefaler jeg ikke. Mistet alle muskler også, og var slapp og svimmel hele tiden. Nå sliter jeg med å holde vekten. Kan ikke spise mer en 1000 kcal/dag uten å legge på meg. Fått et anstrengt forhold til mat nå. K41 Anonymkode: 839c1...4a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #39 Del Skrevet 16. september AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 11.20): Jeg er 175 cm høy, dame, og veier 94 kg. Føler meg absolutt ikke komfortabel.. I år har det vært både bryllup og dåp i samboers familie, jeg har vært med, men følt meg så lite fin.. skulle kjøpe kjole, men syns ikke jeg var fin i noe.. Nå er det konfirmasjon i hans familie neste år, og jeg vil gjerne føle meg bra og fin da.. Har en festdrakt jeg fikk til konfirmasjonen jeg gjerne skulle brukt, er 36 år nå.. men jeg var mye tynnere da.. Så er det mulig å gå ned 30 kg på 8 måneder? Eller er det ikke realistisk? Anonymkode: d59aa...706 Altså, jeg har sett litt på den serien der de veier over 600ibs, og legen som skal operere dem setter dem på en diett av minimalt med karbohydrater, og maks 1200 cals daglig. Og bevegelse, gå to turer daglig. Antar det blir den sunneste måten å gå ned, samtidig som det absolutt skal være mulig å spise seg sånn passe fornøyd på 1200 cals. For den mengden får man store mengder kylling og squash i ovn f.eks. Anonymkode: cd3f4...693 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå