Gå til innhold

Er det mulig å gå ned 30 kg på 8 måneder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 175 cm høy, dame, og veier 94 kg. Føler meg absolutt ikke komfortabel..  

I år har det vært både bryllup og dåp i samboers familie, jeg har vært med, men følt meg så lite fin.. skulle kjøpe kjole, men syns ikke jeg var fin i noe..

Nå er det konfirmasjon i hans familie neste år, og jeg vil gjerne føle meg bra og fin da..

Har en festdrakt jeg fikk til konfirmasjonen jeg gjerne skulle brukt, er 36 år nå.. men jeg var mye tynnere da..

Så er det mulig å gå ned 30 kg på 8 måneder? Eller er det ikke realistisk?

Anonymkode: d59aa...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har greidd 23 på 7 mnd men nå står det stille og har mistet litt motivasjonen. Tror det skal bli hardt for deg

Anonymkode: 72f31...3bd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig men det vil kreve disiplin og innsats om du ikke får hjelp av legemidler.. 
Det betyr at man må se på eget kosthold, hva og når og hvor mye man spiser, og se på hvor aktiv man er og hvordan man er aktiv. 

Anonymkode: 06e3d...d0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig hvis du legger inn arbeidet.

Anonymkode: a3c72...5d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig. En nedgang på 1kg pr uke kan mange få til. Men da må du begynne i dag, ikke skeie ut i helgene, og stå løpet ut selv om motivasjonen varierer og fristelsene står i kø. Det er ingen enkel jobb.

Selv har jeg gått ned 28kg på 7 måneder, uten trening, men jeg hadde litt mer å ta av enn det du har. Har gått ned fra 145 til 117, og skal ned minst 20kg til. Høy (og bred) mann.

Anonymkode: c089e...bed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 mnd er 34 uker, det betyr Omtrent 1 kg i uka. Én kilo fett tilsvarer omtrent 7000 kcal, noe som betyr at du i snitt må gå med 1000 kcal i underskudd hver dag. Da kan du ikke spise stort mer enn 400-500 kcal om dagen, det blir nok vanskelig over tid. En halv kilo i uka er langt mer realistisk.

Anonymkode: 90462...985

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nesten ett kilo i uka. 
Det er mulig, men har du selvdisiplin og motivasjon nok? 

Å ha såpass mye vektnedgang, over så lang tid, krever hardt arbeid, og MYE innsats. 
Samboeren din bør også være veldig støttende, ved å dele ett kosthold med lite kalorier og minimalt med snacks, han må også lære seg å at måltidene han lager til dere skal være kalorifattige. 
Ett stort kaloriunderskudd vil også kunne påvirke humøret og energien din veldig. 

Det er en grunn til at de fleste ikke anbefaler mer enn 0,5 kg i uka. 

Anonymkode: f877a...415

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, men lite realistisk. Prøv heller å endre livsstilen, sett opp et realistisk kalorimål og gå ned det du går ned fram til konfirmasjonen. Om du går ned 10, 20 eller 30 kg, så kommer du til å føle deg superfin i ny kjole uansett! 

Det er viktig å ha en plan, som også omfatter hverdagene etter vektnedgangen. Ellers kommer kiloene fortere på igjen enn de gikk av. Jeg taler av erfaring. Ta en kilo av gangen og gled deg over at du er flink. Lykke til! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned nesten 30 kg på 6 mnd så det går, men om det anbefales vet jeg ikke.. har ligget på ca 1000 kcal per dag.. det har vært beintøft.. har ikke trent noe i denne perioden.

Anonymkode: 60489...ee3

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk ned nesten 30 kg på 6 mnd så det går, men om det anbefales vet jeg ikke.. har ligget på ca 1000 kcal per dag.. det har vært beintøft.. har ikke trent noe i denne perioden.

Gikk ned fra 85 og veier nå 62..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned fra 86 til 70 kg siden mars i år, så 16 kg på 6 måneder, ved å spise rundt 1600-1700 kcal om dagen og gå 10.000 skritt i snitt hver dag. Det er jo på ingen måte ekstremt. Jeg vil derfor si at rundt 20 kg på 8 måneder er et realistisk og "enkelt" mål, men 30 kg kan også gå. Og dersom du har 30 som mål men "bare" klarer 20 eller 25 kg, så har du jo allikevel gått ned MYE, så det er jo bare å starte, jo før jo bedre! :)

Anonymkode: 2c3e6...ed2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mulig. Jeg gikk ned fra 107 til 77-78 på ca 6 måneder. Problemet var at jeg i samme slengen gikk ned for mye i muskelmasse og så fortsatt mer lubben ut enn vekten tilsa. 

Jeg hadde spart meg for mye jobb om jeg bare hadde holdt igjen litt på vektnedgang og heller fokusert på kroppssammensetningen min. 

Problemet er i grunn ikke overvekt, men snarere for høy fettprosent. Og det er den man gjerne vil ha ned.

Min erfaring er at jeg fungerer best om jeg går ned ca 0,5 kg i uka. Da orker jeg fortsatt trene med grei intensitet, uten at jeg blir tappet for energi. Da klarer jeg å bevare mye av muskelmassen, samtidig som jeg slanker bort fett.

Så som direkte svar på ts sitt spørsmål. Ja det er mulig. Men det er ikke sikkert det er så lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned over 30 kg på 6 mnd. Jobbet veldig hardt for det, spiste ca 1000 kalorier til dagen og gikk mye turer hver dag, som etterhvert gikk over til jogging. Hadde en fridag i uka der jeg spiste godteri og hadde pizza/ Taco e.l. Det føltes helt overkommelig, savnet ingenting, og var alltid mett. 

Anonymkode: 2f729...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt sikkert mulig. Men jeg ville ha satt meg et lavere mål, for eks 15-20 kg. Kanskje mer oppnåelig og lavere fallhøyde. Skal være meget motivert for å greie 1 kg i uka. Hvis du greier 30 kg kan det jo være en skikkelig bonus? Lag deg delmål og en god plan! Lykke til🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

8 mnd er 34 uker, det betyr Omtrent 1 kg i uka. Én kilo fett tilsvarer omtrent 7000 kcal, noe som betyr at du i snitt må gå med 1000 kcal i underskudd hver dag. Da kan du ikke spise stort mer enn 400-500 kcal om dagen, det blir nok vanskelig over tid. En halv kilo i uka er langt mer realistisk.

Vanskelig og ikke særlig sunt! Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: 061e4...e4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selvdisiplin er oppskrytt, mennesker har svært begrenset grad av denne evnen, det man trenger er rutiner. Og glem trening når du skal gå ned slik, det kommer til å gjøre deg mer sulten enn kaloriene du greier å forbrenne. Gå en time om dagen kan være treningen, så kan du heller trene når du har nådd vektmålet. Husk også at 99,5% (tall fra England) av de som går ned i vekt går opp igjen etter noen år, så dette kommer til å være en livslang kamp.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er mulig. Jeg gikk ned en kilo i uka over en periode på 4 måneder. Det krever disiplin. Problemet er at når du når målet ditt kan du ikke slappe av. Kroppen er desperat etter næring, så du må opprettholde disiplinen lenge etterpå. 

For min del spiste jeg det samme i ukesvis, fordi jeg visste at det ville gi vektnedgang. Middagsregelen var å ikke spise seg mett. Ikke godteri og ikke utskeielser. Tur hver dag, men ikke hardtrening. 

Anonymkode: 4271b...f72

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er 175 cm høy, dame, og veier 94 kg. Føler meg absolutt ikke komfortabel..  

I år har det vært både bryllup og dåp i samboers familie, jeg har vært med, men følt meg så lite fin.. skulle kjøpe kjole, men syns ikke jeg var fin i noe..

Nå er det konfirmasjon i hans familie neste år, og jeg vil gjerne føle meg bra og fin da..

Har en festdrakt jeg fikk til konfirmasjonen jeg gjerne skulle brukt, er 36 år nå.. men jeg var mye tynnere da..

Så er det mulig å gå ned 30 kg på 8 måneder? Eller er det ikke realistisk?

Anonymkode: d59aa...706

Fullt mulig det, men om det er realistisk å komme inn i størrelsen en hadde som 14 åring er vel en annen sak. 

Anonymkode: 0c2c8...0b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vanskelig og ikke særlig sunt! Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: 061e4...e4f

Helt enig. Taper mye skjelettmuskulatur ved en sånn diett. Det er både dårlig for helsa, OG det ser dårlig ut.

Anonymkode: d3b3f...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fullt mulig det, men om det er realistisk å komme inn i størrelsen en hadde som 14 åring er vel en annen sak. 

Anonymkode: 0c2c8...0b8

Dette er et godt poeng. Det er ikke sikkert du lenger har samme fasong som da du var 14, selv om vektnåla skulle vise (omtrent) samme tall.

Anonymkode: d3b3f...b8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...